نگهداری گل قاشقی در خانه + فواید و علت ریزش برگهای آن

گل قاشقی با نام peperomia که از خانواده پی پراسه( فلفلی ها ) است ، دارای برگهای سبز رنگ و قلبی شکل است و بومی کشور برزیل و جنگل های آمازون می باشد. این گیاه اغلب گوشتی و یا نیمه گوشتی و دارای جثه کوچک هستند.

قاشقی یکی از گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا است که به دلیل نگهداری آسان، مقاومت بالا و سازگاری با شرایط مختلف از جمله نور کم، برای نگهداری در داخل منزل، ادارات و شرکت ها بسیار مناسب است. این گیاه زیبا همانند اسمش برگهایی همیشه سبز به شکل قاشق دارد و در رنگ بندی سبز و ابلق وجود دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری گل قاشقی و انواع آن آشنا شوید.

 

گیاه قاشقی را بیشتر بشناسید
گیاه برگ قاشقی با نام انگلیسی Peperomia magnoliifolia از خانواده پپرومیاها Piperaceae است که این خانواده شامل بیش از 1000 گونه متفاوت است که در لیست گیاهان چند ساله بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان قرار می‌گیرد. زادگاه اصلی گیاه پپرومیا مکزیک، آمریکای جنوبی و جنگل های انبوه و همیشه سایه آمازون است و از مهمترین انواع آن می‌توان به پپرومیا هندوانه ای، پپرومیا قطره باران، پپرومیا طلایی و … اشاره کرد.

قاشقی گیاهی علفی و چند ساله است که رشد کندی دارد و ارتفاع آن به 30 سانتی متر می‌رسد اما شاخه های آن با افزایش سن شکل آویزان به خود می‌گیرند. این گیاه دارای برگ های گوشتی و بزرگ با سطح صاف و چرم مانند است که در رنگ بندی سبز، ابلق و طلایی وجود دارد. قاشقی در شرایط مناسب شبیه به زادگاهش گلهای خوشه ای به رنگ سفید و یا سبز کمرنگ با ساقه بلند تولید می‌کند که جنبه زیبایی ندارند. این گیاه را می‌توانید در فضای بسته آپارتمان و یا داخل تراس یا پاسیو نگهداری کنید.

 

فواید گل قاشقی چیست؟
پپرومیا در طب سنتی برای درمان سردرد، آکنه، دردهای مفصلی و در اصل برای درمان تب و مواقع حساس برای پانسمان زخم کمک میکنه. البته از حجم زیاد پپرومیاها دوری کنید چون ممکنه به چندین مشکل مرتبط با سلامتی منجر بشه.

 

علت ریزش برگ‌های گل قاشقی

1-آبیاری زیاد هم ممکنه باعث ریزش برگ بشه. مشکل رایج اینه که وقتی میبینید برگ‌ها افتاده یا حتی میریزن، ممکنه فکر کنید گیاه تشنست و به آب بیشتری احتیاج داره. این میتونه منجر به آبیاری بیش‌ازحد و حتی ریزش بیشتر برگ بشه.

اطمینان حاصل کنید که هنگام آبیاری، به‌خصوص در مناطق آب و هوایی شمال در زمستان، از آب ولرم استفاده میکنید. آب سرد میتونه خاک رو سرد کنه و به ریشه گیاهان گرمسیری آسیب برسونه و منجر به پوسیدگی ریشه، ریزش برگ‌ها و حتی از بین رفتن گیاه بشه. رطوبت بسیار کم هم باعث ریزش برگ‌های گیاهان حساس میشه.

 

2-کمبود مواد مغذی میتونه منجر به ریزش برگ بشه. با این کار، معمولاً ابتدا برگ‌های روشن‌تر مشاهده میکنید. از کود گیاهان خانگی، طبق دستورالعمل، به‌ویژه در زمان رشد یا گلدهی گیاهان استفاده کنید.

 

3- برای نگهداری گل قاشقی برگ گیاهان در گلدون‌های خیلی کوچیک ممکنه بریزه. چرا؟ از اونجاکه ممکنه فضای ریشه کافی برای تولید برگ جدید وجود نداشته باشه، بنابراین قدیمی‌ترین برگ‌ها میریزن. از اونجاکه فضای کافی برای ریشه‌ها نیست، ممکنه گیاه نتونه آب و مواد مغذی کافی رو جذب کنه.

 

آشنایی با فواید نگهداری گیاه مناسب آپارتمان - ایسنا

نکاتی در رابطه با نگهداری گل قاشقی یا پیرومیا

1. نور

گل قاشقی یا پپرومیا ، در نور غیر مستقیم کنار پنجره به خوبی رشد میکند.
نور مناسب برای این گیاه، نور زیاد تا متوسط میباشد (بسته به نوع آن است که ابلق ها معمولا به نور بیشتری احتیاج دارند).
اما این گیاه، در صورت عدم وجود نور هم میتواند به راحتی به حیاتش ادامه دهد.
این گیاه، نور مستقیم آفتاب را در صبح زود یا عصر (بخصوص در فصولی همانند بهار، پاییز و تابستان) تا حدودی تحمل میکند.
اما مراقب نورِ مستقیمِ آفتاب، در بعد از ظهرِ روزهای گرم (بخصوص در فصل تابستان) باشید.

 

2. آب
صبر کنید تا ۵۰ درصد از خاک گلدان خشک شود و بعد به آن آب بدهید. آبیاری بیش از حد، منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود و در واقع علت اصلی مشکلات جدی گیاه پپرومیا است. بهتر است این گیاهان را از ته آبیاری کنید. این روش سبب می‌شود که برگ‌ها خشک بمانند و به جلوگیری از بیماری‌های گیاهی کمک می‌کند. برگ‌های ضخیم این گیاه حاوی آب هستند و اجازه می‌دهند که گیاه بتواند به مدت طولانی بدون رطوبت بماند.

3. کود

به صورت ماهانه در بهار و تابستان به این گیاه کود بدهید به این ترتیب که کود گیاهان آپارتمانی را رقیق کنید تا قوت آن به نصف کاهش پیدا کند. تغذیه‌ی پپرومیا در پاییز و زمستان ضرورتی ندارد.

 

4. دما

این گیاه، به سرمای زیاد مقاومت ندارد و دمای بین 15 تا 30 درجه را تحمل میکند.
بهترین دما برای آن، حدود 25 درجه سانتی گراد است.
دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگهای گیاه قاشقی و خشک شدن آنها میشود.
بخصوص اگر در این شرایط، گیاهتان خشکی نیز کشیده باشد.

 

5. رطوبت
گیاهان پپرومیا در اصل به جنگل‌های بارانی برزیل تعلق دارند و به محیط گرم و مرطوب علاقمند هستند.

 

6. گل دهی
گل‌های گیاه قاشقی یا پپرومیا کوچک و ریز هستند. در واقع برگ‌های این گیاه به آن جذابیت و زیبایی می‌دهند.

 

7. آفات
آفات گیاهان آپارتمانی مانند شپشک آردی و شته می‌توانند مشکل‌زا باشند.

 

8. بیماری‌ها
لکه‌حلقوی، ویروسی است که روی برگ‌ها شکل‌های گرد خیلی زشت ایجاد می‌کند، , در رطوبت بالا که گیاه پپرومیا خیلی دوست دارد، رشد می‌کند. از آن‌جایی که هیچ درمان خوبی برای این بیماری گیاهی وجود ندارد، شاید مجبور شوید برگ‌های آسیب‌دیده و حتی کل گیاه را دور بیندازید. خشک نگه داشتن برگ پپرومیا و فراهم آوردن گردش هوای خوب برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها ضرورت دارد.

 

9. خاک مناسب

خاک مناسب برای نگهداری گل قاشقی باید سبک با زهکش خوب باشد، خاک لیمونی یا مخلوطی از خاک معمولی + خاک برگ + شن یا خاک برگ + پرلیت و یا هر ترکیب دیگری که آب را به خوبی از خودش عبور بدهد.

برای تغذیه نصف غلظت کودی که به سایر گیاهان داده می شود کافی است، در فصل بهار و تابستان ماهی یکبار و در پاییز و زمستان هرهفته یکبار به گل قاشقی بدهید.

 

10. اندازه‌ی گلدان
زمانی که ریشه‌ی گیاه گلدان فعلی را پر کرده‌است می‌توانید آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. کاشت پپرومیا در گلدانی که بیش از حد بزرگ است، مانع از این می‌شود که خاک گلدان خشک شود و در نتیجه ریشه‌ی گیاه می‌پوسد.

 

11. هرس
گیاه پپرومیا را می‌توان در هر قسمتی در طول ساقه هرس کرد. این گیاه از گره‌های زیر بریدگی روی ساقه دوباره رشد می‌کند

 

12. تکثیر
این گیاه به آسانی از قلمه‌های برگ، قلمه‌ّهای ساقه و شاخه‌ها تکثیر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که انتهای بریده شده از برگ‌های گیاه قاشقی یا ساقه‌هایی که برای تکثیر این گیاه استفاده می‌شوند به مدت چند ساعت یا یک شب قبل از کاشت بمانند تا خشک ‌شوند.

 

13. تغذیه مناسب : مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید.

 

14. تعویض گلدان : گل قاشقی گلدان کوچک را دوست دارد زیرا ریشه های گیاه برگ قاشقی سطحی و ریز است پس نیاز نیست هر سال گلدان آن را بزرگتر کنید.

 

15. تمیز نمودن برگ های گل برگ قاشقی : به علت شکننده بودن گل برگ قاشقی، غبارپاشی برای تمیز کردن برگ ها کافی است.

 

16. تکثیر : زمان مناسب برای گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان، ساقه ی گیاه قاشقی را داخل آب در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد قرار بدهید و بعد از ریشه دار شدن آن ها داخل خاک بکارید.

 

خواص گیاه آب قاشقی | معجزه گیاه آب قاشقی برای تقویت حافظه و پوست - ساعت24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top