طرز تهیه سوشی به دو روش متفاوت و خوشمزه

سوشی یکی از معروف ترین غذاهای ژاپنی است. سوشی از غذاهای فینگرفودی است و در حقیقت به غذایی گفته می شود که از برنج خاص سوشی و ترکیب سبزیجات، ماهی و حتی میوه تهیه می شود.

سوشی، خوراکی برنجی در آشپزی ژاپنی است و آمیزه ای است از برنج پخته ی ژاپنی با چاشنی سرکه، چندین گونه خوراک دریایی (بیشتر خام)، سبزیجات و تخم مرغ که به صورت سرد خورده می شود.

سوشی یک غذای دریایی بسیار خوشمزه و پر طرفدار می باشد که بسیاری از مردم زمانی که نام این غذا را می شنوند گوشت خام ماهی به ذهن شان می آیند، این غذای دریایی بسیار لذیذ در واقع طعم سرکه برنج را می دهد و به شکل سرد و با تکه های خام غذاهای دریایی یا گیاهی تزیین می شود، در ادامه مطلب به شما عزیزان طریقه ساخت سوشی را به روش متفاوت آموزش خواهیم داد.

 

تاریخچه سوشی

در آغاز، سوشی تنها روشی برای نگهداری ماهی بود که در آسیای شرقی رواج داشت ولی پس از راه یافتن به چین، وارد فرهنگ غذایی کشور ژاپن شد. سوشی گونه های فراوانی دارد ولی امروزه در نزد عموم مردم، نام سوشی اشاره کننده به تنها یکی از گونه های این خانواده ی غذایی، سوشی ادو است.

عناصر غذایی سوشی یا نتا به عناصر غذایی ای گفته می شود که بر روی برنج سوشی یا در داخل آن قرار می گیرد. گوشت ماهی محبوب ترین عنصر غذایی برای انواع گوناگون سوشی است. برخی از این عناصر غذایی سنتی و برخی معاصر هستند.

در سوشی ادو بر روی یک قطعه برنجی بیضی مانند، برش نازکی از ماهی گذاشته می شود. ماهی، توفو (فرآورده ی سویا)، خوراک دریایی، تخم‌مرغ و دیگر خوراکی های به کار رفته در پُر کردن سوشی، همگی سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر آن می توان ویتامین و مواد معدنی را نیز در خوراک های دریایی و سبزیجات سوشی پیدا کرد.

 

طرز تهیه سوشی به روش اول

 

مواد لازم:

۳۰۰ گرم برنج سوشی
۴ قاشق غذا خوری سرکه برنج
۲ قاشق غذا خوری شکر قهوه‌ای
۳ قاشق غذا خوری سس مایونز
۱ قاشق غذا خوری سس سویا
۴ ورقه جلبک سوشی
۱ عدد خیار
۲۰۰ گرم گوشت ماهی سالمون (دودی)
۱ عدد آووکادو
۲ عدد پیازچه

 

دستور تهیه:

 

برنج رو به صورت کته نرم میپزیم. در یک طرف ۳ قاشق سرکه و شکر رو خوب با هم مخلوط کرده و به پرنج پخته شده اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا برنج اندکی سرد بشه.

قاشق سرکه رو با سس مایونز و سویا سس به خوبی مخلوط می‌کنیم.

ورقه‌های جلبک رو بر روی سطح صاف و نچسبی پهن می‌کنیم. بهتر از حصیر سوشی که مخصوص این کار است استفاده می‌کنیم.

دست خود رو اندکی خیس کرده و مقداری از برنج را با دست برمی داریم و بروی ۳/۴ جلبک پهن می‌کنیم. دقت کنید بهتره ضخامت برنج بیشتر از ۲ سانتی متر نباشه.

مخلوط سس مایونز رو با قاشقی بر روی برنج پخش می‌کنیم و سپس ماهی دودی، آووکادو، خیار، پیازچه رو بصورت لایه لایه کنار هم بروی برنج قرار میدیم.

سپس یک سمت جلبک رو گرفته و به آرومی اون رو رول می‌کنیم. برای چسبوندن دو لایه جلبک به یک دیگر میتونید از اندکی آب استفاده کنید تا رول‌ها باز نشه.

با یک چاقوی بسیار تیز رول خود رو به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کنیم.

 

سوشی با گوشت | مواد لازم و طرز تهیه سوشی با گوشت و خواص آن

 

روش دوم برای تهیه سوشی

مواد لازم
برنج مخصوص سوشی : دو لیوان
سرکه برنج : ۸۰ میلی لیتر
نمک : دو قاشق مربا خوری
شکر : چهار قاشق مربا خوری
جلبک مخصوص سوشی : یک بسته
سس سویاو وازبی : مقداری
هویج باریک برش داده شده : یک عدد
خیار باریک بریده شده : یک تا دو عدد
آووکادو : یک عدد
ماهی سالمون خام یا دودی و ماهی تن

 

طرز تهیه سوشی
ابتدا برنج را چند بار بشویید و با دو برابر آب اجازه دهید بپزد و در زمان پخت مرتب هم بزنید تا ته نگیرید سپس پس از کشیده شدن آبش حرارت را خاموش کرده و سرکه و نمک و شکر را با هم مخلوط کنید و بر روی برنج بریزید حالا بر روی آن دمکنی قرار دهید و اجازه دهید بدون حرارت به مدت ده دقیقه دم بکشد.

در این فاصله زمانی تمام سبزیجات گفته شده را باریک و بلند خرد کرده و همچنین ماهی را نیز خرد کنید سپس بر روی میز کار جلبک ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید به گونه ای که طرف براق آن زیر کار قرار بگیرید، حالا جلبک ها را بر روی حصیر مخصوص سوشی قرار دهید.

در این مرحله از طرز تهیه سوشی یک کاسه آب کنار دست تان قرار دهید و پس از سرد شدن برنج دست تان را خیس کنید و از برنج برداشته سپس روی جلبک پخش کنید و از قسمت جلو یک سانت خالی بگذارید سپس ماهی و سبزیجات خرد شده را بر روی آن بچینید و با کمک حصیر آن را رول کنید، پس اینکه کاملا رول شد با کمک دست آن را سفت کنید.

حالا با چاقوی تیز خیس رول ها را به اندازه های دو سامنتی متری برش دهید و با سس سویا و یا وازبی میل کنید.

 

نکات مهم در تهیه سوشی
می توانید از هر نوع ماهی بدون تیغ استفاده کنید.
می توانید از هویج و تربچه نیز در سوشی فوتوماکی استفاده کنید.
آموزش سوشی که به شماداده شد سوشی پایه می باشد.
در تهیه انواع دیگر سوشی می توانید فقط مواد را کم و زیاد کنید.
می توانید سوشی فوتوماکی را بعد از پیچیدن در یخچال قرار دهید و سپس نوش جان فرمائید.

 

نکات تکمیلی در مورد سوشی سبزیجات
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15دقیقه میباشد .
سوشی سبزیجات را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top