روش نگهداری گل کاغذی: دلیل زرد شدن برگها و درمان آن

گل کاغذی یکی از گیاهان پرطرفدار در ایران است که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. این گل زیبا هم در آپارتمان بصورت گلدانی نگهداری می شود و هم در فضای سبز باغچه‌ها و محیط باز به صورت یک درختچه رونده و رو به بالا به صورت دیواری قابل کشت است.

گل کاغذی یک تک درختچه مانند گرمسیری است که اگر در آب و هوای مناسب کشت شود، مدت ۱۱ ماه از سال با گل های رنگارنگ شکوفا می شود. گیاه گل کاغذی به خاطر کاسبرگ‌های ظریف و کاغذ مانندش به این نام خوانده می‌شود. گل كاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد.

جالبه بدونید در حالت طبیعی و معمولی این گیاه برای داخل خانه نبوده و از اون میشه برای تزیین ورودی خانه ها استفاده کرد ولی این روزها گلهای حذاب اون باعث شده که طرفداران بسیار زیادی جذب کند و به گیاه آپارتمانی تبدیل شود. این گیاه در بهار کاشته میشود جالب است بدانید که رشد ان بسیار زیاد بوده و در سال حدود ۹۱ سانتی متر رشد میکند. این گیاه به خاطر شاخ و برگ سبز و رنگ های صورتی، بنفش و نارنجی که بیشتر مردم اونها رو با گل اشتباه میگیرند شناخته شده است. گل کاغذی در بالکن هم نگهداری میشه و میتونه جلوه خاصی به بالکن شما بده.

 

نحوه نگهداری گل کاغذی

 

نور مورد نیاز گل کاغذی: این گیاه برای رشد خوب و از همه مهمتر برای گلدهی به نور زیاد و حداقل۵ ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد و در منزل نزدیک پنجره ی جنوبی جای مناسبی برای این گیاه است گیاهان رشد کرده در سایه و نور کم دارای رشد علفی زیاد و گلدهی کم میشود این گیاه به ۴۰۰۰ فوت کندل نور نیاز دارد

 

نحوه آبیاری گل کاغذی: بین دو آبیاری باید حتما خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمیدهد همچنین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های ظریف این گل میشود این گیاه به خشکی مقاوم است و هفته ای یکبار البته با توجه به میزان باد و گرما ،آبیاری برای این گیاه کافیست.

 

رطوبت مناسب گل کاغذی: هوای گرم خشک را ترجیح می دهد ولی رطوبت محیط برای گیاه کافیست.

 

کوددهی گل کاغذی: بهترین زمان برای کوددهی به گل کاغذی در فصل رشد (بهار تا تابستان) این گیاه است.
به گیاه در زمین کاشته شده کود گرانوله بدهید و به گیاه در گلدان کاشته شده کود محلول در آب که دو برابر رقیق شده باشد.
این کار را در اوایل بهار آغاز کنید و تا نیمه‌های تابستان ادامه دهید.

 

تکثیر گل کاغذی
گل کاغذی از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و کوپیوند (پیوند جوانه) قابل افزایش است. در حالت عادی قلمه های چوب سخت برگ دار که ضخامت آن به اندازه یک مداد باشد، به طول ۱0 تا ۱۵ سانتی متر استفاده میشود. وضعیت ریشه دهی قلمه ها بستگی به رقم دارد به طوری که بعضی ارقام به سختی ریشه میدهند.

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. گل کاغذی از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و کوپیوند (پیوند جوانه) قابل افزایش است. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید.

همچنین قلمه باید در شرایط نور مناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.

 

فروش گل کاغذی

 

دمای مناسب برای گل کاغذی
دمای ایده آل برای گل کاغذی 30 درجه سانتی گراد است. به سرما حساس بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید در زمستان به گلخانه منتقل شود. در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می توان آن را در فضای آزاد کاشت. پس در شهرهایی مانند اهواز و آبادان و … می‌توانید این گیاه را در حیاط هم بکارید.

برای اطلاع از سالم بودن این گیاه می توانید یک شاخه آن را خم کنید در این هنگام اگر شاخه شکست گل ما دچار سرمازدگی شده است ولی اگر خم شود گیاه ما سالم می باشد. این گل دمای ۱۸ الی ۱۵ درجه را تحمل می‌کند اما توجه کنید که اگر دمای آن پایین تر باشد احتمال از بین رفتن این گیاه نیز بیشتر می‌شود بهترین عملکرد گل‌ کاغذی زمانی است که دمای شب کمتر از ۱۶ درجه سیلسیوس و دمای روز بیشتر از ۳۸ درجه سیلیسیوس نباشد.

 

دوره استراحت
گل کاغذی برای اینکه در تابستان سرحال باشد نیاز به یک دوره استراحت دارد.
این دوره استراحت به صورت طبیعی در زمستان و زمانی که دما پایین‌تر و شب طولانی‌تر است رخ می‌دهد.
اگر قرار است گلدان این گیاه را در زمستان جا به جا کنید و به داخل خانه بیاورید مکانی را در نظر بگیرید که کمی سرد و تاریک‌تر باشد تا گیاه بتواند برای استراحت در این فصل خود را آماده کند.

هشدار: بسیاری از گونه‌های گل کاغذی به داشتن خارهای تیز معروفند. در زمان انتقال یا تماس با این گیاه بهتر است از دستکش‌های استاندارد استفاده کنید و همچنین اگر این گیاه را در کنار محل‌های عبور می‌کارید بهتر است هشدارهای لازم را نصب کنید.

 

دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل کاغذی:
یکی از مشکلات در نگهداری گل کاغذی ریزش برگها و زرد شدن برگ ها می باشد. گل کاغذی به تعویض محل نگهداری و همچنین تغییرات دمایی حساس می‌باشد و جا به جایی، تغییر دما و تعویض گلدان باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود. همچنین بیماری‌های قارچی، آفت‌ها مانند شپشک و شته و آبیاری بیش از حد نیز از عوامل زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد.

 

چگونه زرد شدن برگ‌های گل کاغذی را درمان کنیم؟
این گیاه دارای برگ‌های سبز درخشان و گل‌های بسیار خوش رنگ است؛ اما در این میان گاهی برگ‌های آن تغییر رنگ داده و به رنگ زرد تغییر می‌کنند. در اغلب اوقات، زرد شدن برگ‌های گل کاغذی نشانگر مشکلی جدی است. باید بلافاصله پس از مشاهده آنها، اقدامات درمانی را آغاز کنید. برای هر مشکل، درمان ویژه‌ای وجود دارد:

کنه تارعنکبوتی
علت اینکه در ابتدا این مشکل را مطرح کردیم، پرتکرار بودن آن است. جدا از عوامل محیطی، این کنه می‌تواند مانند یک قاتل خاموش، گیاه را برای مدتی طولانی مورد هجوم خود قرار دهد و باعث زرد شدن برگهای گیاه شود..

قدم نخست:
تمام سطوح برگ را بادقت چک کنید، هم رو و هم زیر. آیا تارهای تنیده شده یا نقاطی متحرک مشاهده کردید؟ این‌ها نشانگر حضور کنه تارعنکبوتی هستند. حشره‌ای که از برگ‌ها تغذیه کرده و آن‌ها را زرد می‌کند.

قدم دوم:
برگ‌ها را با جریان پرفشار آب، اسپری کنید تا تمام کنه‌ها از جا کنده شوند. اگر این کار را هر 3-2 هفته یکبار انجام دهید، می‌توانید به آسانی از حضور و تکثیر آنها در گیاه خود جلوگیری کنید. زیرا کنه تارعنکبوتی تحت فشار آب نمی‌تواند به گیاه متصل بماند.

قدم سوم:
برگ‌ها را با روغن طبیعی باغبانی یا صابون/ روغن حشره کش درمان کنید. برای روش آماده سازی آنها، باید دستورات نوشته شده بر روی بسته بندی هر کدام را دنبال کنید. بعضی از آنها باید قبل از مصرف، در آب رقیق شوند.

قدم چهارم:
کل برگ را کاملا با روغن/ صابون بپوشانید. این محلول از طریق تماس با کنه آنها را از بین می‌برند؛ پس باید مطمئن شوید که تمام سطوح برگ را با آنها پوشانده باشید تا کنه‌ها کاملا نابود شوند. در صورت لزوم، می‌توانید هر 3-2 هفته یکبار این کار را تکرار کنید تا تمام عوارض احتمالی درمان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top