کارشناسی حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی

جدول پودمان های دوره حقوق قضایی ( گرایش علوم ثبتی )( 72 واحد)

سپاس خداوندی را که انسان را
آفرید و به او قدرت تفکر و خرد ارزانی داد تا بتواند با چراغ دانش و دانایی
به جنگ جهالت ها و تاریکی برود . بدون شک یکی از آرزوها وآمال انسان از
دیر باز اجرای عدالت بوده است و همیشه در راه بدست آوردن آن تلاش نموده و
نسل اندر نسل بلکه بیش از پیش در راه یافتن گم کرده خویش بوده است.

 
عدالت و اجرای عدالت منوط به
داشتن یک سیستم غنی و قوی است که با روشها وشیوه های علمی و عملی به
نیازهای انسان امروز وپیچیدگی مسائل مبتلا به آن اعم از حقوقی و قضایی پاسخ
گوید. مبرهن است که داشتن یک سیستم دادرسی دقیق و همه جانبه ، داشتن
قوانین مدّون ، و تقویت این امور تنها راه رسیدن به سیستم مطلوب و ایده آل
است.

بوجود آمدن مسائل جدید در
زندگی انسان ، پیشرفت تکنولوژی می طلبد که مطابق این پیشرفت ، فارغ
التحصیلان این رشته می کوشند تا با فراگیری قوانین و موازین قضایی- حقوقی و
ثبتی و جوابگوی نیازهای جدید مردم باشند و این امر خطیر جز در سایه دعوت
از صاحبنظران ، فقها ، قضات ، وکلا، حقوقدانان و تقریر و بحث وفحص نظرات و
پیشنهادات وبررسی نقاط ضعف و قوت سیستم حقوقی وثبتی میسّر و ممکن نیست.

امروزه نیاز مبرم کشور به استفاده از
تکنولوژی در دفاتر اسناد رسمی به وضوح نمایان شده است بطوریکه مطالعات و
تحقیقات در این رشته و نیز بهره وری بعنوان شیوه استفاده بهینه ازتمامی
اطلاعات بدست آمده ، و تعیین و توزیع این دستاوردها، تشکیلات دفاتر اسناد
رسمی را از حالت سنتی خارج ساخته و زمینه برای ارتفاء و بهره وری مطلوب
فراهم خواهد شد.

 

تعریف و هدف:
دوره کاردانی ناپیوسته حقوق
قضایی با گرایش علوم ثبتی ، دوره ای است که هدف از ایجاد آن تربیت کاردان
مجرب برای نیازهای حقوقی ، ثبتی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به
برنامه ریزیهای خاص در این زمینه بسیاری از کمبودها ر این سطح بر طرف خواهد
شد.آشنایی دانشجویان در این دوره، با تمامی موارد حقوقی – ثبتی- قضایی ،
سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر بعنوان
دفتر یاران- سندنویسان – متصدیان املاک – متصدیان بایگانی ، آموخته های خود
را جامه عمل بپوشانند ، هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کاردان است که
اداره در دفاتر اسناد رسمی را بر عهده گرفته ، بطوریکه با کسب مجموعه ای از
علوم و مهارتها ، دارای بینش ، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل
بوده و بتوانند طرحهای نوینی را در جهت ارتقای این دانش به کار بندند و
اسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.

بهبود گردش امور و افزایش بازده محیط کار
با تکمیل ساختار اجرائی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسناد رسمی و نیز ارتقاء
فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسناد رسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصولی اداری بین
کارکنان و مراجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ
التحصیل این رشته میسر می گردد.

 

ضرورت اهمیت:
در سالیان اخیر تحولات دانش
اجتماعی ، نقش و اهمیت تخصص در مسائل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان نموده
است ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسائل ثبتی و امور سردفتران
کاملاًً ملموس است.

لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در
دفاتر اسناد رسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمانهای دولتی اقتضاء دارد
به تربیت متخصصان دراین رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته ،
بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم و با آگاهی کافی در ،
سازمان ثبت – دفاتر اسناد رسمی – محاکم و ادارات دادگستری منشاء اثرو موجب
ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.

 

نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان دوره کاردانی
ناپیوسته حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی قادر خواهند بود با فراگیری دانش
عمومی – نظری و عملی درباره مسائل حقوقی- ثبتی -قضایی و نیز کسب تواناییهای
لازم قادر خواهند بود که جهت ارتقای سطح علمی و عملی دفاتر اسناد رسمی
آموخته های خود را به مرحله عمل رسانند.

لازم به ذکر است به منظور
تربیت مسئولانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم اقدام به طراحی این دوره
شده است تا بدینوسیله ضمن عینیت بخشیدن به غنای کیفیت آموزشهای تکنولوژی
مرتبط با این رشته ، امکان تقویت قابلیتها و توانمندیهای کارکنان
دفاتراسناد رسمی فراهم شود.

 
1-    آشنایی کامل با اسناد – انواع اسناد – اجزای حقوق ثبت و مجموعه قوانین و مقررات ثبتی
2-    آشنایی کامل با روشهای ثبت اسناد – املاک و ثبت شرکتها
3-    آشنایی کامل با وظایف و مراحل انجام کار در سطح کاردانی امور اسناد و املاک
4- فعالیت در جمع آوری اطلاعات مربوط به بخشنامه های ثبتی و کمک در تجزیه و تحلیل آنها و کاربرد آن بصورت عملی در دفاتر اسناد رسمی
5-    نظارت بر کار اجرایی دفاتر اسنا رسمی و کنترل محاسبات براساس بخشنامه ها و قوانین ثبتی
6-    شناخت عمومی نسبت به کلیه اساسنامه های ثبتی و چگونگی کاربرد آنها با توجه به موقعیت مکانی و زمانی
7-    نظارت و کنترل پرسنل تحت سرپرستی
8-    ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد تحت سرپرستی، بررسی و ارائه طریق برای حل مشکلات
 
مشاغل قابل احراز:
1-    دفتر یاری اسناد رسمی
2-    متصدی تنظیم اسناد رسمی (سند نویساندر دفاتر رسمی)
3-    متصدی دفاتر املاک
4-    متصدی بایگانی ثبت
5-    منشی دادگستری در ا مور مربوط به آیین قرارداد تأمین دلیل
 
ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:
1-    دیپلم کامل متوسطه
2-    داشتن شرایط عمومی آموزش عالی
 
طول دوره و شکل نظام : (کاردانی پودمانی )
 

طول دوره کاردانی بر اساس
آموزش پودمانی حداقل 5/2 سال و حداکثر 6 سال است بگونه ای که هر واحد نظری
معادل 16 ساعت ، هر واحد آزمایشگاهی 32 ساعت، هر واحد کارگاهی معادل 48
ساعت و کارآموزی معادل 120 ساعت است.
دروس آزمایشگاهی و کارگاهی که بصورت یک واحدی ( مستقل) ارائه می گردد و می تواند به ترتیب 48 و 64 ساعت باشد.

 



شرح مختصرفعالیت مرکز

دانشگاه
جامع علمی-کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی-کاربردی و از جمله
دانشگاه هایی است که در راستای مهارت گرائی در مقابل مدرک گرایی قرار دارد
وزیر نظر وزارت علوم، تحقیقات وفناوری اداره می شود. مرکز علمی-کاربردی
دادگستری استان تهران (قوه قضاییه ) وابسته به موسسه آموزش عالی
علمی-کاربردی شهید قدوسی است. این موسسه دارای حدود چهل مرکز در سطح کشور
می باشد. این مراکز به عنوان مراکز آموزش علمی-کاربردی دادگستری استانها
فعالیت می نمایند.


این
مراکز با توجه به ضرورت افزایش و ارتقاء سطح علمی قضات و کارکنان دستگاه
قضائی ایجاد شدند تا زمینه­ی ارتقاء سطح تحصیلی شصت درصد از کارکنان را که
فاقد اطلاعات لازم معلومات برای فعالیت در این نهاد فوق­العاده فنی و تخصصی
هستند فراهم کنند و همچنین شرایطی را ایجاد کنند تا قضات نیز در رشته­های
مورد نیاز قوه قضائیه ادامه­ی تحصیل داده و به این وسیله به نیاز مهم
سازمانی پاسخ دهند.


مراکز آموزش علمی-کاربردی قوه قضائیه اولاً زمینه­ی ادامه تحصیل را برای
علاقه­مندان فراهم می­کنند؛ ثانیاً با پیش بینی رشته­های مورد نیاز قوه
قضائیه و محتوای علمی، مهارتی لازم برای هر گروه شغلی موجب  می­شوند که
دقیقاً تحصیلات کارکنان در ارتباط با رفع نیاز سازمانی آنها باشد به
گونه­ای که کارمند احساس کند با اتمام تحصیلات توان علمی، مهارتی وی در
انجام وظایف محوله افزایش یافته است.

 

شش
سال تجربه­ی موفق نشان از اثر بخشی بسیار مثبت این روش آموزشی دارد. که
می­توان نتایج آن را مفیدتر از آموزش­های غیر رسمی ارزیابی کرد.

 


نکته­ی قابل توجه دیگر در این روش کاهش چشمگیر هزینه­ها و بهره­وری
فوق­العاده آن است، برخلاف آموزش­های غیر رسمی که کلیه­ی هزینه­ها حتی حق
مأموریت کارکنان توسط سازمان پرداخت می­شود و با این وصف انگیزه قوی جهت
استفاده از آموزش­ها وجود ندارد، در این روش کلیه­ی هزینه­ها را دانشجو
می­پردازد و برای دستیابی به مدرک تحصیلی بالاتر از هیچ کوششی دریغ
نمی­کند، انتظار می­رود که این طرح با نگاه مثبت مسئولین همراه باشد و از
این راه اشتیاق کارکنان به ادامه­ی تحصیل هدفمند شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top