جدول پودمان های دوره حقوق قضایی ( گرایش علوم ثبتی )( 72 واحد)
سپاس خداوندی را که انسان را
آفرید و به او قدرت تفکر و خرد ارزانی داد تا بتواند با چراغ دانش و دانایی
به جنگ جهالت ها و تاریکی برود . بدون شک یکی از آرزوها وآمال انسان از
دیر باز اجرای عدالت بوده است و همیشه در راه بدست آوردن آن تلاش نموده و
نسل اندر نسل بلکه بیش از پیش در راه یافتن گم کرده خویش بوده است.
عدالت و اجرای عدالت منوط به
داشتن یک سیستم غنی و قوی است که با روشها وشیوه های علمی و عملی به
نیازهای انسان امروز وپیچیدگی مسائل مبتلا به آن اعم از حقوقی و قضایی پاسخ
گوید. مبرهن است که داشتن یک سیستم دادرسی دقیق و همه جانبه ، داشتن
قوانین مدّون ، و تقویت این امور تنها راه رسیدن به سیستم مطلوب و ایده آل
است.
بوجود آمدن مسائل جدید در
زندگی انسان ، پیشرفت تکنولوژی می طلبد که مطابق این پیشرفت ، فارغ
التحصیلان این رشته می کوشند تا با فراگیری قوانین و موازین قضایی- حقوقی و
ثبتی و جوابگوی نیازهای جدید مردم باشند و این امر خطیر جز در سایه دعوت
از صاحبنظران ، فقها ، قضات ، وکلا، حقوقدانان و تقریر و بحث وفحص نظرات و
پیشنهادات وبررسی نقاط ضعف و قوت سیستم حقوقی وثبتی میسّر و ممکن نیست.
امروزه نیاز مبرم کشور به استفاده از
تکنولوژی در دفاتر اسناد رسمی به وضوح نمایان شده است بطوریکه مطالعات و
تحقیقات در این رشته و نیز بهره وری بعنوان شیوه استفاده بهینه ازتمامی
اطلاعات بدست آمده ، و تعیین و توزیع این دستاوردها، تشکیلات دفاتر اسناد
رسمی را از حالت سنتی خارج ساخته و زمینه برای ارتفاء و بهره وری مطلوب
فراهم خواهد شد.
تعریف و هدف:
دوره کاردانی ناپیوسته حقوق
قضایی با گرایش علوم ثبتی ، دوره ای است که هدف از ایجاد آن تربیت کاردان
مجرب برای نیازهای حقوقی ، ثبتی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به
برنامه ریزیهای خاص در این زمینه بسیاری از کمبودها ر این سطح بر طرف خواهد
شد.آشنایی دانشجویان در این دوره، با تمامی موارد حقوقی – ثبتی- قضایی ،
سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر بعنوان
دفتر یاران- سندنویسان – متصدیان املاک – متصدیان بایگانی ، آموخته های خود
را جامه عمل بپوشانند ، هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کاردان است که
اداره در دفاتر اسناد رسمی را بر عهده گرفته ، بطوریکه با کسب مجموعه ای از
علوم و مهارتها ، دارای بینش ، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل
بوده و بتوانند طرحهای نوینی را در جهت ارتقای این دانش به کار بندند و
اسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.
بهبود گردش امور و افزایش بازده محیط کار
با تکمیل ساختار اجرائی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسناد رسمی و نیز ارتقاء
فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسناد رسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصولی اداری بین
کارکنان و مراجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ
التحصیل این رشته میسر می گردد.
ضرورت اهمیت:
در سالیان اخیر تحولات دانش
اجتماعی ، نقش و اهمیت تخصص در مسائل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان نموده
است ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسائل ثبتی و امور سردفتران
کاملاًً ملموس است.
لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در
دفاتر اسناد رسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمانهای دولتی اقتضاء دارد
به تربیت متخصصان دراین رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته ،
بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم و با آگاهی کافی در ،
سازمان ثبت – دفاتر اسناد رسمی – محاکم و ادارات دادگستری منشاء اثرو موجب
ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.
نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان دوره کاردانی
ناپیوسته حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی قادر خواهند بود با فراگیری دانش
عمومی – نظری و عملی درباره مسائل حقوقی- ثبتی -قضایی و نیز کسب تواناییهای
لازم قادر خواهند بود که جهت ارتقای سطح علمی و عملی دفاتر اسناد رسمی
آموخته های خود را به مرحله عمل رسانند.
لازم به ذکر است به منظور
تربیت مسئولانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم اقدام به طراحی این دوره
شده است تا بدینوسیله ضمن عینیت بخشیدن به غنای کیفیت آموزشهای تکنولوژی
مرتبط با این رشته ، امکان تقویت قابلیتها و توانمندیهای کارکنان
دفاتراسناد رسمی فراهم شود.
1- آشنایی کامل با اسناد – انواع اسناد – اجزای حقوق ثبت و مجموعه قوانین و مقررات ثبتی
2- آشنایی کامل با روشهای ثبت اسناد – املاک و ثبت شرکتها
3- آشنایی کامل با وظایف و مراحل انجام کار در سطح کاردانی امور اسناد و املاک
4- فعالیت در جمع آوری اطلاعات مربوط به بخشنامه های ثبتی و کمک در تجزیه و تحلیل آنها و کاربرد آن بصورت عملی در دفاتر اسناد رسمی
5- نظارت بر کار اجرایی دفاتر اسنا رسمی و کنترل محاسبات براساس بخشنامه ها و قوانین ثبتی
6- شناخت عمومی نسبت به کلیه اساسنامه های ثبتی و چگونگی کاربرد آنها با توجه به موقعیت مکانی و زمانی
7- نظارت و کنترل پرسنل تحت سرپرستی
8- ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد تحت سرپرستی، بررسی و ارائه طریق برای حل مشکلات
مشاغل قابل احراز:
1- دفتر یاری اسناد رسمی
2- متصدی تنظیم اسناد رسمی (سند نویساندر دفاتر رسمی)
3- متصدی دفاتر املاک
4- متصدی بایگانی ثبت
5- منشی دادگستری در ا مور مربوط به آیین قرارداد تأمین دلیل
ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:
1- دیپلم کامل متوسطه
2- داشتن شرایط عمومی آموزش عالی
طول دوره و شکل نظام : (کاردانی پودمانی )
طول دوره کاردانی بر اساس
آموزش پودمانی حداقل 5/2 سال و حداکثر 6 سال است بگونه ای که هر واحد نظری
معادل 16 ساعت ، هر واحد آزمایشگاهی 32 ساعت، هر واحد کارگاهی معادل 48
ساعت و کارآموزی معادل 120 ساعت است.
دروس آزمایشگاهی و کارگاهی که بصورت یک واحدی ( مستقل) ارائه می گردد و می تواند به ترتیب 48 و 64 ساعت باشد.
شرح مختصرفعالیت مرکز
دانشگاه
جامع علمی-کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی-کاربردی و از جمله
دانشگاه هایی است که در راستای مهارت گرائی در مقابل مدرک گرایی قرار دارد
وزیر نظر وزارت علوم، تحقیقات وفناوری اداره می شود. مرکز علمی-کاربردی
دادگستری استان تهران (قوه قضاییه ) وابسته به موسسه آموزش عالی
علمی-کاربردی شهید قدوسی است. این موسسه دارای حدود چهل مرکز در سطح کشور
می باشد. این مراکز به عنوان مراکز آموزش علمی-کاربردی دادگستری استانها
فعالیت می نمایند.
این
مراکز با توجه به ضرورت افزایش و ارتقاء سطح علمی قضات و کارکنان دستگاه
قضائی ایجاد شدند تا زمینهی ارتقاء سطح تحصیلی شصت درصد از کارکنان را که
فاقد اطلاعات لازم معلومات برای فعالیت در این نهاد فوقالعاده فنی و تخصصی
هستند فراهم کنند و همچنین شرایطی را ایجاد کنند تا قضات نیز در رشتههای
مورد نیاز قوه قضائیه ادامهی تحصیل داده و به این وسیله به نیاز مهم
سازمانی پاسخ دهند.
مراکز آموزش علمی-کاربردی قوه قضائیه اولاً زمینهی ادامه تحصیل را برای
علاقهمندان فراهم میکنند؛ ثانیاً با پیش بینی رشتههای مورد نیاز قوه
قضائیه و محتوای علمی، مهارتی لازم برای هر گروه شغلی موجب میشوند که
دقیقاً تحصیلات کارکنان در ارتباط با رفع نیاز سازمانی آنها باشد به
گونهای که کارمند احساس کند با اتمام تحصیلات توان علمی، مهارتی وی در
انجام وظایف محوله افزایش یافته است.
شش
سال تجربهی موفق نشان از اثر بخشی بسیار مثبت این روش آموزشی دارد. که
میتوان نتایج آن را مفیدتر از آموزشهای غیر رسمی ارزیابی کرد.
نکتهی قابل توجه دیگر در این روش کاهش چشمگیر هزینهها و بهرهوری
فوقالعاده آن است، برخلاف آموزشهای غیر رسمی که کلیهی هزینهها حتی حق
مأموریت کارکنان توسط سازمان پرداخت میشود و با این وصف انگیزه قوی جهت
استفاده از آموزشها وجود ندارد، در این روش کلیهی هزینهها را دانشجو
میپردازد و برای دستیابی به مدرک تحصیلی بالاتر از هیچ کوششی دریغ
نمیکند، انتظار میرود که این طرح با نگاه مثبت مسئولین همراه باشد و از
این راه اشتیاق کارکنان به ادامهی تحصیل هدفمند شود.