واژن چیست؟ آشنایی با آناتومی واژن در خانمها

thumbnail

آلت تناسلی زنانه یا واژن، که به آن مهبل نیز گفته می شود کجاست؟ این عضو کانالی عضلانی است که با اعصاب و غشاهای مخاطی پوشیده شده است. رحم و گردن رحم در قسمت بالایی واژن قرار دارند. قاعدگی، مقاربت و زایمان از عملکرد های واژن به شمار می آیند. آلت تناسلی زنان شامل قسمت هایی از جمله دهانه واژن، لگن، کلیتوریس، مجرای ادرار و … می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آلت تناسلی زنانه با ما همراه باشید :

 

واژن چیست؟
واژن یا مبهل در طول فعالیت جنسی دچار انعطاف پذیری و اصطحکاک می شود. پوشش داخلی لگن تشکیل شده از بافت شکمی ست و به همین دلیل این بافت از لایه های زیرین واژن محافظت می کند. واژن در قسمت حفره لگن خلفی مثانه و در بخش قدامی راست روده قرار گرفته است. به طور معمول واژن تا رحم دارای طول ۸ تا ۲۲ سانتی متر می باشد. البته به هنگام زایمان یا در طول رابطه جنسی طول آن افزایش پیدا می کند.

چگونه واژن خود را پاکیزه و سالم نگه دارید ؟

بخش های مختلف آلت تناسلی زنانه
واژن از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است :

 

دهانه واژن
دهانه واژن همان حفره واژن است، این بخش بین مجرای ادرار و مقعد قرار دارد. خون قاعدگی از دهان واژن خارج می شود. این دهانه برای تولد نوزاد و برای مقاربت جنسی نیز کاربرد دارد.

 

دیواره واژن
دیواره واژن، عضله ای است که در یک غشای مخاطی پوشیده شده است، و بافتی شبیه به دهان دارد. دیوار آلت تناسلی حاوی لایه های بافت با الیاف الاستیک (قابل ارتجاع) شکلی است. سطح این دیواره حاوی رگ هایی است که از بافت اضافی و پرپیچ و خم تشکیل شده است که به آلت تناسلی اجازه می دهد در طی رابطه جنسی و زایمان گسترش یابد. بافت دیواره واژن در طی دوره های قاعدگی به علت ترشح هورمون دچار تغییراتی می شود. سلول های موجود در لایه بیرونی بافت ها، گلیکوژن را ذخیره می کنند و در طی تخمک گذاری، این لایه ریخته می شود. گلیکوژن تجزیه می شود و به حفظ سطح pH برای محافظت از مهبل در برابر باکتری ها و قارچ های بالقوه مضر کمک می کند.

 

پرده بکارت
پرده بکارت یک غشاء نازک است که دهانه آلت تناسلی زنانه را احاطه کرده است. اگرچه پرده بکارت می تواند در شکل و اندازه های گوناگون باشد، ولی اکثر آنها شبیه به نیمه ماه هستند تا خون قاعدگی بتواند از دهانه واژن خارج شود. این پرده در اولین مقاربت، ورود شی به داخل آلت تناسلی و یا در طول تمرینات شدید پاره می شود.

 

انواع پرده بکارت
پرده بکارت در دختران به حالت های مختلف حلقوی، سپتیت، کریبریفرم و پرده مسدود شده می باشد که شایع ترین آنها حلقوی است و پس از حلقوی سپتیت. طبق آمار حدود 90% دختران دارای نوع حلقوی می باشند. به طور معمول طی زمان 48 تا 72 ساعت می توان زمان دقیق پارگی پرده را پس از مقاربت تشخیص داد. پس از این زمان بافت آن ترمیم شده و پزشک زنان فقط می تواند تشخیص دهد که فرد تا به حال مقاربت داشته است یا خیر.

نگاهی دقیق و جزئی به دستگاه (آلت) تناسلی زن و اجزای آن – مجله سلامت دکترتو

همه چیز درباره دستگاه تناسلی زنان

لابیا ماژور : به لبه های بیرونی واژن می گویند که به صورت دو بالشتک در دو طرف لابیا مینور قرار گرفته اند. پوست محکمی سطح آن را پوشانده و سطح خارجی آن با مو پوشیده شده. لابیا ماژور دارای غدد چربی و عرق است.

در زیر لابیا ماژور بافت چربی جمع شده که در برابر ضربه از دستگاه تناسلی محافظت می کند. از دست دادن چربی لابیا ماژور سبب افتادگی و چروک شدن آن می گردد.

لابیا ماژور همان قسمتی است که به دنبال از دست رفتن چربی زیر آن، ژل یا فیلر برای افزایش حجم آن تزریق می شود و قبلا در مقاله تزریق ژل به لابیا ماژور در مورد آن توضیحات کامل را داده ایم.

 

لابیا مینور : به لبه های داخلی واژن لابیا مینور گفته میشود. دو چین پوستی باریک هستند که اندازه و شکل آن در زنان متفاوت است و عمل آن بستن دریچه واژن و پیشگیری از عفونت و خشکی واژن است. ولی گاهی به دلایل مختلف بزرگتر از حد عادی می شود که خود می تواند منبع عفونت واژن و همچنین بدشکلی ظاهری گردد که با عمل لابیاپلاستی می توان این قسمت را که به آن لابیا مینور می گویند را کوچکتر نمود.

 

کلیتوریس : در بالای لابیا مینور قرار دارد و به شکل Y برعکس است و اعصاب حسی بسیاری دارد و تنها عضوی است که به طور کامل برای لذت جنسی است. غدد چربی زیادی در گردن و سر کلیتوریس وجود دارد و چربی ترشح می کند.

نقش اندازه آلت تناسلی زنانه در رابطه جنسی | ساعدنیوز

واژن : کانالی است که سبب ارتباط رحم با محیط بیرون می شود. از همین کانال واژن است، که خون قاعدگی و جنین خارج می شود. ورودی کانال واژن با پرده بکارت (هایمن) پوشیده شده است.

بافت خود واژن از کلاژن و الاستین تشکیل شده که قابلیت کشسانی را به واژن می دهد. با لیزر واژن می توان باعث افزایش کلاژن سازی و در نتیجه افزایش خاصیت کشسانی و تنگی واژن شد.

همچنین با تنگ کردن واژن با جراحی می توان به زنانی که به دلیل زایمان و یا چاقی – لاغری های شدید دچار گشاد شدن واژن شده اند کمک کرد.

واژن دارای چندین غدد ترشحی است که سبب نمناک نگه داشتن واژن می شود.

اگر دچار علایم سوزش ، خارش به همراه بوی بد و خشکی واژن شدید، احتمالا دچار عفونت واژن شده اید و بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

مونس پوبیس : ضلع فوقانی مثلث دستگاه تناسلی را تشکیل میدهد که بافت آن چربی است، و با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می شود و غدد سباسه فراوان دارد در نتیجه ترشحات چربی در این قسمت زیاد است.

ویدیو : واژن چیست؟ آشنایی با آناتومی واژن در خانمها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter