مزایای پرورش بلدرچین و بیماری ها و خطرات تهدید کننده بلدرچین گوشتی

بلدرچین یکی از پرندگانی است که گوشت آن طعم بسیار لذیذی دارد و علاوه بر این بسیار هم مقوی می ‌باشد. خواص گوشت بلدرچین سبب شده است تقاضا برای مصرف گوشت آن در سالیان اخیر افزایش یابد و زمینه را برای یک کسب و کار جدید آماده کرده است. قطعا برای شروع هر کاری باید با شرایط و مزایا و معایب آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید در آن زمینه موفق شوید.

آموزش راهکار های پرورش بلدرچین در خانه ، بلدرچین پرنده ای با خوی وحشی و قدرت تولید مثل و رشد بالاست به طوریکه در عرض ۴۵ روز بالغ می شوند و شروع به تخم گذاری می نمایند در حالی که یک مرغ برای تخم گذاری به شش ماه زمان نیاز دارد. بلدرچین ها در گونه های مختلفی وجود دارند ولی بیشترین گونه ای که در ایران پرورش می یابند، گونه معمولی و ژاپنی می باشد. زیرا این گونه ها به راحتی پرورش می یابند و از میزان رشد و تولید مثل بالایی نسبت به سایر پرندگان برخوردار است. از همه مهم تر اینکه در برابر بیماری ها، سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

 

چه زمانی برای پرورش بلدرچین در خانه اقدام کنیم؟

بهترین زمان برای خرید بلدرچین های بالغ فصل بهار است چون بلدرچین ها در فصل بهار و تابستان تخم گذاری می کنند. ولی اگر می خواهید جوجه بلدرچین خریداری نمایید، بهتر است آنها را در اسفند ماه خریداری نمایید تا زمان رسیدن بهار کاملا بالغ شده و شروع به جفت گیری و تخم گذاری نمایند. هم چنین می توانید با خرید تعدادی تخم نطفه دار و ساخت یا اجاره یک دستگاه جوجه کشی، خودتان مستقیما از آنها جوجه کشی کنید، دوره جوجه کشی بلدرچین ها 17 روز می باشد و 45 روز طول می کشد تا کاملا بالغ شده و شروع به تخم گذاری نمایند، بنابراین بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی اسفند ماه می باشد.

 

فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین
بلدرچین ها پرندگانی ریز جثه هستند و فضای کمی اشغال میکنند. بعنوان مثال برای پرورش ۱۰۰۰ قطعه بلدرچین به شیوه سنتی یک سالن به متراژ ۲۵ متری کفایت میکند. یکی دیگر از روش های نگهداری بلدرچین استفاده از قفس می باشد. در یک قفس بلدرچین ۵ طبقه یک طرفه میتوان ۱۶۵ قطعه بلدرچین بالغ پرورش داد. در زمان پرورش بلدرچین در خانه به شکل سنتی معمولا به ازای هر ۲۰ بلدرچین یک آبخوری و یک دانخوری قرار داده می شود. هم چنین برای جلوگیری از انواع بیماری ها بهتر است فضولات بلدرچین ها را هر دو الی سه روز تمیز کنید، مرتبا آب و غذای تازه در اختیار آنها قرار دهید و دانخوری و آبخوری آنها را روزانه بشورید.

 

بلدرچین های سالم را برای تخم گذاری انتخاب کنید.

فرقی ندارد که شما بلدرچین ها را از دسته خود یا از سایر پرورش دهندگان بلدرچین انتخاب می کنید، سالم ترین بلدرچینی که می بینید یا پیدا می کنید را انتخاب کنید. خصوصیات بلدرچین سالم را در زیر آورده ایم :

 

• سرزنده، بازیگوش، کمی کنجکاو و محتاط باشد.

• رفتار هایی مانند خوردن، نوک زدن به غذا و حشرات موجود در اطراف را داشته باشد.

• آب نوشیدن، نباید همیشه آب بنوشد ولی باید گاهی آب نوشیدن آن ها را ببینید.

• در فضای باز، بلدرچین های که اصولاً در گوشه ها جمع می شوند اغلب یا مریض هستند یا سردشان است.

 

بیماری ها و خطرات تهدید کننده بلدرچین گوشتی
خوشبختانه بلدرچین ها در مقایسه با سایر پرندگان از مقاومت بالایی در برابر بیماری ها برخوردار است. ولی این بدین معنی نیست که این پرنده را به حال خود را رها کنید. رعایت موارد بهداشتی، ضد عفونی منظم محیط و پرندگان، پاکسازی مداوم فضولات، سیستم تهویه مناسب از عوامل بسیار موثری هستند که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

با این حال توصیه می کنیم حتما بلدرچین ها را واکسینه کنید، از یک دامپزشک با تجربه جهت تامین واکسن ها کمک بگیرید، روش های واکسیناسیون آنها نیز به سه روش انجام میشود: مخلوط کردن واکسن در آب، اسپری و تزریق عضلانی. که روش اول مناسب می باشد. جوجه ها به دلیل سیستم دفاعی ضعیفی که دارند بیشتر خطر ابتلا به بیماری را دارند. از جوجه ها بیشتر مواظبت کنید، محیط آنها را همواره تمیز نگه دارید و هر گونه اشیای الوده را از دسترس آنها خارج کنید.

 

جوجه 1 روزه بلدرچین | نگهداری و تغذیه جوجه بلدرچین

 

مزایای پرورش بلدرچین

1) رشد سریع و شروع به تولید (شروع تخمگذاری از 40 روزگی)

2) راندمان بالای تولید تخم (260 تخم در سال اول تخمگذاری به ازای هر قطعه بلدرچین)

3) دوره جوجه کشی کوتاه (مجموعا 17 روز)

4) نیاز به سرمایه گذاری کم و برگشت سریع سرمایه

5) کمترین نیاز به محیط پرورشی از نظر مساحت

6) خوراک کم و مقاومت بالا در مقابل برخی بیماری ها

7) کیفیت بسیار بالای محصول تولیدی و قیمت مناسب

8) بازار فروش بسیار عالی

 

برخی از دلایل احتمالی کم بودن میزان جوجه درآوری و پرورش بلدرچین گوشتی

1)نطفه دار نبودن تخم های بلدرچین

2)تخم ها ترک خورده و محتویات آن خشک شده اند

3)تنش مداوم در گله مولد که باعث افزایش تخم های نابارور در گله می شود

4)نگهداری گله بصورت هم خون برای مدت بیش از سه سال

5)پرنده های ماده و یا نر معلول یا غیر طبیعی که باعث تولید تخم های نابارور می شوند

6)استفاده از گله مولد مسن

7)کموبدهای غذایی گله مولد

8)نسبت نامناسب نر به ماده

9)نگهداری بیش از حد تخم در انبار

10)شرایط نامناسب نگهداری از تخم قبل از انجام عمل جوجه کشی

11)بی توجهی کردن به چرخاندن تخم ها در انبار و یا در داخل دستگاه جوجه کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top