علت سکسکه نوزاد: روش های پیشگیری و درمان سکسکه نوزاد

شاید تا به حال نوزادی را دیده باشید که پشت سر هم سکسکه می کند. سکسکه یک امر شایع در نوزادان می باشد.محققان دریافته اند یکی از مواقعی که نوزاد سکسکه می کند، هنگام شیر خوردن و یا پس از سیر شدن می باشد. این نوع سکسکه کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اما ممکن است که برای مادرانی که به تازگی مادر شده اند بسیار آزار دهنده باشد.بروز سکسه در نوزادان علل گوناگونی دارد که در این مبحث به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم . اگر که فرزندتان هر روز بارها دچار سکسکه می شود و این دوره های سکسکه ساعت ها طول می کشد به طوری که سبب اختلال در خواب، خوراک و بازی او شده است، این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید.

 

علت سکسکه نوزاد

سکسکه در نوزادان بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق میفتد، اما تغذیه گاهی اوقات باعث اسپاسم دیافراگم می شود. سکسکه می تواند در شرایط زیر رخ دهد:

1. تغذیه بیش از حد کودک
2. غذا خوردن خیلیی تند
3. بلع بیش از حد هوا
این عوامل می تواند باعث گسترش معده کودک شود. با منبسط شدن معده، به سمت دیافراگم فشار آورده و اسپاسم هایی را که منجر به سکسکه می شوند، تحریک می کند.

 

جلوگیری از سکسکه در نوزادان
شما می توانید به روش هایی مانع از بروز سکسکه در فرزندتان شوید، برای مثال:

– برای جلوگیری از اتساع بیش از اندازه ی معده ی نوزاد و شیرخوار، به او در هر وعده مقدار کم تری شیر بدهید و به جای آن دفعات شیر دهی را بیشتر کنید.

– درهنگام شیردهی هم با شیشه و هم در هنگام تغذیه با شیر مادر تا حد امکان فرزندتان را تقریباً عمودی نگه دارید. از شیردهی به نوزاد در پوزیشن خوابیده ی کامل اجتناب کنید. این زاویه ی عمودی باید 35 تا 45 درجه باشد.

–موقعیت سر نوزاد را تغییر دهید. گاهی اوقات با تغییر وضعیت سر نوزاد، سکسکه او قطع می شود.

– اگر سکسکه نوزاد طولانی شده و او را بی تاب کرده است، می توانید کمی آب گرم به او بدهید.

– مالیدن کمر نوزاد و تکان دادن او به جلو و عقب می‌تواند به آرام شدن او و تسکین اسپاسم‌های احتمالی کمک کند.

– فشار در معده کوچک نوزاد ممکن است باعث سکسکه و بدتر شدن آن شود. واداشتن نوزاد به آروغ زدن این فشار را کاهش میدهد. برای این کار او را روی شانه تان صاف نگه دارید و ضربات آهسته ای به پشتش بزنید و یا او را بر روی زانویتان بنشانید کمی به سمت جلو خم کنید وبه آرامی به پشت او ضربه بزنید.

– مکیدن پستانک احتمال دارد به شل شدن دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند. حرکت مکیدن پستانک می تواند به تسکین نوزادی که سکسکه کرده و اسپاسم های دیافراگم را کاهش دهد.

– یکی از عوارض آسم در نوزادان، بروز سکسکه است. این بدان دلیل است که برونش های موجود در ریه ها ورم کنند و در نتیجه حجم هوای ورودی به ریه ها کاهش می یابد. این امر سبب خس خس سینه و اسپاسم های دیافراگمی می شود و به همین دلیل سکسکه نوزاد رخ می دهد.

 

چگونه سکسکه‌ نوزاد را متوقف کنیم؟ - ایسنا

 

سکسکه معمولا قابل پیشگیری نیست، اما پیروی از دستورات زیر می تواند تا حدودی موثر باشد:

1. به طور مکرر و به مقدار کم به کودک غذا دهید.
2.  بطری را مکرر عوض کنید تا هوایی نزدیک پستانک نباشد.
3. مطمئن شوید که دهان کودک روی کل پستانک چسبانده شده است.
4. قبل از اینکه کودک گرسنه شود، به او غذا دهید تا او را آرام نگه دارید.
5. بعد از هر بار شیر دادن کودک، نیم ساعت او را به حالت نشسته نگه دارید.

 

نبایدهای درمان سکسکه نوزادان

1. برای درمان سکسکه نوزادان خود را نترسانید

2. راه تنفس کودک را مسدود نکنید

3. ضربه زدن به پشت کودک

4. خوردن آب نبات ترش

 

تذکر: اگر مدت سکسکه نوزاد طولانی شد و با راه هایی که گفته شد جوابی نگرفتید، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

در طول این مدت آرامش خود را حفظ کنید تا دچار استرس نشوید. استرس مادر می تواند عوارضی را برای نوزاد داشته باشد.

 

سخن آخر
سکسکه عملکردی از بدن است که قبل از تولد کودک کاملاً شروع می شود. نظریه های زیادی درمورد اینکه بدن ما سکسکه می کند وجود دارد، اما هنوز هیچ یک اثبات نشده است.

به طور کلی، سکسکه، به ویژه نوزادان بسیار طبیعی است و با بزرگتر شدن کودک کاهش می یابد. اگر کودک دچار سکسکه است که به نظر می رسد باعث درد یا ناراحتی وی شده است یا علائم دیگری مانند استفراغ با سکسکه دارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید هیچ اتفاق دیگری در ایجاد سکسکه وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top