آيين نامه شرح وظايف كارشناسان فناوري اطلاعات واحدهاي تابعه نسخه اول
ماده 1 – كارشناس فناوري اطلاعات : داراي
مدرك كارشناسي كامپيوتر ( نرم افزاريا سخت افزار ) مي باشد و مسووليت
تمامي امور مربوط به فناوري اطلاعات بر عهده ايشان مي باشد .
تبصره 1 – در واحدهايي كه كارشناس ندارند و كاردان كامپيوتر انجام وظيفه
مي نمايد ، مسووليت تمامي امور مربوط به فناوري اطلاعات بر عهده ايشان مي
باشد .( به عنوان كارشناس محسوب مي شوند ) ماده 2 – رابط فناوري اطلاعات : داراي مداركي غير از كامپيوتر مي باشند و وظيفه اصلي آنها مرتبط با مدرك مربوطه مي باشد و با مديريت فناوري اطلاعات ،همكاري دارند .
تبصره 2 – كارشناسان و رابطان فناوري اطلاعات ،پس از تاييد مديريت فناوري
اطلاعات و صدور ابلاغ از طرف معاونت پشتيباني دانشگاه ، مجوز انجام فعاليت
را دارند و در واحدهايي كه رابط در كنار كارشناس حضور دارد ،مسووليت تمامي
امور بر عهده كارشناس مي باشد و رابط مجوز مستقيم ندارد . اين آيين نامه در نه فصل تهيه شده است .
فصل اول : وظايف عمومي كارشناسان فناوري اطلاعات |
ماده 1 – تهيه و به روز نگاه داشتن ،شناسنامه تجهيزات رايانه اي ، تجهيزات
شبكه و تجهيزات مركز تلفن و شناسنامه نرم افزارهاي موجود ،به منظور
ساماندهي اطلاعات تجهيزات موجوددر واحدها تبصره 1 – در حال حاضر شناسنامه ها بصورت كاغذي تهيه شوند و پس از آموزش ،در نرم افزار ICTM وارد گردد ماده 2 – ارسال گزارش فعاليت هاي انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبكه ومخابرات )
در قالب فرم هاي تدوين شده و دستورالعمل هاي مديريت ( قالب فرم ها در سايت
مديریت و سايت سخت افزار ( شبكه رابطين ) موجود مي باشد )، بصورت فصلی (
حداكثر تا 20 روز اول فصل بعد ) و سالانه ( تا پايان فروردين ماه سال جديد )
به مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات ماده
3 – انجام مراحل كارشناسي فني خريد و تاييد فاكتورهاي خريد در محدوده سقف
مجاز در بخشنامه هاي ارسال شده از طرف مديريت خدمات پشتيباني دانشگاه (
معاملات كوچك ) و خريد طبق ليست تجهيزات مجاز كه در سايت سخت افزار موجود
مي باشد . ماده 4 – حضور مستمر در جلسات هماهنگي و بازآموزي هاي برگزار شده توسط مديريت و در مواقعي كه حضور ممكن نيست ،كسب اجازه از مديريت ماده 5 – اعلام نيازهاي آموزشي به مديريت و ارتقا سطح علمي و عملي با گرفتن آموزشهاي لازم و… ماده 6 – بازديد از سايتهاي خبري ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فني و اطلاع از تكنولوژيهاي جديد جهاني ماده 7 – بازديد مستمر از وب سايت مديريت فن آوري اطلاعات و واحدهاي زير مجموعه ( مانند سايت سخت افزار http://hw.sums.ac.ir و سايت اينترنت http://internet.sums.ac.ir و سايت مخابرات http://mokhaberat.sums.ac.ir )
فصل دوم : وظايف در حوزه سخت افزار |
ماده 1 – نظارت بر روند خريد تجهيزات رايانه اي : ماده 1-1 – دريافت يا تكميل فرم درخواست خريد تجهيزات رايانه اي ( فرم شماره يك ) ماده 2-1 – بررسي كارشناسي علت نياز خريد تجهيزات رايانه اي و تاييد ، يا عدم تاييد نياز
ماده 3-1- تهيه ليست تجهيزات مناسب با نياز(در صورت تاييد نياز) طبق
مشخصات ارائه شده از سوي مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات (فرم شماره 5)
ماده 4-1- تاييد فاكتورها از نظر فني و مطابقت با ليست تجهيزات و بررسي
قيمت و اعلام نظر احتمالي در زمينه قيمت ها ( تاييد قيمت بر عهده كارپرداز
مي باشد ) ماده 2 – كنترل فني تجهيزات خريداري شده از نظر تطبيق با فاكتور هاي تاييد شده ،به صورت زير : ماده 1-2 – بررسي فني قطعات و گارانتي هاي ارائه شده و مطابقت با ليست تهيه شده وفاكتور تاييد شده
ماده 2-2 – الصاق برچسب ليست قطعات داخلي رايانه ها همراه با مشخصات فني و
تاريخ شروع و خاتمه گارانتي قطعات بصورت مشخص برروي رايانه هاي خريداري
شده ( بهتر است توسط شركت فروشنده انجام گيرد ) ماده 3-2 – تكميل فرم مخصوص چك ليست سيستم (فرم شماره 6) همراه با توضيحات مربوطه ماده 4-2 – الصاق برچسب كنترل فني در پشت كيس ماده 3 – فرآيند تعميرات : ماده 3-1 – نصب سيستم عامل هاونرم افزارهاي جانبي ،آنتي ويروس و… بر روي رايانه هاي موجود در واحد ماده 2-3 – تشخيص عيوب سخت افزاري سيستم ها و رفع عيب تجهيزات در حد آموزش هاي داده شده
ماده 3-3 – نظارت بر فرآيند ارسال تجهيزاتي كه نياز به تعمير دارند (
مانند : چاپگر ) به شركت هاي خصوصي وكنترل كيفيت تعمير تجهيزات تبصره – نظارت بر فعاليت شركت هاي پيمانكار طرف قرارداد از طريق چك ليست هاي نظارتي
فصل سوم : وظايف در حوزه شبكه |
ماده 1 – نگهداري صحيح از كليه تجهيزات شبكه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد هاي فن آوري اطلاعات و ارتباطاتماده 2 – تهيه مستندات جامع شبكه بر اساس استاندارد مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات ماده 3 – آگاهي كامل از كاربرد و نحوه عملكرد تجهيزات Active ماده 4 – آگاهي كامل از نحوه ارتباط مركز تا ساختمان مركزي و دسترسي به شبكه اينترانت و اينترنت ماده 5 – آگاهي كامل از نحوه عيب يابي دروني شبكه و برخورد با مشكلات احتمالي ماده 6 – حفظ ، نگهداري ، پشتيباني و عيب يابي از نقطه ابتدايي تا انتهايي شبكه موجود ماده 7 – مطلع نمودن مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغيير ، تحول و نيازها ماده 8 – عيب يابي و رفع مشكل شبكها ي كليه سيستمهاي كامپيوتري موجود در مركز مربوطه( IP وكارت شبكه و… ) ماده 9 – آشنايي با سيستم عامل لينوكس و مفاهيم اوليه شبكه Network + ( اختصاصي كارشناسان ) ماده 10 – مطلع بودن از انجام هرگونه عمليات عمراني و تلاش جهت حفظ و نگهداري تجهيزات شبكه
فصل چهارم : وظايف در حوزه نرم افزار |
ماده 1 – پيگيري و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات نرم افزاري و بهبود سيستمماده 2 – مشاوره به واحد مربوطه جهت مكانيزه كردن فرايند ها ماده 3 – هماهنگي با مديريت فناوري اطلاعات در خصوص عقد قراردادهاي پشتيباني نرم افزارها ماده 4 – همكاري در تهيه RFP (تهيه ، تنظيم و مستند سازي نيازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا) ماده 5 – آشنايي فني با نرم افزار ها و سخت افزارهاي مربوطه ( مانند حضور وغياب و دستگاه تايمكس … ) ماده 6 – آگاهي از كليات (حيطه و نوع فعاليت هاي تحت پوشش) نرم افزارهاي واحد مربوطه جهت پيگيري مناسب تر مسائل مربوطه ماده 7 – نظارت و پيگيري روند تهيه فايل پشتيبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره اي و آرشيو آنها ماده 8 – تاييد اتمام كار پروژه ها و يا فاكتور هاي نرم افزاري ماده 9 – مطلع بودن از هر گونه تغيير و تحول نرم افزاري
فصل پنجم : وظايف در حوزه وب سايت |
ماده 1 – آشنايي با نرم افزار ICARUS و آدرس هاي وب سايت واحدماده 2 – بررسي وب سايت هاي واحدهاي مختلف واعلام نظرات به مديريت فناوري اطلاعات جهت بهتر شدن كيفيت تمامي وب سايت هاي زير مجموعه ماده 3 – آشنايي با استاندارد هاي تهيه وب سايت ( از طريق بازديد از سايتهاي متفاوت ) ماده 4 – به روز نگه داشتن مطالب وب سايت ( اخبار و اطلاعيه و … ) ماده 5 – نظارت كارشناس IT برروي كار رابط وب سايت ( در صورت متفاوت بودن رابطان ) ماده 6 – نظارت مستقيم بر روي وب سايت واحد خود ،انتقال مشكلات وپيگيري آنها
فصل ششم : وظايف در حوزه HIS |
ماده 1 – نظارت بر آموزش هاي ارائه شده از طرف شركت پيمانكار وگزارش اشكالهاي احتمالي به كارشناس مسوول آموزش نرم افزارماده 2 – همكاري با مديريت بيمارستان جهت بهتر شدن شرايط كاربري نرم افزار ماده 3 – نظارت بر فعاليت هاي شركت پيمانكار در زمان سرويس هاي دوره اي و تحويل گرفتن قطعات داغي ماده 4 – نظارت بر تهيه گزارش هاي HIS توسط سوپروايزرها هر 15 روز و ارسال آنها بصورت فصلي
فصل هفتم : وظايف در حوزه اتوماسيون اداري |
ماده 1 – آگاهي كامل از تنظيمات نرم افزار اتوماسيون اداريماده 2 – آشنايي كاربردي با سيستم اتوماسيون اداري جهت آموزش نرم افزار و رفع اشكال به كاربران شاغل در آن واحدماده 3 – اطلاع رساني از وضعيت سيستم اتومسيون اداري و كاربران ( فعال – تغيير سمت و ….) در آن مركز
فصل هشتم : وظايف در حوزه اينترنت |
ماده 1 – آشنايي با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امكانات اينترنت FTP,FTP2 ، حجم down Load و نرم افزارهاي جانبيماده 2 – شناسايي error هاي سيستم جهت اتصال به اينترنت ماده 3 – راهنمايي كاربران واحدها جهت گرفتن اشتراك اداري وتاييد نياز فرم درخواست ويا شخصيو يااشتراك خطوط ADSL تبصره – موارد فوق در سايت اينترنت توضيح داده شده است . ماده 4 – شناخت وآشنايي با ميزان پهناي باند در دانشگاه و ارائه مشكلات اين حوزه به كاربران واحد خود
فصل نهم : وظايف در حوزه مخابرات |
ماده1 – آشنايي با نرم افزار مركز تلفن و نحوه ارتباط سيستم رايانه با مركز تلفن ( مراكز تلفن داراي رايانه ( ماده 2 – تهية نرم افزار مركز تلفن بصورت Backup ( از طريق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروري ) مراكز تلفن داراي رايانه ) ماده 3 – تهيه كيس رزرو براي مركز تلفن و جايگزيني در مواقع ضروري( مراكز تلفن داراي رايانه ) ماده 4 – آشنايي با عملكرد كليد هاي كنسول مركز تلفن ( مراكز فاقد رايانه ) ماده 5 – آموزش دستگاه مبدل IP ( Voip ) جهت آشنايي با قابليتهاي دستگاه و تسلط كافي بر نحوة عملكرد صحيح دستگاه و عيب يابي آن ماده 6 – نظارت روزانه بر عملكرد صحيح دستگاه Voip و رفع عيوب احتمالي ماده 7 – نظارت بر صحت عملكرد ups و باطريهاي مركز تلفن
اصول و شرح وظايف پست هاي سازماني جهاد دانشگاهي (معاونت پشتيباني و امور مجلس)
عنوان واحد سازماني : اداره پشتیبانی نرم افزار |
كد واحد سازماني : 2-5-6 |
عنوان پست سازماني : کارشناس طراحي و پشتيباني وب سايت و پورتال |
شماره پست: (65204) |
|
|
شرايط احراز |
|
حداقل سابقه كاري: براساس دستورالعمل تعيين نوع پست سازماني، شرايط احراز مشاغل و نحوه محاسبه تجربه مفيد |
مهارت ها و توانمندي هاي تخصصي مورد نياز: آشنایی با زبان انگلیسی، آشنایی با اینترنت و رایانه، آشنایی |
رشته هاي تحصيلي مرتبط:
|