ساده ترین روش تولید قارچ در منزل: پرورش قارچ چه مزایا و شرایطی دارد؟

جالب است بدانید پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می توانید آن را با کوچکترین فضا و بدون توجه به نوع آب و هوا انجام دهید، این کار برای بانوان خانه دار و برای بسیاری از افراد به عنوان شغل مفید است ، پس در ادامه با ما همراه باشید تا روش های مختلف اینکار را با ساده ترین لوازم به شما آموزش دهیم.

فضایی که برای پرورش قارچ در منزل استفاده می شود باید به نحوی انتخاب شود که برایمان صرفه اقتصادی هم داشته باشد، زیرا ما زمان و انرژی صرف می کنیم و باید از لحاظ اقتصادی هم توجیه شود تا کسل کننده و خسته کننده هم نباشد.

 

تولید قارچ در منزل

معمولاً اکثر سالن های پرورش خانگی قارچ، بخشی از منزل مسکونی مانند طبقه زیرین ساختمان، زیرزمین، یک واحد مجزای آپارتمان، پارکینگ ساختمان و یا … می باشد.

ما باید فضایی انتخاب کنیم که با انتخاب کوچکترین فضا، بتوانیم بیشترین قفسه بندی را داشته باشیم، دسترسی ها کامل باشد یعنی از یک طرف بسته نباشد، یا حداقل راهرو وجود داشته باشد که در زمان های پر کردن، تخلیه و برداشت با مشکلی مواجه نشویم و سطح دسترسی به تمامی طبقات وجود داشته باشد.

حداقل ارتفاعی که برای یک سالن پرورش کوچک می توان در نظر گرفت، ۳ متر می باشد و کمتر از آن کار را بسیار مشکل می کند.

در سالن هایی پرورش خانگی بدلیل استاندارد نبودن تجهیزات و سختی ایجاد شرایط محیطی مناسب جهت رشد قارچ ها، وجود پیش سالن ضروری است.

پیش سالن به اتاق کوچکی گفته می شود که قبل از ورود به سالن اصلی قرار می گیرد. در پیش سالن دستگاه های هواساز و یا رطوبت ساز، وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار می گیرد. در واقع ما در پیش سالن هوای مناسب و مطلوب رشد قارچ ها را فراهم کرده و سپس به سالن اصلی می­ فرستیم و در صورت ایجاد شرایط محیطی نامطلوب در پیش سالن، از خسارت اقتصادی در سالن اصلی جلوگیری می کنیم.

 

پرورش قارچ چه مزایایی دارد؟
تولید قارچ در ایران از نمونه های عملی است که توانسته اشتغال دائمی برای افراد ایجاد کند. تقریباً هر ۵ تن کمپوست قارچ دکمه ای در ماه یک شغل ایجاد می کند و این خیلی عالی است چون در اوضاع اقتصادی فعلی کارآفرینی و تولید محصولات غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارد. انواع قارچ خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی هستند و می توانند ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین کنند. مصرف قارچ در طب سنتی و درمان گیاهی نیز توصیه شده است. پرورش قارچ شغلی مفید و مورد نیاز جامعه امروزی است که مزایای زیادی را برای تولید کنندگان به همراه دارد برخی از مهم ترین مزایای پرورش قارچ عبارتند از:

1. پرورش قارچ زود بازده است

2. تنوع زیاد قارچ های خوراکی

3. پرورش قارچ در فضای بسته

 

سرمایه اولیه لازم برای پرورش قارچ چقدر است و چقدر سود خالص دارد؟ - هنر فردی

 

بهترین زمان کشت قارچ در خانه

تقریباً در تمام فصول سال و در تمام اقیلم کشورمان امکان پرورش قارچ وجود دارد و در بعضی از فصول راحتتر است البته پرورش قارچ در خانه محدود به زمان خاصی نیست و در همه فصول با توجه به شرایط امکان پذیر است. اگر فضای مناسب برای پرورش قارچ خانگی را در اختیار دارید می توانید با تهویه هوا و دمای مناسب در طول سال قارچ های با کیفیت را پرورش دهید.

 

قفسه بندی سالن پرورش
معمولاً سیستم قفسه بندی در سالن های پرورش قارچ خانگی به دلیل ارزان بودن از لوله های آهنی انتخاب می شود این در حالی است که انتخاب غلطی می باشد و پس از مدتی لوله ها زنگ زده و رنگ زدن هم در دراز مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت. در واقع قفسه بندی از هزینه های ثابت یک سالن است و در انتخاب آن باید دقت شود. تعداد طبقه ی قفسه ها بسته به ارتفاع سالن از ۲ تا حداکثر ۴ طبقه متفاوت است.

 

بهترین دما برای پرورش قارچ

بر خلاف نور، قارچ به دما حساس است و نمی تواند تغییرات دمایی زیادی را تحمل کند. در گونه های مختلف قارچ تفاوت هایی نسبت به دما دیده می شود.

قارچ دکمه ای و صدفی به دمای بین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی گراد ولی قارچ گانودرما به دمای بین ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

پرورش قارچ در منزل با توجه به شرایط دمایی مناسب امکان پذیر است. کولر و مه پاش برای تابستان و بخاری برای زمستان منبع اصلی تنظیم دمای اتاق پرورش قارچ در خانه است.

 

رطوبت ساز:

اگر مشکل صدای رطوبت ساز مهم نیست می توانیم از رطوبت سازهای کوچک استفاده کنیم که دیگر نیازی به کولر و خنک کردن هوا نیست و این رطوبت سازها هم هوا را خنک می کند و هم رطوبت را تامین می کنند.

 

نور مناسب برای پرورش قارچ

اغلب قارچ ها نیازی به نور مستقیم خورشید برای رشد ندارند. البته قارچ گانودرما و نوعی از قارچ صدفی برای یک مرحله از رشد و باردهی نیاز کمی به نور دارند که به صورت مصنوعی (روشنایی لامپ مهتابی) قابل تامین است و نیازی به نور خورشید ندارد. بنابراین برای پرورش قارچ دکمه ای، نیازی به نور نیست و فقط برای کارهای کارگری نیاز به نور کمی دارد که به صورت مصنوعی تامین می شود و تابش نور مستقیم آفتاب می تواند منجر به خسارت شود زیراوقتی نور وارد سالن شود گرما را هم با خود به سالن می آورد و باید هزینه و انرژی زیادی مصرف کرد تا این گرما از سالن گرفته شود و سالن را خنک کرده موجب آسیب به قارچ ها شده و خسارات زیادی را برای کار تولیدی در خانه به همراه دارد.

 

برداشت محصول:

به محض آنکه رشد قارچ بحد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا نمود بایستی قارچ های رسیده را جمع آوری نمود و بطور مرتب در طول بستر کشت، بررسی کرد و قارچ های رسیده را جمع آوری کرد. در موقع جمع آوری نباید از سبدهای بزرگ برای این منظور استفاده نمود. زیرا فشار قارچهای روی سبد موجب می گردد که قارچهای زیرین خراش برداشته و سیاه شوند برای جمع آوری قارچ، کافی است کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و بلافاصله ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کرد.

 

بسته بندی قارچ ها :

قارچ های چیده شده را به اطاق سرد و خنک انتقال داده و در اسرع وقت نسبت به درجه بندی آن اقدام نموده و قارچ های لک دار و ناقص و کج و ناجور را جدا کرده و برای مصارف تهیه پودر در قارچ و کچ آپ فرستاده و قارچ های سالم را در بسته های درجه یک و درجه دو به بازار عرضه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top