زندگینامه نیکولا تسلا: حقایق جالب از زندگی شخصی تا اختراعات تسلا

نیکولا تسلا (Nikola Tesla) دانشمند صربستانی – آمریکایی است. تسلا عناوین علمی زیادی از جمله مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک، فیزیک‌دان و دانشمند آینده‌نگر را به خود اختصاص داده است. معروف‌ترین دستاورد این دانشمند بزرگ، سیستم تأمین برق مدرن جریان متناوب یا AC است.

نیکولا تسلا (Nikola Tesla)  در تاریخ دهم ژوئیه سال 1856 میلادی در روستای سمیلجان واقع در امپراتوری اتریش – مجارستان به دنیا آمد. پدرش «میلوتین تسلا» نام داشت و یک کشیش ارتدوکس بود. مادرش نیز «دوکا تسلا» نام داشت و در ساختن لوازم خانگی، تجهیزات مکانیکی و حفظ کردن اشعار حماسی صربستان علاقه و استعداد فراوانی داشت.

 

زندگینامه نیکولا تسلا

وی در کشورهای صربستان، اتریش، ایالات متحده آمریکا و کرواسی به عنوان قهرمان ملی مورد تشویق و تجلیل فراوانی قرار گرفته است. این دانشمند که اصالتا صربستانی آمریکایی است، به عنوان مهندس مکانیک، مهندس برق و مخترع شناخته می شود.

بیشتر شهرت این دانشمند به دلیل سهمی است که در طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب (AC) داشت. نیکولا تسلا طراح تولید برق در آبشار نیاگارا نیز می باشد. به پاس خدماتی که وی انجام داد، یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می دهند. لازم به ذکر است که این دانشمند پس از این که جریان متناوب برای نخستین بار در صندلی الکتریکی به منظور اعدام مورد استفاده قرار گرفت، به شدت احساس ناراحتی می کرد. وی امروز به عنوان مخترع قرن بیستم و همچنین مخترع رادیو شناخته می شود.

 

دوران دانشگاه تسلا
تسلا در سال ۱۸۷۵ با بورسیه در دانشگاه صنعتی گراتس اتیرش ثبت نام کرد. در طول سال اول تحصیل حتی یک بار هم در کلاس درسی خود غیبت نکرد و با نمره ۹ از ۱۰ که تقریباً دو برابر نمره قبولی مورد نیاز بود در امتحان قبول شد. وی از طرف دانشکده فنی خطاب به پدرش تقدیرنامه‌ای دریافت کرد که در آن ذکر شده بود: “پسر شما ستاره‌ای درجه یک است.” تسلا در سال دوم بر سر لازم نبودن کموتاتور ( جابه‌جاگر که جهت جریان را در موتور الکتریکی جریان مستقیم عوض می‌کند) در ماشین‌گرام با استاد پوچل به مجادله برخاست.

 

کار برای ادیسون تا مهاجرت
نیکولا تسلا در سال ۱۸۸۱ به شهر بوداپست رفت و برای مرکز تلفن و تلگراف این شهر کار کرد. او پس از آغاز به کار این شرکت، به عنوان مدیر برق مشغول به کار شد. او در این مرکز تجهیزات مهم و زیادی را ایجاد کرد و به نظر می‌رسد مرکز تلفن و تلگراف بوداپست، او را از روزهای سخت پس از مرگ پدرش دور کرد و به سکوی پرتابی برای او تبدیل شد.

او یک سال بعد بعد به پاریس رفت و در شرکت بین‌قاره‌ای ادیسون مشغول به کار شد. در این شرکت او کارش را به صورت جدی روی موتورهای برقی آغاز کرد. شرکت بین‌قاره‌ای ادیسون بخش‌های مختلفی داشت و نیکولا تسلا در بخش Société Electrique Edison که وظیفه‌اش تامین و تجهیز سیستم‌های روشنایی خیابان‌های حومه پاریس بود کار می‌کرد.

دانش و هوش بالای تسلا در این شرکت بر هیچ کسی پوشیده نبود و مدیران شرکت او را برای انجام ماموریت‌هایی، به دیگر شهرهای اروپا می‌فرستادند. در نهایت نیز عملکرد خوب او باعث شد به ایالات متحده برود و با یکی از بزرگ‌ترین همکاران و البته رقبایش آشنا شود.

در سال ۱۸۸۲، Tivadar Puskás، نیکولا تسلا را برای شغل دیگری در پاریس با شرکت Continental Edison انتخاب کرد. نیکولاتسلا کار خود را روی چیزی که در آن هنگام صنعتی کاملاً نو بود، آغاز کرد و به نصب و راه اندازی سیستم لامپ روشنایی رشته ای در سطح شهر، پرداخت. این شرکت دارای چندین بخش فرعی بود و او در Societe Electrique Edison، در حومه پاریس که مسئولیت نصب سیستم روشناییش را بر عهده داشت، کار می کرد. وی در آن جا تجربه عملی زیادی در مهندسی برق بدست آورد. مدیریت، متوجه دانش پیشرفته نیکولاتسلا در زمینه مهندسی و فیزیک شد و به زودی وی را به طراحی و ساخت نسخه های پیشرفته تولید دینام و موتور تبدیل کرد. آن ها همچنین او را برای رفع مشکلات مهندسی در دیگر تأسیسات ادیسون که در فرانسه و آلمان ساخته شده بود، اعزام کردند.

 

نیکولا تسلا که بود؟+ زندگینامه، اختراعات و ازدواج - ایمنا

 

اختراعات
اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به تمام اختراعات نیکولا تسلا داشته باشیم، یک مطلب برای آن کافی نیست اما سعی می‌کنیم مهم‌ترین اختراعات این دانشمند مهم را مرور کنیم.

ایده تسلا برای استفاده از جریان متناوب AC، یکی از مهم‌ترین ایده‌های او بود. با این که توماس ادیسون در ابتدا با استفاده از جریان AC مخالف بود و باور داشت این نوع جریان خطرناک است، حالا می‌بینیم که در تمام نقاط جهان انتقال برق به این صورت انجام می‌شود.

تسلا اختراعات و تحقیقات مهمی در زمینه‌های رادیو، لیزر، پرتوهای ایکس و موتور الکتریکی داشته اما یکی از قابل توجه‌ترین ساخته‌های نیکولا تسلا برج واردنکلیف بوده است.

 

زندگی شخصی
نیکولا تسلا فردی منظم، سختکوش و البته تنها بود. او ساعت‌های زیادی را به کار اختصاص می‌داد و زمان غذا خوردن، ورزش کردن و کار او بسیار دقیق و حساب شده بود. او به ظاهر خود اهمیت زیادی می‌داد و از جمله باوقارترین دانشمندان زمان خود بود.

حافظه‌ی نیکولا تسلا بسیار قوی بود. او کتاب‌های زیادی می‌خواند و آن‌ها را به‌طور کامل حفظ می‌کرد. او حافظه‌ی تصویری دقیقی نیز داشت و تنها با شنیدن نام یک جسم، جزئیات آن را به خوبی به یاد می‌آورد. تسلا به ۸ زبان زنده‌ی دنیا از جمله صربستانی، چک، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجارستانی، ایتالیایی و زبان لاتین مسلط بود.

نیکولا تسلا هیچ‌گاه ازدواج نکرد. او در جایی عنوان کرده بود که تصور می‌کند شخصیتش برای یک زن ارزشی ندارد. او در بسیاری از مواقع به عنوان مدافع حقوق زنان شناخته شده و البته انتقادهایی در مورد تلاش زنان برای انجام رفتارهای مردانه داشته است. از نظر او زنان در تلاش برای افزایش قدرت خود، در حال تبدیل شدن به مردان بوده‌اند. در سال‌های پایانی عمر تسلا عنوان کرده بود که ازدواج نکردن یکی از بزرگ‌ترین فداکاری‌های او برای کارش بوده است.

نیکولا تسلا در ۷ ژانویه‌ی سال ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. او روز آخر عمر خود را در اتاق ۳۳۲۷ هتل نیویورکر گذراند و جسدش ۲ روز بعد توسط خدمتکار هتل پیدا شد. خواهرزاده‌ی او تلاش زیادی کرد تا دارایی‌های تسلا را به زادگاهش بازگرداند و این اتفاق در سال ۱۹۵۲ رخ داد و ۸۰ صندوق بزرگ، تمام آنچه از دارایی‌های تسلا مانده بود را به بلگراد بازگرداندند. در سال ۱۹۵۷ نیز خاکستر نیکولا تسلا از آمریکا به بلگراد منتقل شد و از آن روز در یک گوی طلایی در موزه‌ی نیکولا تسلا نگه‌داری می‌شود. از مرگ نیکولا تسلا تاکنون، شرکت‌ها، گروه‌ها، مکان‌ها و جوایز متعددی به نام این دانشمند بزرگ ثبت شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top