خواص گل محمدی و 11 خاصیت دارویی آن در طب سنتی

گل محمدی گونه‌ای از گل رز است که بسیار خوشبو بوده و طبیعت معتدلی دارد. این گیاه علاوه بر عطر خوب و ظاهر بسیار زیبایی که دارد دارای خواص دارویی نیز هست. از این گل سرخ عصاره‌ای گرفته می‌شود که به آن گلاب می‌گویند. گل سرخ دارای مزایا و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی است. در ادامه به بررسی برخی از خواص گل محمدی می‌پردازیم.

 

آشنایی با گل محمدی
گل محمدی غنی از ویتامین A، ویتامین E و ویتامینC است که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که خواص دارویی گل محمدی را تشکیل داده و فواید فوق العاده ای برای بدن دارند. علاوه بر این ویتامین ها گل محمدی دارای سلنیوم، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که همگی باعث تقویت ایمنی بدن می شوند و اجازه نمی دهد که بیماری ها بر بدن غلبه کنند.
این گل معطر، خواص دارویی زیادی دارد و چون طبیعتی معتدل دارد برای افراد سرد مزاج و گرم مزاج مناسب است و با دیگر خوراکی ها تداخلی نخواهد داشت. اگر می خواهید از خواص دارویی گل محمدی بی بهره نمانید باید محصولات گل محمدی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواص دارویی فوق العاده گل محمدی
از ایام باستان در طب سنتی ایران، استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات جدید پژوهشگران غربی گل محمدی را از منظر جدیدی مورد بررسی قرار داده است که به نقل آن می پردازیم:

گلبرگ‌های گل محمدی را می‌توان به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه کرده، پس از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه که دم کشید مصرف کرد، همچنین از این گلبرگ‌های خوشبو می‌توان به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک‌های گوشتی استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد مصرف گلبرگ‌های گل محمدی اضافه کردن آن به ماست همراه نعناء خشک و خیار است که با آن می‌توان یک میان وعده مقوی، خوشمزه و نیروزا تهیه کرد.

برای شیرین کردن چای یا دمنوش گل محمدی می‌توان از عسل طبیعی استفاده کرد و از طعم مطبوع آن بهره‌مند شد.

 

خواص گل محمدی در طب سنتی

 

1. رفع مشکلات و اختلالات خواب

گل محمدی فاقد موادی مانند کافئین و همچنین حاوی ترکیباتی آرامبخش است، بنابراین نوشیدن یک فنجان از دمنوش آن قبل از خواب موجب تسکین اعصاب و نیز تنظیم خواب می‌شود.

 

2. خواص گل محمدی برای لاغری:
از گل محمدی می توان در تهیه دمنوش گل محمدی، چای گل محمدی، شربت گل محمدی و … استفاده کرد و این نوشیدنی های مفید و کم کالری را جایگزین نوشیدنی های پرکالری و مضر مانند نوشابه و قهوه و… کرد. مصرف یک لیوان چای و یا دمنوش گل محمدی به عنوان میان وعده باعث کاهش اشتهای کاذب شده و از طرف دیگر چربی و کلسترول بدن را از بین می برد. در نتیجه تأثیر خواص گل محمدی برای لاغری را در طولانی مدت خواهید دید.

 

3. عفونت دستگاه ادراری و سنگ کلیه
گل محمدی به دلیل خاصیت دیورتیک، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی سبب درمان عفونت دستگاه ادراری، کاهش التهاب مثانه و تسکین درد آن می‌شود بنابراین نوشیدن هر روز سه یا چهار فنجان چای گل محمدی بیماری‌های عفونی دستگاه ادراری را درمان می‌کند. گل محمدی همچنین حجم ادرار را افزایش می‌دهد و از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

 

4. پاک کننده پوست
گل محمدی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل با رادیکال های آزاد مقابله کرده و با حساسیت های پوستی، چربی اضافه پوست و میکروب ها مبارزه می کند و سبب پاکسازی پوست از گرد و غبار و آلودگی می شود.

برای پاکسازی پوست خود ابتدا با مقداری چای گل محمدی صورتتان را بشویید و سپس غنچه گل محمدی را پودر کرده و 1 قاشق چایخوری از پودر آن را با عسل طبیعی مخلوط کنید و به پوست صورت بمالید و پس از 15 دقیقه صورتتان بشویید.

 

5. پیشگیری از سرطان
چای گل محمدی سرشار از آنتوسیانین‌ها است که از جهش ژنتیکی جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها، کاتچین‌ها و پلی فنل‌های موجود در آن از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این چای گل محمدی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد می‌تواند بدون اینکه به سلول‌های سالم آسیب وارد کند، سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

 

6. خواص گل محمدی برای زنان
ازجمله خواص گل محمدی برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواص گل محمدی برای قاعدگی
از خواص گل محمدی این است که می‌تواند موجب کاهش علائم قاعدگی از جمله درد، نفخ و گرفتگی‌های دردناک می‌شود. مصرف و نوشیدن چای گل محمدی می‌تواند موجب تنظیم قاعدگی شده و بهبود خلق و خو شود.

کاهش علائم یائسگی
کاهش علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی از جمله خواص گل محمدی و خواص دمنوش گل محمدی است. شما می‌توانید با مصرف دمنوش گل محمدی از علائم سخت و دشوار یائسگی بکاهید.

مفید در بارداری
چای گل محمدی با داشتن مقادیر بالای ویتامین C می‌تواند برای خانم‌های باردار مفید باشد زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی خانوم‌های باردار می‌شود. ویتامین C از ویتامین‌های ضروری برای رشد جنین است و موجب جذب بهتر آهن و کلسیم می‌شود. چای گل محمدی با داشتن منگنز، پتاسیم، کلسیم، ویتامین‌ E، ویتامین B، سلنیم و منیزیم موجب تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین می‌شود.

 

همه چیز در مورد دمنوش گل محمدی و 31 خاصیت بی‌نظیر آن - مجله اکالا

 

7. خواص گل محمدی برای یبوست
از دیگر خواص گل محمدی این است که برای درمان یبوست می‌توان از روغن گل محمدی مصرف کرد زیرا روغن گل محمدی یک ملین است. یکی از خواص دمنوش گل محمدی این است که دم کرده‌ی گل سرخ یا گل محمدی حاوی مقادیر بالای فیبر و آب است که از این طریق به درمان یبوست و مشکلات و عوارض تشی از آن کمک می‌کند.

 

8. گل محمدی برای درمان التهاب های پوستی
این گیاه در مرطوب‌کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی به‌ویژه در پوستهای حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) مؤثر است؛ به همین دلیل در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب‌کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می کنند.

 

9. سم زدایی از بدن
مواد غذایی که ما می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم، و هر ماده ی دیگری در اطراف ما نمی تواند ۱۰۰٪ عاری از سموم باشد. دست کم مقدار کمی مواد سمی در بدن ما وجود خواهد داشت که اگر اجازه بدهیم همان طور بمانند، سلامتی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای خلاص شدن از شر این سموم می توانیم از دمنوش گل محمدی استفاده کنیم.

 

10. خواص گل محمدی برای اختلالات تنفسی:
آنفولانزا، سرماخوردگی، آسم، زکام و دیگر بیماری های تنفسی باعث اختلال فرآیند نفس کشیدن می شوند درنتیجه گل محمدی سرشار از مواد مغذی است که بیماری های تنفسی را درمان می کند و راه های تنفسی مختل شده را آزاد می کند.

 

11. گل محمدی برای لایه برداری پوست
گلبرگ های گل محمدی یک لایه بردار ملایم برای پوست هستند که سبب از بین رفتن سلول های مرده پوست و کاهش چربی پوست می شوند.

اگر می خواهید گل محمدی را به عنوان لایه بردار استفاده نمایید 2/1 فنجان روغن نارگیل را با 1 فنجان گلبرگ گل محمدی تازه یا خشک ترکیب می کنیم و 4/1 فنجان سرکه سفید به آن می افزاییم سپس 7 قطره روغن گل محمدی یا روغن گل شمعدانی به این ترکیب اضافه کرده و در حمام 1 تا 2 قاشق غذاخوری روی پوست صورت و بدن خود اعمال میکنیم.

 

مضرات گل محمدی
گل محمدی سرشار از ویتامین C است به همین دلیل مصرف افراطی آن باعث ایجاد سنگ کلیه می شود ؛ بنابراین افرادی که کلیه آن ها مستعد ایجاد سنگ افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند. ویتامین C گل محمدی جذب کننده آهن است و افراد میتلا به تالاسمی باید گل محمدی را محتاطانه مصرف کنند.
گاهی گل محمدی اگر با گیاهان دارویی دیگر مصرف شوند فرد را دچار سوزش معده، آلرژی، سر درد ، اسهال یا یبوست و … می کنند. پس باید با خواص دارویی هر یک از گیاهان دارویی و تداخلات آن آشنا باشید.
اگر از بیماری خاصی رنج می برید و تمایل دارید از خواص دارویی گل محمدی به جهت بهبودی بهره ببرید باید قبل از مصرف گل محمدی از بی ضرر بودن آن برای بدن خود اطمینان حاصل کنید و تأثیر گل محمدی بر روی بیماری خود را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top