بیوگرافی سلمان خان از زندگی شخصی تا حرفه ای

سلمان خان هنرپیشه، تهیه کننده، خواننده، مدل و از ستاره های مشهور هندی است که تاکنون در ۵۰ فیلم به ایفای نقش پرداخته و در آن ها خوش درخشیده است. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به شرح زندگی نامه سلمان خان یکی از بازیگران مشهور و چهره های پرکار بالیوود بپردازیم.

 

بیوگرافی سلمان خان

 

سلمان خان متولد 27 دسامبر 1965 در ایندور ایالت مادایا پرادش، هند متولد شد و بازیگر است.

فارغ التحصیل کالج سنت خاویر بمبئی است، او ستاره سینمای بالیوود هند است و ریشه افغانستانی دارد، مسلمان است و بجز بازی، مجری، مدل، خواننده و نیکوکار است.

سلمان خان با نام کامل عبدالرشید سلیم سلمان خان به انگلیسی salman khan معروف است.

او پسر فیلم نامه نویس سلیم خان و همسر اولش سوشیلا چارک می باشد.

قد او 174 سانتیمتر است.

سلمان خان دو برادر کوچکتر به نام های ارباز خان و سهیل خان و دو خواهر به نام های آرپیتا و آلویرا خان دارد.

 

خانواده

پدرش سلیم خان نویسنده مشهور و مادرش سلما خان همسر اول پدرش می باشد، پدر بزرگ اش از مسلمانان مهاجرت کرده به هند می بود
نامادری اش هلن از بازیگران صاحب نام هندی است، دو برادر بنام ارباز خان و سهیل خان و دو خواهر بنام آلویرا و آرپیتا دارد.

مادر اصلی و تنی سلمان خان سلما خان نام داشت که فوت کرد و پس از آن پدرش با هلن خان (بازیگر هندی) ازدواج می‌کند و اکنون سلمان خان یک خواهر ناتنی به نام آرپیتا نیز دارد.

 

دوران کودکی و نوجوانی سلمان خان

نام کامل او عبدالرشید سلیم سلمان خان است، که به اختصار به اسم سلمان خان معروف شده است. سلمان خان در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۵ متولد شده است. او فرزند بزرگ سلیم خان، بازیگر و نویسنده ی فیلم های سینمای هند است. پدر ِپدرش یک مسلمان افغانی تبار است که به هند مهاجرت کرده بود، و مادرش نیز هندی می باشد.

 

بیوگرافی سلمان خان؛ بازیگر مشهور سینمای هند | ستاره

 

شروع فعالیت
سلمان خان این بازیگر محبوب هندی فعالیت خود را از سال ۱۹۸۸ و با بازی در فیلم سینمایی “بیوی هو تو ایسی” شروع کرد. پس از آن اولین نقش جدی و اصلی را در سال ۱۹۸۹ در فیلم عاشقانه “منه پیار کیاً (همسر اینجوریش خوبه) ” سورج برجاتیا داشت که این فیلم یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ هند معرفی شد و سلمان خان برای ایفای نقش در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و به اوج شهرت رسید.

 

زندگی هنری سلمان خان
اولین فیلم: ” بیوی هوتو ایسی ” (همسر اینجوریش خوبه ) در سال 1988 در کنار رکا و ام پوری او در این فیلم اولین تجربه سینمایی خود را به دست آورد و توانست کار قابل قبولی از خود ارائه دهد .

* سال 1989 سال شروع موفقیت سلمان بود او در این سال با فیلم موفق ” منه پیار کیا ” ( من عاشق شدم) در کنار بازیگر تازه واردی به نام باگیا شری توانست حضور خود را در سینما تثبیت کند ؛ این فیلم اگرچه رمانتیکی تکراری بود اما باعث شد سلمان ره صد ساله را یک شبه طی کند و شخصیت پریم ازاین فیلم تبدیل به شخصیتی ماندگار برای سلمان و فیلمهای او شد .

* او در سال 1990 در فیلم ” باقی ” در کنار نغمه قرار گرفت که فیلم چندان موفقی نبود .

* در سال 1991 سیل پیشنهادات به سوی سلمان خان روانه شد و او در این سال در 5 فیلم حضور پیدا کرد که مهمترین آنها فیلم ” ساجن ” (یار) بود که در کنار بازیگران قدرتمندی چون سانجی دات و مادوری دیکشیت بازی بی نقصی از خود ارائه داد و شاید در آن سالها هیچ کس به جز او نمی توانست چنین عالی کار کند .

 

عشق و عاشقی

در سال 1999 با فیلم من قلبم را برای محبوبم می فرستم تمامی جوایز سال را گرفت، جالب ترین نکته این فیلم ماجرای عاشق شدن سلمان خان به آیشواریا رای بود. آنها دو سال با یکدیگر در رابطه عاشقانه بودند.

 

سلمان خان دیگر ازدواج نکرد
بیوگرافی سلمان خان بعد از آیشواریا دیگر هیچگاه ازدواج نکرد.

به گفته خودش عشق و تنفر اجازه نمی دهد که دوباره به کسی علاقه مند شود.

 

فعالیت های خیرخواهانه سلمان خان

جالب است بدانید که سلمان خان هنر نقاشی را هم دارا می باشد. وی برخی از نقاشی های خود را به خیریه اعطا کرده تا با فروش این نقاشی ها، به بچه های بی بضاعت کمکی کرده باشد. سلمان خان بچه ها را بسیار دوست دارد، خصوصا بچه های کار و بچه هایی که ناتوانی جسمی یا ذهنی دارند. او حتی از سازمان هایی که مختص به بچه های کار هستند، نیز حمایت می کند. برخی از این سازمان ها عبارت اند از کمیسیون های متعهد، Development Trust و دبیرستان مرکز رفاه کودکان. سلمان خان بعد از شاهرخ خان پرطرفدارترین و با استعدادترین بازیگر هندی معرفی شده است.

 

زندگی خصوصی سلمان خان

سلمان خان در آپارتمان گلکسی در مومبای زندگی می کند. همچنین مالک سه خانه ویلایی می باشد که هرکدام استخر و سالن ورزشی دارد. او به شدت به ورزش علاقه دارد. سلمان خان در سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۱ با آیشواریا رای بازیگر زیبای هندی رابطه عاشقانه داشت و این جدایی برای او خیلی سخت بود.

سلمان خان در سال 2004 به عنوان هفتمین مرد جذاب جهان در مجله مردمی در ایالات متحده معرفی گردید. او در 11 اکتبر سال 2007 قبول کرد که موزه ی Madame Tussaud از او مجسمه ای از جنس موم بسازد. لازم به ذکر است که سلمان خان چهارمین بازیگری است که مجسمه ی مومی او در این موزه قرار دارد.

وی همچنین عضو چندین مؤسسه خیریه نیز می باشد. از او همواره به عنوان کسی یاد می شود که دست خیر به سمت کودکان دراز می کند. همچنین در سال ۲۰۱۲ با پرداخت ۴ میلیون روپیه موفق شد ۴۰۰ زندانی را آزاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top