بازی یا چالش نهنگ آبی چیست؟ + مراحل و شرایط بازی

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که «نهنگ آبی» در اصل حقه‌ای ساختگی و اغراق‌ شده‌ است و افرادی با هدف کوچک شمردن و سر کار گذاشتن مخاطبان بازی خلق کرده اند اما با تمام این نظرات، در برخی جوامع بازی نهنگ آبی تبدیل به پدیده ای برای انجام رفتارهای تقلیدی خود آزارانه و حتی خودکشی تقلیدی شده‌ است.

من از همه مادران و پدران عزیز امروز و فردا درخواست میکنم حتماً این مقاله را بخوانند.

نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با “F57” یکی از نام‌های به اصطلاح “گروه مرگ”شبکه اجتماعی وی‌کی شروع به کار کرد، و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌است. فیلیپ بودکین دانشجوی سابق روانشناسی کسی که از دانشگاهش اخراج شد ادعا کرد که او بازی را اختراع کرده. بودکین اعلام کرد که هدف او این بود که برای «پاک کردن» جامعه با فشار به کسانی که تلقی می‌شود هیچ ارزشی ندارند آنها را وادار به خودکشی کند.

 

بازی یا چالش نهنگ آبی چیست؟

نهنگ آبی یک بازی روسیه اي هست که توسط فیلیپ بودیکین ساخته شده هست. این بازی سال 2013 در روسیه منتشر شد. بازی نهنگ آبی در زبان هاي گوناگون اسم هاي متفاوتی دارد اما در پارسی به آن نهنگ آبی می‌گوییم. در این بازی بازیکن باید 50 وظیفه اي راکه توسط ادمین به او گفته میشود را انجام دهد که در مراحل بازی نهنگ آبی از مخاطبان که به صورت عمده نوجوانان هستند، خواسته می‌شود روزانه حرکات و رفتارهای تعیین شده ای را انجام داده و پس از آن، عکسی از خود را بفرستند تا ثابت شود مرحله بازی را انجام داده اند و بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد. بعد از انجام تمام 49 خواهش نوبت به آخرین آن ها می‌رسد که خودکشی هست!.

 

مراحل بازی نهنگ آبی

چالش اول – به کمک یک تیغ، عبارت “f57” را بر روی دست خود خراش داده و عکسی برای مدیر بازی ثبت نام کنید.

چالش دوم تا بیست و چهارم: بیدار شدن ساعت ۰۴:۲۰ صبح و گوش کردن به موسیقی وحشتناک و دیدن فیلمهای روانپریشانه و ایجاد خراش با تیغ در بدن و انجام سایر دستورات که توسط مدیر ثبت نام میشود.

چالش بیست و پنجم – شما باید با یک نهنگ دیگر ملاقات کنید.

چالش بیست و ششم – مدیر امروز، تاریخ مرگت را اعلام خواهد کرد و شما باید آن را بپذیرید.

چالش بیست و هشتم – امروز نباید به هیچ عنوان با کسی صحبت کنید.

چالش بیست و نهم – پیمان ببند که شما دیگر تبدیل به یک نهنگ شده‌اید.

چالش سی‌ام تا چهل و نهم – از چالش سی‌ام تا چالش چهل و نهم شامل اعمال یکسانی است. کاربر باید هر روز ساعت ۰۴:۲۰ دقیقه بیدار شده و فیلم‌های ترسناک ببیند و موسیقی وحشت گوش کند.

چالش پنجاهم – خودکشی.

 

پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب/اخبار خوزستان

 

دلایل خودکشی در بازی نهنگ آبی
چالش‌های این بازی عموماً شامل چنین فعالیت‌هایی هستند:

1. صدمه زدن به خود
2. زود از خواب برخاستن
3. ارتباط برقرار کردن با بقیه نهنگ‌ها
4. تعهد دادن

 

اهداف سازنده بازی نهنگ آبی

در سال ۲۰۱۶ (میلادی) فیلیپ بودکین دانشجوی پیشین روانشناسی ۲۲ ساله که از دانشگاه اخراج شد، ادعا کرد که او بازی را در سال ۲۰۱۳ (میلادی) اختراع کرده‌است. او میگوید زمانی که در دانشگاه بودم استادم من را به خاطر دختری که با او در ارتباط بودم تهدید میکرد که با آن دختر قطع ارتباط کنم و بعد از اینکه از دانشگاه اخراج شدم فهمیدم که استادم با دوست دخترم رابطه داشته است و تلاش کردم این بازی را بسازم و آن را در اختیار فرزند استادم قرار بدهم و همین کار را هم کردم و بعد از ۶۰ روز فرزند استادم که ۱۴ سال سن داشت، خود را روی ریل قطار انداخت و خودکشی کرد. بودکین اعلام کرد که هدفش پاک سازی زمین از ادم هاي بی مصرف و بی فایده هست. فیلپ بودکین در توضیح خود گفت; با طراحی این بازی قصد داشتم کسانی که وقت اضافه دارند و علاف و بیکار میباشند و این چنین بازی را انجام میدهند از روی زمین محو کند. با این وجود او ادعای بی گناهی می‌کند و اعلام کرده که این بازی فقط سرگرم‌کننده است. بودیکین در زندان کریستی سن پترزبورگ بازداشت و در مه ۲۰۱۶ به دلیل تحریک دست کم ۱۶ دختر نوجوان به خودکشی، مجرم شناخته شد.

در هنگام دادرسی به شکایت‌ها علیه فیلیپ بودکین معلوم شد که ادعای او نادرست بوده و تنها به خاطر شناخته شدن، چنین ادعایی کرده‌است.

در ژوئن ۲۰۱۷ ایلیا سیدوروف پستچی در مسکو دستگیر شد. او همچنین متهم به تشکیل گروه «نهنگ آبی» برای تشویق کودکان به صدمه به خود و در نهایت خودکشی شد. او ادعا کرد که ۳۲ کودک را به پیوستن به گروهش و دنبال کردن دستورها متقاعد کرده‌است.

 

حرف آخر در مورد بازی نهنگ آبی
همانطور که دیدیم در مراحل بازی نهنگ آبی شاهد اعمالی همچون زخم کردن و بریدن بدن، خراشیدن متن و یا شکلی مشخص بر روی آن، بریدن لب، دیدن فیلم‌های ترسناک و بالا رفتن از بلندی هستیم و حتی در یکی از مراحل به کاربر گفته می‌شود «باید بر ترس خود غلبه کنی» که نشان می‌دهد دلیل قدم به قدم پیش رفتن بازی، دل و جرات دادن به کاربر برای انجام مرحله ۵۰ یعنی پرت کردن خود از ارتفاع است. کاربر باید طی مراحل بازی نهنگ آبی اعمال مختلفی انجام دهد که تقریبا تمامی آن‌ها توام با خشونت هستند. یک نکته در این مراحل وجود دارد؛ کاربر باید (از نظر بازی) تبدیل به فردی جسور و شجاع شود، به حدی که بتواند در مرحله پنجاهم، قدرت پریدن از ارتفاع و گرفتن جان خود را داشته باشد! متاسفانه اغلب افرادی که به بازی نهنگ آبی جذب شده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند نوجوانان هستند. انسان‌ها در این سن شدیدا کنجکاو بوده و همیشه دوست دارند توانایی‌های خودشان را به دیگران ثابت کنند. به همین دلیل کارهای خطرناک و آزاردهنده این بازی را با اشتیاق انجام می‌دهند، چرا که فکر می کنند با این کار بزرگ شده‌اند. قصد ما از ذکر کردن مراحل بازی نهنگ آبی افزایش سطح آگاهی افراد جامعه و مخصوصا والدین است. آشنایی بیشتر با بازی نهنگ آبی بهتر به آ‌ن‌ها در کنترل رفتارهای فرزند خود کمک می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top