آشنایی با درخت انبه+ انواع نهال انبه و شرایط نگهداری

thumbnail

میوه انبه و درخت انبه، اصالتا برای مناطق گرمسیری هستند؛ کشورهای آسیای شرقی، به خصوص هند و پاکستان و به تازگی در چند سال اخیر، حتی سیستان و بلوچستان خودمان، از جمله مناطقی هستند که کاشت درخت انبه در آن‌ها، بسیار رواج دارد. این میوه در چند سال اخیر، با استقبال فراوانی رو به رو شده است و ارزش اقتصادی بالایی پیدا کرده است؛ زیرا نه تنها برای مصرف داخلی، بلکه برای صادرات نیز بسیار ایده‌آل است.

 

آشنایی با درخت انبه

 

ارتفاع درخت انبه اغلب از 10 متر رسیده اما توانایی رشد بین 30 تا 40 متر را نیز دارد. این درخت تاج ای گسترده و بزرگی داشته و معمولا به شکل کروی و یا تخم مرغی دیده می شود. برگ ها نیز به صورت کشیده و نیزه ای شکل و با تعداد انبوه بر روی درخت شکل می گیرند. به لحاظ شکل ظاهری تاج و برگ های این درخت خیلی تماشایی و زیبا به نظر می رسند.

همانطور که میدانید میوه نهال انبه چهار فصل، با اندازه ای درشت از دو قسمت گوشته و هسته تشکیل شده است. به لحاظ شکل ظاهری این میوه در برخی نمونه ها کشیده و بیضی شکل و در برخی دیگر نزدیک به گرد می باشد. در هنگام برش رنگ گوشته و مغز انبه زرد پر رنگ بوده و عطر شیرین آن کاملا قابل استشمام می باشد. البته رنگ این میوه گرمسیری در برخی ارقام زرد متمایل به سبز دیده می شود.

وزن هر دانه انبه وابسته به رقم معمولا بین 150 تا 700 گرم و خیلی بیشتر از این نیز دیده می شود.

درخت انبه از تیره سماق بوده و موطن اصلی آن شرق هندوستان است و از گیاهان مناطق گرمسیری به شمار می‌آید. انبه دارای ریشه‌های طویل بوده و خاک‌های سبک برای رشد آن مناسب می‌باشد. درختانی که از بذر حاصل می‌شوند، عمر طولانی نسبت به درختان پیوند شده دارند.

 

پرورش انبه

درخت انبه از هزاران سال پیش در شبه جزیرهٔ هند پرورش داده می شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید. از سدهٔ دهم میلادی، انبه توسط اعراب به شرق آفریقا، و سپس به برزیل، کارائیب و مکزیک برده شد.

امروزه یک دوم کل محصولات انبه به کشور هند تعلق دارد. علاوه بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب شرقی پرورش داده می شود. این گیاه به آسانی پرورش داده می شود.

 

پاپایا، گنج پنهان سیستان و بلوچستان

 

انواع نهال انبه

انبه Ngowe: کیفیت بسیار بالایی داشته، رنگ انبه زرد و میوه آن کشیده بوده و برای صادرات مناسب است.
انبه Boribo: درخت آن باردهی زیادی دارد، میوه آن بزرگ و نارنجی رنگ است و مناسب کنسرو است.
انبه Batawi: میوه‌های آن بسیار بزرگ است و گرد است، رنگ آن سبز است و کیفیت مطلوبی دارد.
انبه Apple: از دیگر نژادهای مناسب برای صادرات، که میوه گرد، با رنگ نارنجی یا قرمز دارد.
انبه Dodo: این نژاد نیز بسیار پرمحصول است، اما میوه آن چندان خوش طعم نیست.

 

روش کاشت انبه
کاشت انبه، به دو صورت امکان‌پذیر است؛ اول با کاشت هسته، دوم کاشت نهال انجام می شود. برای استفاده از روش اول لازم است که هسته را از میوه جدا کنید، آن را شسته و خشک کنید و بعد برش بزنید و در نهایت تحت شرایط خاص و با دقت و ظرافت، صبر کنید تا جوانه بزند و آماده کاشت شود. این روش مکافات بسیاری دارد. استفاده از روش دوم، یعنی کاشت نهال انبه، می‌تواند کار شما را بسیار راحت‌تر کند؛ زیرا نگهداری از آن به نسبت هسته، آسان‌تر است.

 

بهترین زمان برای کاشت نهال انبه
بنا بر ادعای متخصصان، بهترین زمان برای کاشت نهال انبه، در شروع فصول پرباران است؛ از همین روی، شاید بتوان پاییز و یا بهار را بهترین فصل برای کاشت ایت درخت در نظر گرفت. البته باید توجه داشته باشید که بسته به هر منطقه، فصل باران می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به هر حال، اصل همان ابتدای شروع فصل باران است.

 

روش نگهداری درخت انبه

 

1. نور مورد نیاز درخت انبه

جوانه‌های انبه نیازمند روشنایی هستند، اما نه نور مستقیم خورشید؛ به عبارت دیگر اولین گزینه برای رشد درخت انبه فراهم کردن نور زیاد برای جوانه‌ها است.

 

2. آب مورد نیاز درخت انبه

آبیاری درخت انبه را منظم و به روش صحیح انجام دهید. انبه مانند بسیاری از میوه‌های گرمسیری، در دره‌های متناوب خشک و مرطوب رشد می‌کند. دانه به‌طور منظم نیاز به رطوبت دارد تا جوانه بزند.

درخت انبه قادر به تحمل رطوبت بیش از حد خاک نیست. این درخت در آب راکد رشد نکرده و نیاز به خاک با زهکش خوب دارد. ریشه های این گیاه باید همیشه مرطوب باشند، اما هرگز اشباع از آب نباشند. بعد از کاش نهال، گیاه باید به مدت دو هفته به صورت روزانه آبیاری گردد. هنگامی که برگ های دوم گیاه ظاهر شد، آبیاری باید به دو بار در هفته کاهش یابد. شما می توانید در طول فصل زمستان تعداد دفعات آبیاری درخت را کاهش داده و هر دو هفته یک بار آبیاری انجام دهید.

 

3. خاک مناسب درخت انبه

انبه در انتخاب خاک خیلی مشکل پسند نیست و در اغلب خاک ها به بار می نشیند اما خاک ایده آل برای پرورش انبه خاکی با ترکیب کوکوپیت و پرلیت (۴۰ درصد)، خاک برگ، پیت ماس(۲۰ درصد) و خاک معمولی می باشد. بهتر است خاک را با کود گیاهی مغذی کنید؛ اگر می خواهید در گلدان، دانه انبه بکارید خاک باید با زهکشی بسیارعالی باشد. برای کاشت درخت انبه خاک را با کود گیاهی مغذی کنید؛ اگر می‌خواهید در گلدان، دانه انبه بکارید خاک باید با زهکشی بسیارعالی باشد.

 

4. کود مورد نیاز درخت انبه

کود دادن به درخت انبه باید منظم و به صورت یک بار در ماه حتی در زمستان انجام گیرد.

 

ویدیو : آشنایی با درخت انبه+ انواع نهال انبه و شرایط نگهداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter