آفتامات چیست

سئوالات مربوط به دینام و استارت



کار دینام چیست؟

دینام تولید کننده
برق است به این ترتیب که انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و این انرژِی
ضمن شارژ نمودن باطری مصارف مختلف برق اتومبیل را تامین می کند.



کار بالشتک های دینام چیست؟

بالشتک ها با ایجاد
حوزه مغناطیسی جریان برق را بوجود می آورند.



کار زغال دینام چیست؟

جمع آوری برق از
روی کلکتور (جارو کردن الکترون ها)



کار دیود چیست؟

تبدیل جریان متناوب
به جریان مستقیم که به اصطلاح به آن یک سو کننده جریان نیز گفته می شود.



کار آفتامات چیست؟

کلید خودکاری است
که سر راه دینام به باطری قرار دارد و مقدار شارژ جریان باطری را کنترل می کند.



علل سوختن دینام را شرح دهید؟

شارژ بیش از حد
دینام

اتصالی در سیم پیچ
های دینام

چسبیدن پلاتین، قطع
و وصل آفتامات در زمان خاموش بودن موتور

گیر کردن آرمیچر یا
خرابی بوش و بلبرینگ دینام

چسبیدن پلاتین شارژ
آفتامات



کار فنرهای پشت زغال دینام چیست؟

چسبانیدن زغال به
کلکتور دینام



تفاوت بین دینام و استارت چیست؟

دینام تولید کننده
و استارت مصرف کننده برق  است.

جهت سیم پیچ های
آرمیچر با هم فرق می کند.

سیم پیچ های استارت
ضخیم تر از سیم پیچ های دینام است.



آزمایش خرابی دینام را توضیح دهید؟

در زمان روشن بودن
موتور یکی از قطب های باطری را باز می کنیم اگر موتور خاموش شد دینام خراب است.



کار اتوماتیک استارت چیست؟

درگیر نمودن دنده
استارت با دنده فلایویل



دلیل خوردگی مرتب دنده استارت چیست؟

خوب درگیر نشدن
دنده استارت با دنده فلایویل

تاب داشتن دنده
فلایویل بعلت کج پرس شدن آن



رله در الکترونیک و الکترونیک خودرو

رله ” چیست ؟
رله رله کلیدی الکترومغناطیسی است. هنگامی که لازم باشد توسط جریان نسبتا
ضعیفی جریان قویی را قطع ووصل کنند از رله استفاده می شود. مانند چراغها,
رله بوق, رله های افتامات مدار شارژ وغیره رله ها شامل سیم پیچ, هسته آهنی و
صفحه پلاتین است. ممکن است یک فنر به صفحه پلاتین متصل باشد یا اینکه خود
صفحه پلاتین حالت فنری داشته باشد
عملکرد:
هنگامی که جریان نسبتا ضعیفی وارد سیم پیچ می شود سیم پیچ وهسته آهنی تبدیل
به آهنربا می گردد وپس از غلبه بر فنریت صفحه پلاتین,آنرابه سمت هسته سیم
پیچ حرکت داده و باعث اتصال کنتاکت ها به یکدیگر وعبور جریان اصلی می شود.
بطور مثال در مدار بوق یا چراغهای جلوخودرو از رله استفاده میشود. در این
صورت با وصل نمودن کلید بوق یا چراغهای جلو, رله ای وصل می گردد و این رله
برق مورد نیاز بوق یا چراغهای جلو راازطریق مدار شارژیا باتری تامین می
کند. ملاحظه می شود که رله با جریان برق ضعیفی فعال می گردد وازاین رو
جریان زیادی از کلید بوق یا کلید چراغهای جلوعبور نمی کند و از سوختن یا
جرقه زدن در کلید بوق در کلید بوق یا کلید چراغهای جلو, جلوگیری میشود طرز
کار رله رله دارای ۵ پایه میباشد که دو پایه ان مربوط به دو سر سیم پیچ است
که ۸۵ و ۸۶ نامگذاری میشود و وقتی ما به یکی از این پایه ها برق ( مثبت)و
به دیگری بدنه ( منفی)بدهیم این سیم پیچ میدان آهنربائی به وجود می آورد
این میدان مغناطیسی باعث کشیده شدن کنتاکت بالائی که کنتاکت ۳۰ میباشد به
سمت پائین میشود و از کنتاکت ۸۷a جداشده و به کنتاکت یا پایه ۸۷ میچسبد . و
برق ورودی به خود را (پایه ۳۰ ) از کنتاکت ۸۷a جدا کرده و به کنتاکت ۸۷
میرساند.که از آن در ساخت آفتامات بوق و رله فن و رله ۳ قلو کولر و رله
دوبل در ماشینهای انژکتوری استفاده شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top