گریپ فروت، یک میوه پرخاصیت

thumbnail

در دنیای امروز همه ما می دانیم که برای داشتن یک بدن سالم باید رژیم غذایی صحیحی داشته باشیم. و میوه ها یکی از اساسی ترین مواد برای داشتن یک رژیم غذایی صحیح محسوب می شود. میوه ها کارخانه های تولید موادی مانند ویتامین ها و فیبر و سایر املاح معدنی هستند که بدن ما به آنها نیاز ضروری دارد. در دنیای میوه ها، مرکبات دسته بزرگی از میوه ها را تشکیل می دهند.میوه هایی مانند گریپ فروت و پرتقال و لیمو و… که شاید بتوان از آنها به نام معجون های جوانی و سلامت نام برد.اگر می خواهید با فواید و خواص میوه گریپ فروت آشنا شوید با ما همراه باشید.

خواص گریپ فروت

گریپ فروت چیست؟

گریپ فروت یکی از میوه هایی آبدار نیمه استوایی  با طیف های رنگی مختلف است. این میوه با رنگ سفید و زرد و نارنجی و قرمز و حتی صورت در باغات کشورهای تولید کننده آن  یافت می شود. این میوه از پیوند پرتقال و دارابی بوجود آمده است. این میوه شبیه به پرتقال است و ولی از پرتقال درشت تر و پوست کلفت تری دارد.در برخی مواقع به اندازه یک طالبی می رسد  و سرشار از ویتامین سی، پتاسیم ،لیکوپن، کلسیم، فسفر است. در بعضی از نمونه های گریپ فروت دانه هایی به اندازه یک اینچ وجود دارد و گونه ایی از از این میوه بدون دانه است. نام  میوه گریپ فروت از نام انگلیسی آن برگرفته شده است. و به معنای میوه خوشه ایی است زیرا که گریپ فروت بر روی شاخه مانند میوه انگور خوشه ایی رشد می کند و بر روی بعضی از شاخه های این درخت حتی ممکن 12 عدد گریپ فورت وجود داشته باشد.  برخی از منابع ذکر کرده اند که این برای اولین بار در گریپ فروت در ایالت های جنوبی آمریکا بدست آمده است  و بعضی دیگر معتقدند نخستین بار در باربادوس هند غربی کشت می شده است.( در زبان هندی به گریپ فورد چاکورتا نیز گفته می شود).  اما به هر حال  کشور ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده گریپ فروت محسوب می شود، و بعد از آن می توان به چین، آفریقای جنوبی، مکزیک و سوریه را می توان نام برد.

 

ارزش غذایی  گریپ فروت

میزان مصرف روزانه

میزان ارزش غذایی

ماده مغذی

2.3% 42 انرژی
8% 10.7 کربوهیدرات
1% 0.77 پروتئین
کمی بیشتر از 1% 0.14 چربی
0 0 کلسترول
4% 1.70 فیبر خوراکی

طبع گریپ فروت

در مورد طبع گریپ فروت اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییک که گریپ فروت دارای طبع سرد است و رطوبت زیادی دارد.به همین دلیل متخصصان معتقدند که افراد با طبع سرد بهتر است که از خوردن این میوه در فصول سرد سال خودداری کنند زیرا که دچار افزایش سردی و رطوبت مزاج می شود و ممکن است دچارر علائمی مانند افت فشار خون، تورم مفاصل و افت حافظه و پرخوابی شوند.

 

گریپ فروت چه خواصی دارد؟

گریپ فروت برای لاغری

گریپ فروت به دلیل داشتن فیبر احساس گرسنگی را از بین می برد.به همین دلیل احساس گرسنگی کاذب برای افراد چاق را از بین میبرد. و از ریزه خواری جلوگیری می کند. همچنین گریپ فروت به  ترشح شیره معده و کیسه صفرا را کمک می کند، همچین به هضم غذا را آسان می کند.و یکی دیگر از خواص میوه گریپ فروت برای کاهش وزن خاصیت بالای این میوه برای چربی سوزی است،گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز سلول های چربی را آسان تر می کند.اگر می خواهید برای کاهش وزن از گریپ فروت استفاده کنید بهتر در وعده صبحانه و یا میان وعده ایی بین صبحانه و ناهار از خوردن این میوه پرخاصیت  لذت ببرید.

خواص گریپ فروت برای لاغری
خواص گریپ فروت برای لاغری

خواص گریپ فروت برای مو و پوست

گریپ فروت  را می توان اصلی ترین درمان طبیعی برای از بین بردن شوره مو و پوسته پوسته شدن سر دانست و

گریپ فروت سرشار از انتی اکسیدان است و به همین دلیل از چروک شدن پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست می شود. و همچنین گریپ فروت می تواند آثار ناشی از آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست را درمان کند. از آب میوه و پالت گریپ فروت در تولید محصولات آرایشی بهداشتی برای حفظ سلامت پوست استفاده می شود. و همچنین می توان از گریپ فروت ماسک های طبیعی برای پوست درست کرد که در ادمه به چند روش ساده برای درست کردن این ماسک های طبیعی می پردازیم.

خواص گریپ فروت برای لاغری
خواص گریپ فروت برای لاغری

ماسک ضد چروک با گریپ فروت

شما می توان با یک ترکیب ساده از ماست با نیمی از یک عدد میوه گریپ فروت معجونی برای حفظ شادابی و سلامت پوستتان درست کنید و آنرا به مدت 10 دقیقه بر روی پوست خود بمالید و صورتتان را با آبگرم شست و سو دهید

ماسک گریپ فروت برای پوست های خشک

از ترکیب یک عدد گریپ فروت با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون بهمراه یک قاشق غذاخوری شکر ترکبی بدست می اید که می تواند شما بدون استفاده از هرنوه گونه ماده شمیایی برا همیشه از یک پوست خشک نجات دهد.

ماسک گریپ فروت برای پوست های چرب

شما می توانید با نصف یک فنجان آرد ذرت و یک قاشق غذاخوری از عسل بهمراه نیمی از یک گریپ فروت برای شادابی پوست چربتان یک ماسک طبیعی داشته باشید.

تذکر: توصیه می شود برای اینکه مطمئن شوید پوست شما با چنین ماسک های هیچ گونه حساسیتی ندارد، بهتر است قبل از استفاده از آن بر روی صورتتان ، مقدار کمی از این ترکیبات را بر روی سایر قسمت های پوست بدنتان به مدت 10 دقیقه تست کنید.

گریپ فرود خستگی شما از بین میبرد و ضد افسردگی است

نوتکاتون  در کمتر موادغذایی یافت می شود ولی  گریپ فروت منبعی مناسبی  برای دست یابی به این ماده غذایی نادراست.و این ماده غذایی باعث از بین رفتن حس خستگی می شود،بنابراین  اگر در طول روز بطور مداوم و بی دلیل احساس خستگی دارید و یا روز کاری پر استرسی داشته اید، یک لیوان آب میوه  گریپ فروت می تواند برای شما به یک بمب انرژی باشد و ذهن و روح شما را آرام کند.

گریپ فروت داروی ضد افسردگی
گریپ فروت داروی ضد افسردگی

 

 

خواص دارویی گریپ فروت

گریپ فروت فواید و خاصیت های فراوانی دارد. حتی در بین دنیای میوه ها هم کمتر ذغیبی می توان برای این میوه بهشتی پیدا کرد که این مه خاصیت در یکجا در خود جا داده باشد. در ادامه به بررسی فواید و خاصیت این میوه می پردازیم.

 

تاثیر گریپ فروت بر فشار خون

گریپ فروت می تواند اثرات منفی سدیم را از بین ببرد.و همچنین مصرف وزانه این میوه باعث میشود که فشار خون شما ثابت شود و به شما در پایین آوردن فشار خونتان کمک کند.و همچین در بعضی موارد تحقیقات نشان داده است که برای برخی از افراد بوییدن میوه گریپ فروت می تواند بر ریلکس شدن رگ های خونی تاثیر مثبت بگذارد.

درمان فشارخون با گریپ فروت
درمان فشارخون با گریپ فروت

 

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با گریپ فروت

مواد معدنی داخل گریپ فروت خاصیت ضدویروسی ،ضدقارچی و ضد باکتریایی دارند.و می توانند بخوبی با عوامل بیناری زا مبارزه کنند. و همچنین گریپ فروت را می توان بزرگیترین دارند ویتامین سی شناخت.

 

اثرات جادویی گریپ فروت بر کلیه ها

اسید سیتریک موجود در گریپ فروت سنگ های گلیه را که عمدتا از جنس سنگ های اگزالات کلسیم هستند را از بین میبرد.و به شکسته شدن راحت تر و سریع این سنگ ها کمک می کند.و علاوه برا اینها این میوه آبدار به دفع ادرار کمک شایانی می کند و میزان اسیدی بودن ادرار را کاهش می دهد و این موضوع باعث از بین بردن زمینه تشکیل سنگ های کلیه می شود.بنابراین می تواند برای افرادی که دارای سنگ کلیه هستند را بصورت کاملا طبعی و بدون استفاده از داروهای شیمیایی از دردهای آزاد دهنده سنگ کلیه برای همیشه راحت کند.

 

از بین بردن بیماری های دهان و لثه

شما می تواند با ترکیب چند قطره از آب میوه گریپ فروت را با یک لیوان اب یک محلول دهان شویه درست کنید و به خون ریزی لثه های بصورت کاملا طبیعی پایان دهید.لثه ها به ویتامین سی نیاز دارند و گریپ فروت می تواند به این نیاز ضروری لثه ها به خوبی پاسخ دهد. مصرف مداوم این میوه می تواند از بروز مشکلات حفره های دهان مانند بیمارهایی پریودنتال جلوگیری کند. و همچنین خوب بدانیم که گریپ فروت بوی بد دهان را از بین میبرد.

و همچنین کلسیم بالای میوه گریپ فروت برای استحکام دندان ها مفید است.

خاصیت گریپ فروت برای لثه ها
خاصیت گریپ فروت برای لثه ها

مبارزه با سرطان ریه با گریپ فروت

مصرف روزانه 3 لیوان آب گریپ فروت می تواند اثرات منفی مصرف سیگار و سایر دخانیات مثل قلیان را از بین ببرد. و مصرف مرتی این میوه می تواند انزیم هایی را در بدن فعال کند که با سلول های سرطانی ریه مبارزه کنند. همچنین آنتی اکسیدان های این میوه فوق العاده مفید میتواند رادیکال های آزاد سلول های سرطانی را از بین میبرد. و همچنین خاصیت ضد عفونی مواد تشکیل دهنده گریپ فروت عفونت های ریوی را نابود می کند.

از دیگر خواص دارویی این معجزه طبیعت می تواند به خاصیت آن در کاهش سطح کلسترول های بد، بهبود اختلالات خواب ، تاثیر مثبت بر سلامت چشم ، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، بهبود مشکلات تنفسی اشاره کرد.

مصرف گریپ فروت در دوران بارداری

اکثر خانم ها در دوران بارداری دچار تورم زانو می شوند،اگر خانم ها می خواهند که که  این مشکل را  بدون هیچ داروی شیمیایی که بر روی جنین آنها اثر میگذرد حل کنند بهتر است از خوردن گریپ فروت دریغ نکنند.

از دیگر مشکلات دوران بارداری خانم ها کلسترول بالا و چاقی است که آب گریپ فروت می تواند به آنها در حل این مشکل کمک کند.

گریپ فروت از افزایش ناگهانی فشار خون بالا یا پره اکلامپسی در بارداری جلوگیری کرده و برای رفع خستگی و بی خوابی، سوزش سر دل و بیماری صبحگاهی، دیابت بارداری و سندرم متابولیک و رفع ادم و یبوست برای زنان باردار مفید می باشد.

گریپ فروت برای کودکان

منبع عظیم فیبر در  گریپ فروت می تواند از یبوست و سوء هاضمه در نوزادن و کودکان جلوگیری می کند. و همچنین ویتامین های بی شمار این میوه بهشتی برای رشد کودکان یک مهبت محسوب می شود.

خاصیت گریپ فروت برای لثه ها
خاصیت گریپ فروت برای لثه ها

گریپ فروت برای مردان

برای پیشگیری و درمان سرطان  پرستات در مردان مواد مغذی و معدنی گریپ فروت بسیار کاراست.

البته گریپ فروت هم مانند خیلی از مواد غذایی در کنار محسناتی که دارد مضراتی نیز دارد. برای آگاهی از مضرات گریپ فروت مراجعه کنید.

در پایان امیدوار هستیم که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

 

 

 

 

ویدیو : گریپ فروت، یک میوه پرخاصیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter