شاغل بودن برای چه زنانی مناسب نیست
باید بدانیم
که شاغل بودن و خانهدار بودن همزمان، برای خانمهایی که زمینه افسردگی و
اضطراب یا وسواس دارند یا مبتلا به بیماری جسمانی هستند آسیبهایی به
همراه دارد. چون متاسفانه افسردگی و اضطراب آنها را بیشتر میکند.
بنابراین اگر افسرده یا مضطرب یا وسواسی هستید اول این اختلالات را درمان
کنید و بعد به فکر شغل خارج از منزل باشید.همچنین اگر زن و شوهر روی کار
کردن زن توافق نداشته باشند معمولا آسیبهای جدیدی نیز به این آسیبها
افزوده میشود و محیط خانه و فضای زندگی مشترک را تیره و سنگین میکند.
توجه داشته
باشید که خانوادههای زن و مرد نیز لازم است با زنان شاغل همراهی و همکاری
داشته باشند و خود را با زندگی مدرن هماهنگ کنند. برخی خانوادهها اصلا
متوجه کار و اشتغال زنان شاغل نیستند و همان انتظاری که از عروسها یا
دختران خانهدار خود دارند از اینها هم دارند. در حالی که زنان شاغل
نیازها و مسائل خاص خود را دارند و نمیتوانند با برنامههای مسافرت و
مهمانیها و… به سهولت خود را هماهنگ کنند و نباید انتظاراتی را که از
زنان خانهدار داریم از آنها هم عینا داشته باشیم. نقش شوهران در زندگی
زنان شاغل مهم است و نیاز است که انان شرایط همسران شاغل خود را برای
خانواده خود روشن سازی کنند تا از کدورت یا دلخوری جلوگیری نمایند .
کار نیمه وقت
کارهای نیمه
وقت برای خانمهایی که همسر و فرزند دارند مناسبتر است حتی اگر درآمد
کمتری داشته باشد. در و اقع اگر شغل خانمها به گونه ای باشد که بتوانند
در طول روز کمی استراحت کنند بعدا بهتر میتوانند در خانه هم به وظایف خود
بپردازند. همچنین کارهای سبکتر که فشارهای جسمانی کمتر دارند برای
خانمها مناسبتر است چون خانمهای شاغل، شکایات بیشتری از بیماریهای
جسمانی دارند بهتر است کار آنها با شرایط جسمانی آنها هماهنگی داشته باشد.
سوال بسیاری
از خانمها این است که آیا بهتر است هم شاغل باشند و هم خانهدار، یا بهتر
است فقط به خانهداری اشتغال داشته باشند؟ آیا شاغل بودن در بیرون از
منزل به نفع آنها و خانواده آنهاست یا خانهدار بودن، موجب میشود که محیط
زندگی آنها گرمتر و بهتر باشد. مشخص است که شاغل بودن زنان در خارج از
منزل مانند بسیاری از کارهای دیگر مزایا و معایبی دارد. پژوهشگران معتقدند
زنان اغلب براساس شرایط اقتصادی، اجتماعی و در اختیار داشتن مبالغ مالی و
مادی، خانهداری یا اشتغال خارج از منزل را انتخاب میکنند. اما برخی از
زنان معتقدند که علت انتخاب خانهداری یا شغلهای خارج از منزل صرفا به
علاقه آنها بستگی دارد. اما نتایج یک پژوهش نشان میدهد که زنان شاغل در
تمام ابعاد کیفیت زندگی به جز عملکرد جسمانی، وضعیت بهتری از زنان خانهدار
دارند. این پژوهش که به صورت مورد شاهد انجام شده، عملکرد جسمانی، محدودیت
نقش به علت مشکلات جسمانی، درد جسمانی، سلامت عمومی، احساس نشاط، سلامت
روانی، محدودیت نقش به علت مشکلات روحی و عملکرد اجتماعی هر دو گروه زنان
شاغل و خانهدار را مورد ارزیابی قرار داده است.
نتایج این
پژوهش در نهایت نشان داد: میانگین نشاط تفاوت معنیداری در دو گروه شاغل و
خانهدار داشته است بهطوری که زنان شاغل وضعیت سلامت روان خود را بهتر از
زنان خانهدار ارزیابی کردند. همچنین طبق نتایج به دست آمده، زنان شاغل
نسبت به زنان خانهدار، کلیهی مقیاسهای کیفیت زندگی را به جز عملکرد
جسمانی بالاتر و بهتر گزارش کردهاند. این تحقیق چنین نتیجه میگیرد:
پایینتر بودن میانگین عملکرد جسمانی زنان شاغل نسبت به زنان خانهدار شاید
بدین علت باشد که علاوه بر شیوع اختلالات درد بدون منشأ فیزیولوژیک در
زنان، زنان شاغل مسوولیتی مضاعف داشته، علاوه بر نقشهای اجتماعی وظیفهی
خانهداری را نیز برعهده دارند.
مادران شاغل
زنانی که شاغل
اند و فرزند هم دارند باید یاد بگیرند کیفیت رابطه با فرزندانشان را بیشتر
کنند چرا که کمیت این ارتباط به هر حال کمتر از رابطه سایر زنان با
فرزندان آنها است. یعنی اگر به جای چهار ساعت فقط دو ساعت را با فرزندانشان
میگذرانند باید سعی کنند آن دوساعت لذت بخش و موثر و آموزش دهنده باشد
و در عین حال برای فرزندان آنها ایجاد امنیت کند.
در واقع اگر
مادران شاغل عصبانیت، ناراحتی و سختی شغل خود را به خانه آورده و به
فرزندان خود منتقل کنند، تاثیر نامناسبی روی فرزندان بر جای گذاشته و محیط
ایمن خانه را خدشه دار کرده اند و فرزندانی ناایمن و مضطرب و گاه با کمبود
اعتماد به نفس بار میآورند. برای این که مادران با انرژی و شادی بیشتر از
سر کار به منزل برگردند بهتر است کار آنها نیمه وقت باشد و البته حتما
لازم است شغلی را انتخاب کرده باشند که بدان عشق میورزند و دوست دارند نه
این که با بیمیلی و کسالت به سر کار بروند.
شاغل بودن لذت بخش
نه تنها زنان
شاغل بلکه هر کسی که کاری را انجام میدهد حتما باید از آن کار لذت ببرد.
وگرنه بخش بزرگی از زندگی و زمان ما که به کار و اشتغال میگذرد واقعا به
هدر میرود و تا پایان عمر به عنوان خاطرات بد برایمان باقی میماند. پس
کاری را انتخاب کنید که برایتان نشاط آور و انرژی بخش است و آنرا دوست
دارید و از انجامش خسته نمی شوید. کاری که با شرایط و توانمندی و استعداد
شما همخوانی داشته باشد و باعث شود سایر توانمندیهایتان شکوفا بشود. اگر
کارتان را دوست ندارید آنرا عوض کنید و کاری انتخاب کنید که با شما
هماهنگتر باشد و هر روز با خوشحالی به سوی آن بروید. همچنین اگر کار و
شغل شما سنگین است فعالیتهای ورزشی با نشاط و شاد را به زندگی خود اضافه
کنید.
تقسیم کار در منزل
برخی خانمها
میخواهند کارایی خود را بالا نشان دهند و به اصطلاح با یک دست چند
هندوانه بردارند. چنین خانمهایی همه کارهای منزل و بیرون را انجام
میدهند. به درس بچهها میرسند و هزارتا کار دیگر را هم با هم انجام
میدهند اما متاسفانه به دلیل بالا بودن حجم کارها خیلی زود دلزده و خسته و
حتی از کار بیرون فراری میشوند ویا دچار ضعف اعصاب، افسردگی و خستگی
مزمن شده و به تدریج کارایی خود را از دست میدهند.
راهکارهایی برای موفقیت کار در خانه
دلیل افزایش کار در منزل چیست؟که روز به روز در حال
افزایش است.مردان و زنان کار خود را در منزل انجام می دهند علاوه بر
اینکه درآمدزایی می کنند،بیشتر به خانه و فرزندانشان می رسند.و این افراد
اینقدر وقت برایشان مهم است به جای اینکه وقت خود را صرف ترافیک و رفت و
آمد کنند وقت خود را صرف کار خود در منزل می کنند.
راهکارهایی برای موفقیت کار در خانه
دلیل
افزایش کار در منزل چیست؟که روز به روز در حال افزایش است.مردان و زنان کار
خود را در منزل انجام می دهند علاوه بر اینکه درآمدزایی می کنند،بیشتر به
خانه و فرزندانشان می رسند.و این افراد اینقدر وقت برایشان مهم است به جای
اینکه وقت خود را صرف ترافیک و رفت و آمد کنند وقت خود را صرف کار خود در
منزل می کنند. درآمدشان را صرف
استخدام پرستار یا ثبت نام کودک در مهد کودک کنند، در خانه کنار
فرزندانشان میمانند و در ساعاتی که فرزندان استراحت میکنند یا مشغول
بازی هستند، به زندگی حرفهای خود مشغولند.
این
توصیفات در نگاه اول ساده به نظر میرسد اما وقتی آقا یا خانمی شاغل تصمیم
میگیرد دورکاری کند، آن هم با حضور فرزندان، همه چیز به همین سادگیها هم
نیست. برخی در این راستا موفق میشوند و برخی دیگر به این نتیجه میرسند که
این امر امکانپذیر نیست. برای رسیدن به موفقیت در این راه باید برخی
عادات را تغییر داد. هدف از ۱۰ توصیه کاربردی زیر نیز همین است.
۱- مدیریت زمان
اگر
میخواهید در کار حرفهایتان موفق باشید باید زمانتان را مدیریت کنید.
قرار نیست مثل یک خانم خانهدار سه چهارم وقت روزانهتان را به خانهداری
بگذرانید. خودتان را با کارهای جزئی خسته نکنید و گردگیری خانه را به
هفتهای یک بار در هفته خلاصه کنید. انرژیتان را بیشتر صرف همسر و
فرزندانتان کنید و ساعاتی را به کار خودتان اختصاص دهید.
همچنین بخوانید : 5 راهکار برای مدیریت زمان
۲- اطلاع به اطرافیان
در درجه
اول در رابطه با فعالیت حرفهای خود با همسر و فرزندانتان صحبت کنید. لازم
است اطرافیان و حتی خویشاوندان درجه یک و دوستان و همسایههای نزدیک شما
بدانند که ساعاتی از وقت روزانه شما صرف کار حرفهایتان میشود. باید مشخص
کنید چه ساعاتی از روز به کار حرفهایتان مشغولید تا مزاحم وقت شما
نشوند. کودک شما هم باید یاد بگیرد که مادرش فردی شاغل است، نه خانهدار!
۳- اولویتبندی
هر شب
برنامهای شامل کارهایی که باید در خانه انجام شود و امور مربوط به رسیدگی
به فرزندان و کارهای خارج از منزل و وظایف حرفهای خود تهیه کنید و برخی را
به همسرتان بسپارید. کارها را دستهبندی و اولویتبندی کرده و کارهای
غیرضروری را حذف کنید. کارهای زمانبری را که از عهده دیگران نیز برمیآید،
به آنها واگذار کنید. مثلا میتوانید در هفته خدمتکاری استخدام کنید تا
تمام منزل را تمیز کند.
۴- مهدکودک
حضور شما
در خانه به این معنی نیست که حتما باید فرزندانتان هم در خانه باشد. اگر
درآمد شما کم است و با سپردن کودکتان به مهد چیزی از درآمدتان باقی
نمیماند بهتر است ساعاتتان را تنظیم کنید تا هم به تربیت و آموزش
فرزندتان و هم به حرفهتان برسید اما اگر درآمد بالایی دارید، میتوانید
فرزندتان را به مهد بسپارید تا هم او احساس تنهایی نکند و در محیطی اجتماعی
با دیگر کودکان سرگرم شود، هم شما فرصت بیشتری برای تمرکز روی کارتان
داشته باشید. حتی میتوانید کودکانتان را به مادربزرگ یا خاله و عمه
بسپارید اما باید مراقب باشید این موضوع باعث مزاحمت آنها نشود.
۵- اتاق کار
اگر در
خانه کار میکنید نکته بسیار مهم این است که برای هر اتاق نقشی مشخص شده
باشد. فرزندان و همسر شما باید بدانند فلان اتاق یا فلان نقطه در خانه
مخصوص کار شما است و زمانهایی که شما وارد این منطقه میشوید نباید
مزاحمتی ایجاد کنند. باید برای فرزندانتان توضیح دهید که وقتی در محل
کارتان در خانه و مثلا در حال صحبت با تلفن هستید یا در حال کار با رایانه،
نباید مزاحمتی برای شما ایجاد کنند. در صورتی که فضا کوچک است میتوانید
با پارتیشن یا حتی پرده این فضا را جدا کنید تا تمرکز بیشتری روی کارتان
داشته باشید.
۶- ساعات کاری
شاید
تصورتان این است که چون در خانه کار میکنید، دیگر نیازی به محاسبه ساعات
کاری نیست. خوشبختانه در محیط کار قانونی هست که نشان میدهد دیگر ساعات
کاری به اتمام رسیده و باید از این به بعد وقتتان را صرف رسیدگی به خود،
همسر و فرزندانتان کنید اما در خانه هیچ رییسی جز شما ساعات کاریتان را
در نظر نمیگیرد. بسیاری از مادران مخصوصا اگر فرزندانی آرام داشته باشند
بیش از زمانی که در خارج از خانه کار میکردند و در خانه به شغل اجتماعی
خود ادامه میدهند.
باید مراقب
بود زیرا گرچه در این شرایط گاهی میزان درآمد بالاتر میرود اما نخستین
آسیب را خانواده و مخصوصا فرزندان خواهند دید. برای خودتان ساعات کاری
مشخصی در روز یا هفته در نظر بگیرید. مراقب باشید در دام بیش از حد کار
کردن نیفتید زیرا به زودی با عقب افتادن کودکان از درس و مشق، متهم شماره
یک شناخته میشوید. ایدهآلترین میزان کار برای یک مادر شاغل در خانه، ۲۵
ساعت در هفته است.
۷- تمرکز
ساعاتی را
در روز انتخاب کنید که توجه و تمرکز بالاتری دارید. اگر فرزندانتان تا
نزدیک ظهر خواب هستند، میتوانید صبحها کار کنید اما اگر شبها تمرکز
دارید میتوانید صبح به کارهای منزل برسید و پیشاپیش ناهار و شامتان را
آماده کنید و شبها بعد از خواباندن فرزندانتان به کارهایتان برسید.
زمانی که
کودکان بیدار و مشغول بازی هستند و میتوانید از این فرصت برای آموزش دادن
به آنها استفاده کنید، هرگز وقتتان را صرف شغل خود نکنید. در این شرایط هم
به دلیل سر و صدا تمرکز کافی ندارید هم ممکن است فرزندانتان مرتب مزاحم
فعالیت حرفهای شما شوند.
۸- حذف محرکهای محیطی
به تجربه
متوجه میشوید که در چه شرایطی کار کردن فایدهای ندارد و تنها باعث هدر
رفت زمان کاریتان خواهد شد. مثلا زمانی که کودکان بازی میکنند، اصلا
موقعیت مناسبی برای کار نیست یا مثلا اگر ساعت ۳ عصر همیشه خواب آلوده
هستید، بهتر است با خواباندن فرزندانتان خودتان هم کمی استراحت کنید و به
جای آن شب بعد از اینکه کودکان خوابیدند به کار خود بپردازید. در ساعاتی که
امکان کار کردن وجود دارد هر وسیلهای که حواس شما را پرت میکند مثل
تلویزیون یا تلفن همراه را خاموش کنید. در اتاق را ببندید و حداکثر استفاده
را از زمانتان داشته باشید.
۹- خودمراقبتی
کار در
خانه گاهی سبب انزواطلبی اشخاص میشود. سعی کنید با برنامهریزی درست یک
بار در هفته با دوستان یا خانواده به گردش بروید. وقتی را هم به خود اختصاص
دهید. هرازگاهی به آرایشگاه یا استخر بروید و فرصتی را به گردش با همسرتان
اختصاص دهید.
۱۰- کار حرفهای
درست است
که شما در منزل کار میکنید و با ارباب رجوع، همکاران و رییس خود ارتباط
مستقیمی ندارید اما مراقب باشید اصول حرفهای را حفظ کنید. هرگز در حالی که
فرزندتان در حال صحبت با شما است یا در حال آشپزی یا ظرف شستن هستید، جواب
تلفنهای کاریتان را ندهید. در این شرایط ابتدا فرزندتان را سرگرم کنید و
بعد به محیطی آرام بروید تا بتوانید پاسخگوی تلفنهای کاریتان باشید.