قطعاتی که قاریان برای شرکت در مسابقات «تلاوت» باید از حفظ بخوانند
سرپرست اداره ارتباطات
سازمان دارالقرآن گفت: دومین دوره مسابقات «تلاوت» برای دو گروه سنی در نظر
گرفته شده است که متسابقان هر گروه در مرحله استانی و کشوری باید علاوه بر
تسلط بر فنون تلاوت، قطعات منتخب را از حفظ بخوانند.
به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، در دومین دوره مسابقات «تلاوت» که به همت سازمان دارالقرآن برگزار میشود 4 هزار و 836 نفر اقدام به ثبتنام کردند.
این مسابقات در رشتههای حفظ کل، حفظ 15 جزء و تلاوت تحقیق برگزار
میشود که متسابقان رشته تلاوت قرآن کریم باید علاوه بر رعایت فنون تلاوت،
آیات انتخابی را نیز از حفظ تلاوت کنند.
مسابقات «تلاوت» برای خواهران و برادران بالای 16 سال و زیر 16 سال در نظر
گرفته شده است که متسابقان رشته تلاوت قرآن باید به قطعاتی از آیات الهی
که در نظر گرفته شده است، مسلط باشند.
«مسعود وادیپور» سرپرست اداره ارتباطات سازمان دارالقرآن در گفتوگو با
فارس درباره مفاد مسابقات «تلاوت» اظهار داشت: در این مسابقات قطعاتی از
قرآن در نظر گرفته شده است که متسابقان رشته قرائت قران باید این قطعات را
از حفظ تلاوت کنند.
قطعاتی که متسابقان در مرحله استانی باید از حفظ بخوانند
وی با اشاره به قطعاتی که متسابقان در مرحله استانی باید از حفظ تلاوت
کنند، گفت: کارشناسان و مسئولان سازمان دارالقرآن برای برادران بالای 16
سال که در رشته قرائت شرکت کردهاند سوره مبارکه «بقره» از آیه 135 تا 139،
سوره مبارکه «آلعمران» از آیه 13 تا 15،سوره مبارکه «آلعمران» از آیه
101 تا 105، سوره مبارکه «نساء» از آیه 122 تا 126، سوره مبارکه «مائده» از
آیه 51 تا 54، سوره مبارکه «اعراف» از آیه 31 تا 35، سوره مبارکه «یونس»
از آیه 54 تا 59، سوره مبارکه «حج» از آیه 60 تا 65، سوره مبارکه «احزاب»
از آیه 28 تا 32، سوره مبارکه «زمر» از آیه 22 تا 27 را در نظر گرفتهاند
که متسابقان به قید قرعه باید یکی از این قطعات را انتخاب کنند.
وادیپور با بیان اینکه هشت قطعه برای گروه برادران پایین 16 سال و
خواهران بالای 16 سال در مرحله استانی انتخاب شده است، افزود: این گروهها
نیز باید به سورههای مبارکه «بقره» از آیه 153 تا 158، سوره مبارکه «بقره»
از آیه 268 تا 271، سوره مبارکه «آلعمران» از آیه 57 تا 62، سوره مبارکه
«هود» از آیه 112 تا 116، سوره مبارکه «نحل» از آیه 77 تا 80، سوره مبارکه
«انبیاء» از آیه 101 تا 107، سوره مبارکه «شوری» از آیه 17 تا 21 و سوره
مبارکه «حدید» از آیه 16 تا 19 مسلط باشند.
قطعاتی که راهیافتگان به مرحله کشوری باید به آن مسلط باشند
وی درباره مرحله کشوری این مسابقات نیز گفت: در مرحله کشوری نیز برای گروه
برادران بالای 16 سال 10 قطعه و برای گروه برادران زیر 16 سال و خواهران
بالای 16 سال، هشت قطعه در نظر گرفتهایم به طوری که برادران بالای 16 سال
در مرحله کشوری موظف به تسلط بر آیات 135 تا 141 سوره مبارکه «بقره»، آیات
13 تا 18 سوره مبارکه «آلعمران»، آیات 101 تا 108 سوره مبارکه
«آلعمران»، آیات 122 تا 127 سوره مبارکه «نساء»، آیات 51 تا 57 سوره
مبارکه «مائده»، آیات 31 تا 37 سوره مبارکه «اعراف»، آیات 54 تا 61 سوره
مبارکه «یونس»، آیات 60 تات 68 سوره مبارکه «حج»، آیات 28 تا 34 سوره
مبارکه «احزاب» و آیات 22 تا 31 سوره مبارکه «زمر» باشند.
سرپرست اداره ارتباطات سازمان دارالقرآن ادامه داد: رده سنی خواهران بالای
16 سال و برادران زیر 16 سال نیز باید به تلاوت و حفظ آیات 153 تا 160
سورههای مبارکه «بقره»، آیات 268 تا 272 سوره مبارکه «بقره»، آیات 57 تا
64 سوره مبارکه «آلعمران»، آیات 112 تا 119 سوره مبارکه «هود»، آیات 77 تا
81 سوره مبارکه «نحل»، آیات 101 تا 110 سوره مبارکه «انبیاء»، آیات 17 تا
22 سوره مبارکه «شوری» و آیات 16 تا 20 سوره مبارکه «حدید» مسلط باشند.
وادیپور با بیان اینکه مرحله استانی مسابقات «تلاوت» چهارم و پنجم دیماه
در ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها برگزار میشود، گفت: نفرات اول
مرحله استانی برای راهیابی به مرحله کشوری به سازمان دارالقرآن معرفی
میشوند.
درس بيست وچهارم ….. آیات 131 الی 139 سوره مبارکه نســـاء
درس بيست و چهارم سوره مبارکه نساءآیات 131 الی 139
** موضوع درس **
1-آينده انسان در گرو عمل اوست
2-عدالت اجتماعي خواست خداست
3-ذكر اصول دين و ايمان به آن
4- سرنوشت منافقان لجوج
* ترجـــمه آيـــات *
وَلِلَّهِ
مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ
أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ
وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي
الأرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (١٣١)
و
آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست و ما به كساني كه پيش از شما كتاب
داده شدند و نيز به شما سفارش كرديم كه از خدا بترسيد و اگر كافر شويد (
چه باك ) و از آن خداست آنچه در آسمانها و زمين است و خداوند بي نياز و
ستوده است .
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلا (١٣٢)
واز آن خداست آنچه در آسمانها و زمين است و خداوند در كار سازي كافي است .
إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ قَدِيرًا (١٣٣)
اي مردم ، اگر خدا بخواهد شما را از بين مي برد و ديگران را مي آوردكه خداوند بر اين كار تواناست .
مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا (١٣٤)
هركه پاداش دنيا بخواهد پاداش دنيا و آخرت نزد خداست و خداوند شنواي بيناست .
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ
لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ
إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلا
تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا
فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (١٣٥)
اي كساني كه ايمان آورده ايد بر پا كنندگان عدل و داد باشيد و براي خدا گواهي دهيدهر
چند به زيان شما يا پدر و مادر و نزديكان شما باشد اگر ( طرف گواهي )
توانگر يا مستمند باشد خدا به رعايت ( آنها ) سزاوارتر است پس پيرو هوا
نباشيد كه از حق عدول كنيد و اگر زبان بازي كنيد يا از آن رو گردانيد قطعاً
خدا به آنچه مي كنيد آگاه است .
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ
الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ
قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ
وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِيدًا (١٣٦)
اي
كساني كه ايمان آورده ايد به خدا و رسول او و كتابي كه بر پيامبرش نازل
كرده و كتابي كه قبلاً نازل نموده ايمان آوريد و هر كه به خدا و فرشتگان و
كتابهاي آسماني و فرستادگان او و به روز واپسين كافر شود بي گمان به گمراهي
دوري افتاده است .
إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ
ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلا
لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلا (١٣٧)
همانا كساني كه ايمان آوردند سپس كافر شدند و پس از آن ايمان آوردند و باز كافر شدند و آنگاه بر كفر خويشافزودند قطعاً خدا بر آن نيست كه آنها را ببخشد و يا راهي به آنها نشان دهد .
بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (١٣٨)
به منافقان مژده بده كه عذابي دردناك براي آنهاست .
الَّذِينَ
يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ
أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
(١٣٩)
كساني كه كافران را به جاي مومنان به دوستي مي گيرند آيا عزت را نزد آنان مي جويند ؟ ولي به يقين هرچه عزت هست از آن خداست .
**توضيح درس **
توضيح آيات 131 تا134 : در اين چهار آيه خداوند متعال روي چند مسئله تاكيد فرموده است :
1- خداوند مالك بلا منازع زمين و آسمانهاست و در اداره آن نياز به بني آدم ندارد .
2- خداوند به اهل كتاب ( يهود و نصاري ) و همچنين به اهل قرآن يك توصيه خاص دارد و آن اين است كه تقواي خدا را رعايت كنند .
3-
تغيير ، تبديل و سقوط امت ها ، دولت ها و قدرتها براي خداوند خيلي سهل و
آسان است ليكن خداوند قصد ندارد پشت سرهم در بين مردم تغييرات ايجاد كند
خواست خداوند متعال اين استكه انسانها خود باعث تغييرات گردند تا براي خود برنامه ريزي كنند و آگاهانهاز مسير شيطان به طرف رحمان و از ظلمت به نور تغيير مسير دهند و زندگي روزانه خود را دچار انحراف و تلاطم نكنند .
4-
خير دنيا و آخرت در قبضه قدرت الهي است هركس با خداي خود صادق باشد هم
دنيايش همراه با آرامش است و هم آخرتش خير و رستگاري . ولي اگر كسي با خدا
نباشد شايد از دنيا چند روزي به خيال خودشراضي باشد مطمئناً آخرتي ندارد .
توضيح آيه 135 : در اين آيه خداي متعال به تمامي بني آدم چه مسلمان و چه كافر امر اكيد فرموده است عدالت را در تمامي شئون زندگي پياده كنند زيرا جامعه بدون عدالت اجتماعي جامعه اي مريض و فاقد آرامش استو
هر نوع پيروي از هوا و هوس موجب بر هم زدن نظم اجتماعي و ايجاد فاصله
طبقاتي خواهد شد و خداوند ضمن اينكه به تمامي اعمال بني آدم آگاه است با
ظلم و تبعيض و پيروي از هوا و هوس شديداً مخالف است.
توضيح آيه 136 :آئيناسلام به دو بخش اصول و فروع تقسيم مي شود كه به اصل و فرع دين معروف اند .
فقهاء ما با استنباط از كتاب و سنت فروع دين را شهادتين ، نماز، روزه ، حج و زكات ذكر كرده اند و اصول دين را 5 اصل معرفي كرده اند : 1- ايمان به خدا 2- ايمان به ملائكه 3- ايمان به كتابهاي آسماني بخصوص آخرين كتاب4- ايمان به سفيران الهي خاصه حضرت محمد المصطفي (ص)5- ايمان به روز آخرتو در آيه مورد بحث تاكيد شده است كه ايمان به اين 5 اصل واجب و تكليف است .
توضيح آيات137 تا 139 :در اين سه آيه به منافقان لجوج كه چون موشهاي زير خاك كه هر لحظه از محلي سر خويش را بلند مي كنند هشدار داده است و به پيامبر اسلام امر شده است به اين افراد لجوج و بازيگر خبر دهيد آينده بس خطرناكي پيش روي آنهاست .
** نتيجـه **
1- استنباط از آيه 131 تا 134 اين است كه گناه
ما و عمل زشت عباد ضرري به خدا نمي رساند و طاعت و بندگي بشر سودي براي
خداوند نيز ندارد ليكن خداوند متعال بشر را به تقواي الهي و عمل صالح و
خدمت به بندگان دعوت و اهل تقوا و احسان را دوست دارد .
2- در اسلام عدالت در قضاوت و عدالت اجتماعي در زندگي مردم ركن ركين براي بقاء هر دولت و ملت اند.اگر
در قضاوت عدالت نباشد و اگر در جامعه عدالت اجتماعي اجرا نشود نظام حاكم
به سوي ظلم و افراد اجتماع به سوي فساد سوق داده مي شوند . لذا به اهل
ايمان امر شده است با عدالت با يكديگر رفتار كنند « يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط »
3- اسلام هم كافران را دشمن خود مي داند و هم منافقان را . مكتب اسلام ضرر منافق را بيشتر از كافر مي داند به هميـــن دليل اسـت به پيامبر اسلام ( ص) امر شده است :
« بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا » ( به منافقان مژده بدهيد كه آينده بس خطرناكي در برابر آنهاست )
الهي ، ما را از كفر و نفاق محفوظ بدار . آمين
« وصلی الله علی سيدنا محمد و آله و صحبه الطاهرين »