8 راز موفقیت که لازم است بدانید

8 راز موفقیت که لازم است بدانید

چرا مردم
موفق می شوند؟ آیا باهوش بودن یا خوش شانس بودن دلیل موفقیت این افراد است؟
«ریچارد سنت جان» هیچ یک از این دو عامل را دلیل موفقیت نمی داند. در
حقیقت این سخنران، موفقیت را در زمان انجام کاری که به آن عشق می ورزید، به
دست آورده است.

او بیش از یک دهه از عمرش را به مطالعه، بررسی و
تحلیل داستان های موفقیت افراد مختلف گذرانده است. حاصل فعالیت های گسترده
او در هشت کلمه جادویی، سه دقیقه شگفت انگیز و یک کتاب موفق خلاصه می شود.

هشت راز موفقیت

جرقه
این پروژه در هواپیما و بو سوالی که یکی از مسافران درباره دلایل واقعی
موفقیت از او پرسید، زده شد و همین پرسش باعث شد ریچارد 10 سال از عمرش را
به بررسی فرآیند موفقیت و مصاحبه با بیش از 500 فرد بسیار موفق در حوزه های
مختلف اختصاص دهد.

او ابتدا دلایل موفقیت این افراد را از آنها
جویا شد و سپس با بررسی و تحلیل پاسخ های دریافتی، داده های به دست آمده را
در پایگاه داده های منظم گردآوری کرد و در نهایت توانست هشت ویژگی مشترک
افراد موفق را شناسایی کند.

او بر همین اساس کتاب پرفروش و موفق
«هشت نکته برای عالی بودن» را منتشر کرد که در واقع این کتاب گنجینه ای
ارزشمند از راه های موفقیت افراد بسیار موفق است.

ریچارد با نگارش و
انتشار این کتاب، این رازهای طلایی را با خوانندگان به اشتراک می گذارد.
این رازها به مخاطبان کمک می کند تا در مسیری که در پیش گرفته اند، موفق
شوند و به هدف خود که ممکن است راه اندازی کسب و کار، تغییر جهان، رهایی از
فقر، تشکیل خانواده، آموزش فرزندان و … باشد دست یابند.

این کتاب
حس اعتماد به نفس افراد را تقویت کرده و توانمندی های بالقوه و بالفعل
آنها را شناسایی می کند. در ادامه، متن سخنرانی شگفت انگیز سه دقیقه ای
ریچارد سنت جان را می خوانید.

راز موفقیت را از موفق ها بخواهید!

سخنرانی
مختصر سه دقیقه ای امروز نسخه فشرده سخنرانی دو ساعته ای است که برای دانش
آموزان دبیرستانی ارائه می دهم. همه چیز از روزی شروع شد که سوار هواپیما
شده و در راه آمدن به کنفرانس «تد» بودم. تقریبا هفت سال پیش بود. در صندلی
کنار من دختر نوجوانی نشسته بود که به نظر می رسید دبیرستانی باشد.

این
دختر خانواده بسیار فقیری داشت و می خواست در زندگی اش موفق شود. او سوال
بسیار ساده ای را از من پرسی و گفت: «چه عاملی باعث دستیابی به موفقیت می
شود؟»

از اینکه نمی توانستم پاسخ مناسبی به این نوجوان بدهم، احساس
بدی داشتم. زمانی که از هواپیما پیاده شدم و به کنفرانس تد آمدم، در همان
ابتدای ورود به سالن به طور ناگهانی و گویی که به من الهام شده باشد، به
خودم گفتم: «خدایا! من داخل اتاقی هستم که پر از افراد موفق است. بهتر نیست
از همین افراد دلایل و عوامل موفقیت شان را جویا شوم و پاسخ هایشان را با
کودکان و نوجوانان به اشتراک بگذارم؟»

و امروز هفت سال از آن روز
سرنوشت ساز گذشته است و من در این مدت با 500 فرد موفق مصاحبه و گفتگو کرده
ام و قصد دارم در این سخنرانی شما را با آنچه که به موفقیت می انجامد،
آشنا کنم.

هشت راز موفقیت

1- اشتیاق؛ انگیزه ما برای طی مسیر

نخستین
عامل موفقیت، اشتیاق است. «فریمن توماس»، طراح اتومبیل شرکت دایملر
کرایسلر، اشتیاق را عامل انگیزه بخش و هدایتگر خود برای رسیدن به موفقیت می
داند؛ پس افراد موفق کاری را انجام می دهند که به آن عشق می ورزند و تنها
کسب درآمد به آنها انگیزه بیشتر نمی دهد. نکته جالب اینجاست که اگر کاری را
با علاقه انجام دهید، پول و درآمد هم خود به خود به دست می آید.

2- کار برایتان مثل تفریح باشد

دومین
عامل، کار و تلاش است. «روپرت مورداک»، مدیرعامل سرشناس چندین شرکت بزرگ و
موفق و یکی از غول های رسانه ای جهان، کار و تلاش را عامل ضروری موفقیت می
داند. به گفته او، هیچ چیز آسان به دست نمی آید و کار و تلاش هم به نوبه
خود مفرح و سرگرم کننده است.
درست شنیدید روپرت مورداک معروف، کار و
تلاش را سرگرم کننده می داند؛ پس افراد موفق کار کردن را نوعی تفریح می
دانند و سخت برای آن تلاش می کنند. در حقیقت این افراد معتاد کار نیستند و
واقعا از کار و تلاش خود لذت می برند.

3- تمرین مداوم و دیگر هیچ

«الکس
گاردا»، مدیرعامل یکی از شرکت های موفق تولید کننده بازی های رایانه ای،
تمرین و ارتقای مهارت ار راز موفقیت می داند. به نظر او موفق شدن عجیب و
وابسته به یک فرمول جادویی نیست و تنها نیازمند تمرین و تمرین و تمرین است.

4- تمرکز بر هدف واحد

عامل بعدی تمرکز است. «نورمن جویسن»، فیلمساز معتقد است برای موفق شدن باید تنها بر روی یک هدف تمرکز کرد.

5- اراده ترغیب کننده

حالا
نوبت به اراده می رسد. «دیوید گالو»، دانشمند علوم دریایی، اراده جسمی و
روحی را یکی از عوامل مهم موفقیت می داند و بسیار بر توجه به آن تاکید می
کند. افراد موفق با اراده قوی خود اعتماد به نفس را در وجودشان به وجود می
آورند و خود را از تردید و خجالت رها می کنند.

«گلدی هاون»، بازیگر
معروف آمریکایی، اعتراف می کند که در ابتدا نسبت به خود و توانایی هایش
دچار شک و تردید بود و خود را به اندازه کافی باهوش و خوب تصور نمی کرد. او
فکر می کرد که هرگز موفق نخواهد شد؛ البته ترغیب خود و ایجاد اراده همیشه
چندان هم آسان نیست.

مادرها همیشه منبع خوبی برای ایجاد انگیزه،
اراده و پشتکار هستند. «فرانک گری» که معماری موفق و شناخته شده است، مادرش
را عامل ایجاد انگیزه و اراده در خود می داند.

6- ارائه خدمات ارزشمند

خدمت
کردن به دیگران عامل هفتم موفقیت است. «شروین نولاند»، استاد جراحی
دانشگاه یِیل آمریکا، خدمت در کِسوت یک پزشک را نوعی امتیاز ویژه می داند.
بسیاری از کودکان و نوجوانان آرزو دارند روزی میلیونر شوند؛ پس باید به این
بچه ها یاد داد که با ارائه خدمات ارزشمند به دیگران می توان به این آرزو
رسید و ثروتمند شد.

7- ایده های ناب و خلاق

برخورداری
از ایده های ناب و ارزشمند یکی دیگ راز عناصر لازم برای دستیابی به موفقیت
است. بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت، می گوید: «من یک ایده ناب و فوق
العاده داشتم و می خواستم نخستین شرکت تولیدکننده نرم افزارهای ویژه رایانه
های شخصی و خانگی را راه اندازی کنم.»

به نظر من هم ایده گیتس
بسیار خوب بود. خلق ایده های ناب، فرآیندی عجیب و جادویی نیست؛ در واقع این
فرآیند از چند مرحله بسیار ساده تشکیل شده است که توجه به اطراف و کنجکاوی
از عناصر ضروری آن به شمار می رود.

8- مقاومت در برابر ناملایمات

بالاخره
نوبت هشتمین عامل، یعنی سماجت رسید. شما باید در برابر شکست سمج باشید،
روحیه خود را نبازید، در برابر ناملایمات مقاومت کنید و در نهایت مقابل
انتقادها، طرد شدن ها، فشارها و آزار دیگران جا نزنید.

باور کنید با
توجه به این هشت عامل می توانید به آسانی به فردی موفق تبدیل شوید. به من
اعتماد داشته باشید و این هشت توصیه را سرلوحه کار خود قرار دهید. مطمئنم
هرگز پشیمان نخواهید شد.

از همه شما دوستان و نیز افراد موفقی که در مصاحبه ها حضور داشتند، سپاسگزارم.


بی نظمی را از سر راه تان بردارید

یک فضای کار آشفته و بی نظم، دشمن شماست و
مانع از بروز توانایی های شما خواهد شد. آشفتگی کارها باعث هدر رفتن انرژی
و زمان شما خواهد شد بنابراین باید تلاش کنید این عامل مخرب را از زندگی
تان، خصوصا زندگی شغلی تان حذف کنید.

در این مطلب به بررسی دقیق و
کامل این مسئله می پردازیم. هر وسیله و ابزاری حتی یک قلم، یک برگ کاغذ،
موبایل، برگه های یادداشت، می توانند باعث آشفتگی فضای فعالیت شما و در
نتیجه آشفتگی ذهن شوند زیرا هر گاه به این وسایل نگاه می کنید، ذهن شما به
صورت غیر ارادی به سمت آنها منحرف خواهد شد و اگر این مسئله را با دقت
تجزیه و تحلیل کنید، خواهید دید که همه آنها در کنار هم حجم بالایی از ذهن
شما را اشغال خواهند کرد.

در واقع ذهن شما به عنوان یک ابرکامپیوتر
با این اشیا به عنوان «داده» برخورد می کند. این تنها یک بُعد از بی نظمی و
آشفتگی محیط است، دقیقا مانند کامپیوتر، زمانی که مغز شما با داده های
زیادی مواجه می شود، سرعت پردازش اطلاعاتش هم کم می شود، پس نظم باعث می
شود که مغز شما فضای بیشتری برای انجام عملکردش داشته باشد و این باعث
کارآیی بالاتر شما خواهد شد. کارآیی بالاتر مغز شما باعث می شود که شما
خلاقیت لازم را برای انجام کارهایتان پیدا کنید. در ادامه به بررسی چگونگی
انجام این کار می پردازیم.

گام اول: ذهن تان را خالی کنید
اگر
فهرستی طولانی از کارها، برای انجام دادن دارید، باید برخی از آنها را
شروع کنید و این فکر که سایر کارهای تان باقی مانده است، باعث کاهش سرعت
شما خواهد شد. با این حال، برخی از کارهایی که فهرست کرده اید، فوریتی برای
انجام آن وجود ندارد و می توانید برای مدتی آنها را کنار بگذارید و از سوی
دیگر برخی کارهای فوری هستند و باید به سرعت آنها را انجام دهید و کنار
بگذارید تا ذهن تان خالی از دغدغه انجام کارهای فوری شود.

بعد از
این که این کارها را تمام کردید، خواهید دید که ذهن شما فضای بیشتری برای
خلاقیت خواهد داشت و در صورتی که این کارها ناتمام باقی بمانند، مانند تکه
ای چربی که ورودی قلب را مسدود کند، ذهن شما را مسدود خواهند کرد.

گام دوم: عوامل حواس پرتی را حذف کنید
تلویزیون
و رادیو را خاموش کنید. در صورتی که واقعا می خواهید روی نوشتن تمرکز
کنید، مودم اینترنت را نیز خاموش کنید. فقط یک پنجره جدید روی کامپیوتر خود
باز کنید و فقط یک کار، یعنی نوشتن را انجام دهید. چند کارگی یکی از افت
های خلاقیت است.

گام سوم: مرتب کردن
پتسی
کلرمونت زمان یکه حرفه خود را به عنوان یک نویسنده و سخنران حرفه ای آغاز
کرد، یک روش غیرمنتظره برای تمرکز روی کارش استفاده کرد. وی شروع به جستجوی
مطلب، تمرین نوشتن، نوشیدن یک فنجان قهوه، راه رفتن و … نمی کرد. همه از
رفتار وی شگفت زده بودند؛ او ظرف ها را می شست.

حتما سوالات جدی در
این باره در ذهن شما شکل گرفته است. او برای جهانیان پیامی داشت و به
دنبال بیان این پیام بود. در آستانه شروع کار روی این پیام، او کار متفاوتی
انجام داد. به اتاقش رفت و شروع به مرتب کردن رختخوابش کرد. او به هم
ریختگی های محیط اطرافش را مرتب کرد و این طرز زندگی، در خلاقانه تر زندگی
کردنش بسیار موثر بود.

من و شما باید چنین کاری انجام دهیم، این که
پیام خود را به جهانیان برسانید، از صحنه جهانی آغاز نمی شود، بلکه از
خانه، دفتر کار یا میز کارتان آغاز می شود. همه این به هم ریختگی ها را
مرتب کنید و اتاقی برای خلاقیت ایجاد کنید.

 

درمان بی نظمی

یک فضای کار آشفته و بی نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانایی های شما خواهد شد

 

گام چهارم: اصل «کمتر، بیشتر است» را در زندگی تان اعمال کنید
کارها
را ساده کنید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید. زمانی که کاری پر اهمیت انجام
می دهید همواره مطمئن شوید که تنها روی ملزومات هدف تان تمرکز کرده اید و
از مطالب حاشیه ای عبور کرده اید. اگر یک بار این اصل را در زندگی تان
اعمال کنید، خواهید دید که کارآیی شما بیشتر خواهد شد.

برای توضیح بیشتر این باور، یعنی بهره وری بیشتر با ساده کردن یک کار، دقت کنید که:

1-
در سادگی، قدرت است؛ کارهای ضروری و اصلی را انتخاب کرده و بقیه را کنار
بزنید. آنقدر کار را برای خودتان آسان کنید که نتوانید دست رد به آن بزنید.

2- با تغییر عادت های کوچک شروع کنید و گام های کودکانه بردارید.

3- هر کاری را در یک زمان انجام دهید و از چندکارگی بپرهیزید که این کار، کارآیی شما را افزایش می دهد.

لقمه
ای بزرگتر از دهان تان نگیرید و دست از حریص بودن بردارید. تکالیفی را
بپذیرید که از عهده انجام آن برمی آیید. اگر بیشتر از ظرفیت تان کاری را
بپذیرید، در نهایت عواقب بدی در انتظار شما خواهد بود.

برای اینکه
واقعا کارآیی بالایی داشته باشید، هر گام را در یک زمان بردارید. یک توصیه
دیگر این که مواردی را مطالعه کنید که به سلامت عقلی و قابلیت های فکری شما
کمک کند.

گام پنجم: یادداشت برداری روزانه
این
یک گزینه معروف است، چرا که این گزینه جواب می دهد. یادداشت کردن روزانه
عواملی که شما را آزار می دهند، به سازماندهی مجدد افکارتان برای مقابله با
این مشکلات کمک می کند. حال این عامل می تواند از جنس جلسه، مشکلات زندگی
شخصی، چالش های کاری و … باشد که نوشتن این مشکلات می تواند به شما در
طراحی استراتژی ها و پاسخ های جدید کمک کند.

بنابراین این مشکلات را
روی یک تکه کاغذ یا به صورت رمز در کامپیوتر خود یادداشت کنید. کارهایی را
که هر روز باید به اتمام برسانید، به ترتیب بنویسید و آنها را انجام دهید.

گام ششم: سیستم ذخیره ساز خود را سازماندهی کنید
راهی
برای تنظیم محدودیت های کاری خود پیدا کنید و در این زمان از کارهای
غیرمربوط به کارتان، از جمله ارسال پیام های بی مورد و غیرضروری بپرهیزید.
زیرا به شدت به بهره وری شما آسیب خواهد زد. صرف نظر از کاری که می کنید،
همواره شلوغی و در هم ریختگی های اجتناب ناپذیری در زندگی شخصی و شغلی تان
وجود دارد. این وضعیت، ترمکز روی یک کار را سخت می کند.

بر اساس
یافته های محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون، مغز در زمان پردازش
اطلاعات دارای محدودیت هایی است؛ بنابراین اگر شما فضا و حجم کارتان را
زمانی که آشفته و غیرسازماندهی شده است، مدیریت نکنید، می تواند عملکرد کلی
شما را کاهش دهد. شلوغی محیط می تواند تمرکز انسان را از کار اصلی پرت کند
و در بدترین حالت، فرد از کار اصلی خود غافل شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top