رشته دندانپزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

آشنایی با دندانپزشکی
دندانپزشکی علمی تخصصی برای درمان و رفع مشکلات و بیماری های دهان و دندان می باشد. همچنین به کمک این علم بیماری های زیادی را می توان در مراحل ابتدایی شناسایی و مانع از پیشرفت آن ها شد. دوره تحصیل در این رشته 6 سال می باشد که برای وارد شدن به آن، باید رتبه برتر تجربی باشید.

دندانپزشکی دارای دو دوره‌ی جداگانه‌ ۲ ساله و ۴ ساله است که در ۲ سال اوّل، دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی، پاتولوژی و ایمنی‌شناسی را می گذرانند و بعد از ۲ سال، با قبولی در امتحان سراسری علوم پایه، وارد دوره‌ی تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینه‌ی آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی (مرتّب کردن دندان‌ها)، اندودنتیکس (درمان ریشه‌ی دندان)، پروتزهای ثابت و متحرّک (روکش دندان، دست دندان)، پریودنتولوژی (بیماری‌های لثه و جرم‌گیری)، ترمیمی (پر کردن دندان‌ها و زیبایی دندان)، بیماری‌های دهان و دندان، انواع جراحی دندان (کشیدن دندان)، دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت (عکس‌برداری از دندان‌ها) می‌گذرانند و در نهایت می‌توانند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص داده و در حدّ یک دندانپزشک عمومی، اقدام به درمان بیماری‌ها بنمایند.

دانشجویان این رشته باید از دست هایی ماهر و توانمند برخوردار باشند، چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی، از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان، نیاز به دست‌هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن، کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.

عده ای از مردم، دندانپزشکی را صرفاً یک کار عملی و تکنیکی می‌دانند، در حالی که اگر دانشجوی دندانپزشکی تنها فن و تکنیک این رشته را فراگرفته، امّا در علوم پایه ضعیف باشد، در نهایت یک دندانساز خواهد شد؛ یعنی چنین فردی کار روی دندان را فرا گرفته است، امّا از علم پزشکی، بهره‌ای نبرده است.

 

کارآموزی
بعد از گذران 2 سال اول درس های علوم پایه، وارد دوره تخصصی دندانپزشکی می شوند و درس های اختصاصی خود را در زمینه های زیر می گذرانند:

آسیب‌شناسی فک و دهان
ارتودنسی
اندودنتیکس
پروتزهای ثابت و اکلوژن
پروتزهای متحرک و فک و صورت
پریودنتولوژی
ترمیمی و مواد دندانی
بیماری‌های دهان و دندان
جراحی دهان و فک و صورت
دندانپزشکی کودکان
رادیولوژی دهان و فک و صورت

 

علاقه به چه میزان در انتخاب رشته دندان‌پزشکی موثر است؟
یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین دوراهی‌ها در انتخاب رشته کنکور و انتخاب هدف و شغل آینده، انتخاب بین علاقه و بازار کار است. یکی از سوالات مهمی که همه ما از دوران مدرسه با آن مواجه هستیم، پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت بوده و همیشه به نوعی ما را وادار به فکر کردن بیش‌تر کرده است.

ژان پل سارتر فیلسوف، متفکر و نویسنده فرانسوی قرن بیستم، معتقد بود انسان محکوم به آزادی است! و این آزادی زمانی معنا پیدا می‌کند که ما دست به انتخاب می‌زنیم. به عقیده او انسان مختار است که انتخاب کند و گاه به دلیل سهل‌انگاری‌ها و عدم دور اندیشی مجبور است انتخاب‌های خود را محدود کند! بنابراین، این محدودیت در انتخاب، باعث بروز بحران می‌شود. اما اگر ما حتی بین انتخاب‌های محدود خود بهترین انتخاب را داشته باشیم، همواره مورد حمایت انتخاب خود قرار خواهیم گرفت و اگر در بین وسیع‌ترین و نامحدودترین انتخاب‌ها، انتخاب نامناسبی داشته باشیم، تنها نتیجه‌ای که خواهیم گرفت، ندامت و پشیمانی همیشگی ما در زندگی خواهد بود.

متأسفانه امروزه در جامعه، انتخاب رشته و شغل آینده صرفأ بر اساس میزان درآمد و معروفیت یک رشته انجام می‌گیرد و در اکثر موارد خود دانش آموزان و والدین آن‌ها بدون اطلاع دقیق از استعداد خود و یا فرزندان اصرار به ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود دارند که در آینده نه چندان دور سبب اشباع شدن رشته‌ها با افراد نامناسب می‌شود.

ما نمی‌خواهیم بگوییم علاقه یا درآمد مهم نیستند، بلکه باید ببینیم آیا از علاقه به پول می‌توان رسید و بالعکس آیا می‌توان بدون علاقه و یا علاقه کورکورانه وارد رشته‌ای شد و از درآمد آن رشته به علاقه‌های خود دست یافت!

 

پوسیدگی دندان شیری در اطفال (nursing caries) - پوسیدگی دندان شیری

 

چه افرادی برای انتخاب رشته دندانپزشکی مناسب هستند؟
کسانی که این رشته را انتخاب می کنند، باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

این افراد باید دارای صبر و شکیبایی زیاد باشند تا بتوانند با حوصله به ترمیم و درمان مشکلات دندانی بپردازند.
این افراد باید بدانند که شاید لازم باشد، ساعت ها به صورت ثابت نشسته و درمان را انجام دهند.
افرادی که به رشته های پزشکی علاقه دارند، اما نمی توانند شیفت های سنگین آن را تحمل کنند، می توانند دندانپزشکی را انتخاب نمایند.
این افراد باید توانایی کافی در علوم پایه و زبان انگلیسی را داشته باشند تا بتوانند علم خود را همواره به روز نگه دارند.
افراد در این رشته نیاز به دستانی توانمند دارند تا بتواند با مهارت و دقت زیاد، کارهای ظریفی را برای دندان ها انجام دهند.
دید هنری و خلاقیت یکی از مواردی است که یک دندانپزشک به خصوص دندانپزشکی که تمایل به ادامه تحصیل در زمینه ترمیمی و زیبایی و یا ارتودنسی دندان دارد، نیاز است.
وجود سلامت جسمی و روانی کامل برای انجام فعالیت های عملی و علمی لازم است.
بیماران زیادی از درمان های دهان و دندان تا حد بالایی می ترسند. بنابراین یکی از مهارت های یک دندانپزشک خوب این است که توانایی برقراری یک ارتباط کلامی خوب با بیمار را داشته باشد که بتواند استرس او را کاهش دهد.
یک دندانپزشک خوب باید به درستی و با حوصله به سوالات بیمار خود پاسخ دهد.
دندانپزشک باید در کنار کیفیت کار خود، سرعت عمل نیز داشته باشد. زیرا کار با بیماران کارمند، آسیب دیده و یا کودکان به چنین مهارتی نیاز دارد.

 

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه :

عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی، دانشجو را از مقولات علمی دور می کند و صرفا به او توانایی انجام کارهای عملی این رشته را می‌دهد.

هرآنچه که یک دانش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود فرا می گیرد به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب‌شناسی که دانشجویان دندانپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می‌کنند.

همچنین دانشجوی این رشته باید از دست هایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی، عملی، کلینیکی برای داوطلبان این رشته بسیار ضروری است. خلاقیت و مهارت در کار دست و همچنین برخورداری از خلاقیت و دید هنری، دانشجو را در انجام کارهای عملی این رشته و انجام مهارت‌های لازم در پیاده کردن آموخته‌های آن، کمک بسیار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top