ویژگی های یک تصمیم خوب
: تصمیم گیری
مناسب در ارتباط با امور مهم زندگی همچون ازدواج، خرید خانه، مهاجرت و
غیره، همواره انسان ها را با مشقت فراوانی رو به رو می کند و گاه آنها را
به شدت در اندیشه خود غوطه ور می سازد.
شما نباید هر فرصتی که سر راهتان قرار می گیرد را امتحان کنید، بلکه باید به دنبال فرصت مناسب باشید.
هرچه
باشد کاری که انجام می دهید فرزند دُردانه ی کارآفرینی شماست و شما چیزی
جز موفقیت آن را نمی خواهید. این یعنی تصمیماتی که امروز می گیرید، بر
فردای شما اثر مستقیم دارند.
اگر ندانید چطور استرس خود را مدیریت کنید و یا در صورت ایده آل نبودن پیامد ها، تصمیم گیری
می تواند وزنه ی سنگینی باشد که بر دوشتان سنگینی خواهد کرد. با این
تفاسیر، چگونه می توان فهمید تصمیمی خوب است یا بد؟ خصوصیات یک تصمیم خوب
کدام اند؟
ویژگی های یک تصمیم خوب
– تصمیمات خوب روی دیگران تأثیر مثبت می گذارند
این عنوان ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر اینگونه بود، هیچکدام از تصمیمات بدی که همه ی ما گرفته ایم وجود نمی داشت.
هر
کسی که به شکلی منفی تحت تأثیر تصمیمی قرار بگیرد بلافاصله آن را یک تصمیم
بد طبقه بندی می کند. البته با این توضیح لازم است تعریف فراگیری از
«مثبت» نیز داشته باشیم.
– فرصت ساز هستند
یک تصمیم مؤثر، دیگران را برای برداشتن گامی عملی توانمند می کند.
– دیگران را نیز مشارکت می دهند
رسیدن
به نتیجه ای که در خدمت شرکت و منافع آن باشد یک فرایند است. در این
فرایند باید ملاحظاتی را مد نظر قرار داد و از تفویذ مسئولیت ها و اختیارات
به افراد مناسب، اطمینان حاصل کرد.
– قابل کپی برداری هستند
همه دوست دارند تصمیمات خوب دیگران را در زندگی خود نیز به کار بگیرند و از تصمیمات بد آنها اجتناب کنند.
– سازمان یافته و حساب شده اند
جدا کردن معیار های خوب و بد از یکدیگر نیازمند زمان، منابع، نیازمندی های مشخص، و قوه ی تشخیص برای تخمین احتمال موفقیت است.
– قابل اجرا هستند
شفافیت پیرامون چیستی یک تصمیم، لازمه ی تمام تصمیم گیری ها محسوب می شود. اگر در مورد قدم های بعدی ابهامی وجود داشته باشد، تصمیم مورد نظر به اندازه ی کافی واضح نیست.
شفافیت،
عدم قطعیت را به حد اقل می رساند. با اینکه این جمله هم ممکن است بدیهی به
نظر برسد، به یاد داشته باشید آنچه برای شما واضح و بدیهی به نظر می رسد
ممکن است برای دیگری تازگی و ابهام داشته باشد.
تصمیماتی که امروز می گیرید، بر فردای شما اثر مستقیم دارند
– واقع گرایانه اتخاذ شده اند
انسان ها موجوداتی احساسی هستند و این یعنی حذف کردن احساسات از فرایند تصمیم گیری عملی نخواهد بود. با این حال جانبداری های احساسی و شخصی را می توان از این فرایند حذف کرد.
برای
مثال در تیم های یگان ویژه ی نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم ها بر اساس
سه معیار اتخاذ می شوند: مأموریت، تیم و فرد. برای مثال می توانید بپرسید
تصمیم مورد نظر به نفع چه کسی خواهد بود؟ راهنمایی: فرد، آخر از همه قرار
می گیرد.
شما نیز بار دیگری که با یک تصمیم گیری دشوار مواجه شدید، از خودتان بپرسید گزینه ی مورد نظر شما به نفع چه کسی خواهد بود؟
– بر خودآگاهی افراد می افزایند
اگر
وظیفه ی مشخص کردن استراتژی شرکتتان برای ۱۰ سال آینده به شما واگذار شده،
اما شما تا کنون هیچگاه چنین کاری انجام نداده اید، بهتر است این کار را
به متخصص دیگری در این زمینه واگذار کنید.
برای اینکه تصمیمی روی دیگران
تأثیر مثبت داشته باشد، فرصت ساز باشد و باقی ویژگی هایی که در بالا به
آنها اشاره شد را نیز داشته باشد، باید بدانید کِی در حوزه ی نفوذ و
اثرگذاری خود عمل می کنید و کِی مجبور خواهی بود مرزهای آن را پیش برانید.
از آن دسته افرادی نباشید که تنها به خاطر مهم جلوه کردن، تصمیم گیری ها را از دیگران می ربایند. این مسئولیت باید به کسی واگذار شود که نزدیک ترین فاصله را با مشکل دارد.
– همراه خود مسئولیت می آورند
شفافیت
با خود مسئولیت می آورد. سلب مسئولیت و مخفی شدن پشت تصمیمی که نقش ها،
مسئولیت ها یا انتظارات مرتبط با آن به دقت و با جزئیات شرح داده شده اند
کار آسانی نخواهد بود.
اگر جدول زمانبندی، دارایی های مورد نیاز و شرایط
تعیین کننده ی موفقیت را کاملاً مشخص کنید، تا حد زیادی در بزرگراه یک
طرفه ی اجرا قرار خواهید گرفت که دوربرگردانی هم نخواهد داشت.
تصمیم گیری
هم یک هنر است و هم یک علم. ویژگی های بالا را در ساختاربندی انتخاب های
خود بگنجانید تا قوت قلب بیشتری پیدا کنید. دیگران را نیز به همین کار
تشویق کنید.
۷ درسی که برای کارآفرین بودن باید بدانید
کارآفرین بودن کار سادهای نیست. ترکیبی از کمی اشتیاق و علاقه و میزان
زیادی برنامهریزی برای کسبوکار میتواند شما را به آنچه میخواهید
برساند.
۱- بدانید چه میخواهید.
آیا
آرزوی این را دارید که فرمانروایی خود را داشته باشید یا میخواهید وقت
استراحتتان را با آسودگی در کنار فرزندانتان بگذرانید؟ اغلب از کارآفرینان
میشنویم که میخواهند کسبوکاری راه بیاندازند تا بتوانند فرزندانشان را
حمایت کنند و در زمان بازنشستگی آسودهخاطر باشند.
آنها میخواهند در هر جا هستند کسبوکار خود را راهاندازی کنند و خدمات و محصولاتی را که دوست دارند عرضه کنند.
باید
بدانید که لازم است تا وقت زیادی برای کسبوکارتان صرف کنید. انگیزهی
کاری شما باید آنقدر زیاد باشد که بتوانید با چالشهای پیشرو کنار
بیایید.
۲- بیش از آنچه صحبت میکنید، گوش بدهید.
ارتباطات
مهماند و رویدادهای شبکهای راه بسیار خوبی برای این کار هستند. این
رویدادها همچنین روش مناسبی برای ملاقات با مشتریان بالقوه است، اگرچه همه
افراد در این مسیر موفق نمیشوند. این رویدادها فقط برای رد و بدل کردن
کارت ویزیت نیستند بلکه فرصتهای خوبی برای یادگیری در اختیار افراد قرار
میدهند.
خودتان را به افراد جدید معرفی کنید و سعی کنید زمینه
مشترکی پیدا کنید. اگر بیش از صحبت کردن گوش کنید، شانس این را دارید که در
موقعیتهای مناسب، راهحل مناسب را ارائه دهید.
۳- خودتان را ثابت کنید.
افراد
برای چیزهای ارزشمند خوب هزینه میکنند. اگر در کسبوکار خود تازهکار
هستید، کارتان مشکل میشود؛ پس سعی کنید خود را ثابت کنید.
۴- در رسانههای اجتماعی حضور داشته باشید.
امروزه
اطلاعات زیادی را میتوان از طریق اینترنت بدست آورد. افراد قبل از آنکه
کاری انجام دهند در اینترنت جستوجو میکنند تا بتوانند اطلاعاتی را که
میخواهند دریافت کنند. در واقع آنها میخواهند بدانند محصول و یا خدماتی
که شما عرضه میکنید ارزش آن را دارد که برایش وقت و هزینه صرف کنند و یا
نه.
بنابراین مهم است که برای پاسخگویی حضور داشته باشید. به این
معنا که وبسایتی داشته باشید، در صفحات اجتماعی حضور داشته باشید و مهمتر
از همه این که با مشتریان در ارتباط باشید.
۵- سرتان به کار خودتان باشد.
اغلب
وقتی بیش از حد به آنچه در اطرافمان اتفاق میافتد توجه کنیم، از آنها
تأثیر میپذیریم. بررسی میکنیم، تلاش میکنیم، ولی در نهایت پیشرفتی
نمیکنیم. تنها چیزی که باید کنترل کنید خودتان هستید. و این به معنای کار
کردن است. نگران نباشید که دیگر کارآفرینان و یا شرکتها چه میکنند. تنها
نگران خودتان باشید!
۶- از کم شروع کنید.
اگر
میخواهید خبره به بنظر برسید، مهم است که از پایه و کمکم شروع کنید.
مثلاً اگر میخواهید سخنران یک سخنرانی بزرگ باشید، بهتر است با حضور در
روزنامه، تلویزیون و یا رادیوی محلی شروع کنید. در کسبوکار نیز به
همینصورت است. به طور کلی، ایده خود را به صورت آزمایشی به اجرا بگذارید و
منتظر بازخوردها باشید. اگر بازخورد خوبی گرفتید، آن را گسترش دهید.
۷- ناامید نشوید.
بسیاری
از افراد از ترس و شکست تأثیر میپذیرند. قابل درک است. کارآفرینی رعبآور
بنظر میرسد. ولی آنچه اهمیت دارد ادامه دادن این راه است. مشتریانی
هستند که ابتدا از ورود به دنیای تکنولوژی اجتناب میکنند، ولی در نهایت به
آن وابسته میشوند. آدمها تغییر میکنند. اگر ارزش چیزی را به آنها نشان
دهید، خوشحال میشوند که یک چیز جدید را امتحان کنند.
این هفت درس را به خوبی فرابگیرید. نه تنها در کسبوکار، بلکه در زندگی نیز کاربرد دارند.