نقاشی روی شیشه

آموزش تصویری و گام گام نقاشی روی شیشه

در مورد رنگ , باید بگم رنگ مخصوص به شیشه رنگ ویتراس. یعنی می رین
مغازه  لوازم طراحی و نقاشی یا شاید لوازم تحریر فروشی ها  و می گین رنگ
ویترای می خواستم. مارک های زیادی داره که من مارک ورسای رو گرفتم. خوب بود
خدایی!

قلم مو هم باید بگیرین که ظرافتش بستگی به کارتون داره که دارین انجام می دین.

دورگیر هم لازم دارین که توصیه می کنم اول مارک amos (آموس) رو بگیرین و
اگه نبود  مارک ورسای رو بگیرین. من خودم مارک ورسای رو گرفتم ولی بعدا
اموس رو گرفتم. البته اینم بگم که چند نفر از این آدمای ماهر و کار بلد رو
دیدم که با همین دورگیر ورسای کار کردن!

در مورد قیمت ها باور کنین اصلا اطلاعی ندارم چون قدیم کار می کردم و
خودتون در جریان هستین که قیمت همه چیز یهویی بالا می ره! اما می دونم که
مارک آموس گرون بود اون موقع!

خب اینم از توضیحی که خواسته بودین. 

موفق باشین.

حالا برین آموزش رو بخونین…..

 

 اولین قدم اینه که تصویرتونو بذارین زیر شیشه .طوری که ثابت بشه و موقع حرکت شیشه , تصویر جابجا نشه.

حالا با دورگیر شروع می کنیم به دورگیری تصویر. موقعی کار نقاشی رو شیشه
رو انجام بدین که آروم و راحت باشین د رغیر این صورت دست تون می لرزه. مث
من!

وقتی دور گیر خشک شد, شروع به رنگ کردن می کنیم. یادتون نره که حتما از ترکیب رنگ ها استفاده کنید.

رنگ ها تون اگه بر پایه تینر هستند باید حتما با تینر قاطی شه و اگه پایه اب , باید با اب قاطی کنین!

وقتیرنگامون خشک شد , دیگه کارمون تموم میشه و می مونه قاب کردن. من از چوب هایی که داشتم به عنوان قاب استفاده کردم.

برای رنگ پس زمینه هم می تونین پشت شیشه رو رنگ کنین و هم می تونین مث من کاغذ سفید بذارین.

 



اشنایی با هنر تذهیب


هنر > تجسمی– 
در فرهنگ‌های فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد؛ تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون باشد.

در برخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکره‌ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده‌است که این، برای دریافت معنای تذهیب کافی نیست.

در لغت نامه‌ها، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانسته‌اند، اما این تمام
معنای تذهیب نیست. در دایرة المعارف های فارسی نیز تعریف هایی از تذهیب
آمده‌است که به شیوه‌های تذهیب، در یک دورهٔ خاص از تاریخ تعلق دارد.

به هر حال تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که
نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی،
تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند.

استادان تذهیب این مجموعه‌های زیبا را در جای جای کتاب ها به کار
می‌گیرند تا صفحات زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی
دیداری ببخشند.

به این ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرح هایی از شاخه‌ها و
بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخه‌های اسلیمی و گلهای ختایی
و یا بندهای اسلیمی و ختایی و… مزین می‌شوند.

تذهیب، همچون نقاشی دارای مکتب ها و دوره‌های خاصی است ؛ چنانکه می‌توان
از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن
گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبه‌های شیراز، تبریز، خراسان و… را
می‌توان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگ‌ها، روش قرار گرفتن نقش‌ها در یک
صفحه تذهیب و تنظیم نقش‌ها در مکتب‌های مختلف، عامل این تفاوت است.

برای نمونه، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتب‌ها
بازشناخته می‌شود. چون در مکتب بخارا از رنگ‌های زنگار، شنگرف، سورنج و
سیاه استفاده می‌شده ‌است، در صورتی که در مکتب های دیگر، رنگها به این
ترتیب کاربرد نداشته ‌است.

شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را هم‌زمان با نوشتن آن دانست به
این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن
را به نوعی تزئین می‌کردند.

رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین عشق به تجمل، هنرمندان
را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار
از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌هایی که در
برای امرا و بزرگان نوشته می‌شد.

این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن
تذهیب شد.                                                                
                                                     

نمونه هایی از هنر تذهیب                                                                                                                                                                                                     



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top