نحوه ترخیص ماشین از گمرک

مراحل و نحوه واردات ترخیص خودرو شماره گذاری و هزینه های گمرکی ان

جلوی  بنگاههای فروش ماشینهای
خارجی می ایستیم و ارقام سرسام آور ماشینها را می بینیم که یکی بر یکی
سبقت می گیرند و به فکر این می افتیم که خود اقدام به واردات
خودروی دلخواه خود بکنیم تا با قیمت کمتری بتوانیم سوار ماشین مورد علاقه
خود شویم.  برای این منظور بهتر است اطلاعات جامعی از هزینه ها و نحوه
واردات خودرو داشته باشیم. ما در اینجا تا حد توان این اطلاعات را در اختیار شما می گذاریم تا تصمیم بهتری برای خود بگیرید.

خودروهای سواری از لحاظ تعرفه بندی به دو بخش تقسیم می شوند.

1-      بخش اول : خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و کمتر

این خودروها مشمول 40 درصد حقوق ورودی و 6 درصد ارزش افزوده هستند .

2-      خودروهای 2500 سی سی به بالاتر

واردات این خودروها فعلا غیرمجاز بوده و تنها خودروهای وارداتی که قبض انبار شده اند با پرداخت حقوق ورودی 140 درصدی از گمرک قابل ترخیص هستند.

 حال با این مقدمه کارمان را برای یک خودروی خارجی شروع می کنیم.

قبل از همه چیز شما می بایستی
خودروی خود را انتخاب کنید. با توجه به اینکه درصد حقوق ورودی همه خودروهای
قابل ورود بخش اول یکی می باشد پس تفاوت قیمت خودروها و مزیتهای هر کدام
در داخل نیز در خارج از کشور وجود دارد. حتی شما می توانید از قیمت این
خودروها در گمرک در این بخش اطلاع کسب نمایید.

دقت داشته باشید که شما اگر
قیمتی کمتر از قیمت های تصویب شده گمرک خرید خود را انجام دهید در گمرک
قیمت مصوب منظور خواهد شد و حقوق ورودی و ارزش افزوده با توجه به قیمتهای
مصوب ( لینک 1 ، لینک 2 ) محاسبه خواهد شد اما اگر قیمت خرید شما بالاتر از نرخ مصوب باشد قیمت بالاتر شما منظور می گردد.

 حال که شما خودروی خود را
انتخاب کردید می بایستی یک فروشنده معتبر پیدا کنید تا از آن خودرو را
خریداری کنید در واقع بیشتر اصولی که در تجارت داخلی اتفاق می افتد در
تجارت خارجی نیز با ابعاد بیشتری اتفاق می افتد.

 شما برای خرید دو راه دارید.

یا اینکه فروشنده معتبر خود را
از طریق اینترنت پیدا می کنید و یا با یک مسافرت به کشور مورد نظر خود
خودروی دلخواه خود را می خرید. لازم است بدانید که شرکتهای بزرگ وارداتی
کشور خرید خود را از کارخانه سازنده و با تعداد بالاتر انجام می دهند و در
نتیجه قیمت خرید آنها کمتر از خرید شما و هزینه های آنها کمتر می باشد.

در بحث استعلام قیمت تنها به یک شرکت و حتی یک کشور تمرکز نکنید و دایره استعلام قیمت را به چند شرکت و کشور گسترش دهید.

بهتر است قیمتهای خود را به صورت CFR یا CPT  اخذ کنید. اگر فروشنده شما قیمت فوب را اعلام کرد می بایستی قیمت حمل از کشور مبدا
تا ایران را نیز به قیمت فروش فاکتور اضافه کنید و تا بدانید کالای شما به
چه قیمتی وارد یکی از بنادر و یا گمرکات داخلی مجاز برای ترخیص خودرو
خواهد شد. باید بدانید که همه گمرکات کشور مجاز به ترخیص خودرو نیستند و
شما در این لینکمی توانید گمرکات مجاز را شناسایی کنید.

 آیا خود صاحب کارت بازرگانی هستید ؟

برای واردات خودرو شما همانند
واردات سایر کالاهای با ماهیت تجاری می بایستی دارای کارت بازرگانی باشید
یا آنرا توسط شخصی که دارای کارت بازرگانی است وارد کنید.

ما در اینجا مزایای و معایب هر دو روش را به صورت مختصر توضیح می دهیم :

1-      واردات با کارت بازرگانی خود

اگر شما کارت بازرگانی ندارید
می بایستی که کارت بازرگانی تهیه کنید. برای داشتن کارت بازرگانی علاوه بر
داشتن شرایط لازم برای اخذ این کارت هزینه ای نزدیک به 500 هزار تومان بر
شما تحمیل می شود. اما شما با اخذ این کارت می توانید علاوه بر ماشین
دلخواه خودتان دیگر کالاهای خارجی را به نام خود وارد نمایید.

مزایا :

1-      سند گمرکی ماشین و کارت
اولیه خودرو به نام خود شما صادر می شود و علاوه بر آن شما هزینه ای بابت
نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی پرداخت نمی کنید.

2-      مالیات نقل و انتقال به شما تعلق نمی گیرد.

3-      ریسک واردات خودرو با نام شخص دیگری را ندارید

4-      همه فاکتورها و هزینه ها با نام شما صادر می شود و به حل مشکلات مالیاتی شما کمک می کند.

5-      هزینه ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نمی کنید.

معایب :

1-      اگر شما کارت بازرگانی
نداشته باشید و برای اولین بار می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید هزینه
ای نزدیک 500 هزار تومان پرداخت می کنید و علاوه بر آن یک هفته می بایستی
برای دریافت این کارت وقت بگذارید.

2-      چون خودرو با نام شما وارد می شود مشمول مالیات واردات می شوید

3-      می بایستی در سیستم ثبتارش ، گمرک ثبت شوید.

روش دوم : واردات خودرو با کارت بازرگانی اشخاص دیگر

لازم است بدانید وقتی شما
خودروی خود را با استفاده از کارت دیگران وارد می کنید تمام ریسکهای ناشی
از این کار را می پذیرید. یعنی صاحب کارت بازرگانی صاحب خودروی شما می باشد
و مهمترین اسناد احراز مالکیت به نام صاحب کارت بازرگانی صادر می شود. مگر
اینکه شما با نماینده صاحب کارت بازرگانی که اختیار کامل داشته باشد و یا
شخص صاحب کارت بازرگانی قرارداد امضا کرده و تضمینات لازم را اخذ نمایید و
یا از اشخاص مورد اعتماد خودتان برای این امر استفاده کنید.

اگر شما از کارت بازرگانی اشخاص
دیگر استفاده کنید می بایستی برای هر دلار بین 30-40 تومان پول حق استفاده
از کارت بازرگانی پرداخت کنید. همچنین می بایستی بابت نقل  انتقال خودرو
هزینه دفترخانه و مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید.

مهمترین حسن استفاده از کارت
بازرگانی اشخاص دیگر این است که شما دیگر مالیاتی بابت واردات خودرو پرداخت
نمی کنید و این مالیات بر عهده صاحب کارت بازرگانی می باشد.

حال ما هزینه های واردات خودر از طریق دریا را برای شما می نویسیم :

1-      هزینه اخذ ترخیصیه : اگر با کانینر آمده باشد 600 تا 900 هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد 200 هزار تومان

2-      پرینت اظهارنامه ، ثبت پکینگ ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک : 20 هزار تومان

3-      هزینه لاک و مهر اظهارنامه : 5 هزار تومان

4-      هزینه ی 8 در هزار استاندارد ( ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار )

Price (Fob)*iran customs exchange rate = Price (Rials)

Price (rials)*8/1000= Standards charges

5-      ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود )

Freight charges * iran customs exchange rate = Freight charges ( Rials)

Freight charges ( Rials) * 10/100 = 10% vezarate rah

6-      هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک :

ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک

ارزش ریالی کالا * 40 درصد = حقوق ورودی

(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * 6 درصد = مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک

7-      هزینه انباردای :  اگر کالا به بارج
ارسال شده باشد هزینه های نزدیک 200 هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود
هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر ، انباردای ،
جابجایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

8-      هزینه دموراژ کانتینر ( تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ به شما تعلق می گیرد. ) هزینه ای بین 500هزار تا یک میلیون تومان

9-      حق الزحمه ترخیص کار گمرکی بین 600 تا 1000000 ( بستگی به ارزش خودرو دارد و ممکن است تا 2 میلیون تومان نیز اخذ شود )

10-  هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری

11-   هزینه شماره گذاری کالا

یکی از مهمترین هزینه هایی که به واردات خودرو تعلق می گیرد در این مرحله است . مصوبه جدید دولت چنین است :

برای شماره‌گذاری خودروهای
وارداتی، از این پس خودروهای سواری، ون و وانت‌‌هایی که مصرف سوخت آنها زیر
6 لیتر است باید برای شماره‌گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده،
خودروهای 6 تا 10 لیتر هزینه اسقاط 4 دستگاه و خودروهای بالای 10 لیتر
هزینه اسقاط 6 دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند.

طبق بند قول جدول زیر به تخمین هزینه های ما کمک می کند :

میزان مصرف

تعداد برگه های اسقاط

قیمت برگه های اسقاط

تا 6 لیتر

1

25 میلیون ریال

از 6 لیتر تا 10 لیتر

4

25 میلیون ریال

از 10 لیتر به بالا

6

25 میلیون ریال

علاوه بر آن می بایستی 10 درصد
به عنوان عوارض شماره گذاری پرداخت شود و ارزش افزوده دیگری نیز در این
مرحله از وارد کننده اخذ می شود.

و اگر شما با کارت بازرگانی اشخاص دیگر وارد کنید می بایستی هزینه های مرتبط با آن را نیز پرداخت کنید.



آشنایی با واردات خودرو

دولت
آيين نامه برای واردات خودرو تهيه کرده که براساس آن هر ايرانی می تواند
سالانه يک دستگاه خودروی خارجی از ۱۵ شرکت بزرگ خودرو سازی جهان وارد کند.

بر اساس اين آيين نامه، که از سوی وزارتخانه های بازرگانی و صنايع و معادن
انتشار يافته، اشخاص حقيقی و حقوقی می توانند سالی يک دستگاه خودرو وارد
کنند مشروط بر آنکه دارای استاندارد يورو دو بوده، در کشورهای اروپايی
شماره گذاری شده باشد و بيش از يک سال از زمان ساخت آن نگذشته باشد.

بر اساس اين آيين نامه واردات خودرو از ۱۵ کارخانه بزرگ خودرو سازی جهان مجاز است که شرکت های تويوتا، بی ام و، بنز، نيسان، پورشه
,متسوبيشی،
هوندا، فورد، جی ام، پژو، مزدا، رنو و سيتروئن از آن جمله اند. در مصوبات
دولت اين موارد از برای خودروهای وارداتی لازم دانسته است شرط اصلی واردات
خودرو خارجی از سوی واردکنندگان عمده، ايجاد نمايندگی خدمات پس از فروش ذکر
شده است.در ضوابط واردات خودرو، واردکنندگان موظفند از موسسه استاندارد،
سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بازرگانی مجوز دريافت کنند

گمرك جمهوري اسلامي ايران در گزارشي تحليلي به وضعيت  واردات خودرو در ايران پرداخته است كه اين گزارش در زير مي‌آيد.

بر اساس ماده يك
آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو، واردات اين كالا (به استثناي مواردي كه
به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد) منوط به وجود نمايندگي رسمي خدمات پس از
فروش در ايران است كه تعيين ضوابط مربوط به تأييد نمايندگي‌ها و نظارت بر
فعاليت آنها برعهده وزارت بازرگاني است. همچنين تنظيم و نظارت بر اين ضوابط
بايد با هماهنگي و همكاري وزارت صنايع و معادن صورت پذيرد.

ماده 2 اين آيين‌نامه نيز شركت‌هاي واردكننده خودرو را ملزم كرد هنگام ثبت
سفارش در وزارت بازرگاني متعهد گردند ضوابط خدمات پس از فروش و تأمين قطعات
يدكي موضوع ماده يك و همچنين الزامات مواد 3، 4 و 5 اين آئين‌نامه را
رعايت كند.

براساس ماده 3 بايد خودروهاي وارداتي از نظر آلايندگي‌هاي محيط زيست با
استانداردهاي مورد تصويب هيأت وزيران و شوراي عالي حفاظت محيط زيست انطباق
داشته باشد. مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان حفاظت محيط زيست است.

ماده 4 اين آيين‌نامه نيز ملزم كرده است خودروهاي وارداتي از نظر
استانداردهاي ايمني و كيفيت بايد با استانداردهاي اجباري كشور انطباق داشته
و مسئوليت نظارت بر آن برعهده مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است.

همچنين طبق ماده 5 آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو، خودروهاي وارداتي
بايد با معيارهاي مصرف سوخت مورد تصويب كميته موضوع ماده 121 قانون برنامه
سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و يا مرجع ديگري
كه براساس قانون تعيين مي‌شود انطباق داشته و مسئوليت نظارت بر اين امر به
عهده مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است.هم‌اكنون گواهي مربوط به
معيارهاي مصرف سوخت از سوي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور كه زيرمجموعه
وزارت نفت است، صادر مي‌شود.

ماده 7 آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو ورود انواع خودروهاي سواري كه از
تاريخ توليد آنها بيش از يك سال گذشته باشد را ممنوع كرده است.

در ماده 8 اين آيين‌نامه آمده است، واردات خودروهاي نو با قدمت تا دو سال
از زمان ساخت، صرفاً براي كاربري تاكسي بلامانع است. همچنين براساس ماده 11
مارك، مدل و مشخصات اصلي خودروهاي قابل ورود در چارچوب الزامات ماده 2
توسط وزارت صنايع و معادن با همكاري وزارتخانه‌هاي نفت، بازرگاني، سازمان
حفاظت محيط زيست و مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اعلام و هر شش
ماه يك بار بازنگري خواهد شد.

مواد 6، 9 و 10 اين آيين‌نامه به موضوع واردات كاميون و اتوبوس، ماشين‌آلات
راهسازي و معدني نو و يا كار كرده و سود بازرگاني خودروهاي گازسوز و
دوگانه‌سوز پرداخته است.

به گزارش روابط عمومي گمرك، آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو در تاريخ يكم
تيرماه 1382 به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي به تصويب هيأت
وزيران رسيد و آيين‌نامه اجرايي آن در 11 ماده از تاريخ 10 تيرماه 1382 به
گمرك ايران جهت اجرا ابلاغ شد.


موارد موردنظر در واردات خودرو

يك دستگاه خودرو به صورت بدون انتقال ارز و بدون داشتن كارت بازرگاني و به
منظور مصرف شخصي به نام ايرانياني كه داراي اهليت قانوني (ايراني‌الاصل)
مي‌باشند براي يك بار با رعايت ساير مقررات قابل ثبت سفارش مي‌باشد. اشخاص
جهت وارد كردن خودرو به منظور مصرف شخصي ابتدا مي‌بايست مجوز وزارت
بازرگاني (ثبت سفارش) را اخذ كند.

فقط خودروهايي اجازه ورود از سوي اشخاص فوق را دارند كه گواهي‌هاي چهارگانه
شامل مجوز نمايندگي خدمات پس از فروش در ايران، استاندارد محيط زيست،
ايمني و كيفيت موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و سازمان بهينه‌سازي مصرف
سوخت اين خودروها قبلاً از سوي نمايندگي شركت‌هاي سازنده اخذ شده باشد.
باتوجه به توضيحات ارائه شده براي ورود يك دستگاه خودرو داشتن كارت
بازرگاني ضرورت ندارد اما واردات بيش از يك دستگاه خودرو تجاري محسوب شده و
فقط از طريق ثبت سفارش، ارائه كارت بازرگاني معتبر و از طريق گشايش اعتبار
اسنادي (LC) و يا واردات در مقابل صادرات امكان‌پذير است.

ثبت سفارش خودرو در وزارت بازرگاني و اخذ مجوز ثبت سفارش وزارت بازرگاني
براي واردات خودرو از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي و ارائه آن به گمرك،
نشان‌دهنده اخذ گواهي‌هاي چهارگانه واردات خودروست.


اسناد مورد نياز در گمرك براي واردات خودرو

1) مجوز وزارت بازرگاني (منظور از اين مجوز ثبت سفارش خودرو يا خودروهاي
وارداتي در وزارت بازرگاني است. ثبت سفارش خودرو در وزارت بازرگاني فقط با
ارائه مجوزهاي چهارگانه كه قبلاً توضيح داده شد، انجام مي‌گيرد).

2) كارت بازرگاني (براي واردات يك دستگاه خودرو داشتن كارت بازرگاني ضرورت ندارد)

3) اظهارنامه واردات تنظيم شده

4) قبض انبار

5) بارنامه

6) فاكتور (سياهه خريد)

7) اعلاميه ارز (در صورت اعتباري بودن از طريق سيستم بانكي)

8) بيمه‌نامه

9) پروفرما (پيش‌فاكتور)

10) كاتالوگ – بروشور (حسب مورد)

11) مجوزهاي چهارگانه ضوابط فني واردات خودرو (قبلاً توضيح داده شد)

12) وكالتنامه رسمي، كارت حق‌العملكاري و يا كارت 382 آئين‌نامه اجرايي قانون امور گمركي (حسب مورد)

گمركات مجاز براي واردات خودرو

در حال حاضر 15 گمرك شامل گمركات چابهار، شهيد رجائي بندرعباس، بوشهر،
خرمشهر، انزلي، سهلان، شهريار، غرب و جنوب تهران، شهيد باهنر، بندر امام
خميني، اروميه، نوشهر، اصفهان و مشهد مجاز به انجام تشريفات گمركي خودروهاي
سبك و سنگين هستند.

تعرفه خودرو و موارد مرتبط با آن

براساس كتاب مقررات صادرات و واردات و تصويب‌نامه هيأت وزيران تا ابتداي
سال 1382 و تا زمان قانون تجميع عوارض نرخ‌هاي حقوق ورودي و ماليات بر
خودرو براساس قانون خودرو تعيين مي‌گرديد. در سال 1382 نرخ حقوق ورودي
خودرو سواري تا ارزش سيف 44 ميليون ريال 170 درصد و به ازاء هر 22 ميليون
ريال مازاد بر 44 ميليون ريال ارزش سيف 10 واحد به درصد حقوق ورودي اضافه
مي‌شد. سال 1383 نيز باتوجه به حجم موتور خودروهاي سواري، تعرفه واردات
خودرو از 130 درصد تا 150 درصد در نوسان بود. در سال 1384 تعرفه واردات
خودرو 100 درصد تعيين گرديد. در سال جاري نيز براساس كتاب مقررات صادرات و
واردات 1388 تعرفه واردات خودرو 90 درصد تعيين شده و براساس قانون توسط
گمركات اجرايي از واردكنندگان خودرو اين ميزان حقوق ورودي اخذ مي‌شود.
درخصوص حقوق ورودي و سود بازرگاني واردات خودرو در سالهاي اخير مجلس شوراي اسلامي رأساً تصميم مي‌گيرد.

نحوه تعيين ارزش خودروهاي وارداتي

ارزش هر يك از خودروهاي وارداتي باتوجه به مدل، تيپ، حجم موتور و مارك
خودرو با همكاري نمايندگي شركت سازنده خودرو در ايران توسط دفتر تعيين ارزش
گمرك ايران تعيين مي‌گردد. دفتر تعيين ارزش انواع خودروهاي وارداتي را در
ليست ارزش (
Price List) جمع‌آوري و به گمركات اجرايي جهت اجرا ابلاغ مي‌كند.

گمرك ايران به استناد اين
مصوبه و آيين‌نامه 11 ماده‌اي آن و براساس مقررات صادرات و واردات و قانون
امور گمركي به نحوه واردات خودرو نظارت و قوانين مرتبط با آن را در اين
خصوص اعمال مي‌كند.

براساس اين مصوبه و آيين‌نامه 11 ماده‌اي آن واردكنندگان خودرو ملزم به اخذ
گواهي‌هاي چهارگانه شامل، مجوز نمايندگي رسمي خدمات پس از فروش در ايران
از وزارت بازرگاني، استانداردهاي آلايندگي‌هاي محيط زيست از سازمان حفاظت
محيط زيست، استانداردهاي ايمني و كيفيت از مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي
ايران، معيارهاي مصرف سوخت از سازمان بهينه‌سازي و مصرف سوخت هستند.

همچنين براي اخذ مجوز فعاليت نمايندگي‌هاي مجاز خدمات پس از فروش خودروهاي
وارداتي از وزارت بازرگاني لازم است متقاضي گواهي‌هاي مؤسسه استاندارد و
تحقيقات صنعتي ايران، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بهينه‌سازي مصرف
سوخت را اخذ كند. بنابراين واردكنندگان خودرو موظفند جهت اخذ نمايندگي‌هاي
مجاز خدمات پس از فروش گواهي‌هاي سه‌گانه ذكر شده را از سازمان‌هاي مربوطه
اخذ و در زمان ثبت سفارش به وزارت بازرگاني ارائه كند.

لازم به توضيح است، طبق ماده 2 آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو، شركت‌هاي
واردكننده خودرو بايد هنگام ثبت سفارش متعهد گردند موضوع مواد (1)، (3)،
(4) و (5) اين آيين‌نامه به ترتيب مربوط به خدمات پس از فروش، محيط زيست،
استانداردهاي ايمني و كيفيت و مصرف سوخت را رعايت نمايند. بنابراين از نظر
گمرك ايران هرگونه ثبت سفارش خودرو در وزارت بازرگاني و ارائه مجوز ثبت
سفارش بازرگاني به گمرك نشان‌دهنده اخذ گواهي‌هاي چهارگانه واردات خودرو
است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top