مدیریت بازرگانی چیست

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

آينده شغلي:
فارغ التحصيلان اين رشته با تسلط به
مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوين استراتژيهاي سازماني، شناخت مشتريان و
نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرايندهاي فروش، بازاريابي و خدمات به مشتريان
زمينه لازم جهت استخدام در واحدهاي بازرگاني سازمانها را داشته و نسبت به
ساير گرايش هاي مديريت با توجه به نبود رشته اي جايگزين از بازار کار
مناسبي برخوردارند. ضمن اينکه دانشجويان اين رشته با توجه به شناخت کافي از
کسب و کار و نحوه ايجاد تجارت موفق شانس زيادي براي موفقيت در حيطه کار
آفريني و تشکيل کسب و کارجديد دارند.

نقش و توانایی یا کارایی
الف- فارغ التحصیلان
دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های
مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می
کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی،
صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه
نمایند.
ب – انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات
کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.
ج-
علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند رد کارهای پژوهشی و
تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار
شوند.

بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و
شناختی که از ساخت سازمان،تیوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیک های مختلف
تصمیم گیری دارند،قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش
نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند.آنها می توانند در موسسات
بازرگانی،امور دفتری مانند:تدارکات،اداره ی امور،کارگزینی،امور مالی و
بازاریابی مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در
سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت
مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از
کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده
دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای
پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ،
مشغول بکار شوند.


معرفی رشته روانشناسی بالینی – مقطع کارشناسی

معرفی رشته روانشناسی بالینی – مقطع کارشناسی

اکثر
روان‌ شناسان در رشته روان‌ شناسی بالینی کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و
کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و
رفتاری است.

روان‌شناسی بالینی

روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی
است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی،
هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره
وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان کاربرد دارد.

 

 نقش‌های شش‌گانه رشته روان‌شناسی بالینی عبارت است از:

ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره،
آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای
روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است. بیشترین شمار
روان‌ شناسان در رشته روان‌ شناسی بالینی کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر
و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و
رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم‌آفرین،
اعتیاد دارویی، عقب‌ماندگی ذهنی، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر
مشکلات خفیف سازگاری.

 

انواع روان شناسی بالینی
چهار
نوع روان شناسی بالینی وجود دارد: دسته‌ای که برای درمان بیماری با
روانپزشکان و روانکاوان اشتراک مساعی می‌کنند و بیشتر به کشف ماهیت بیماری و
طرز معالجه یک فرد خاص توجه می‌کنند. دسته بعد روان شناسانی که وقت خود را
بطور عمده صرف اندازه گیری خصوصیات افراد بوسیله تستهای روان شناسی
می‌کنند. دسته دیگر فعالیتهای دسته اول و دوم را بطور مساوی انجام می‌دهند
یعنی هم به تشخیص و هم به درمان می‌پردازند.

دسته آخر روان شناسانی هستند که به
تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی علاقه دارند و از طریق تجربی برای
کشف علل ، علائم و طرق درمان می‌کوشند. روان شناسان معتقدند که آگاهی از
تمام این روشها برای آماده ساختن روان شناسی بالینی ضروری است و روان شناسی
بدون آشنایی با آنها نمی‌تواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید. 

 

محل انجام وظیفه روان شناسان بالینی
وظایف
روان شناسی بالینی متنوع و مختلف است و به موسسه‌ای که روان شناسی در آن
کار می‌کند و همچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات عملی که داشته است بستگی
دارد. برای مثال وظایف روان شناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است
منحصر به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا
مشغول تحقیقات شود و یا تعلیم عده ای را به عهده بگیرد. روان شناس بالینی
ممکن است در مدارس ، مراکز مشاوره کودکان ، زندانها ، بیمارستانها ،
دانشگاهها ، پرورشگاهها ، کودکستانها ، وزارت کار ، کارخانه‌ها و انواع
دیگر موسسات انجام وظیفه کند.

 

طول دوره تحصیل رشته روانشناسی
متوسط
طول دوره کارشناسی روانشناسی با دو شاخه روانشناسی کودکان استثنائی و
روانشناسی عمومی و گرایش بالینی 4 سال است و کلیه دروس آن در 8 ترم برنامه
ریزی شده است ونظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه ریزی
است. دروس آن به صورت واحدی ارائه میشود و دانشجویان دوره کارشناسی
روانشناسی پس از اتمام دروس دوره عمومی و دروس پایه و اصلی از موفقیت در
این دروس وارد یکی از شاخص و یا گرایش میگردد و پس از گذراندن دروس فارغ
التحصیلی دوره کارشناسی شناخته میشود.

 

تعداد واحدهای رشته روانشناسی
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی 144 واحد بشرح زیر است:
1-دروس عمومی 23 واحد
2-دروس پایه و اصلی شاخه های عمومی استشنائئ 71 واحد
3-دروس پایه واصلی گرایش بالینی 98 واحد
4- دروس اختصاصی شاخه های عمومی – استثنائی 40 واحد
5- دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد
6- دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش ها 10 واحد
– توضیح اینکه مجموع دروس هر یک از شاخه های عمومی و استثنائی و همچنین گرایش روانشناسی  بالینی 144 واحد می باشد.

 

 دروس رشته روانشناسی بالینی

ردیفنام درس(اختياري)نوع
1روانشناسی عمومی -1خيرپايه
2مبانی فلسفهخيرپايه
3مبانی جامعه شناسیخيرپايه
4آمار -1 توصیفیخيرپايه
5روانشناسی عمومی -2خيرپايه
6آمار -2 استنباطیخيرپايه
7روانشناسی رشد -1خيرپايه
8فیزیولوژی عمومی – اعصاب و غددخيراصلي
9علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامیخيرپايه
10کاربرد کامپیوتروبرنامه ریزی درروشهای آماریبلهپايه
11روانشناسی احساس و ادراکخيرپايه
12آسیب شناسی روانی -1 روانشناسی مرضیخيرپايه
13روانشناسی رشد -2خيرپايه
14روانشناسی تربیتیخيرپايه
15متون روانشناسی به زبانهای خارجی -1خيرپايه
16روانشناسی فیزیولوژیکخيرپايه
17روانشناسی اجتماعیخيرپايه
18روانشناسی مرضی کودکخيرپايه
19روانشناسی تجربیخيرپايه
20تاریخچه و مکاتب روانشناسیخيرپايه
21متون روانشناسی بالینی بزبانهای خارجی-2خيرپايه
22انگیزش و هیجانخيرتخصصي
23اعتیاد – سبب شناسی و درمان آنبلهپايه
24آسیب شناسی روانی-2 روانشناسی مرضیخيرتخصصي
25روان سنجیخيرپايه
26شخصیت – مفاهیم و نظریه هاخيرتخصصي
27بهداشت روانیخيرتخصصي
28مددکاری اجتماعیبلهپايه
29روش تحقیق در روانشناسیخيرپايه
30اصول روانشناسی بالینیخيرتخصصي
31روانشناسی پویایی گروهخيرپايه
32روانشناسی یادگیری-نظریه ها و آزمایشهاخيرتخصصي
33بررسی مقدماتی نظریه های رواندرمانیخيرتخصصي
34روانشناسی بالینی کودکخيرپايه
35روانشناسی جنائیبلهپايه
36پژوهشهای عملی انفرادی درروانشناسی بالینی-1خيرتخصصي
37روانشناسی کودکان استثناییخيرپايه
38سمینارمسائل روانشناسی بالینی درجهان وایرانخيرتخصصي
39روانشناسی مشاوره و راهنمائیخيرتخصصي
40کاربرد مقدماتی روشهای تشخیص بالینیخيرتخصصي
41کاربرد روشهای مقدماتی درمان مصاحبه درمانیخيرتخصصي

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top