طرز تهیه مربا توت فرنگی خوشمزه و خوشرنگ به روش خانگی

مربای توت فرنگی یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. این مربای خوشمزه یک مربای فصلی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان که توت فرنگی محلی در بازار موجود است، آنرا درست کنید. البته با توت فرنگی گل خانه ای هم می شود این مربای خوشرنگ را درست کرد، ولی کیفیت مربای توت فرنگی با توت فرنگی محلی بسیار بالاتر است و باعث می شود مربا علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشد،

با تهیه ی مربای توت فرنگی می تواند علاوه بر مربا، مقداری شربت هم برای روزهای گرم در اختیارتان قرار دهد؛ فقط حواستان به نکات تهیه مربا باشد تا پس از مدتی که سراغ مربایتان رفتید با کپک یا شکرک مواجه نشوید.

 

مواد لازم مربای توت فرنگی
مواد لازم میزان لازم
توت فرنگی 1 کیلو گرم
شکر 800 گرم
جوهر لیمو نوک ق چ
آب نصف لیوان
توت فرنگی

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی

مرحله اول :

برای تهیه مربای توت فرنگی ابتدا باید توت فرنگی ها را خوب بشویید و اجازه دهید تا در داخل آبکش آب اضافی آن گرفته شود.

 

مرحله دوم :

برگ های توت فرنگی را جدا کنید و در داخل قابلمه لعابی که گنجایشش 3 برابر مقدار توت فرنگی هاست بریزید.

 

مرحله سوم :
ابتدا مقداری از توت فرنگی ها را در قابلمه لعابی بریزید و بعد روی آن ها شکر بریزید. به همین ترتیب 2 الی 3 بار این کار را انجام دهید تا توت فرنگی و شکر تمام شود.

 

آموزش طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشمزه و بسیارساده - هنر فردی

 

مرحله چهارم :

در آخر نصف لیوان آب را به توت فرنگی ها اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا حدود 12 ساعت درون یخچال بماند.

 

مرحله پنجم :

پس از گذشت 12 ساعت شکر ها آب شده اند و در توت فرنگی ها حل می شوند.

 

مرحله ششم :

حالا قابلمه مربا را روی حرارت زیاد قرار دهید تا شهد به جوش آید. نیاز به هم زدن زیاد مربا نیست اما باید به آن توجه کامل داشته باشید تا سرریز نشود.

 

مرحله هفتم :

پس از اینکه شهد به جوش آمد کف صورتی رنگی روی مربا ایجاد می شود بهتر است این کف ها را بردارید این کار به شفافیت و خوش رنگ شدن مربا شما کمک زیادی می کند.

 

مرحله هشتم :

پس از جوشیدن حرارت گاز را متوسط کنید و بگذارید تا حدود نیم ساعت مربا بپزد و قوام پیدا کند.

 

مرحله نهم :

نوک قاشق چای خوری جوهر لیمو را به مربای توت فرنگی اضافه کنید و هم بزنید. پس از این که شربت مربا پس از خنک شدن حالت چسبندگی پیدا کرد مربا شما حاضر است.

برای آزمایش قوام آمدن مربای توت فرنگی ابتدا مقدار کمی از شربت مربا را بردارید و بگذارید تا کمی خنک شود با نوک انگشت مقدار از شربت خنک شده را بردارید اگر حالت چسبندگی پیدا کرد مربای شما حاضر است.

 

مرحله دهم :

شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید تا مربا خنک شود. مربای شما حاضر است.

 

 

نکته های کلیدی مربای توت فرنگی:
– به عنوان چاشنی مربا میتوانید از نصف قاشق چایخوری وانیل استفاده کنید.

– برای تهیه مربا توت فرنگی بهتر است از قابلمه لعابدار استفاده کنید.

– هیچگاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربا استفاده نکنید چون موجب میشود مربا زود کپک بزند.

– میزان شکر برای مربای توت فرنگی بستگی به سلیقه شما و همچنین شیرینی توت فرنگی ها دارد. در صورتی که توت فرنگی ها شیرین هستند میتوانید به ازای یک کیلو توت فرنگی از 700 گرم شکر استفاده کنید.

 

دلیل کپک زدن مربا: دلایل کپک زدن مربا میتوانید استریل نبودن شیشه یا استفاده از قاشق کثیف باشد. همچنین اگر زمان پخت مربا کافی نباشد ممکن است کپک بزند.

 

دلیل شکرک زدن مربا: این حالت معمولاً در مرباها و شیره ها دیده می‌شود. وقتی مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن زیاد باشد شکرک می‌زند و برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.

 

نکات مربوط به له نشدن توت فرنگی‌ها

در ابتدای پخت، نباید مربا را روی شعله ملایم قرار دارد؛ زیرا تا زمان قوام آمدن شیره که به‌مدت زمان زیادی احتیاج دارد، توت فرنگی‌ها له می‌شوند.
توجه داشته باشید که در حین هم‌زدن کف شیره، نباید ملاقه را خیلی وارد قابلمه کنید تا به توت فرنگی‌ها آسیبی نرسد.
اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی را در حجم زیاد (مثلا ۵ کیلو) درست کنید، بهتر است که آن‌ها را به‌صورت جدا و یک کیلو یک کیلو درست کنید؛ زیرا زمانی که حجم مواد زیاد می‌شود، زمان به قوام رسیدن مربا افرایش می‌یابد و برای همین، مربا باید زمان بیشتری روی حرارت باشد و این موضوع، منجر به له شدن توت فرنگی‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top