طرز تهیه شله زرد افطاری خوشمزه و خوشرنگ با دستور آسان

یکی از دلایلی که شله زرد به عنوان نذری پخته میشود، طرز تهیه آسان آن است. اما جدای از آسانی پختن شله زرد، فوت و فنی دارد که اگر رعایت شود نتیجه کار بدون عیب و نقص خواهد بود! شله زر به دلیل زعفران و گلابی که دارد بو و رنگ وسوسه انگیزی دارد. شله زرد را در ماه رمضان و محرم بیشتر درست می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه این یک دسر سنتی ایرانی است واجبه هر خانم کدبانوی ایرانی طرز تهیه شله زرد را بداند.

 

مواد لازم:

برنج: ۲ لیوان
شکر: ۳ لیوان
گلاب: ۱/۲ لیوان
کره: ۲۵ گرم
زعفران سائیده: ۱ قاشق چایخوری
خلال بادام: ۱/۲ لیوان
دارچین: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه شله زرد افطاری

 

مرحله اول

برنج را از شب قبل چند بار بشویید و بگذارید با ۳ پیمانه آب و نصف پیمانه گلاب تا صبح خیس بخورد.

 

مرحله دوم

در ابتدای کار، ۸ لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج مخلوط با گلاب را اضافه کرده و هم بزنید تا بجوشد. کف روی آن را با کفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد. بسته به نوع برنج ممکن است این مرحله نیم ساعت تا ۱ ساعت طول بکشد.

 

مرحله سوم

شکر را پس از اینکه برنج پخته و به اصطلاح شکفته شد اضافه کنید. پس از اضافه کردن شکر باید مرتب هم بزنید، چون شله‌زرد معمولاً زود ته می‌گیرد، اگر آب آن کشیده شده و سفت شده است می‌توانید کمی آب جوش اضافه کنید.

 

مرحله چهارم

زعفران سائیده را با دو سه قاشق آب جوش دم کنید و آن را به بقیه مواد اضافه کنید.

 

تزیین شله زرد مجلسی | تزیین شله زرد با خلال پسته و گل محمدی - آریا

 

مرحله پنجم

پس از اینکه شکر حل شد خلال بادام را به شله‌زرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا غلیظ شود.

 

مرحله ششم

در پایان کره را اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب شود. شعله را کاملاً کم کنید و ۲۰ دقیقه در قابلمه را بگذارید. برای رفع شلی شله‌زرد میتوانید این زمان را کمی بیشتر کنید.

 

مرحله هفتم

شله زرد آماده شده را در کاسه بریزید. پس از ۱۰ دقیقه سطح آن را به دلخواه تزیین کنید و بگذارید سرد شود.

 

نکات پخت شله زرد مجلسی

1. در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.

2. برای درست کردن شله‌ زرد زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.

3. برای تهیه شله‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.

4. داخل شله زرد از عصاره هل استفاده میکنیم تا عطر خوبی بهش بده. اما استفاده از پودر هل توصیه نمیشه چون باعث کدر شدن رنگ شله زرد میشه.

5. زعفران رو هیچ وقت به صورت مستقیم داخل شله زرد نریزید و حتما از زعفران دمکرده استفاده کنید. بهتره زعفران غلیظ دم بشه.

6. اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد به ذائقه افراد بستگی داره؛ ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته می شه.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top