زبان تخصصی ماشینهای کشاورزی

خرید یک خودروی دست دوم!

گام اول: اگر
قصد دارید از طریق مراکز متمرکز فروش خودروهای دست دوم، نمایشگاه ها، یا
دلال های خودرو، ماشین بخرید، بهتر است قبل از هر کاری سری به سایت های
اینترنتی مربوط به اطلاعات خودرو بزنید و از حدود قیمت خودروی موردنظر مطلع
شوید. اگرچه سایت های ایرانی متعددی در این زمینه وجود دارند، اما سایت www.1car.ir که 
اخیراً چشم به جهان گشوده است، در تلاش است تا اطلاعات خودروی مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و امیدواریم به زودی قیمت لحظه ای خودرو را در اختیار شما قراردهیم.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام دوم: متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو به طور
میانگین سالانه 15,000 کیلومتر کار می کند. بنابراین اگر میزان کارکرد
خودروی موردنظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این
خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است. حتماً دقت داشته باشید که
شماره موتور و شماره شاسی با شماره های مندرج بر روی کارت خودرو یکسان
باشد. پس از حصول اطمینان از این موضوع، بهتر است خودرو را همراه با
فروشنده در شرایط مختلف جاده ای مورد تست رانندگی قرار دهید. 
هنگام رانندگی دقت داشته باشید که فرمان خودرو مستقیم باشد و به سمت چپ یا راست متمایل نشود.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام سوم: در این مرحله باید دقت کنید که خودروی موردنظر، پوسیدگی بدنه نداشته باشد. بهتر
است بدنه خودرو را در هوای روشن و آفتابی بررسی کنید. در نور روز،
پوسیدگی  های موجود در زیر سپرها و رکاب ها به خوبی قابل رؤیت هستند. اگر
احیاناً دیدید که بخش هایی از بدنه زنگ زده است، به آرامی با انگشت روی آن
فشار دهید تا ببینید صدا می دهد یا خیر. اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که
در آن بخش پوسیدگی وجود دارد. معمولاً زیر گل گیرها، اگزوز، و گوشه درب ها
زنگ زدگی های متعددی به چشم می خورد. در صورتی که در این قسمت ها زنگ زدگی
دیدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا قطعیت یا عدم قطعیت پوسیدگی در این
بخش ها را بررسی کند. گفتنی است، گاهی اوقات روی لوله های ترمز نیز
زنگ زدگی وجود دارد که در این مورد باید 
آن ها را تعویض کرد.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام چهارم: آن چه که از اهمیت زیادی برخوردار است، بررسی عدم وجود آثار تصادف در خودروست. بهتر است خودرو را از
هر زاویه ای مورد بررسی قرار دهید؛ اگر درب ها با چارچوب بدنه موازی
نبودند، قطعاً این خودرو سابقه تصادف داشته است. سعی کنید نایکنواختی های
رنگی را روی بدنه اتومبیل پیدا کنید. در مورد بخش هایی از بدنه خودرو که
موج رنگ در آن قسمت ها به چشم می خورد، باید گفت که در این بخش ها تصادف رخ
داده و با صافکاری و نقاشی برطرف شده است. از آن جا که در مرحله صافکاری و
نقاشی از بتونه استفاده می شود، بهتر است با استفاده از یک آهنربا نیز
وجود بتونه را در همه جای بدنه خودرو چک کنید. در صورتی که آهنربا در
قسمت هایی از بدنه خودرو، به بدنه نچسبد، آن قسمت صافکاری شده است و حاکی
از وقوع تصادف قبلی در آن نقطه است. باید توجه داشته باشید که همه این
بررسی ها زمانی 
باید انجام شود که خودرو خیس نباشد، زیرا روی خودروی خیس نمی توان مشکلات را پیدا کرد.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

1carگام پنجم: بررسی طول عمر خودرو، از دیگر پارامترهایی است که در حین خرید خودروی دست دوم باید مدنظر قرار داد. بدین منظور، با دقت صفحه
کیلومتر خودرو را چک کنید. آن چه که در این جا حائز اهمیت است، در یک خط
بودن شماره های شمارنده کیلومتر است. اگر در یک خط نبودند، مطمئناً یا با
اشکال فنی روبرو بوده اند یا توسط اشخاص دستکاری شده اند. این موضوع را نیز
بررسی کنید که آیا میزان کارکرد ماشین با شرایط ظاهری آن هم خوانی دارد یا
خیر. به طور مثال، خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده
یا فرمان، ازبین رفتن عاج تایر، همگی نشان دهنده کارکرد بیش از حد ماشین
هستند. درصورتی که با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این
اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده
است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار
نیست.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام ششم: بخش بسیار مهمی که باید مدنظر قرار داد، موتور خودروست. معمولاً کثیف
و به هم ریخته بودن موتور، نشان دهنده عدم سرویس مناسب خودرو در
زمان بندی های خاص است. البته دقت داشته باشید که گاهی اوقات تمیز و مرتب
بودن بیش از حد نیز می تواند اشکال داشته باشد، زیرا در این حالت این
احتمال نیز وجود دارد به منظور پنهان نمودن اشکالات چنین تمیزکاری صورت
گرفته باشد. قبل از روشن کردن موتور، روغن آن را چک کنید تا میزان آن
اندازه باشد و رنگ آن نیز تغییر نکرده باشد. اگر مقدار روغن، کم یا رنگ آن
سیاه بود، از فروشنده بپرسید آخرین بار چه زمانی این ماشین سرویس شده است.
هم  چنین دقت کنید که از موتور و اتصالات آن نشتی روغن وجود نداشته باشد.
حتماً دقت داشته باشید زمانی که خودرو را روشن می کنید، چراغ روغن به سرعت
خاموش شود و هیچ صدای غیر معمولی از موتور ماشین به گوش نرسد. در ادامه،
دور موتور را با فشار دادن پدال گاز بالا ببرید. زمانی که دور موتور بالا
می رود، نه تنها دمای موتور نباید بیش از حد بالا برود، بلکه هیچ نوع دود
سیاه یا آبی رنگی نیز نباید از اگزوز خارج شود. این موارد در واقع از
نشانه های ناسالم بودن موتور است. هم چنین 
در
حین بررسی هایی که روی موتور انجام می دهید، رادیاتور خودرو را نیز چک
کنید که زنگ زدگی نداشته باشد. گفتنی است، خودرویی که بدون ضدیخ مورد
استفاده قرار گرفته باشد، عملکرد خوبی در سیستم خنک کننده نداشته است.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام هفتم: از نقطه نظر فنی گیربکس نیز جزء بخش های مهمی است که باید چک شود. اصولاً کلاچ
که از اجزای مرتبط با گیربکس می باشد، باید نرم باشد و به واسطه آن، همه
دنده ها به راحتی جا روند. اگر در دور موتور بالا، دنده ها به سختی جا
می روند، احتمالاً صفحه کلاچ باید تعویض شود. برای اطمینان می توان با
رانندگی در سربالایی به ویژه با دنده بالا، از سلامت صفحه کلاچ مطلع
شد. هنگام رانندگی در سرعت های بالاتر از حد نرمال، دنده معکوس را نیز
امتحان کنید. این مورد نیز کمک می کند تا از سلامت گیربکس بیش تر مطمئن
شوید. اگر صدای خرخر شنیدید یا دنده ها اصطلاحاً رد کردند، گیربکس را باید
تعویض کرد.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام هشتم: آج و دیواره لاستیک های خودروی موردنظر را حتماً مورد بررسی قرار دهید. لاستیک
با آج کم تر از 1.6 میلی متر دیگر قابل استفاده نیست و لاستیک باید به طور
کامل عوض شود. دیواره های لاستیک نیز نباید هیچ نشانی از آسیب دیدگی یا
برآمدگی داشته باشند. لاستیک های ناهموار حاکی از وجود اشکال در فرمان،
کمک فنرها، یا جلوبندی است.
 برای بررسی کمک فنرها باید از
هر چهار گوشه، خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا ببینید آیا ماشین به
سرعت به سر جای اول خود باز می گردد یا خیر. اگر کمک فنرها سالم باشند،
خودرو به سرعت به حالت اول خود باز می گردد. اگر خودرو در دست اندازها به
نرمی حرکت نکند یا هدایت دقیقی نداشته باشد، کمک فنرها دچار مشکل شده اند.
به علاوه، بررسی کنید ببینید که ضربه گیرها نشتی روغن نداشته باشند.
معمولاً وجود روغن در بخش داخلی رینگ چرخ ها یا سطح خارجی کمک فنرها نشان
دهنده عملکرد ناکارامد ضربه گیرهاست.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام نهم: فرمان نیز از دیگر قسمت  هایی است که در حین خرید خودرو باید مورد توجه قرار داد. برخی
مشکلاتی که در عملکرد فرمان دیده می شود معمولاً ناشی از کم یا زیاد بودن
فشار باد لاستیک ها است. بهتر است هنگامی که فرمان را می چرخانید از دوست
خود بخواهید تا لاستیک ها را بررسی کند. در این شرایط، هیچ تأخیر یا خلاصی
نباید در گردش فرمان و چرخ ها مشاهده شود. لازم به ذکر است بالانس نبودن
چرخ ها باعث لرزش فرمان در حین حرکت می شود.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

گام دهم: آخرین گام پیش از انتخاب خودروی موردنظر، بررسی چگونگی عملکرد ترمزهاست. وقتی
موتور خاموش است، پدال ترمز باید کاملاً سفت باشد و پایین نرود. در این
حالت، پدال ترمز را چند بار فشار دهید و پایین نگه دارید و در همان حال
موتور را روشن کنید. در این هنگام، پدال ترمز باید نرم شود و به آرامی
پایین برود. هنگام ترمزهای شدید به ویژه در سرعت بالا، جهت حرکت اتومبیل
نباید تغییر کند. لرزش خودرو در هنگام ترمز، نشان دهنده معیوب بودن
دیسک های ترمز در چرخ های جلوست. شیلنگ های ترمز در بخش داخلی رینگ چرخ ها
نیز نباید نشتی یا برآمدگی داشته باشند.

10 گام ضروری برای خرید یک خودروی دست دوم!

1Carآن چه
در این 10 مرحله از نظر شما گذشت، شرح مختصری بود از آگاهی های لازم برای
افرادی که از تخصص کافی در زمینه خودرو برخوردار نیستند. اگرچه مدنظر قرار
دادن این مراحل کمک قابل توجهی به خریداران خودروهای دست دوم می کند



انتونوف 140

آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است…
که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است…
این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد…
عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:
 


عکس و تصویر هواپیمای آنتونوف 140 یا ایران 140 آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است... که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف ...هواپیمای آنتونوف 140 یا ایران 140

آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است…
که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است…
این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد…
عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:
سقف پروازی بلندتر…
نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر…
سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد…
افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران…

این هواپیما در ایران تحت نام ایران-۱۴۰…
توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید می‌شود…
نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی…
از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر می‌باشد….
امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و…
غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود…
مشخصات عمومی

خدمه: ۲ نفر
گنجایش: ۹ متر مکعب+۵۲ نفر
طول: ۲۲٫۶ متر (۷۴ فیت)
پهنای بال: ۲۴٫۵ متر (۸۰ فیت)
ارتفاع: ۸٫۲ متر (۲۶ فیت)
بال: مساحت ۵۱ متر مربع (۵۴۸٫۶۷ فیت مربع)
وزن خالی: ۱۲٫۸۱۰ کیلوگرم (۲۸٫۱۸۲ پوند)
وزن بارگیری: ۶۰۰۰ کیلوگرم (۱۳۲۳۰٫۴۳ پوند)
بیشینه وزن برخاست: ۱۹٬۱۵۰ کیلوگرم (۴۲٬۱۳۰ پوند)
پیشرانه هواگرد: ۲ عدد× کیمو تی‌وی۳-۱۱۷ توربو پراپ, ۲۴۶۶ اسب بخار (۱۸۳۸ کیلووات) هرکدام

کار طراحی و توسعه این هواپیما از سال ۱۹۹۳ شروع شد.
طراحی
این هواپیما کار مشترک مهندسانی از کشورهای روسیه، اکراین، کانادا و
آمریکا بوده است. شرکت روسی آویاکور و اکراینی کارخانجات هواپیمایی ملی
خارکف
به ‌طور مشترک اقدام به طراحی و ساخت این هواپیما نمودند.

عملکرد

سرعت بیشینه: ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت (۳۵۷٫۳ مایل بر ساعت) ۳۱۵ گره هوایی
سرعت پیمایش: ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت (۲۹۰ مایل بر ساعت) ۲۵۰ گره هوایی
برد: ۱۳۸۰ کیلومتر (۸۶۰ مایل)
برد ترابری: ۳۶۸۰ کیلومتر (۲۲۹۰ مایل)
سقف پروازی: ۷۶۰۰ متر (۲۵٬۰۰۰ فیت)
نرخ اوج‌گیری: ۶٫۸۳ متر بر ثانیه (۱٫۳۴ فیت بر دقیقه)

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف
قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد
که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان
تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد. 
بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران،
گونهٔ ارتقاءیافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد.
یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما،
ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده
که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

حوادث انتونوف 140 یا ایران 140

1.
۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ
شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه
مشابه به ایران می‌آمدند شد.

۲. ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای
آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای
خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

۳. ۱۵ فوریه ۲۰۰۹،
هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و
تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران
۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد
خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این
هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.[۱]

۴. ۱۰
آگوست ۲۰۱۴، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ که از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت
طبس در حال پرواز بود که در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۳۹ نفر از
مسافران کشته شدند و ۹نفر دیگر مجروح شدند. [۲]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top