دروس گرایش تجارت الکترونیک

کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی

معرفی رشته :

فناوری اطلاعات (IT)
همان طور که به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده‌است،
به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های
اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه
می‌پردازد.

به طور کوتاه، فناوری اطلاعات
با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌ها و نرم‌افزار سروکار دارد تا از این
طریق تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن
و ایمن انجام پذیرد. 

دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، هرچند در موارد زیادی نیز با هم اشتراک دارند. به طور خلاصه اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است و این یعنی فناوری اطلاعات بسیار
از علم رایانه وسیع‌تر (و پیچیده تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین
اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های
۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات (IT) معمولاً به کلیه فناوری هائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.

اخیرا
تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره
ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا
عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

تجارت الکترونیک
با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن
مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می
بخشد. «تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد.
تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات
مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و
بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژی های بازرگانی خود
قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از
طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌
از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است.

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی
ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در
طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از
ابزارها و روشهای مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام
معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک
فارغ التحصیلانی با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند
تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری
نمایند.

در
ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که
در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل:
برنامه درسی(سرفصل دروس) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، معرفی سایر گرایشهای کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکیارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلي : 18 واحد
دروس اختیاری : 6 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 6 واحد


دروس اصلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

مفاهيم و مدل هاي تجارت و بازاريابي الكترونيكي

مديريت زنجيره تأمين و عرضه

طراحي و ارزيابي سيستم هاي كسب و كار

استراتژي ها و برنامه هاي جامع كسب و كار الكترونيكي

امنتيت تجارت الكترونيكي

انباره هاي داده و داده كاوي

سمينار

پايان نامه

 


دروس اختیاری کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

مديريت دانش

مديريت ارتباط با مشتري

عامل هاي هوشمند در تجارت الكترونيكي

مهندسي مجدد فرايندهاي تجاري

تجارت الكترونيكي سيار

سيستم هاي بانكي و پرداخت الكترونيكي

مباحث منتخب

 

 

 
 

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)
 

دانشگاه قم

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه غیر انتفاعی چابهار

 

دانشگاههای پذیرنده کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی که همزمان در مقطع دکترای این رشته نیز پذیرش دانشجو دارند

دانشگاه علم و صنعت

سایر گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 94) : 


گرایش های دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93):

  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

 

 

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی :

به طور کلی بازارکار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی را می توان به صورت
فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک،
بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و …) و ایجاد و مدیریت سایت‌های
ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک تعریف کرد.

در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشتهکارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی در قالب  مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

کارشناس استقرار نرم افزار   برنامه نویس   مدیر وب سایت (وبمستر) کارشناس پایگاه داده

طراح وب   پژوهشگر علوم کامپیوتر کارشناس / مدیر شبکه   کارشناس امنیت اطلاعات

تحلیلگر و طراح نرم افزار کارشناس پشتیبانی نرم افزار   استاد دانشگاه

 



رشته مهندسی فناوری اطلاعات- – تجارت الکترونیک

امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک فناوري تواناساز و فرابخشي
در تمامي حوزههاي اجتماعي, اقتصادي و کسب و کار مطرح ميباشد. در هزاره سوم
فناوري اطلاعات يکي از عمده‌ترين محورهاي تحول و توسعه در دنيا محسوب
مي‌شود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي بشر تلفيق
گرديده که توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش
جامعه بشري ميشود. از اين‌رو بسياري از کشورها جهت عموميت بخشيدن به
استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلاني زده‌اند که آموزش
آکادميک فناوري اطلاعات يکي از اين موارد است.


نگاه فني و جامع به چرايي (Why), چيستي (What) و چگونگي (How) فناوري
اطلاعات و ارتباطات (ICT) در حوزه اکادميک در رشته مهندسي فناوري اطلاعات
تبيين شده است. اين رشته در سه مقطع کارشناسي, کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي
امروزه در دانشگاههاي معتبر ارائه ميگردد. مطالعه، طراحي، ساخت،
راه‌اندازي، نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، جمع‌آوري،
سازمان‌دهي، طبقه‌بندي و انتقال اطلاعات، مهم‌ترين اهدافي است که مهندسي
فناوري اطلاعات آن را دنبال مي‌کند.
 مهندسي فناوري اطلاعات رشته‌اي است كه هدف آن پر كردن فاصله مابين علوم 
رايانه و كاربردهاي آن در کسب و کار و سازمانها است. در اين رشته
كارشناساني تربيت مي‌شوند كه هم با علوم نرمافزاري و سختافزاري و فناوريهاي
اطلاعاتي آشنا هستند و هم با اصول مديريت سازماني آشنايي دارند. اين رشته
با توجه به نيازهاي موجود در سالهاي اخير در دانشگاه‌هاي كشور تاسيس شده و
رو به رشد است.

اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد داراي گرايش‌هاي زير است:
1.    تجارت الكترونيكي
2.    مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي
3.    معماري سازماني

4.    توليد نرم افزار
5.    امنيت اطلاعات
6.    شبكه‌هاي كامپيوتري
7.    مهندسي (IT)
8.    فناوري اطلاعات پزشکي

معرفي دوره مهندسي تجارت الکترونيکي  دانشگاه مهر البرز
تجارت الكترونيكي (E-Commerce) مفهوم و جريان قدرتمندي است كه زندگي
اجتماعي و اقتصادي بشر را دستخوش تغييرات اساسي كرده است. تجارت الكترونيكي
از نمودهاي عيني انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد است.
اين سبك از تجارت به دليل مزايا و منافع سرشاري كه براي انسان داشته، به
سرعت در حال گسترش است و امروزه بيش از 35 درصد حجم اقتصاد جهان در حوزه
تجارت الکترونيکي مبادله ميشود. ميتوان به قطعيت ادعا كرد كه تجارت
الكترونيكي بسياري از محدوديت هاي تجارت و کسب و کار سنتي را از پيش
روبرداشته است و نه تنها فرم و شكل ظاهري تجارت سنتي را بلكه مدل و محتواي
تجارت و کسب و کار را نيز دستخوش تغييرات خود كرده است.

 

طراحي و پيادهسازي بازارها (Marketplace)، حراجها (E-Tenders) و
فروشگاههاي مجازي (E-Shop) كه هيچ مكان فيزيكي را اشغال نكردهاند و در عين
حال امكان بازديد و گردش در اين بازارها در هر زماني و از هر نقطه از جهان
بدون ترك منزل ميسر است و همچنين فرايند انتخاب و سفارش خريد كالاهايي كه
در نقاط مختلف جهان پردازش و توليد ميشوند و در شبكه اينترنت تبليغ مي شوند
از طريق پرداخت هاي الكترونيكيفراهم شده است. همه اين گزينه ها سبب شدهاند
كه تجارت الكترونيكي (E-Commerce) معجزه قرن تلقي شود.

 


از نظر علمي و آکادميک تجارت الکترونيکي بدين صورت تعريف شده است: “خريد
(buy) و فروش (sell) و مبادله (Exchange) كالا (product)، خدمات (services)
و اطلاعات (Information) از طريق شبكه هاي رايانهاي از جمله اينترنت”.
مدلهاي تجارت الكترونيك فرايندهاي متنوعي مانند مبادله، تحويل فوري مطالب
ديجيتال، انتقال الكترونيكي وجوه، مبادله الكترونيكي سهام، بارنامه
الكترونيكي، طرح هاي تجاري و مهندسي و خدمات پس از فروش را نيز در بر مي
گيرد. مدلهاي متفاوتي مانند تجارت بنگاهها با مشتريان (B2C) بنگاهها با
بنگاهها (B2B) دولت با بنگاهها (G2B) و … در حوزه تجارت الکترونيکي وجود
دارند که چنانچه مفهوم تواناسازي و مکانيزه کردن فرايندهاي داخلي سازمانها و
بنگاهها را نيز در بر گيرد مفهوم کسب و کار الکترونيکي شکل خواهد گرفت.
ويژگي اصلي اين نوع از تجارت تسهيل فرآيندهاي تجاري، حذف فرآيندهاي
غيرضروري و زائد در انجام امور بازرگاني و كاهش هزينه ها از طريق بهبود و
افزايش هماهنگي، كاهش هزينه هاي اداري خصوصاً هزينه مكاتبات و نيز بهبود
دسترسي به بازار و افزايش تنوع براي مشتريان است.
امروزه تجارت الکترونيکي بر بستر فناوريها و ابزارهاي نوين مانند وب 2،
شبکههاي اجتماعي، تلفنهاي همراه، عاملهاي هوشمند، پايگاه داده معناي و فضاي
مجازي سه بعدي در حال تکوين و پيادهسازي، لذا وجود متخصصان فناوري اطلاعات
که مفاهيم تجارت و کسب و کار را درک نموده و بر طراحي سيستمها و ابزارها
مسلط ميباشند، براي توسعه تجارت الکترونيکي در هر کشور ضروري ميباشد.

در دانشگاه مهر البرز با بهرهگيري از تجارب رشتههاي مديريت فناوري اطلاعات
در گرايشهاي سيستمهاي اطلاعاتي پيشرفته، مديريت دانش و منابع اطلاعاتي و
همچنين رشته مهندسي فناوري اطلاعات و رشته MBA، گرايش جديد تجارت
الکترونيکي در رشته مهندسي فناوري اطلاعات طراحي و اجرا گرديده است.

زمينه هاي اشتغال و بازار کار گرايش مهندسي تجارت الکترونيکي
فارغالتحصيلان گرايش تجارت الکترونيکي رشته مهندسي فناوري اطلاعات، با
توجه به دانش، تخصصها و مهارتهايي که در دوران تحصيل کسب مينمايند ميتواند
در بخشهاي ذيل مشغول به کار شوند:
1.    کارشناس مطالعه، بررسي و امکان سنجي طرحهاي تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي
2.    طراح و کارشناس راه حلهاي تجارت الکترونيکي براي بنگاهها
3.    طراح و تحليلگر راهحلهاي بازارهاي الکترونيکي و فروشگاهاي الکترونيکي
4.    معمار ايجاد بسترهاي مورد نياز کسب و کار الکترونيکي در سازمانها
5.    معمار ايجاد خدمات الکترونيکي در بنگاهها و سازمان
6.    کارشناس جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات تجاري
7.    کارشناس ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي پرداخت الکترونيکي و بانکداري الکترونيکي
8.    کارشناس پشتيباني شرکت هاي پرداخت اينترنتي و پايانههاي فروش
9.    کارشناس پشتيباني شرکت هاي بيمه الکترونيکي و بانکداري الکترونيکي
10.    کارشناس خدمات ارزش افزوده اپراتورهاي تلفن همراه
11.    کارشناس تحليل و طراحي پايگاه‌هاي داده، انبارهاي داده تجاري و بازاريابي الکترونيکي
12.    تحليلگر منابع سازماني جهت اجراي پروژه‌هاي تجارت در سازمانها
13.    مشاور فناوري اطلاعات مديران ارشد
14.    مشاور فناوري اطلاعات شرکتهاي بازرگاني، توزيع و فروش

 
مزيت هاي دوره تجارت الکترونيکي دانشگاه مهر البرز
    ارائه دورس دروه توسط بهترين اساتيد دانشگاههاي تهران و دانشگاه هاي بين المللي
    بهره گيري از محتويهاي به روز و با کيفيت علمي سطح بالا
    بهره گيري از محتوي و فضاي يادگيري الکترونيکي
    يادگيري دروس تجارت الکترونیکی در فضاي مجازي و مرتبط با اين فناوری اطلاعات
    استفاده از تجارب چندين ساله برگزاري دورههاي مشابه با همکاري دانشگاه هاي بين المللي در دانشگاه مهرالبرز
    ارتباط دانشگاه با سازمانهاي فناوری اطلاعات و بازارکار فناوری
    ارائه دوره مرتبط کارشناسي ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با سه گرایش
    ارائه دوره مرتبط کارشناسي ارشد مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
    وجود تخصصهاي مهندسی فناوری اطلاعات، بازاریابی و تجارت و همچنین سیستمهای اطلاعاتی در انجمنهاي علمي دانشگاه
 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top