توصیه های شب کنکور

توصیه هایی مهم برای روز و شب قبل از كنكور

سرانجام بعد از چندین ماه تلاش و كوشش، به روزی خواهید رسید که با حضور
در یك آزمون چند ساعته نتیجه كار و زحمات خود را بگیرید؛ پس به توصیه های
زیر كاملاً توجه نمایید تا در آن روز بتوانید به بهترین نحو از توانایی های
خود استفاده كنید. در سال های گذشته داوطلبانی بوده اند كه متأسفانه به
خاطر عدم رعایت همین توصیه های ساده ، دچار لطماتی شده اند كه ….!

 

نكاتی در مورد كارت ورود به جلسه

1. 
محل توزیع، تاریخ و نحوه توزیع كارت ورود به جلسه داوطلبان كنكور سراسری
از طریق ویژه نامه پیك سنجش و سایت اطلاع رسانی سنجش منتشر می‌شود.

 

2.  برای دریافت كارت ورود به جلسه حتماً به موقع اقدام كنید.

 

3. 
مشخصات ثبت شده روی كارت را با اطلاعات داوطلبی به طور دقیق كنترل كنید،
در صورت عدم تطابق، آن را با سازمان سنجش درمیان بگذارید. اگر در این مورد
اختلاف یا اشكالی مشاهده كردید ابداً مضطرب نشوید. این مسأله به سادگی قابل
اصلاح است و مكانیسم اصلاح آن نیز از سوی مسئولان محترم سازمان سنجش تدارك
دیده شده است.

 

4.  شماره داوطلبی خود را قبل از شركت در
آزمون یادداشت كرده یا از آن یك كپی تهیه كنید و آن را نزد خود نگه دارید(
بهتر است لای  شناسنامه تان بگذارید) زیرا از روی همین شماره محل حوزه
امتحانی را پیدا خواهید كردو به هنگام اعلام نتایج، به آن نیاز خواهید
داشت.

 

5.  زمان برگزاری آزمون گروه های آزمایشی مختلف فرق می‌كند. از روی كارت، زمان آزمون گروه خودتان را كنترل كنید.

 

توصیه هایی مهم برای روز و شب قبل از كنكور

نكاتی در مورد روز قبل از كنكور

روز
قبل از كنكور محل حوزه ی برگزاری خود را به طور دقیق شناسایی كنید و نحوه
رسیدن به محل را با توجه به شلوغی مسیر مشخص و تعیین نمایید( روز كنكور
ترافیك ویژه خود را دارد كه برای داوطلبان انسانی و تجربی و زبان كه
كنكورهای آن ها روز پنج شنبه یا شنبه برگزار می‌شود مهم تر است. برای
داوطلبان ریاضی و هنر كه روز جمعه امتحان می‌دهند، اگر چه احتمال ترافیك كم
تر است، ولی احتمال دیرتر پیدا كردن تاكسی و غیره در روز تعطیل را باید در
نظر گرفت.)

در ضمن به این مسأله توجه كنید كه ممكن است حوزه شما هم نام با محلی دیگر باشد لذا به آدرس محل حوزه كاملاً دقت كنید.

در روز قبل از كنكور، درس خواندن به منظور یادگیری تعطیل است!

 

در
صورت نیاز به مطالعه، فقط به دوره نكات مهم بسنده كنید و به هیچ وجه به
دوره ی مطالبی كه از نظرتان گنگ یا پیچیده است نپردازید. زیرا مطالعه فشرده
در روز آخر هیچ نتیجه ای جز آشفته كردن احتمالی ذهن شما نخواهد داشت.

سعی
كنید كه در آرامش كامل به سر ببرید و به شایعات و حرف های پراكنده ای كه
درمورد كنكور گفته می‌شود اصلاً توجه نكنید. بهتر است كه همراه اعضای
خانواده یا دوستان در پارك و هوای آزاد قدم بزنید یا ورزش سبكی( البته نه
زیاد) انجام دهید تا شب قبل از كنكور به راحتی بخوابید.

توصیه هایی مهم برای روز و شب قبل از كنكور

نكاتی در مورد شب قبل از كنكور

1. 
درشب قبل از كنكور اصلاً درس نخوانید. دوره و مباحثه‌ی گروهی را هم به هیچ
وجه انجام ندهید، چون نتیجه‌ای جز افزایش اضطراب نخواهد داشت و موجبات
خستگی شما را در روز آزمون فراهم می‌كند. به مسائل حاشیه ای فكر نكنید و
بگذارید ذهن تان در فضای آرام به استراحت بپردازید. بعضی افراد ممكن است
نتوانند فكر كردن به مسائل مختلف را از ذهن شان دور كنند و این امر ممكن
است و باعث دیر به خواب رفتن آن ها شود. در این حالت خاطرات شیرین و مثبت
زندگی تان را در ذهن مرور كنید و از فكرهای منفی بپرهیزید.

 

2. 
دو مداد سیاه پر رنگ، پاك كن، تراش و كارت ورود به جلسه، شناسنامه، ساعت و
سایر وسایل ضروری را در دم دستتان بگذارید تا صبح با عجله دنبال آن ها
نگشته و خدای نكرده چیزی را فراموش نكنید.

 

3.  همراه داشتن
كمی خوراكی( به خصوص با محتوای قندی)، یك بطری كوچك آب یخ زده و دستمال
كاغذی در جلسه آزمون خالی از لطف نخواهد بود لذا بهتر است كه از روزهای قبل
موارد ذكر شده در شماره های 3 و 4 را آماده كنید.

 

4.  شب
كنكور تا دیر وقت بیدار ماندن و درس خواندن (مثلاً تا 2 بعد ازنیمه شب) آن
قدر اشتباه بزرگی است كه اصلاً لازم نمی‌بینیم توصیه كنیم كه این كار را
نكنید!


تراز چیست؟ (بخش دوم)

مثال 2:

رضا كارنامه ی آزمونی را با خود به منزل می‌برد. مادر
رضا به محض رسیدن او به منزل كارنامه را ازدست او می‌قاپد و رتبه ی كل او
رانگاه می‌كند: رتبه ی3.

 

« آفرین پسرم، آفرین!از اولش هم
می‌دانستم كه استعدادت به خودم رفته. حالا بدو لباس هایت را عوض كن، دست و
رویت را هم بشور كه غذا سرد می‌شود.»

 

رضا لام تا كام هیچ
نگفت! آرام رفت تا لباسش راعوص كند و دست هایش را بشوید. دست هایش راكه
گرفت زیر شیرآب، داشت با خودش فكر می‌كرد كه آیا به مادرش بگوید این
كارنامه مربوط به همان كلاس نیمه خصوصی است كه دوشنبه عصرها می‌رود یا
نگوید. كلاسی كه كلاً 5 نفر در آن حضور داشتند! آری او در یك آزمون 5 نفره
در یك كلاس نیمه خصوصی، سوم شده بود. به نظر خودش آن قدر ها هم مستحق تشویق
نبود.

 

سۆال اول: آیا به نظر شما « رتبه» برای تعیین وضعیت دانش آموز، ملاك مناسبی است؟

 

(حتماً
آن لطیفه ی بی مزه ی معروف را شنیده اید كه : یك بنده خدایی باخودش كشتی
گرفت، دوم شد! حالا به نظرشما آیا این رتبه ی2 استحقاق دریافت مدال نقره را
دارد!؟)

تراز چیست

سۆال دوم: اگر شما به جای رضا بودید، سر سفره، حقیقت را آن چنان كه بوده برای مادرتان شرح می‌دادید؟

 

بدیهی است كه اگر رتبه ی رضا در یك آزمون 100 هزار نفری شده بود« 3» ما این مطلب راجور دیگری می‌خواندیم!

 

پس
رتبه نیز معیار دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب در آزمون نیست. رتبه، یك
عنصر مرتبط باجمعیت شركت كننده است و از آن جایی كه هیچ یك از آزمون های
آزمایشی(اعم از خصوصی یا دولتی) جمعیتی حتی در حد 10%  جمعیت كنكور سراسری
هم ندارند، رتبه ی هیچ یك به تنهایی ملاك دقیقی برای تخمین وضعیت داوطلب
نخواهد بود.

 

تبصره:

بعضی ها سعی می‌كنند این
مشكل را با تناسب بستن حل كنند. مثلاً فرض كنید یك گروه آزمایشی در كنكور
سراسری( در سهمیه ی یكی از مناطق) 150000 نفر شركت كننده داشته باشد. حالا
فردی كه در یك كنكور آزمایشی با 1500 نفر جمعیت شركت می‌كند و رتبه اش هم
شده 150 ممكن است با خودش یك تناسب ببندد كه:

 

رتبه

جمعیت شركت كننده

١٥٠

١٥٠٠

١٥٠٠٠=X

١٥٠٠٠٠

 

تجربه
ثابت كرده است كه این نحوه ی محاسبه غالباً غلط از آب در می‌آید و در
بسیاری موارد، رتبه ی فرد بسیار بهتر از این عدد می‌شود، زیرا جمعیت كل
شركت كننده در كنكور سراسری به طور میانگین ضعیف تر از جمعیت های شركت
كننده در كنكورهای آزمایشی است.

 

كسانی كه در كنكورهای
آزمایشی شركت می‌كنند حداقل آن قدر انگیزه و علاقه داشته اند كه حاضر شده
اند هزینه ی قابل توجهی برای شركت در این آزمون ها بپردازند.

 

برایتان
بگوییم كه طبق آمارهای اعلام شده توسط مسئولان سازمان سنجش، به عنوان مثال
میانگین درصد درس ریاضی در كنكور سراسری 86 در رشته ی علوم تجربی 4% بوده
است(یعنی تقریباً به طور میانگین فقط 1 پاسخ صحیح از 30 سؤال كه می‌شود
3/3%) ، آن وقت شماهم قبول می‌كنید كه جمعیت شركت كننده در كنكور سراسری به
طور میانگین بسیار ضعیف تر از جمعیت افراد با انگیزه ای است كه در
كنكورهای آزمایشی شركت می‌كنند. پس تناسب بستن هم در این میان روش صحیحی
نیست. برای بهتر مشخص شدن این موضوع یك تناسب را هم برای نفر اول همان
آزمون ببندید:

 

رتبه

جمعیت شرکت کننده

١

١٥٠٠

X = 100

150/000

 

در حالی كه ممكن است ایشان در آزمونی بزرگ تر هم نفراول شوند نه صدم!

حال حق دارید كه بگویید:

« درصد، از این نظر كه می‌گین به درد نمی‌خوره. رتبه رو هم كه می‌گین كارآیی نداره. پس ما چه كار كنیم؟»

تراز چیست

جواب ما یك عبارت دو كلمه ای بسیارساده است : « نمره ی تراز».
در اینجا اصلاً قصد نداریم به صورت تخصصی فرمول نمره ی تراز را توضیح
دهیم. فقط می‌خواهیم بگوییم یك چیزی هست به نام نمره ی تراز، كه نشان دهنده
ی وضعیت داوطلب در بین داوطلبان دیگر است و مشكلات نمره ی خام(درصد) یا
رتبه راندارد(البته در محاسبه ی آن، همه ی عوامل فوق الذكر به كار گرفته
شده است)

 

اگر دریك آزمون جزء رتبه های میانی باشید(مثلاً
رتبه ی 800-700 در یك آزمون 1500 نفری) ، نمره ی ترازی در حدود 5500 خواهید
آورد(فعلاً كاری نداشته باشید كه چه طوری محاسبه شده):

 

12000 – 9000 – 5500

 

جمعیت
پیشرو در آزمون معمولاً ترازی بالاتر از  9000 – 8000 می‌آورند و انتظار
داریم رتبه های برتر حتی تراز حدود 12000-11000 داشته باشند.

 

توجه:
این
نمرات تراز با توجه به نحوه ی محاسبه تراز در كنكور سراسری محاسبه شده
اند. وضعیت محاسبه در دانشگاه آزاد متفاوت است. بنابراین نمره ی تراز، وضع
ما را درمیان جمعیت شركت كننده نشان می‌دهد. اگر پدر علی در مثال 1 (مطلب قبل)به
نمره ی تراز فرزندش نگاه می‌كرد، گول درصد 90 فرزندش را نمی‌خورد و با
دیدن نمره ی تراز پایین(كه یقیناً پایین تر از 5500 (میانگین)بود، حتی شاید
بیش از 5500 تا پایین تر از آن !) متوجه می‌شد كه علی در منحنی جمعیت شركت
كننده در قسمت های انتهایی قراردارد.

سوال: در مثال 2، انتظار دارید نمره ی تراز رضا در چه حدود باشد؟

1000

 5500

 9000

 11500

توجه
دارید كه رضا در یك آزمون 5 نفری، سوم شده است. این بدان معناست كه او در
میان جمعیت قرار گرفته است(دو نفر رتبه ی بهتر از او دارند و دو نفر رتبه ی
بدتر از او بنابراین انتظار داریم كه نمره ی تراز او حول و حوش 5500 باشد.

 

(البته
امیداواریم كارشناسان و خبرگان فن به ماخرده نگیرند. خودمان هم می‌دانیم
در یك آزمون با تعداد كم شركت كننده، به این محاسبات اشكالاتی وارد است. هم
چنین میزان انحراف معیار نمرات و … را هم باور كنید كه بلدیم! منتها قصد
ما از این مثال های ساده، فقط ساده كردن موضوع جهت تفهیم بهتر مطلب برای
دانش آموزان شرکت کننده در کنکور است تا شركت كنندگان راحت تر بتوانند
ازنمره ی تراز در تخمین وضعیتشان استفاده كنند.).


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top