تعبیر خواب چیست؟ آیا تعبیر خواب حقیقت دارد؟

thumbnail

تعبیر خواب

تعبیر خواب از آن دسته موضوعاتی است که برای همه ما جذابیت دارد. گاهی خوابی می‌بینیم که برای مدت‌ها ذهن ما را درگیر خود می‌کند. این درگیری ذهنی باعث می‌شود به دنبال راهی برای تعبیر خوابتان باشید؛ اما تا چه حد می‌توانیم به خواب‌ها یا تعبیری که از آن‌ها می‌شود اعتماد کنیم؟ معبران و روانشناسان خواب دیدن را حالتی می‌دانند که در بسیاری از مواقع می‌خواهد چیزی را به شما اطلاع دهد؛ بااین‌حال همه خواب‌های ما تعبیر نمی‌شوند و تعبیر آن‌ها به موضوعات مختلفی مثل زمان خواب دیدن، شرایط زندگی و همین‌طور افکار هرکس بستگی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد در این مطلب راجع به تعبیرخواب و همه مسائلی که روی آن تأثیر می‌گذارند صحبت خواهیم کرد.

 

تعبیر خواب حقیقت دارد؟
این سؤال برای بسیاری از ما پیش می‌آید. تا چه حد می‌توانیم روی تعبیری که از خواب‌هایمان می‌شود حساب کنیم؟ واقعیت این است که دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند دلایل خواب دیدن و همین‌طور تعبیر خواب را به‌صورت علمی ثابت کنند؛ اما درعین‌حال نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که بسیاری از ما خواب‌هایی می‌بینیم که در بیداری اتفاق می‌افتد؛ حتی در متون دینی و قرآن هم از رؤیای صادقه صحبت شده است. پس اگرچه تاکنون توضیح منطقی برای این مسئله پیدا نشده اما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.

 

تعبير خواب

 

علت خواب دیدن
معبران قدیمی برای تعبیر خواب از دو منبع استفاده می‌کنند. مهم‌ترین و بهترین منبع روایات و احادیثی است که در متون دینی از کسانی مانند امام صادق(ع) یا حضرت یوسف(ع) باقی مانده است. در کنار این روایات تعبیر خواب گاهی اوقات هم بر اساس تجربه‌های پیشین اتفاق می‌افتد. برای مثال بسیاری از کسانی که خواب مار دیده‌اند مدتی بعد دچار یک دشمنی و جنگ شده‌اند؛ به همین خاطر مار را در خواب به‌عنوان دشمن تعبیر می‌کنند.

 

تعبیر بر اساس انواع خواب
خواب‌ها معمولاً به سه دسته سبک، عمیق و خلسه تقسیم می‌شوند. شما در دو حالت خواب سبک و عمیق واقعاً خواب هستید؛ تفاوت این دو حالت در زمان و میزان فعالیت مغز است؛ اما خلسه حالتی بین خواب‌وبیداری است. در این حالت شما خواب نیستید اما برای مدتی روحتان از محیط فیزیکی که در آن حضور دارید دور خواهد شد. معمولاً آنچه در حالت خلسه دیده می‌شود تا حدود زیادی صحت دارد.

در میان حالت‌های مختلف خواب روانشناسان معتقدند رؤیاهای واقعی معمولاً در خواب عمیق اتفاق می‌افتند. در این مرحله که به آن خواب رم (REM) یا خواب با حرکات سریع چشم گفته می‌شود، فعالیت مغز درست به‌اندازه زمان بیداری افزایش پیدا می‌کند، تنفس و ضربان قلب به میزان بیداری می‌رسد و شما به‌راحتی می‌توانید حرکت مردمک چشم را از پشت پلک‌های فرد ببینید. اگرچه در حالت خواب رم، بدن کاملاً در شرایطی مشابه بیداری قرار دارد اما شما در یکی از عمیق‌ترین مراحل خواب هستید. خواب رم همان‌جایی است که شما شروع به رؤیا دیدن می‌کنید. برای دریافت تعبیر خواب خود به لیست زیر مراجعه نمایید.

 

تعبیر خواب عزاداری از منظر دانیال نبی (ع)

 

 اصل خواب و تعبير آن:
در منابع ديني از خواب به «رؤيا» تعبير شده است. «رؤيا» به معناي صحنه‌هايي است كه انسان در خواب مي‌بيند. اصل خواب و تعبير آن مورد قبول همه است و واقعيت دارد علم تعبير خواب از هزاران سال پيش تا به امروز، همواره مورد توجّه پيامبران و امامان(ع) و دانشمندان و عموم مردم بوده است. خداي تعالي اين علم را به حضرت يوسف(ع) و بعضي از پيامبران داده است و قرآن شريف نيز بدان اشاره نموده است. در اخباري از امام علي(ع) نقل شده است كه: چون مؤمني خواب ببيند، تعبير آن لازم است تا از خواب بهره‌ي نيكو برگيرد و اگر خواب بد ديد با صدقه، دعا و ذكر خداي تعالي، از خود رفع شرّ كند.

در كشور ما از قديم‎الايام تا به امروز فنّ تعبير خواب به همّت علماء و بزرگان به طرق گوناگون تأليف و چاپ شده است. اما از ميان انواع و اقسام آن تعبير خواب ابن سيرين بيش از ساير تأليفات مورد علاقه مردم بوده و هست. ابوبكر محمد ابن سيرين از جمله فقها و راويان معروف تعبير خواب بوده است. در قرن اول هجري مي‌زيسته و در سال 110 هجري وفات يافته است. نام پدرش سيرين و نام مادرش صفيه بوده است و در بصره سكونت داشته است.در مورد وي روايات و داستان‌هاي زيادي نقل شده از جمله آن اين است كه: او خود را از يك صحنه‌ي كام جويي نجات داده و خداوند به پاس عفت و پاكدامني او همانند يوسف(ع) علم تعبير خواب عطا نمود. ولي صحت و سقم روايت فوق چندان روشن نيست هر چند از قديم الايام اين داستان به ابن سيرين منسوب بوده است.

 

2. تعبير خواب علم و فنّ است:

ابن سيرين خود دربارة‌ تعبير خواب مي‌گويد:
هر كس مي‌خواهد تعبير خواب نمايد به ضرورت بايد علم تعبير قرآن بداند و از اخبار حضرت مصطفي(ع) آگاه باشد. از امثال و حِكَم عرب و عجم اطلاع داشته باشد. اشعار و فرهنگ و زبان و زمان عصر خويش را بداند و نيز زيرك و عارف باشد. روان‌شناس و قيافه‌شناس باشد و… و همه اين علوم با توفيق الهي به دست خواهد آمد.[5] بنابراين بحث تعبير خواب بحث كارشناسي و بحث تخصص است كه با قواعد خاص خودش انجام مي‌گيرد و همانند علم تفسير قرآن و ديگر علوم، بايد روشمندانه انجام گيرد.

 

3. انواع خواب و انوع تعبير:
خواب به اعتبارات مختلف، انواع و اقسام مختلف پيدا مي‌كند. در يك تقسيم خواب را به دو قسم تقسيم مي‌كنند كه عبارت است از: 1. خواب‌هاي صادقانه و قابل تعبير 2. خواب‌هاي آشفته و بدون تعبير. خواب‌هاي صادقانه، خواب‌هايي هستند كه از پيامبران و افراد بزرگ سر‌ مي‌زند و آينده و آتيه را پيش‌گويي مي‌كند و از امور مهم خبر مي‌دهد. مانند خواب پيامبر اسلام در مورد فتح مكّه و خواب حضرت يوسف(ع) كه 40 سال بعد به وزارت و به قدرت رسيد

از پيامبر(ص) نقل شده است كه: «الرؤيا ثلاثةٌ: 1. بشري من اللهِ 2. و تحزين من الشيطان 3. والذّي يحدث به الانسان نفسه فيراه في منامه.» خواب سه گونه است:1. گاهي بشارتي است از ناحيه خداوند 2. گاهي وسيلة غم و اندوه از سوي شيطان
و گاهي مسائلي است كه انسان در فكر خود مي‌پروراند و آن را در خواب مي‌بيند! پس خواب‌هاي رحماني تعبير مي‌شود و خواب‌هاي شيطاني تعبير نمي‌شود. در مورد حقيقت رؤيا، گاهي تفسير و تعبير مادي صورت مي‌گيرد و گاهي تفسير و تعبير روحي. پس رؤياهاي رحماني مي‌تواند بيانگر خبرها و وقوع حوادثي از آينده باشد و دريچه‌اي براي آگاهي به غيب و امور نهاني باشد.

تعبير و تفسير روشمند و بر اساس قواعد: آن چه در هر عملي مهم است آن است كه بر اساس قواعد خاص خودش باشد و روشنمندانه صورت پذيرد. كسي كه در هر فنّي كارشناس باشد، بر اساس قواعد، كار كارشناسي خود را انجام مي‌دهد و روشنمندانه كارها را پيش مي‌برد. علم تعبير خواب نيز از اين قاعده جدا نيست. آن چه در علم تعبير خواب مهم است آن است كه فرد از احاطة كافي برخوردار باشد و بر اساس قواعد خاص خود خواب‌ها را تعبير و تفسير بكند و روشنمندانه كار كارشناسي خود را دنبال كند. چنين كاري از ناحية هر كس صورت گيرد ارزشمند است چه مطابق با واقع، واقع شود و چه به خطاء رود.
اگر هم كارشناس در كار خود خطاء‌كند، مرتكب گناه نشده و عذاب نمي‌بيند. چون كارش را روشنمندانه و بر اساس قواعد دنبال كرده است.

ویدیو : تعبیر خواب چیست؟ آیا تعبیر خواب حقیقت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter