بیوگرافی بابک کریمی بازیگر و فیلمساز از کودکی تا شهرت در سینما

thumbnail

بابک کریمی به‌عنوان تدوینگر و فیلم‌ساز در ایتالیا فعالیت داشت و برای ایفای نقش قاضی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به وطنش بازگشت. بعد از آن‌هم در آثاری چون «ماهی و گربه»، «مرگ فروشنده» و … به نقش‌آفرینی کرد. هنرمند 56 ساله راه و روش خاص و جذابی را برای زندگی انتخاب کرده است. همچنان شاداب و ریسک‌پذیر است و به قول خودش به ندای کودک درون خود بیش از هر چیزی گوش فرا می‌دهد.

 

بیوگرافی بابک کریمی

 

بابک کریمی متولد ۱۳۳۹ پراگ پایتخت امروزی جمهوری چک و دیروزی چکسلواکی و بزرگ‌شده و شهروند ایتالیاست؛ او پیش از حضور جدی در سینمای ایران مشاور و عضویت هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را برعهده داشت.

 

کودکی بابک کریمی

بابک کریمی بعد از سپری کردن دوران دبستان در تهران به ایتالیا رفت و در مدرسه سینمایی راه پدر را ادامه داد. خیلی زود هم در تلویزیونی خصوص در شهر رم مشغول به کار شد. کریمی تحصیلات سینمایی خود را در دانشگاه چنترواسپریمنتاله شهر رم ادامه داد و از انستیتو روسلینی رم فارغ‌التحصیل شد. پس از مدتی از تلویزیون بیرون آمد و با یکی از دوستانش یک استودیوی شخصی راه‌اندازی کرد. آن‌ها به مدت 10 سال در این استودیو فعالیت داشتند و ساخت هر مدل فیلم مستند و تبلیغاتی و خبری را تجربه کردند. کریمی در کنار تولیدات مستند و خبری در استودیو، زیرنویس و دوبله فیلم‌های ایرانی به ایتالیایی را با فیلم «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی آغاز نمود. پس از آن دست از کارهای تجربی کشید و تدوین را به برای ادامه فعالیت حرفه‌ای‌اش برگزید. بابک کریمی تدوین فیلم‌هایی چون «پلاچیروریتسوتو»، «مارکیز» و «رأی مخفی» را بر عهده داشته است.

وی پس از تحصیل در زمینه هنر، در دانشگاه سینمایی چنترواسپریمنتاله در شهر رم به تدریس سینما پرداخت. بابک کریمی فارغ التحصیل از انستیتو روسلینی رم است.

بابک کریمی کارگردان، فیلم‌بردار، تدوین‌گر و بازیگر سینما فرزند نصرت کریمی کارگردان فیلم موهن «محلل» است. وی در دانشگاه سینمایی “چنترواسپریمنتاله” در شهر رم به تدریس سینما پرداخته‌ است. بابک کریمی، جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به مجموعه‌ی بازیگران مرد جشنواره‌ی فیلم برلین سال (۲۰۱۱) ، را در کارنامه دارد.

 

فهرست بدبیاری‌های بابک کریمی در 2سال گذشته

 

اولین تجربه بازیگری

در سال 1350 وقتی تنها 10 سال داشت در فیلم درشکه چی به کارگردانی پدرش اولین بار تجربه بازیگری در جلوی دوربین را بدست آورد.

خودش از آن فیلم به بعنوان بازیگری بلکه بعنوان بازیگوشی یاد می کند.

 

آغاز فعالیت حرفه ای بابک کریمی

بعد از حضور کارگردان های ایرانی همچون مخملباف ، کیارستمی و ابوالفضل جدیدی کم کم باب آشنایی اش با سینمای ایران شروع شد.

او سپس در دوبله و زیرنویس تمام فیلم های ایرانی و هماهنگی آنها در جشنواره های خارجی نقش اصلی داشت.

در نهایت سال 1384 وقتی 45 ساله بود در فیلم بلیت ها به کارگردای عباس کیارستمی ایفای نقش کرد اما نمی دانست 4 سال دیگر سرنوشت اش تغییر پیدا می کند.

 

شهرت با جدایی نادر از سیمین

کریمی بعد از فیلم «جدایی» و اولین مواجه‌اش در خیابان با مردم تصمیم جالبی را برای ادامه فعالیت هنری‌اش اتخاذ کرد. «تجربه دوستانم در ایتالیا را داشتم که معروف شدند و حالا حتی نمی‌شود در یک خیابان باهم راه برویم و بستنی بخوریم. آن‌ها الآن بسیار مشهور و پولدار هستند و خانه خیلی بهتری نسبت به من دارند. اما عملاً رابطه‌شان با زندگی جعل شده است. برای من خیلی مهم است که این رابطه جعل نشود و برای همین برای خودم خط قرمزها و شرط‌هایی مشخص کردم. یکی‌شان این بود که چهره نشوم. این کار مستلزم این بود که سریال بازی نکنم و در هر محفلی حضور نداشته باشم. من بعد از سال‌ها به ایران برگشته بودم و می‌خواستم به‌راحتی سوار اتوبوس و مترو شوم و در بازار راه بروم. می‌خواستم من دیگران را نگاه کنم، بدون این‌که دیگران من را نگاه کنند.»

او خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد و برای بازی در فیلم شهر قصه کاندید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. او یک فرزند پسر به نام کامیار دارد.

 

موتور سوار حرفه ای

او موتورسواری را از 17 سالگی در ایتالیا با یک موتور گازی شروع کرد که چندتا تصادف جانانه هم با موتور داشت اما حالا کار بلد شده است.

در تهران اوایل از مترو و BRT استفاده میکرد ولی الان یک موتور بزرگ دارد که با آن سفر می رود.

 

آثار هنری بابک کریمی

سریال بی قید و شرط

۱۳۹۴ فروشنده بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۹۳ ۳۶۰ درجه بازیگر سام قریبیان
۱۳۹۳ خانه دختر بازیگر شهرام شاه حسینی
۱۳۹۳ داره صبح می شه بازیگر یلدا جبلی
۱۳۹۳ مرگ ماهی بازیگر روح‌الله حجازی
۱۳۹۳ موقت بازیگر امیر عزیزی
۱۳۹۲ ماهی و گربه بازیگر شهرام مکری
۱۳۹۱ گذشته بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۹۱ هیچ‌کجا هیچ‌کس بازیگر ابراهیم شیبانی
۱۳۹۱ من از سپیده صبح بیزارم بازیگر علی کریم
۱۳۸۹ جدایی نادر از سیمین بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۸۴ بلیت‌ها بازیگر عباس کیارستمی
۱۳۵۰ درشکه‌چی بازیگر نصرت کریمی

ویدیو : بیوگرافی بابک کریمی بازیگر و فیلمساز از کودکی تا شهرت در سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter