انواع مدیتیشن و فوائد شگفت انگیز مدیتیشن در خانه

مدیتیشن نوعی تمرین است که با خواص متعددی برای سلامتی جسم و ذهن ارتباط دارد. از جمله فواید مدیتیشن می‌توانیم به افزایش سلامتی عمومی و بهبود کیفیت خواب اشاره کنیم. به همین دلیل است که انجام این تمرین به‌شدت توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید مدیتیشن را به بخشی از روتین خود تبدیل کنید، باید اصول انجام آن به روش صحیح را بلد باشید. مدیتیشن در حقیقت آموزش ذهن برای به دست آوردن آرامش است. این توانایی نیاز به صبر و مداومت دارد و چیزی نیست که بتوانید فورا در انجام آن ماهر شوید.

مدیتیشن و مراقبه در صورتی که به صورت مداوم انجام شود بسیاری از علائم اختلالات روانی را کاهش می‌دهد. مدیتیشن منجر به ذهن آگاهی می‌شود و در نتجه باورهای فرد در رابطه با ریشه‌های اضطراب تغییر می‌کند. زمانی که بدون دلیل دچار اضطراب می‌شوید مراقبه کمک می‌کند تا تپش قلب خود را کنترل کرده و در نتیجه بر اضطراب غلبه کنید.

 

انواع مدیتیشن:

به طور کلی دو نوع مدیتیشن وجود دارد.

١- مدیتیشن از طریق تمرکز

٢- مدیتیشن از طریق تفکر

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کند. به دنبال تمرکز، نگرانی و اضطراب محو شده احساس آرامش جای آن را می گیرد. این آرامش اثرات فیزیولوژیک مفیدی بر بدن دارد.

 

فوائد شگفت انگیز مدیتیشن

 

کاهش استرس:

کاهش استرس یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم از مدیتیشن استفاده می کنند .به طور معمول، استرس ذهنی و فیزیکی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود این باعث تولید بسیاری از اثرات مضر استرس مانند ترشح مواد شیمیایی (سیتوکین) می شوند،

این اثرات عنوان شده در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک می تواند باعث اختلال خواب، افسردگی و اضطراب، افزایش فشار خون می شود.تحقیقات نشان داده اند مدیتیشن می تواند علائم بیماری های مربوط به استرس، از جمله سندروم روده تحریک پذیر، اختلال استرس و فیبرومیالژی را بهبود بخشد.

 

کنترل درد:

درک شما از درد به حالت ذهنی شما مرتبط است؛ در شرایط استرس‌زا ممکن است درد بیشتر از مواقع دیگر حس شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از مدیتیشن در برنامه روزمره می‌تواند برای کنترل درد مفید باشد. بررسی ۳۸ مطالعه در این زمینه نشان داد که مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند باعث کاهش درد، بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به درد مزمن شود. افرادی که مدیتیشن انجام می‌دهند در مقابل افرادی که مراقبه نمی‌کنند، در شرایط درد یکسان بهتر با آن کنار می‌آیند و کمتر احساس درد می‌کنند.

 

کنترل اضطراب :

استرس کمتر به اضطراب کمتر منتهی می شود.علائم اختلالات اضطراب مانند هراس ها، اضطراب اجتماعی، افکار پارانویایی، رفتارها و حملات را کاهش می دهد. مدیتیشن می تواند به کنترل اضطراب مربوط به محیط های کاری کمک کند.

 

کاهش کم حافظی مربوط به سن :

پیشرفت در توجه و شفافیت تفکر می تواند کمک کند ذهن را جوان نگه دارید. توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف حافظه در مطالعات متعدد از دست رفتن حافظه مربوط به سن را بهبود بخشید .

به علاوه، بررسی 12 مطالعه نشان داد سبک های تفکر متعدد توجه، حافظه و سرعت ذهنی در داوطلبان مسن تر را افزایش می دهند.علاوه بر مبارزه با کم حافظگی مرتبط با سالخوردگی مدیتیشن می تواند حداقل تا حدی حافظه را در بیماران مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد.

 

مدیتیشن در قانون جذب تاثیر دارد - هلدینگ بین المللی جهان تجارت عارف خندان | مسیر ثروت آفرینی

 

کمک به مبارزه با اعتیاد:

نظم ذهنی را می توانید از طریق مدیتیشن انجام دهید، ممکن است کمک کند تا با افزایش کنترل خود و آگاهی از محرک ها برای رفتارهای اعتیاد آور، وابستگی های خود را کنار بگذارید.

چنانچه دراین بخش از ورزش و تناسب اندام نمناک گفته شده است تحقیقات نشان داده اند مدیتیشن می تواند به افراد کمک کند تا توجه خود را هدایت کنند، قدرت اراده خود را افزایش دهند، احساسات و انگیزه ها را کنترل کنند و درک آن ها از عوامل رفتارهای اعتیاد آور خود را افزایش دهند

 

افزایش بازه تمرکز:

مراقبه مانند بلند کردن وزنه برای تمرکز است و به افزایش قدرت و استقامت توجه کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به پادکست‌های مدیتیشن گوش می‌دهند، توجه و دقتشان هنگام انجام کار بالا می‌رود. مطالعه مشابه دیگر نشان داد افرادی که به‌طور منظم مدیتیشن می‌کنند، در انجام کارهای بصری عملکرد بهتری دارند و نسبت به افراد بدون تجربه‌ی مراقبه، از توجه بیشتری برخوردار هستند. مدیتیشن روزانه حتی با مدت‌زمان بسیار کوتاه، می‌تواند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که ۸ هفته مدیتیشن برای ۱۳ دقیقه در روز باعث افزایش توجه و حافظه می‌شود.

علاوه بر موارد بالا مدیتیشن به کاهش افسردگی، بهبود خواب با افزایش سروتونین (پیش ماده ملاتونین) و ملاتونین (هورمون خواب)، کاهش ضربان قلب و … کمک می‌کند. همچنین گزارش شده است که افراد با روی آوردن به مدیتیشن توانسته‌اند افکار مخرب از جمله خودکشی را از بین ببرند.

 

کاهش فشار خون :

مدیتیشن می تواند سلامت جسمی را با کاهش فشار بر قلب بهبود بخشد.فشار خون بالا باعث می شود قلب برای پمپ کردن خون سخت تر کار کند که می تواند منجر به عملکرد ضعیف قلب شود فشار خون بالا باعث آترواسکلروز و یا تنگ کردن سرخرگ ها می شود که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

 

بهبود خواب:

تقریبا نیمی از مردم در برخی موارد با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند علاوه بر این می تواند به استراحت بدن کمک کند، تنش را آزاد کرده و شما را در وضعیتی آرام قرار دهد که به احتمال زیاد در آن به خواب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top