معرفی و آشنايی بيشتر با طبقه بندی انواع خودروهای سبک
خودروها بر اساس مشخصه های فراوانی قابلیت طبقه
بندی دارند. البته دستیابی به یک دسته بندی کامل از خودروها تقریبا غیر
ممکن است چرا که یک خودرو ممکن است دارای مشخصه های فراوانی باشد و یا
الزامات یک دسته بندی را به طور کامل تامين نکند. در این مقاله سعی خواهیم
کرد به جزییاتی که برای طبقه بندی خودروها متداول است اشاره
کنیم. همانطور که گفته شد روش های فراوانی برای دسته بندی خودروها
وجود دارد. در حالتی که امکان داشته باشد از دسته بندی یوروانكپ استفاده
میشود. دسته بندی ها معمولا بر اساس نوع سازه، موتور، وزن و سوخت مصرفی
خودرو به همراه هدفی که از این خودرو استفاده می شود صورت می پذیرد.
شرکت
های ارایه دهنده خودروهای اجاره ای معمولا از طبقه بندی آکریس استفاده
میکنند. این دسته بندی معمولا در اروپا، آسیای میانه و آفریقا به کار
میرود و بر اساس مشخصه های خاصی که به رانندگان ارایه می شود خودروهای
مورد نظر آنها در اختیارشان قرار میگیرد. کدی که توسط این نوع طبقه بندی
ارایه می شود شامل چهار حرف است که هر حرف معرف ویژگی خاصی از آن خودرو
است. نخستین حرف معرف دسته یا گروه خودروی مورد نظر است؛ به عنوان مثال
حرف ایکس (X) معرف خودروهای ویژه و حرف اس (S) معرف خودروهای استاندارد
است. حرف دوم بیانکننده نوع خودروی مورد نظر است. مثال حرف اس (S) معرف
خودروهای ورزشی است یا حرف کی (K) معرف ونها و کامیون های بازرگانی است.
حرف سوم معرف دستی یا اتوماتیک بودن دنده ها و نوع چرخ هاست؛ به عنوان
مثال حرف بی معرف خودروهایی با چهار چرخ از نوع اتوماتیک است.
اما
حرف آخر معرف نوع سوخت و تهویه مطبوع خودروی اجاره ای است؛ به عنوان مثال
حرف H معرف خودروهای هیبریدی با تهویه مطبوع است. حال که تمامی حرف ها
مشخص شدند بگذارید نمونه ای را با هم مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان
نمونه خودرویی با کد SDMR معرف یک خودروی استاندارد با چهار یا پنج
در، دنده دستی و تهویه مطبوع مثال همین رانای خودمان است.
طبقه
بندی دیگری نیز توسط موسسه هایوی لاس دیتا ارایه شده است که با توجه به
اندازه وسیله و فاصله محور عقب و جلوی خودرو طبقه بندی خود را انجام داده
است. البته در این دسته بندی خودروهای مسابقه ای و لوکس جایگاهشان از
مابقی خودروها مجزاست. این دسته بندی به صورتی است که در جدول زیر ملاحظه
می فرمایید.
روش های دیگری نیز برای دسته بندی خودروها وجود دارد؛
مثال
در ایالات متحده برای استفاده از لوازم موجود در جاده ها دسته بندی
مخصوصی وجود دارد. البته اگر بخواهیم به این دسته بندی ها بپردازیم از
موضوع اصلی مورد بحث دور خواهیم شد. معمولا کشورهای مختلف قوانین خاصی برای
دسته بندی خودروها دارند، اما آنچه در بین اکثر کشورها متداول است به
ترتیبی است که در ادامه آورده خواهد شد.میکروماشین این خودروها بین
موتوسیکلت و خودرو و دارای موتورهایی با حجم زیر یک لیتر با ظرفیت دو
مسافر هستند که اغلب شکل ظاهری نامتعارفی دارند. برخی از میکروماشین ها سه
چرخه هستند، اما بیشتر آنها چهار چرخه اند. البته از این نوع خودروها در
گذشته ها با نام خودروهای حبابی در اروپا یاد میشد. اکثر خودروهای میکروی
امروزی برقي هستند.
هاچ بک
خودروهای هاچ بک که امروزه در کشور خودمان هم به وفور یافت می شوند خود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه معرفی میکنیم.
بسیار جمع و جور
در سال 2012 وزارت حمل و نقل و توریست ژاپن به دولت محلی اجازه استفاده از
خودروهای بسیار جمع و جور در مناطق محدودی برای جابه جایی افراد مقیم
و توریست ها را داد. اندازه خودروهای بسیار جمع و جور از خودروهای کوچک،
کوچکتر خواهد بود، اما از موتورهای بالاتر از 50 سی سی استفاده خواهند کرد
و ظرفیت یک تا دو مسافر را خواهند داشت. خودروهای بسیار جمع و جور نمی
توانند از قوانین خودروهای کوچک استفاده کنند چراکه محدودیت های سختی در
مورد استانداردهای ایمنی خودروهای کوچک وجود دارد. البته قوانین مربوط به
خودروهای بسیار جمع و جور در سال های اخیر ارایه شده است.
در حال حاضر خودروهای کوچکی که موجود هستند و با نام دسته -1 شناخته
میشوند دارای موتورهای 50 سی سی یا کمتر هستند که ظرفیت تنها یک نفر
یعنی راننده را دارند.
خودروی شهری
یک خودروی شهری
خودرویی کوچک است که برای مناطق شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
بر خلاف میکروماشین ها یک خودروی شهری دارای سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و
ایمنی سرنشین در ترافیکها و شرایط آب و هوایی بهتر است. اگرچه خودروهای
شهری می توانند به سرعت های بالا دست پیدا کنند هدف از آنها رسیدن به این
سرعت ها نیست. در ژاپن به خودروهای شهری خودروهای کی (Kei) گفته می شود.
این خودروها باید از نظر اندازه و نوع موتور برخی از الزامات را
تامین کنند. از نظر اندازه حداکثر این خودروها میتوانند 3400 میلی متر
باشند و موتورها نیز نباید فراتر از 660 سی سی باشند. از خودروهای کی می
توان به خودروهای سوزوکی سروو، هوندا لایف و دایهاتسو موو اشاره کرد.
بسيار كوچك
این نوع خودروها که در اروپا با نام سوپرمینی و در آمریکای شمالی با نام
سوپرکامپکت شناخته می شوند معمولا دارای سه، چهار و پنج در بوده و ظرفیت
چهار نفر را معمولا دارند. خودروهای سوپرمینی هاچ بک امروزی دارای اندازه
3900 میلی متر هستند در حالیکه خودروهای سواري صندوق دار حدودا 4200 میلی
متر طول دارند.
در اروپا نخستین خودروی سوپرمینی که عرضه شد خودروی فیات500 بود که در سال
1957 روانه بازار شد. امروزه خودروهای سوپرمینی یکی از بهترین خودروهایی
هستند که در اروپا عرضه می شوند. نمونه بارز از خودروهای سوپرمینی همین
خودروهای دوو ماتیز است که در کشور خودمان نیز موجود هستند.
خانواده/جمع و جور
این نوع خودروها به خودروهای هاچ بک و خودروهای سدان کوچک گفته می شود که
اندازه مشابهی دارند. معمولا این خودروها تقریبا 4250 میلی متر در
ابعاد هاچ بک و 4500 میلی متر در ابعاد خودروهای سالونی اند. خودروهای جمع و
جور دارای ظرفیت پنج شخص بالغ بوده و معمولا حجم موتور آنها بین 1.4 تا
2.2 لیتر است البته بعضی از این خودروها حجم موتور 2.5 لیتری نیز
دارند. بهترین نمونه ای که می توان برای این دسته از خودروها معرفی کرد پژو
206 SD است.
خودروهای دیگری نیز در این کلاس قرار می گیرند که می توان از آن دسته
به خودروی پژو 207 آی از نوع هاچ بک و تندر90 که در دسته خودروهای چهاردر
صندوق دار است اشاره کرد.
سالون و سدان
این دسته از خودروها نیز خود به چند بخش تقسیم میشوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
خانواده بزرگ و متوسط
این کلاس از خودروها که در آمریکا با نام خودروهای متوسط و در اروپا با
نام خودروهای خانوادگی بزرگ شناخته می شوند دارای ظرفیت پنج نفر انسان
بالغ به همراه صندوق عقب بزرگ هستند. موتور این دسته از خودروها از
خودروهای خانوادگی کوچک و جمع و جور پر قدرت ترند. در این کلاس بسته به هر
کشور اندازه خودروها نیز متفاوت است، در اروپا خودروهای بزرگ خانوادگی به
ندرت بزرگتر از 4700 میلی متر هستند در حالیکه در آمریکا، آسیای میانه و
استرالیا این مقدار ممکن است بالاتر از 4800 میلی متر باشد.
از خودروهای موجود در این کلاس میتوان به خودروهای سوناتا و آزرا ساخت
شرکت هیوندای با شش سیلندر اشاره داشت که در کشور خودمان نیز به وفور یافت
میشوند. در کلاس خودروهای چهار سیلندر می توان به خودروهای ملی دنا و
سمند که در گونه های مختلف عرضه می شوند اشاره کرد.
جمع و جور ویژه
این خودروها معمولا خودروهای لوکس جمع و جور با ابعاد متوسط هستند که فضای
صندلی عقب و صندوق عقب آنها به سبب ویژه و لوکس بودن آنها کوچکتر است و
در نهایت اندازه کلی کوچکتری نیز دارند. از نمونه های موجود این خودروها
می توان اشاره به خودروهای BMW سری3 و لکسوس IS داشت.
فول سایز/بزرگ
از این نوع معمولا در آمریکای شمالی، آسیای میانه و استرالیا استفاده
میشود و عمدتا به خودروهایی گفته می شود که بیشترین اندازه را در بین
خودروهای سدان موجود دارند. خودروهای فول سایز ممکن است طولی بیش از 4900
میلی متر داشته باشند؛ مثلا همین خودروهاي آمريكايي كه در ايران به ( كشتي
) معروفند!
لوکس مدیریتی/متوسط
این نوع خودروهای لوکس که معادل فول سایز هستند خودروهای هاچ بک بزرگ را
هم که از نظر اندازه در این دسته بندی قرار می گیرند همچون پورشه پانامرا،
شامل می شوند. از نمونه های خودروهای مدیریتی میتوان به خودروهای BMW
سری5 و مرسدس بنز كلاس E اشاره کرد.
لوکس بزرگ/گراند سالون
این نوع خودروها که با نام خودروهای فول سایز لوکس، گراند سالون یا
خودروهای بزرگ پریمیوم نیز شناخته می شوند در آلمان آبرکلاس نامیده می
شوند. معمولا از نوع خودروهای چهار در صندوقدار هستند. این خودروها پرقدرت
ترین خودروهای سدان شش، هشت و دوازده سیلندرند و تجهیزات بیشتری در مقایسه
با نمونه های کوچکتر دارند. از این دسته می توان به آئودی8 و BMW سری
هفت یا مرسدس بنز كلاس S اشاره داشت.
سدان مسابقه ای
این خودروها گونه های با عملکرد بالا از خودروهای سداني هستند که گاهی
اوقات همسان خودروهای مسابقه ای و رالی اند و همچون خودروهای سدان
معمولي، ظرفیت چهار تا پنج نفر را دارند. از این دسته می توان به خودروهای
BMW M5 و مزدا اسپید 6 و مزدا6 MPS اشاره داشت.
استیشن ها
یک خودروی استیشن واگن (در انگلستان با عنوان استیت نیز شناخته میشود)
خودرویی است با شکل بدنه متفاوت از خودروهای سدان که دارای سقف گسترش یافته
به عقب است. این سقف به گونه ای امتداد یافته است که با استفاده از یک در
که در قسمت انتهایی قرار دارد دسترسی به داخل خودرو از عقب میسر
میشود. خودروهای استیشن میتوانند بسته به نیاز، ظرفيت داخلی خودروی خود را
تغییر دهند و از صندلی های جمع شونده برای مسافران در قسمت عقبی خودرو
استفاده و یا بار مورد نظر خود را در آنجا تعبیه کنند. از خودروهایی که
در این کلاس قرار دارند می توان از مرسدس بنز CLS شوتینگ بریک، و جگوار XF
اسپرت بریک نام برد.
خودروهای اسپرت و گراندتورر
این دسته از خودروها نیز جداگانه طبقه بندی میشوند و معمولا متشکل از خودروهای اسپرت، گراند تورر و سوپرماشین ها هستند.
اسپرت
نام خودروهای اسپرت تعریف واضحی ندارد و معمولا برای توصیف خودروهایی که
اولویت آنها شتاب گیری و کنترل است به کار میرود. البته بعضی از افراد این
خودروها را در کلاس خودروهای دونفره طبقه بندی میکنند. خودروی اسپرت یک
خودروی کوچک، معمولا دونفره با دو در است که از نظر عملکرد بسیار چابک
و فرز است. یک خودروی اسپرت می تواند لوکس یا بدون تجملات باشد، اما
مانورپذیری و حداقل وزن از الزامات این دسته از خودروهاست. خودروهای موجود
در این کلاس شامل خودروهایی همچون پورشه 911 و هوندا NSX است.
گراندتورر
این خودروها بزرگتر و پرقدرت تر از خودروهای اسپرت و معمولا دارای چیدمان
اف-آر (موتور جلو، ديفرانسيل عقب) با ظرفیت چهار نفر (2+2) هستند. این
خودروها از نظر قیمت گرانتر از خودروهای اسپرت هستند، اما به اندازه
ابرخودروها گران نیستند. برخی از گراندتوررها با دست ساخته شده اند. از
خودروهای این دسته می توان به خودروهایی همچون آستون مارتین دیبی9، فراری
612 اسکاگلیتی و مازراتی گران توریسمو اشاره داشت.
ابرخودروها
ابرخودرو نامی است که برای خودروهای عجیب و غریبی که در مقایسه با
خودروهای معاصر دارای عملکرد بسیار بالا هستند به کار برده می شود. بهترین
نمونه های شناخته شده از این دسته می تواند خودروهایی همچون لامبورگینی
رونتون، مرسدس بنز SLR مک لارن و بوگاتی ویرون 16.4 باشد.
خودروهای عضلاني
خودروهای عضلاني يا قدرتي به خودروهایی گفته میشوند که معمولا دارای
موتورهای پرقدرت وی8 هستند و با چرخ های عقب حرکت میکنند. از نظر اندازه
در رده متوسط بوده و برخی افراد آنها را خودروهای با دو در تعریف میکنند،
اما برخی نیز آنها را در کلاس خودروهایی با چهار در قرار میدهند. اگرچه
دیدگاه ها در مورد این خودروها متفاوت است اما اتفاق آرا بر این است که
خودروهای کلاسیک قدرتي در دهه 60 و 70 میلادی عرضه شده اند. از نمونه های
این خودروها میتوان اشاره به خودروهای فورد تورینو و فورد فالکون داشت.
سقف بازشو
خودرویی که دارای قابلیت بسته یا باز بودن سقف باشد در این کلاس قرار می
گیرد. از نمونه های این خودروها می توان به هوندا اس2000 و ولوو سی70 اشاره
داشت.
بيرون از جاده
این نوع خودروها با نام های 4×4 و four-wheel drive نیز شناخته می شوند. در ادامه به دسته بندی آنها خواهیم پرداخت.
خودروهاي بياباني
این نوع خودروها که واقعا بی نیاز از آسفالت هستند معمولا در جاده ها
عملکرد کمتری دارند، اما در خارج از جاده ها و به خصوص در مکان های صعب
العبور جاده ای بازدهی بسیار خوبی دارند. شاسی بلند این نوع خودروها کمک
بسیار خوبی برای عبور از مکان های بدون جاده است. از نمونه های این خودروها
میتوان خودروهای لندروور دیس کاوری و جیپ کامندر را نام برد. اسپرت
چندمنظوره (شاسي بلند) این نوع خودروها که در کشور خودمان نیز
طرفداران بسیاری دارند از نظر ظاهر ممکن است به خودروهای استیشن و یا
خودروهای برون شهري شباهت داشته باشند. از این دسته می توان به خودروی
سوزوکی گراندویتارا و لکسوس RX اشاره داشت.
ون چندمنظوره/ون کوچک
این نوع خودروها که با هدف حمل و نقل مسافر توليد می شوند خودروهای استیشن
بلند هستند. خودروهای بزرگتر این کلاس می توانند ظرفیت تا هشت نفر
مسافر را داشته باشند. بلندتر بودن خودرو قدرت دید راننده را بالا میبرد.
از این نوع خودروها می توان خودروی مزدا 5 را نام برد.
خودروهای ون، اردویی و ميني بوس ها خودروهای ون از جمله خودروهای پرکاربرد
با ظرفیت مناسب هستند که امروزه به خصوص در کالن شهرها در قالب تاکسی از
آنها استفاده میشود. از این خودروها برای اردوها و جابه جایی توریست ها
نیز استفاده میشود.
همانطور که ملاحظه فرمودید دسته بندی ها
در مورد خودروها بسیار زیادند؛ حتی وقتی کشورهای مختلف را بررسی میکنیم
می بینیم هر کدام قوانین خاصی را برای دسته بندی خودروها وضع کرده اند،
اما بیشتر خودروها به جز خودروهای مخصوص مراسم خاص همچون لیموزین ها در
دسته بندی هایی که ارایه شد می توانند قرار بگیرند. البته خودروهای وانت
بار دسته بندی ویژه ای دارند که در این مقاله به آنها نپرداختیم.
مشارکت اقتصادی تحت لیسانس آلمان
هیأت 60 نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل،
قائممقام صدراعظم آلمان که وزارت اقتصاد و انرژی این کشور را نیز در دست
دارد، برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه، وزیر
نفت، وارد تهران شد. این دیدار که نخستین سفر یک هیأت بلندپایه اروپایی
بعد از توافق ایران و ١+٥ به ایران است، در قالب آشنایی و بررسی بازار
ایران صورت میپذیرد.
مشارکت با شرکتهای داخلی تحت لیسانس شرکتهای آلمانی
سفیر ایران در آلمان درباره حضور هیأت آلمانی در ایران به روزنامه شرق گفت:
هیأت ٦٠ نفره آلمانی به ایران آمده تا در تمامی حوزههای اقتصادی جز مسائل
مالی و پولی به رایزنی بپردازند. دراینمیان نفت، گاز و پتروشیمی و
خودروسازی دو حوزه مورد اقبال این هیأت آلمانی هستند. علی ماجدی افزود:
فولکسواگن و دایملر دو خودروساز بزرگ آلمانی هستند که همراه این هیأت وارد
ایران شدهاند. در کنار آنها، صنایع شیمیایی نیز برای حضور در بازار بزرگ
اقتصاد ایران ابراز تمایل کردهاند. وی با اشاره به حضور شرکتهای آلمانی
که برخی از انها پیش از تحریمها با ایران در تعامل اقتصادی بودند، ادامه
داد: این شرکتها در دوران تحریم با دو محدودیت تحریمهای اتحادیه اروپا و
بازخواست و جریمه از سوی وزارت خزانهداری آمریکا روبهرو بودند و با رفع
تحریمها تمایل زیادی به حضور دوباره در بازار ایران دارند. سفیر ایران در
آلمان در ادامه تصریح کرد: به هیأت آلمانی پیشنهاد شد تا در تمامی حوزههای
اقتصادی با رویکرد مشارکت با شرکتهای داخلی وارد شود و شرکتهای داخلی
تحت لیسانس شرکتهای آلمانی به فعالیت بپردازند تا مونتاژ در صنایع ایران
مجددا صورت نگیرد. وی ادامه داد: از آلمانیها خواستهایم تنها به صادرات
تجهیزات و ماشینآلات به ایران نپردازند و به سرمایهگذاری توأم با انتقال
دانش فنی بپردازند، چراکه در این صورت میتوانند از انرژی ارزان و هزینه
پایین دستمزد نیروی کار در ایران بهرهمند شوند و در کنار آن بازار
٤٠٠میلیون نفری منطقه را در نظر داشته باشند. ماجدی با اشاره به همکاری دو
شرکت خودروساز آلمانی با ایران افزود: بهتر آن است که در زمینه قطعهسازی
میان شرکتهای ایرانی و آلمانی همکاری صورت گیرد تا بتوانیم قطعات را تحت
لیسانس شرکتهای آلمانی تولید کرده و حتی بتوانیم این قطعات را به آلمان
نیز صادر کنیم.
سفیر ایران در آلمان تصریح کرد: همچنین از شرکت زیمنس که در حوزه ساخت
کمپرسور، لوکوموتیو و تجهیزات صنعت نفت فعال است، خواسته شده تا به همین
شیوه به همکاری با ایران بپردازد. به گفته وی، بناست در آینده در زمینه
روابط بانکی و بیمهای با آلمانیها به گفتوگو بپردازیم تا بیمه هرمس نیز
نفتکشهای ایرانی را بیمه کند. ماجدی در همین زمینه به ایرنا نیز گفته بود:
ایران و آلمان در تمام زمینههای نفتی اعم از بالادستی و پاییندستی و
همچنین صادرات متقابل تکنولوژی، محصولات پتروشیمی و گاز آماده همکاری با
یکدیگر هستند. وی با بیان اینکه پس از توافق ایران و شش قدرت برتر جهانی،
مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با غرب و اروپا بهطورکامل برداشته شده، به
سفر هیأت عالیرتبه آلمان به تهران اشاره کرد و افزود: در این سفر ضمن
آشنایی شرکتهای خصوصی دو کشور با یکدیگر قرار است درباره نحوه دریافت
تکنولوژی از شرکتهای بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به
آلمان مذاکرات لازم انجام شود.
هدف آلمانیها در مذاکره با نفتیها
سفیر ایران در آلمان با بیان اینکه شرکتهای آلمانی همچنین قرار است در بخش
بالادستی پروژههای نفت ایران فعال شوند، در پاسخ به این نکته که شرکتهای
آلمانی، شرکتهای قدرتمندی در بخش بالادستی صنعت نفت نیستند، گفت: درست
است که آنها نمیتوانند در پروژههای بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اما
میتوانند در پروژههای متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند. وی افزود:
دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور در
سفر هیأت اقتصادی ژرمنها به تهران مورد بررسی خواهد گرفت. ماجدی با
یادآوری اینکه آلمان، پیش از تحریمها دومین شریک تجاری ایران بوده، در این
خصوص که آیا در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکره خواهد شد
تصریح کرد: احتمال صحبت در این زمینه وجود دارد؛ صادرات گاز به آلمان
میتواند از دو طریق الانجی و خط لوله انجام شود. سفیر ایران در آلمان با
بیان اینکه پس از لغو تحریمها پروژههای الانجی در ایران فعال میشوند،
اظهار کرد: صادرات گاز بهوسیله خط لوله با توجه به زمانبر و طولانیبودن
آن و همچنین با توجه به قیمت گاز در اروپا بهعنوان آلترناتیو مطرح است که
نیاز به عزم سیاسی دو کشور دارد. به گزارش «شرق»، کشورهای اروپایی پس از
توافق نهایی ایران و ١+٥ برای حضور در ایران اشتیاق زیادی نشان میدهند
بهطوری که پس از اعلام توافق، چند کشور اروپایی رسما برای سفر به ایران
اعلام حضور کردند. دراینمیان کشورهایی مانند سوئیس، فرانسه، ایتالیا و
آلمان نیز به چشم میخورند. البته باید در نظر داشت که آمریکاییها نیز
برای حضور در ایران بیرغبت نیستند.
هدفگذاری آلمانها برای صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به ایران
دویچهوله درباره حضور آلمانیها در ایران گزارش داده بود که آلمانیها
برای صادرات ۱۱ میلیارد دلاری در سفر معاون صدراعظم به ایران دورخیز کردند.
به گزارش دویچهوله زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، با هدف بازسازی
روابط تجاری این کشور با ایران، برای سفری سهروزه به ایران خواهد آمد. این
مقام آلمانی که وزیر اقتصاد این کشور نیز به شمار میرود، پیشتر از تمایل
بسیار زیاد صنعت این کشور برای عادیسازی روابط اقتصادی آلمان با ایران
خبر داده بود، بر همین اساس سفر گابریل میتواند بخشی از این هدف را برای
اقتصاد آلمان تحقق بخشد.
نمایندگان فعالان اقتصادی آلمان با هدف تسهیل ورود خود به بازار صدها
میلیارد دلاری ایران، وزیر اقتصاد این کشور را همراهی خواهند کرد. انجمن
صنعت آلمان پیشبینی کرده است که در میانمدت، صادرات این کشور به ایران از
٢,٤ میلیارد یورو در سال ٢٠١٤ به حدود ١٠ میلیارد یورو معادل ١٠.٩ میلیارد
دلار افزایش یابد. در دوران اعمال تحریمها علیه کشورمان، صادرات آلمان به
ایران از بیشینه ٤.٤ میلیارد یورو در سال ٢٠٠٥ به ١.٨ میلیارد یورو در سال
٢٠١٣ رسید.
افزایش مبادلات ایران و آلمان به ۷ میلیارد یورو
از سویی مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز گفت: در صورت لغو فوری
تحریمها، پیشبینیهای محافظهکارانه، از رشد مبادلات تجاری دو کشور به شش
یا هفت میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ حکایت دارد. به گزارش دویچهوله، برای
میشائیل توکاس، مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان، توافق منعقدشده در روز
سهشنبه رؤیایی بوده که اکنون تحقق یافته است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور در ماهها و سالهای آینده مطمئنا به میزان قابل
توجهی افزایش خواهد یافت. توکاس افزود: «ما انتظار داریم شاهد افزایشی
قابل توجه در مبادلات تجاری به خصوص صدور کالاهای سرمایهای آلمانی به
ایران باشیم». توکاس در ادامه گفت، در درازمدت، حجم مبادلات تجاری
میتواند بلافاصله دو رقمی شود، به شرطی که شرایط ساختاری مناسب باشد.
اولین سفر یک هیأت بلندپایه اروپایی بعد از توافق
در این رابطه حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر
وزارت نفت پیشتر گفت: آلمانها بهعنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران قبل از
تحریم، از توانمندی بالایی در زمینههای مختلف صنعتی برخوردار هستند. وی
با بیان این که در این سفر، ١٠ شرکت از بزرگترین شرکتهای آلمانی به همراه
تعداد زیادی از شرکتهای کوچک حضور دارند، افزود: توانمندی این شرکتها در
زمینه تکنولوژی و تأمین تجهیزات بسیار بالاست. اسماعیلی درباره این که آیا
در این سفر قراردادی مابین دو کشور امضا خواهد شد؟ تصریح کرد: قطعا عقد
قرارداد و شروع مذاکره نیازمند زمان است، اما این سفر میتواند شروع خوبی
برای آغاز همکاریها و عقد قرارداد باشد.
درخواست همکاری بیمه ای آلمان و فرانسه با ایران
عضو هیأتعامل و معاون بیمههای اتکایی بیمه مرکزی از دریافت تقاضای همکاری
شرکتهای بیمه آلمان و فرانسه با صنعت بیمه کشور همزمان با پایان مذاکرات
هستهای ایران با گروه ١+٥ و اعلام برنامه جامع اقدام مشترک خبر داد. مینا
صدیقنوحی درخصوص تأثیر برنامه جامع اقدام مشترک در صنعت بیمه کشور،
افزود: براساس برنامه جامع اقدام مشترک و با رفع تحریمها شرکتهای بیمه
اروپایی میتوانند پوششهای لازم بیمهای را به شرکت ملی نفت ایران،
کشتیهای حامل گاز مایع، نفت، بنزین و مواد پتروشیمی ارائه کنند. همچنین
ارائه تسهیلات و پوششهای بیمهای در بخش حملونقل به مواد خام و سایر
کالاها نیز امکانپذیر میشود.
اشتیاق ٢ خودروساز بزرگ آلمانی برای بازگشت به ایران
همچنین همراه این هیأت آلمانی دو شرکت فولکس واگن و دایملر نیز حضور دارند
تا برای بازگشت به ایران پس از برداشتهشدن تحریمهای اقتصادی به گفتوگو
با خودروسازان ایرانی بپردازند. پیش از این فولکس واگن که بزرگترین
خودروساز اروپاست، اعلام کرده بود این شرکت تحولات جاری را تحت نظر دارد.
با اینهمه هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است و اقدامات بیشتر احتمالی از
سوی این شرکت با تحولات آتی مشخص خواهند شد. دایملر به این پایگاه خبری
آمریکایی اعلام کرد درحالحاضر مبادلات محدودی در ایران دارد. «ب ام و» هم
اعلام کرد سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد
بازار این کشور شود.