اموزش کار با کنن 60d

راهنمای عکاسی/دوربین کانن ای‌اواس ۶۰دی

معرفی دوربین

دوربین عکاسی کانن ای‌اواس ۶۰دی دوربینی است با وزن ۷۵۵ گرم که جایگزین
مدل دو سال پیش دوربین کانن 50D شده است دارای چندین ویژگی برجسته است،
ازجمله یک سنسور CMOS 18 مگا پیکسل، صفحه نمایش LCD 3 اینچ با زاویه متغیر،
قابلیت ضبط فیلم‌های فول HD همراه با کنترل‌های دستی، حالت عکسبرداری
پیوسته سریع با سرعت ۳ و ۵ فریم در ثانیه، سیستم اندازه‌گیری iFCL 63 ناحیه
Canon، ساپورت کارت‌های SD / SDHC / SDXC و دامنهٔ ایزو از ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰.
دوربین دیجیتال کانن ای‌اواس ۶۰دی بالاتر از مدل EUS 550D / Rebel T2i و
پایین‌تر از دوربین کانن EOS 7D قرار دارد و برای پر کردن شکاف و فاصلهٔ
بین دوربین مبتدی و غیر حرفه‌ای EOS 550D و دوربین حرفه‌ای EOS 7D طراحی
شده‎است.

آماده کردن دوربین

در تصویر دوربین بر روی حالت اتوماتیک AF
تنظیم شده و لرزشگیر stabilizer نیز بصورت فعال درآمده‌است. با فشردن
دکمه‌ای که که در جوار لنز با فلاشی زیگزاکی در کنار آن، دیده می‌شود،
می‌توان از فلش استفاده کرد. دکمهٔ دیگری نیز هست که دراین عکس دیده
نمی‌شود. این دکمه در خلاف جهت دکمهٔ فلش و در قسمت پایین جلویی دوربین
وجود دارد که دکمهٔ مرور عمق میدان نام دارد.

نکته:دیدن منوی یازده پنجره‌ای دوربین تنها هنگامی امکان دارد که صفحه چرخان مدرج بر روی ۷ مد دستی باشد در صورتیکه دوربین بر روی مدهای اتوماتیک قرار داشته باشد، تنها ۷ پنجره دیده می‌شود.

  1. وصل کردن لنز: بر روی لنز یک مربع سفید قرار دارد که در ابتدا و قبل از
    چرخاندن این مربع باید در امتداد مربع سفیدی قرار بگیرد که در بدنه دوربین
    وجود دارد سپس لنز به طرف راست به اندازهٔ یک چهارم محیط دایره چرخانده
    می‌شود.
    انتخاب حالت اتوماتیک AF یا حالت دستی MF
    ، با استفاده گزینه‌ای که بر روی لنز قرار گرفته‌است، انجام می‌شود. قبل
    از شروع باید یکی از حالت‌های دستی MF یا اتوماتیک AF انتخاب شود. در صورت
    نیاز به فوکوس دقیق از حالت دستی (Manual یا MF)
    بهتر است، استفاده شود. می‌توان در این حالت هم لرزشگر را به حال فعال
    درآورد و هم غیرفعال، در صورت غیرفعال کردن گزینه لرزشگیر stabilizer، برای
    جلوگیری از اثر لرزش دست، بهتر است از سه‌پایه عکاسی استفاده شود.

    با فشار دادن گزینه منوی MENU امکان تنظیم کردن دوربین فراهم می‌آید. اگر
    در مدهای دستی گزینه منوی انتخاب شود ۱۱ پنجره در بالای تصویر دیده می‌شود
    (مانند همین تصویر) ولی در مدهای اتوماتیک تنها ۷ پنجره دیده می‌شود.

  2. در مدهای دستی با فشار دادن منوی دوربین ۱۱ پنجره دیده می‌شود. با
    انتخاب دومین پنجره ابزار (بر روی آن یک آچار با دو نقطه در سمت راست دیده
    می‌شود منظور دومین پنجره به شکل آچار است. برابر است با هشتمین پنجره‌ای
    که در یکی از مدهای دستی دیده می‌شود) که از سمت چپ نمایان می‌شود، زبان
    مورد استفاده در دوربین و درج تاریخ و ساعت برای مبنا قرار گرفتن برای ثبت
    عکس‌ها بوسیله همین پنجره دوم ابزار تنظیم می‌شود.
  3. با انتخاب اولین پنجره ابزار (بر روی آن یک آچار با یک نقطه در سمت
    راست دیده می‌شود منظور اولین پنجره به شکل آچار است. برابر است با هفتمین
    پنجره‌ای که در یکی از مدهای دستی دیده می‌شود) فرمت کردن کارت formatting و
    همچنین خاموش کردن اتوماتیک باطری دوربین تنظیم می‌شود. این زمان را بین
    یک دقیقه تا ۳۰ دقیقه در ۶ گزینه می‌توان تنظیم کرد. اگر برای خاموش کردن
    اتوماتیک دوربین گزینه انتخاب نشود و بر روی off تنظیم شود بعد از خاموش
    شدن باطری دوربین با فشار دادن دکمه شاتر دوباره باطری روشن می‌شود.
  4. دوربین هنگامی که در حالت اتوماتیک AF (با استفاده از گزینه قرار گرفته بر روی لنز) باشد و مد دوربین بر روی یکی از مدهای دستی باشد (با چرخاندن صفحه چرخان مدرج در سمت چپ سطح بالایی دوربین مدهای دستی را می‌توان انتخاب کرد) با فشردن دکمه AF و چرخاندن دکمهٔ چرخان فرعی
    می‌توان یکی از سه مد AF را انتخاب کرد. این عمل سه حالت فوکوس اتوماتیک
    ارائه می‌دهد:one shot (نقطه فوکوس را ثابت نگه می‌دارد)، Al servo (نقطه
    فوکوس را مطابق با سوژه در حالت حرکت تغییر می‌دهد) و Al focus (نقطه فوکوس
    را مطابق با سوژه‌هایی که جهت حرکت آنها قابل پیش بینی نیست، تغییر
    می‌دهد)
  5. در هنگامی که دوربین در مدهای دستی است با فشردن دکمه DRIVE زمان فاصله
    بین عکس‌ها که تک تک باشد یا پشت سر هم یا زمان فشار دادن شاتر دوربین تا
    گرفتن عکس ۲ ثانیه(۲ در کنار ساعت دیده می‌شود) یا ۱۰ ثانیه (تنها یک ساعت
    دیده می‌شود، برای هنگامی که عکاس خود هم می‌خواهد در عکس باشد) را می‌توان
    با چرخان دکمهٔ چرخان اصلی در بالای دوربین تنظیم کرد.
  6. با چرخاندن صفحه چرخان مدرج یکی از
    مدهای پانزده‌گانه عکس تعیین می‌شود. اگر پشت دوربین به طرف ما باشد مدهای
    دستی در طرف راست چهارخانهٔ سبز رنگ قرار گرفته‌اند و مدهای اتوماتیک در
    طرف چپ این چهارخانهٔ سبز قرار دارند.
  7. در صورتیکه مایل بودید تمام تنظیمات را به شکلی که دوربین را خریداری
    کردید، باز گردانید، مد دوربین را روی یکی از مدهای دستی قرار داده، در
    سومین پنچره ابزار که به شکل یا آچار و سه نقطه در کنار آن است، گزینه پنجم
    clear settings را با فشردن SET انتخاب کرده سپس انتخاب خود را بار دیگر
    با انتخاب clear all camera settings تأیید کنید. با اینکار تنظیمات دوربین
    به حالت پیش فرض برمی‌گردد.

انتخاب مدها

در صفحه چرخان مدرج چهار خانهٔ سبز رنگ در امتداد نوار سفید بدنه دوربین قرار گرفته و نشاندهندهٔ اینست که دوربین در مد کاملاً اتوماتیک قرار دارد. صفحه چرخان مدرج
دارای ۱۵ مد است. در صورتیکه دوربین از پشت دیده شود، ۶ مد در سمت راست
چهارخانه سبز و ۸ مد در سمت چپ چهارخانه سبز برای بر روی صفحه چرخان مدرج
دیده می‌شود. چرخاندن صفحه چرخان مدرج با فشار دادن دکمه‌ای که در وسط این
صفحه قرار گرفته است امکانپذیر است.

بر روی صفحه چرخان مدرج که در کنار
گزینه روشن و خاموش کردن دوربین قرار دارد ۷ گزینه برای انتخاب مد در تنظیم
دستی و ۸ مد برای تنظیم اتوماتیک وجود دارد که می‌توان یکی از آنها را
انتخاب کرد.

  1. P: اگر به دوربین از پشت نگاه شود اولین گزینه سمت راست حالت اتوماتیک بصورت P بر روی صفحه چرخان مدرج دیده می‌شود. در این حالت دوربین تناسب مناسب را بین زمان نوردهی یا سرعت شاتر و دیافراگم ایجاد می‌کند.
  2. TV: تقدم شاتر، می‌توان با چرخاندن دکمه چرخان اصلی سرعت نوردهی یا سرعت شاتر را تنظیم کرد.
  3. AV: تقدم دیافراگم، می‌توان با چرخاندن دکمه چرخان اصلی
    دیافراگم را تنظیم کرد. در این حالت، عکاس می‌تواند دیافراگم مورد نظر خود
    را تنظیم کند و دوربین بر اساس اطلاعات نورسنج، سرعت شاتر را متناسب با
    نور محیط تنظیم می‌کند تا نورسنجی درست حاصل شود. از این حالت در شرایطی
    استفاده می‌شود که عکاس می‌خواهد دیافراگم را به منظور کنترل عمق میدان تحت کنترل داشته باشد.
  4. M: نوردهی دستی Manual Exposure
  5. B: برای عکسبرداری در شب Valve
  6. c: چند جنبه‌ای یا Multi-aspect
  7. تصویر دوربین: گزینه‌ای برای گرفتن تصاویر متحرک است.

مدهای تنظیم اتوماتیک

  1. چهارخانه سبز مد کاملاً اتوماتیک
  2. No-Flash zone
  3. Creative Auto mode بوجود آوردن مد اتوماتیک
  4. Portraits پرتره
  5. Landscapes منظره
  6. Close-ups کلوزآپ
  7. Sports ورزش
  8. Night Portraits پرتره در شب

کاربرد تنظیم سریع

گزینه تنظیم سریع در سمت راست گزینه منوی و اطلاعات دوربین قرار دارد و به
شکل دکمه‌ای چشم مانند است که بر روی آن تصویر Q حرف کیوی انگلیسی در درون
یک مربع سفید رنگ دیده می‌شود.

در حالت مدهای دستی

در صورتی که مد دوربین بر روی تنظیم دستی دوربین باشد، می‌توان با چرخاندن دکمهٔ چرخان فرعی
گزینه‌های زیر را تنظیم کرد. برای رفتن بر روی هر گزینه باید به طرف راست
یا چپ یا بالا و یا پایین Multi-controller کنترل‌کنندهٔ چندگانه را که
درست در اطراف SET قرار گرفته فشرد.

در تصویر از گوشه چپ و بالای تصویر ردیف اول، (از طرف چپ به راست)

انتخاب درجه نوردهی بدون استفاده از تنظیم سریع، توسط نیمه فشردن دکمهٔ شاتر دوربین و چرخاندن دکمهٔ چرخان فرعی در پشت دوربین صورت می‌گیرد. بر دور دکمه‌ای که روی آن SET نوشته شده دو حلقه وجود دارد، حلقهٔ کوچکتر Multi-controller کنترل‌کنندهٔ چندگانه که قابل چرخیدن نیست و تنها با فشار به چهار طرف آن عمل می‌کند و حلقهٔ بزرگتر دکمهٔ چرخان فرعی
نامیده می‌شود. فشار دادن دکمه‌ای که بر روی آن نوشته شده AF-ON نیز
عملکردی مشابه نیمه فشردن دکمهٔ شاتر دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد
اینست که در راهنمای دوربین چاپ شرکت کانن، دکمهٔ بالای دوربین دکمه چرخان اصلی یا به عبارتی گرداننده اصلی
نامیده شده ولی در فیلم آموزشی یوتیوب در مورد 50D، از دکمهٔ چرخان اطراف
SET در پشت دوربین، به عنوان گردانندهٔ اصلی نام برده شده‌است.

  1. M مد تصویر است که بر روی نوردهی دستی تنظیم شده‌است.
  2. 1/1000 سرعت نوردهی یا سرعت شاتر است.
  3. F.1.8 دیافراگم.
  4. 100 سرعت فیلم یا ایزو

ردیف دوم (از طرف چپ به راست)

  1. میزان نوردهی نشانه وسط را نشان می‌دهد و نشاندهنده اینست که نوردهی خنثی است.
  2. مربع سفید تکی نشاندهندهٔ تک تک عکس گرفتن است.
  3. توازن دوربین را در مانیتور نشان می‌دهد.

ردیف سوم (از طرف چپ به راست)

  1. Exposure compensation جبران نوردهی برای تنظیم نور فلش یا نور قسمت‌های مختلف عکس بکار می‌رود.
  2. Picture Style انتخاب سبک تصویر، انواع سبک‌های تصویر عبارتند:
    Standard، Portrait، Landscape، Neutral ،Faithful ،Monochrome ،User Def.
    1-3
  3. تنظیم تعادل رنگ سفید است. AWB نشاندهنده اتوماتیک بودن تعادل رنگ سفید است.
  4. تنظیم Auto Lighting Optimizer بهینه‌سازی خودکار روشنایی
  5. تنظیم Customize search button سفارشی کردن دکمهٔ جستجو

ردیف چهارم (از طرف چپ به راست)

  1. تنظیم مد AF
  2. تنظیم مد AF
  3. تنظیم نورسنج
  4. انتخاب کیفیت عکس، که در تصویر بر روی RAW تنظیم شده است.

ردیف پنجم و آخر

  1. در صورتیکه یک گزینه در حالت انتخاب باشد نام گزینه نوشته می‌شود.

دکمه شاتر دوربین در انتهای قسمت راست دوربین و در امتداد لنز قرار دارد. دکمه چرخان اصلی نیز بصورت دندانه دندانه در بالای دوربین و نزدیکی دکمهٔ شاتر قرار گرفته‌است.

در حالت مدهای اتوماتیک

در صورتی که مد دوربین بر روی ۶ مد از ۸ مد اتوماتیک باشد (نکته:دو مد
اتوماتیک کامل که بصورت مستطیل سبز رنگ است و مد ضد نور که در سمت چپ گزینه
اتوماتیک کامل قرار دارد شامل نمی‌شوند همچنین در عکسبرداری در شب نیز
انتخاب وضعیت هوا و نور قابل تنظیم نیست) فشار دادن تنظیم اتوماتیک ۹ گزینه
برای انتخاب رنگ و زمینه و ۷ گزینه برای انتخاب وضعیت هوا و نور در اختیار
ما می‌گذارد:

انتخاب رنگ و زمینه: پس از فشار دادن تنظیم اتوماتیک صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در اولین مستطیل نوشته شده استاندارد
اگر این گزینه را انتخاب نکنیم و به همین حالت باشد تنظیم خاصی بر روی عکس
انجام نمی‌شود. برای تغییر گزینه استاندارد ابتدا باید گزینه استاندارد را
انتخاب کرد پس از آن صفحه‌ای نشان داده می‌شود که تنظیمات زیر در آن دیده
می‌شود:

  1. استاندارد
  2. بالا بردن کنتراست نسبت به نسخهٔ استاندارد
  3. کم کردن کنتراست نسبت به نسخهٔ استاندارد
  4. بوجود آوردن تمایز در رنگ‌ها
  5. بالا بردن عمق تصویر
  6. تاریک کردن عکس نسبت به نسخهٔ استاندارد
  7. سرد کردن رنگ‌های عکس
  8. درآوردن عکس به صورت سیاه و سفید

انتخاب هوا و تنظیم نور: بجای تعادل نور سفید در حالت دستی این گزینه‌ها
در حالت اتوماتیک بکار برده می‌شوند. تحوه عمل: پس از فشار دادن تنظیم
اتوماتیک صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در دومین مستطیل نوشته شده استاندارد
اگر این گزینه را انتخاب نکنیم و به همین حالت باشد تنظیم خاصی بر روی عکس
انجام نمی‌شود. برای تغییر گزینه استاندارد ابتدا باید گزینه استاندارد را
انتخاب کرد پس از آن صفحه‌ای نشان داده می‌شود که تنظیمات زیر در آن دیده
می‌شود:

  1. استاندارد
  2. هوای آفتابی
  3. سایه
  4. ابری
  5. نور چراغ
  6. نور فلورسنت
  7. در زمان غروب

استفاده از مانیتور ال‎سی‎دی

گزینه استفاده از مانیتور ال‎سی‎دی در سمت راست جایی که چشم گذاشته می‌شود
دیده می‌شود و به شکل دکمه‌ای است که برروی آن تصویر دوربین و مانیتور
ال‎سی‎دی دیده می‌شود و در کنار آن یک دایره توپر قرمز وجود دارد.

دوربین کانن 60D دارای دو نمایشگر LCD است؛ یک صفحه نمایش LCD رنگی ۳
اینچ در پشت دوربین و یک LCD کوچکتر در بالای دوربین که برای وضعیت‌های
مختلف دوربین بوده به نمایشگر یا LCD وضعیت معروف است. صفحه نمایش LCD اصلی
دوربین EOS 60D Canon بسیار ارتقاء یافته است و حالا با ۱۰۴۰ کیلو پیکسل
خود رزلوشن بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

برای دیدن سوژه:

برای دیدن سوژه معمولاً چشمی استفاده می‌شود. چشمی یا ویزور یا و نمایاب اسامی‌ای هستند برای دریچه‌ای که عکاس سوژه‌اش را پس از بازتاب‌ها و گذر از عدسی‌های لنز، می‌تواند به راحتی و واقعی ببیند.

راه دیگر دیدن سوژه مانیتور است. برای استفاده از مانیتور ال‎سی‎دی یا
صفحه نمایش LCD اصلی دوربین به هنگام عکسبرداری جهت دیدن سوژه، باید
دکمه‌ای که در پشت دوربین قرار گرفته و برروی آن تصویر دوربین نقش بسته را
فشار داد.

با استفاده از اولین پنجره‌ای که در منوی دوربین از سمت چپ نشان داده
می‌شود (به شکل دوربین سفید در زمینهٔ قرمز رنگ و یک نقطه سفید در گوشه سمت
راست است)، زمان گرفتن عکس تا نشان دادن آن در مانیتور ال‎سی‎دی تعیین
می‌شود. با فشار دادن حلقه‌ای که به دور SET قرار گرفته بطرف بالا و یا
پایین می‌توان این زمان را از ۲ تا ۸ ثانیه تنظیم کرد و در آخر دکمهٔ SET
را برای حفظ فشار داد.

تنظیم نقاط فوکوس

با نگاه کردن به داخل چشمی دوربین و نیمه فشردن دکمهٔ شاتر نقاط چهار
گوش نارنجی رنگی بر روی تصویر دیده می‌شود که نشاندهندهٔ نقاط فوکوس است.
در مدهای اتوماتیک نمی‌توان نقطه فوکوس را تنظیم کرد. برای کنترل نقطه
فوکوس در حالت دستی MF ، و مدهای دوربین
بر روی یکی از چهار مد P. TV. AV. M باشد. سپس باید بزرگنمای دوربین را که
به صورت ذره‌بینی همراه با علامت بعلاوه درست در گوشه سمت راست دوربین وجود
دارد، فشار داده شود. با فشردن دکمه بزرگنمایی (روی آن علامت ذره بین و
علامت بعلاوه‌است) و چرخاندن دکمه چرخان اصلی و یا دکمهٔ چرخان فرعی می‌توان قاب اتوماتیک (نقاط فوکوس) را انتخاب کرد برای در حافظه ماندن قاب اتوماتیک باید یکبار دیگر دکمه بزرگنمایی را فشار داد.

تنظیم سرعت فیلم یا ایزو

تنظیم سرعت فیلم یا ایزو توسط فشردن دکمه ISO و چرخاندن محور چرخانی که دور دکمه SET قرار گرفته انجام می‌گیرد.

هرچه ایزو یا سرعت فیلم بیش‌تر باشد نیاز به نور کمتری خواهد بود ولی
کیفیت عکس‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. کیفیت عکسی که با ایزوی پایین گرفته
می‌شود، بهتر است ولی از طرفی دیگر هرچه ایزو کمتر باشد، باعث افزایش نویز و
در نتیجه کاهش کیفیت می‌شود.

معمولاً از ایزوی بالا برای عکس‌برداری از اشیاء متحرک و در محیط‌هایی با نور کم استفاده می‌شود.

  • تصاویر زیر توسط یک دوربین دیجیتال با ایزوهای
    ۱۰۰ و ۱۶۰۰ تحت شرایط نوری یکسان گرفته شده‌اند. فقط سرعت فیلم یا ایزو و
    زمان نوردهی متفاوت هستند.
  • ایزو: ۱۰۰، زمان نوردهی: یک سیصد و پنجاهم ثانیه

  • ایزو: ۱۶۰۰، زمان نوردهی: یک چهارهزارم ثانیه

  • مقایسه‌ای بین دوپرونده: برشی از هر دو عکس در حالت بزرگنمایی صد در صد.
    عکس بالا با حساسیت ۱۰۰ گرفته شده و عکس پایین با حساسیت ۱۶۰۰.

تنظیم دیافراگم

دیافراگم ۳۲، وضوح بک گراند باعث کاسته شدن اهمیت سوژه شده‌است.

دیافراگم ۵٫۶، سوژه از پس زمینه جدا شده‌است و اهمیت آن مشخص گردیده‌است.

ما می‌توانیم با بستن دیافراگم (انتخاب اعداد بزرگتر) به عمق میدان وضوح بیشتری دست یابیم.

در مدهای AV (تقدم دیافراگم) و M و می‌توان دیافراگم را تنظیم کرد. در
صورتی که مایل باشید که منظره پشت سوژه محو باشد باید دکمه شاتر را بصورت
نیمه فشرده درآورده و دکمه چرخان اصلی
را به سمت چپ بچرخانید در اینصورت اعداد کوچکتر می‌شود در صورتیکه تمایل
دارید تمامی منظره واضح باشد دکمه را به راست بچرخانید در اینصورت اعداد
بزرگتر خواهد شد. هر چه عدد کوچکتر باشد پشت تصویر تارتر می‌شود. پله‌های
کامل عدد دیافراگم بستگی به نوع لنز دارد:

  1. لنز (EF-S18-135mm F3.5-5.6 IS) ۲۲–۲۰–۱۸–۱۶–۱۴–۱۳–۱۱–۱۰–۹–۸–۷٫۱–۶٫۳–۵٫۶–۵٫۰–۴٫۵–۴٫۰–۳٫۵ است.
  2. لنز (Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM) در بازترین حالت f2.8 و در بسته‌ترین حالت f32.0 است.

تنظیم سرعت شاتر یا زمان نوردهی

تأثیر سرعت شاتر بر روی تصویر. هر چه زمان نوردهی یا سرعت شاتر کمتر باشد
برای مثال در حدود یک ثانیه قطرات آب پیوسته‎تر و در حال حرکت به نظر
می‌رسد و هر چه سرعت بیشتر (۱/۸۰۰) باشد قطرات آن ناپیوسته‌تر و در حالت
ثابت و ایستا به نظر می‌آید.

در صورتیکه نخواهیم از تنظیم سریع استفاده کنیم، برای تنظیم سرعت نوردهی یا سرعت شاتر ابتدا باید مد دوربین را بر روی TV: تقدم شاتر قرار بدهیم و سپس با چرخاندن دکمه چرخان اصلی سرعت را تنظیم کنیم. وقتی سرعت شاتر به یک ثانیه یا بیشتر نزدیک می‌شود دو تیک در کنار عدد دیده می‌شود.

زمان نوردهی فاصله زمانی‌ست که شاتر دوربین باز است و نور روی فیلم
عکاسی (در دوربین‌های غیر دیجیتالی) یا حسگرهای الکترونیکی (در دوربین‌های
دیجیتالی) اثر می‌کند. اغلب در نور کم زمان نوردهی بیشتر است. در عکس
برداری از اشیاء متحرک از زمان نوردهی کمتر استفاده می‌شود. زمان نوردهی بر
حسب ثانیه سنجیده می‌شود. به عنوان مثال یک هشت هزارم (۱/۸۰۰۰) ثانیه است.
زمانی که شاتر دوربین در کمتر از ۱/۶۰ ثانیه بسته می‌شود اصطلاحاً شاتر کند یا طولانی نامیده می‌شود. در این حالت دوربین با نوردهی طولانی تصویر را ثبت می‌کند. شاتر بالای ۱/۵۰۰ ثانیه، سرعت شاتر سریع
نامیده می‌شود. اگر طوری دوربین تنظیم شود که این دریچه با سرعت بسیار
بالایی باز و بسته شود عکس به اصطلاح Freeze می‌شود. یعنی اگر موضوع عکاسی
متحرک باشد سرعت باز و بسته شدن شاتر اینقدر بالاست که این تحرک در تصویر
ثبت نمی‌شود.

استفاده از سرعت‌های بالاتر شاتر نه تنها
ریسک لرزه‌های دوربین را کاهش می‌دهند بلکه می‌توانند از محو شدگی بوجود
آمده در هنگام حرکت سوژه، مثلاً تکان خوردن گل‌ها در اثر وزش نسیم یا باد،
هم جلوگیری نمایند البته این کار باعث می‌شود که نتوانید از باز بودن یا
گشودگی‌های زیاد دیافراگم (با اعداد کوچکتر نمایش داده می‌شود) استفاده
کنید.

تنظیم نورسنجی

با فشار دادن دکمه نورسنج که در سمت راست دکمه ISO قرار دارد و با علامت شبیه به چشم مشخص شده و چرخاندن دکمه چرخان اصلی می‌توان یکی از ۴ حالتِ نورسنج را انتخاب کرد.

تنظیم جبران نوردهی

کوه برفی، بدون جبران نوردهی

همان کوه، با +2EV پله. جبران نوردهی مثبت باعث روشن شدن تصویر شده است.

جبران نوری یا جبران نوردهی (Exposure Compensation) اشتباه به وجود
آمده در تنظیم نور دوربین را اصلاح می‌کند. در این دوربین جبران نوری در
محدوده مثبت و منفی سه گام نوری 3EV± کار می‎کند. بطور ساده می‌توان گفت در
جبران نوری مقادیر مثبت روشنایی تصویر را زیاد و مقادیر منفی تصویر را
تاریک تر می‌کند.

برای تنظیم جبران نوردهی مد دوربین باید بر روی یکی از سه مد P. TV. AV باشد.

تعادل رنگ سفید

طرف چپ عکسی را نشان می‌دهد که با دوربین دیجیتال گرفته شده است. نیمه سمت راست عکسی است طبیعی در همان نور.

تعادل رنگ سفید (به انگلیسی: White Balance) یا تعادل رنگ (به انگلیسی: Color Balance)
اصطلاحی است که در عکاسی، تصاویر دیجیتالی و چاپ بکار می‌رود و عبارت است
از به روند اصلاح رنگ‌ها که در این روند تن رنگ سفید که ممکن است تمایل به
برخی رنگ‌های دیگر داشته‌باشد تبدیل به سفیدِ کامل می‌شود و سایر رنگ‌ها
نیز به تناظر آن، اصلاح می‌شوند.

تنظیم تعادل رنگ سفید
با فشردن دکمهٔ منوی و انتخاب پنجره دوم پدیدار می‌شود. حالت اتوماتیک
تعادل رنگ سفید بصورت AWB نشان داده می‌شود. تنظیم تعادل رنگ سفید از روی
منوی، در صورت قرار داشتن دوربین بر روی مدهای دستی در اثر فشار دادن دکمهٔ
منوی و انتخاب دومین پنجره، گزینهٔ تعادل نور سفید
دیده می‌شود با انتخاب این گزینه حالت‌های مختلف زیر به صورت تصاویر
نمادین دیده می‌شود. با فشار دادن بر روی هر تصویر توضیح و نام حالت نوشته
می‌شود که می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد. خودکار: تعادل رنگ را با
توجه به شرایط نور و به صورت خودکار تنظیم می‌کند. روز: تعادل رنگ را برای
شرایط آفتابی خارج از ساختمان تنظیم می‌کند. سایه: تعادل رنگ را برای سایه
تنظیم می‌کند. ابری: تعادل رنگ را برای آسمان ابری تنظیم می‌کند. تابان:
تعادل رنگ را برای شرایط نور ملایم مثل موقعی که زیر نور لامپ قرار دهید
تنظیم می‌کند. فلورسنت: تعادل رنگ را برای نور مهتابی تنظیم می‌کند. فلش:
دستی: درجه رنگ:

تنظیم کیفیت ضبط

با استفاده از گزینه‌های اولین پنجره منو (به شکل دوربین سفید در زمینهٔ
قرمز رنگ و یک نقطه سفید در گوشه سمت راست است)، کیفیت ضبط (Recording
quality) تنظیم می‌شود. برای کیفیت ضبط JPEG، می‌توان ۸ گزینه را انتخاب
کرد و برای کیفیت ضبط RAW سه گزینه:RAW, MRAW , SRAW وجود دارد. برای
انتخاب RAW دکمه چرخان اصلی در بالای دوربین را بچرخانید و برای انتخاب
JPEG اولین دایره در اطراف دکمهٔ SET را به طرف چپ یا راست فشار دهید سپس
دکمهٔ SET را در وسط دکمه چرخان فرعی فشار دهید. حال در پنجره کیفیت ضبط
انتخاب شده توسط شما دیده می‌شود. Canon فایل‌های Raw (خام) خروجی
دوربین‎هایش را CR2 نامگذاری کرده است.

در چه مواردی باید از فرمت JPEG استفاده کرد و مزایای آن چیست؟

۱- بعلت حجم کمتر، امکان ذخیره تعداد بیشتری عکس در کارت وجود دارد.

۲- در بسیاری از موارد به کیفیت خیلی زیادی نیاز نیست. (عکسهای خانوادگی،..)

۳-فایلهای کم حجم به راحتی منتقل می‌شوند که این امر بخصوص برای عکاسان
خبری اهمیت دارد. همچنین انتقال بیسیم این فایلها راحت تر است.

۴-بسیاری از عکاسان، وقت یا تمایلی برای ویرایشهای پس از تهیه عکس ندارند.

۵-بسیاری از دوربینهای ارزان در هنگام تهیه فایلهای RAW، بسیار کند عمل می‌کنند.

موارد استفاده از فرمت RAW و مزایای آن

۱-فرمت RAW دقیقاً شامل تمام اطلاعاتی است که در هنگام تهیه عکس توسط
حسگر دریافت و ذخیره شده است. نه کمتر و نه بیشتر؛ بنابراین شما می‌توانید
حداکثر استخراج اطلاعاتی را چه در حال و چه در آینده از این فایل انجام
دهید.

۲-در این فرمت تغییری به منظور تنظیم White Balance انجام نمی‌شود. تنها
تنظیماتی را که کاربر برای White Balance انجام داده، در همان Tag همراه
فایل، ذخیره می‌شود اما اصل فایل تغییری نمی‌کند. در این حالت می‌توان
بهترین تنظیم دمای رنگ را برای فایل اصلی انجام داد. در فایلهای JPEG بعلت
تبدیل خطی و نیز اعمال تنظیم Curve روشنایی توسط دوربین، امکان تغییر White
Balance عملاً به خوبی فایلهای RAW وجود ندارد.

۳-عمل خطی سازی (Linear Conversion) و تفسیر رنگ (با استفاده از
الگوریتمهای تبدیل اطلاعات فیلترهای آرایه‌ای) در کامپیوتر انجام می‌شود.
این فرایند با پردازنده قویتر، وبرنامه‌های کاملتری، نسبت به آنچه که در
دوربین وجود دارد، انجام می‌گردد؛ بنابراین واضح است که نتیجه کار نیز
بسیار بهتر خواهد بود.

۴-امکان تغییر کنتراست و اشباع رنگ طبق نظر کاربر به بهترین وجه ممکن برای هر عکس انجام می‌شود.

۵-مهمترین مزیت فایل RAW آنست که در مرحله ویرایش، کاربر با یک فایل ۱۶
بیتی روبرو است نه با فایل ۸ بیتی. این موضوع بخصوص در هنگام اصلاح مناطق
بسیار روشن یا تاریک عکس خود را نشان می‌دهد چرا که در این موارد به جای
۲۵۶ سطح روشنایی با ۶۵۶۳۶ سطح روبرو هستیم و در نتیجه از ایجاد اثرات
مصنوعی و ناخواسته در هنگام ویرایش عکس جلوگیری می‌شود.

۶-چون فایلهای RAW از لحاظ اطلاعاتی هیچ تغییری نمی‌کنند، می‌توان آنها
را نگهداری کرد تا در آینده اگر آلگوریتم‎های بهتری برای تبدیل (در مرحله
خطی سازی، تفسیر رنگ و …) کشف شدند، مجدداً مورد پردازش قرار گیرند
وتصاویر بهتری ازآنها استخراج گردد. دقیقاً معادل فیلمی که می‌توان به امید
کشف راههای بهتر فرایند ظهور، آنرا برای آینده نگهداشت.

برای کسانی که می‌خواهند پردازش‌های ثانویه (Post Processing) را با
نرم‌افزارهای حرفه‌ای تری مانند آدوبی لایت روم و فتوشاپ و… که به مراتب
برنامه نویسی و الگوریتم پردازشی بهتری را در زمینه ویرایش عکس نسبت به
پردازشگر داخلی دوربین روی عکس‌های‌شان انجام دهند، بهتر است که با فرمت
RAW به عکاسی بپردازند ضمن اینکه فایل‌های خام جزئیات بیشتری را در مناطق
خیلی روشن و خیلی تیره عکس نگاه می‌دارند که با روش‌های پردازش موجود، تا
حدودی قابل بازیابی است زیرا اطلاعات RAW در اکثر دوربین‌ها بصورت ۱۲ بیتی
ذخیره می‌شوند و این بدین معنی است که شدت نور در روی هر پیکسل با عددی بین
۰ تا ۴۰۹۶ نشان داده می‌شود. اما در فایل‌های ۸ بیتی) مثل یک فایل Jpeg)
شدت نور در هر پیکسل با عددی بین ۰تا ۲۵۵ (۰ یعنی سیاه مطلق و ۲۵۵ یعنی
سفید مطلق) می‌تواند مشخص شود.

تبدیل فایلهای RAW:

برای تبدیل فایلهای RAW برنامه‌های بسیار مختلفی وجود دارد. همراه هر
دوربینی که امکان تولید این فایل را داشته باشد، نرم‌افزار مربوطه نیز از
همان شرکت وجود دارد. امکان تهیه برنامه‌های مجزا نیز وجود دارد. تقریباً
همه این برنامه‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند هرچند تفاوتهایی از
لحاظ محیط کار، آسانی کار، سرعت پردازش بایکدیگر دارند. برای تبدیل آنلاین
می‌توانید از سایت online-convert.com استفاده کنید. تغییر سیستم فایل در این سایت کمی وقت می‌برد.

فعال کردن قفل آینه

آینه‎ای در پشت لنز و در مقابل شاتر قرار گرفته که وظیفهٔ انعکاس تصویر و
نور به منشور و از آن به چشمی را بر عهده دارد. زمانی که دکمه شاتر فشرده
می‌شود آینه با سرعت بسیار زیادی به بالا پرتاب می‌شود و شاتر باز می‌شود
تا فیلم یا سنسور در معرض نور قرار بگیرد. این حرکت مکانیکی به دلیل سرعت
بالا لرزشی را حین گرفتن عکس به دوربین اعمال می‌کند و سبب می‌شود که عکس
گرفته شده تا حد کمی محو (Blur) شود. برای رفع این مشکل حالتی به نام
Mirror lock-up (فعال کردن قفل آینه) معرفی شده که با فعال کردن آن زمانی
که دکمه شاتر فشرده می‌شود آینه بالا می‌رود و در آنجا قفل می‌شود (در این
حالت چیزی در چشمی دیده نمی‌شود – در این حالت هنوز عکسی گرفته نشده است).
سپس با فشردن دوبارهٔ شاتر، عکس گرفته می‌شود و آینه نیز به جای خود باز
می‌گردد؛ بنابراین علاوه بر استفاده از سه‌پایه و غیرفعال کردن لرزش‌گیر
لنز، حالت Mirror lock-up نیز راه دیگری است برای دستیبابی به یک عکس شارپ
پیشنهاد می‌شود.

  • فعال کردن قفل آینه Mirror lock-up، توسط انتخاب گزینهٔ سوم از پنجره
    دهم که به شکل دوربین سفید در زمینهٔ قرمز است صورت می‎گیرد. ابتدا گزینه
    سوم را انتخاب کرده سپس دو گزینه Disable و Enable دیده می‌شود. اگر دوربین
    بر روی Disable تنظیم شده باشد ابتدا این گزینه را با فشردن دکمه SET
    انتخاب کنید نواری قرمز رنگ به دور آن نمایان می‌شود سپس با فشردن
    Multi-controller کنترل‌کنندهٔ چندگانه را که درست در اطراف SET قرار گرفته
    گزینه Enable را با فشردن دکمه SET انتخاب کنید. نکته مهم این است که پس
    از فعال کردن قفل آینه با یک بار فشردن دکمهٔ شاتر تنها یک تصویر سیاه دیده
    می‌شود و کسانی که آشنا نیستند احتمال خراب شدن دوربین را می‌دهند اما با
    فشردن دوباره دکمهٔ شاتر می‌توان عکسبرداری کرد. همچنین با انجام clear all
    camera settings فعال کردن قفل آینه به حالت اول برنمی گردد و تنظیم قفل
    آینه تنها بصورت دستی انجام می‌شود.



نقد و بررسی دوربین کانن EOS 60D

معرفی دوربین
دوربین Canon EOS 60D یک دوربینDSLR به اصلاح تابستانی جدید است. دوربین عکاسی کانن EOS 60D
که جایگزین مدل دو سال پیش دوربین کانن50D شده است دارای چندین ویژگی
برجسته است، ازجمله یک سنسور CMOS 18 مگا پیکسل، صفحه نمایش LCD 3 اینچ با
زاویه متغیر، قابلیت ضبط فیلم های فول HD همراه با کنترل های دستی، حالت
عکسبرداری پیوسته سریع با سرعت 3 و 5 فریم در ثانیه، سیستم اندازه گیری
iFCL 63 ناحیهCanon ، ساپورت کارت هایSD / SDHC / SDXC و دامنهISO از 100
تا 12800. دوربین دیجیتال کانن EOS 60D که بالاتر از مدل EUS 550D / Rebel T2i و پایین تر از دوربین کاننEOS 7D قرار دارد با قیمت 1100 پوند / 1310 یورو / 1100 دلار برای بدنه خالی عرضه می شود.
طراحی، ویژگی ها و کار با دوربین Canon EOS 60D
دوربین حرفه ای کانن EOS 60D تنها یک جایگزین مستقیم برای دوربین عکاسیEOS 50D
همراه با چند ویژگی بیشتر نیست. بلکه این دوربین یک کلاس و طبقه بندی جدید
در دوربین های DSLR شرکتCanon است که برای پر کردن شکاف و فاصله بین
دوربین مبتدی و غیر حرفه ایEOS 550D و دوربین حرفه ای EOS 7D
طراحی شده است. دوربین EOS 60D با ابعاد144.5 x 105.8 x 78 mm از نظر
اندازه دقیقاً نقطه بین این دو مدل است، و بنابراین کوچکتر از دوربین کانن
EOS 50D است که جایگزین آن شده است. دستگیره عمیق و نشیمن شصت در پشت این
دوربین دارای سطح آجدار است و این دوربین بر خلاف دوربین کوچکتر و ارزانتر
دوربین دیجیتال کانن EOS 550D برای افرادی که اندازه دست های آنها عادی تا
بزرگ است، اندازه خوبی دارد.
دوربین عکاسی دیجیتال کانن EOS 60D
با وزن 755 گرم ( همراه با باطری و کارت حافظه ) به دلیل استفاده از چهار
چوب فلزی و روکش پلاستیکی در آن که در دوربین دیجیتال EOS 550D نیز بکار
رفته است، کمی سبکتر از این مدل است. با وجودی که دوربین عکاسی کانن EOS 60D
فاقد بدنه از جنس آلیاژ منیزیم است اما به نظر ما برای کاربرد روزانه
دوربین مقاومی است و بویژه اینکه Canon ادعا می کند دوربین کانن EOS 60D
نیز مثل مدل پیش از خود مقاوم در برابر نفوذ هوا است و در طول عکسبرداری در
طول روز فشار کمتری بر روی شانه های کاربر وارد می کند.
در دوربین های SLR ساده تر تنظیمات دوربین معمولاً با استفاده از ترکیبی از
دکمه ها و یک پیچ کنترل صورت می گیرد. این روش برای افراد مبتدی وغیر حرفه
ای مناسب است، اما برای عکاسان حرفه ای که دوست دارند ترکیبی از نوردهی،
سرعت شاتر یا دیافراگم را به سرعت تنظیم کنند روش دست و پا گیری است. دوربین حرفه ای کانن EOS 60D
نیز مثل سایر دوربین های نیمه حرفه ای دارای دو پیچ کنترل و تنظیم است؛ یک
پیج کنترل کوچک در بالای دستگیره دوربین، و یک پیچ بزرگ گردان در پشت آن.
این پیچ کنترل سریع در پشت دوربین در تمام دوربین های Canon EOS حرفه ای
دیده می شود. این پیچ کنترل در مقایسه با پیچ های کنترل رایجتر کمی سلیقه
ای است، اما خیلی زود به آن عادت می کنید و چرخاندن آن راحت است.
دسته کوچکی که در دوربین کانن EOS 50D برای گشتن و حرکت
بین گزینه های منو بکار می رود در دوربین عکاسی دیجیتال کانن EOS 60D جای
خود را به یک کنترل چهار طرفه رایج داده است، که برای افرادی که مهارت آنها
در کار با دوربین فراتر از مدل های غیر حرفه ای تری دوربین کانن EOS 550D
رفته است گزینه مناسب تری است. دسته کنترل دوربین عکاسی کانن EOS 50D نیز
کارایی خوبی دارد، بویژه اینکه در دوربین های DSLR حرفه ترCanon نیز از آن
استفاده شده می شود؛ اما چیزی که کمتر قابل درک است طراحی این کنترل چهار
طرفه است. این کنترل چهار طرفه کمی از پیچ گردی که در اطراف آن قرار گرفته
است بیرون می زند و خود کنترل نیز بیشتر شبیه به یک پیچ و چرخ است. عادت
کردن به این آرایش نه چندان خوب کمی زمان می برد. پیچ حالت های دوربین کانن EOS 60D دارای یک دکمه قفل است که مانع تغییر ناخواسته ی تنظیمات دوربین می شود.
در دوربین EOS 50D با فشار دادن دسته کوچک حرکت در منو صفحه کنترل سریع (Quick Control ) جدید دوربین باز می شود. در دوربین EOS 60D
این کار از طریق دکمه اختصاصی Q صورت می گیرد. بسته به اینکه دوربین در
کدام یک از حالت های عکسبرداری قرار داشته باشد با این دکمه و صفحه کنترل
سریعی که باز می شود می توان از طریق صفحه LCD دوربین پارامترهای گوناگونی
را تنظیم کرد و برای حرکت بین گزینه های مختلف می توان از کنترل چهار طرفه
پشت دوربین دیجیتال کانن EOS 60D استفاده کرد. صفحه کنترل
سریع که شبیه سیستمی است که Sony برای مدتی در دوربین های Alpha DSLR خود
استفاده کرده است برای عکاسان مبتدی و کاربر روی سه پایه بسیار مناسب است.
CANON EOS 60D
در صفحه بالای دوربین عکاسی دیجیتال کانن EOS 60D و در بالای نمایشگر LCD
کوچکتر و ساده شده ی وضعیت ( دوربین ) چهار دکمه قرار دارند؛ که تک تک آنها
در این دوربین به جای کاربر دوگانه ای که در دوربین دیجیتال کانن 50D
دارند تنها یک کاربرد داشته و یک کار انجام می دهند. با وجودی که سر در
آوردن از این سیستم هنگامی که دوربین مقابل چشم باشد ساده تر و کار کردن با
آن آسانتر است، اما ناگزیر لازم است که کاربر خیلی بیشتر از دوربین EOS
50D در بین گزینه های مختلف سیستم منوی دوربین به دنبال تنظیمات مورد نیاز
خود بگردد. دوربین کانن 60D دارای دو نمایشگر LCD است؛ یک صفحه نمایش LCD
رنگی 3 اینچ در پشت دوربین و یک LCD کوچکتر در بالای دوربین که برای وضعیت
های مختلف دوربین بوده به نمایشگر یا LCD وضعیت معروف است. در دوربین های
ارزانتر LCD پشت دوربین معمولاً هر دوی این وظایف – نشان دادن تصویر و نشان
دادن تنظیمات اصلی دوربین – را انجام می دهد، اما در دوربین عکاسی 60D
اکثر تنظیمات اصلی دوربین را می توان از بالا بر روی LCD وضعیت دوربین
مشاهده کرد. این LCD وضعیت می تواند کار با دوربین دیجیتال 60D
را سریعتر کرده و احتمالاً عمر باطری دوربین را نیز افزایش دهد؛ البته به
این بستگی دارد که تا چه حد از نمایشگر LCD پشت دوربین استفاده کنید.
صفحه نمایش LCD اصلی دوربین EOS 60D Canon بسیار ارتقاء یافته است و حالا
با 1040 کیلو پیکسل خود رزلوشن بسیار خوبی را ارائه می کند؛ در نتیجه ممکن
است شما هم به این نتیجه برسید که دل کندن از این LCD با کیفیت و خاموش
کردن آن به هنگام گرفتن عکس کار دشواری است. مهم تر اینکه این LCD با کیفیت
باعث می شود دوربین عکاسی کانن EOS 60D
همتراز بسیاری از رقبای خود شود و از سوی دیگر این امکان را برای شما
فراهم می آورد میزان وضوح عکس ها و تصاویر خود را با استفاده از LCD بررسی
کنید؛ که این مسئله مشکل دیرینه و حل نشده ای در دوربین هایDSLR غیر حرفه
ای و نیمه حرفه ای Canon بود. رزلوشن 1040000 نقطه صفحه LCD پشت دوربین
دیجیتال کانن 60D شاید به ظاهر تفاوت چندانی با رزلوشن 920000 نقطه نمایشگر
مدل EOS 50D نداشته باشد، اما با توجه به اینکه نسبت ابعاد این صفحه نمایش
جدید 3 به 2 است – یعنی برابر با نسبت ابعاد سنسور تصویر دوربین – عکس ها
در این LCD تمام صفحه را بطور کامل می پوشانند و هیچ نوار سیاه رنگی در
بالا یا پایین تصاویر قرار نمی گیرد.
مهمتر اینکه دوربین عکاسی دیجیتال کانن 60D اولین دوربینEOS DSLR است که در
آن از صفحه نمایش LCD مفصل دار و قابل چرخش استفاده شده است. مدت ها طول
کشیده است تاCanon به این درک برسد که زمانی می توان از پتانسیل نمای زنده (
Live View ) و حالت فیلمبرداری دوربین بطور کامل بهره برد که نمای زنده بر
روی یک صفحه نمایش لولایی و مفصل دار که قابل چرخش باشد ارائه شود، اما
Canon نیز بالاخره به جمع Sony, Panasonic, Olympus و این اواخرNikon در
عرضه مدلی پیوست که دارای این ویژگی باشد. صفحه نمایش چپ لولای رزلوشن
بالایCanon به لحاظ انعطاف همتراز LCD های بکار رفته در دوربین های DSLR
شرکت های Panasonic , Olympus و بسیار منعطف تر از LCD هایی است که در
دوربین هایSony DSLR وNikon دیده می شوند. این LCD زاویه آزاد رزلوشن بالا
تنها یک ویژگی لوکس نیست. این LCD خیلی کارآمدتر و پرکاربردتر از ترکیب
معمول چشمی اپتیکال وLCD ثابت است و زاویه های دید جدیدی فراهم کرده و
خلاقیت کلی شما را افزایش می دهد. مهمتر از همه، این LCD روش و وسیله ای
بسیار جالب و خوب برای کادربندی تصاویر است. دوربین کانن 60D
دارای یک فلاش از نوع جهشی است که مجهز به یک فرستندهSpeedlite یکپارچه
داخلی است و از طریق این فرستنده قادر است بدون نیاز به هیچ لوازم جانبی یا
فرستنده خارجی ایی تا دو گروه از نورهای خارجی Speedlite را کنترل کند. در
دوربین دیجیتال کانن EOS 60D پورت PC Sync ( همزمانی از طریق کامپیوتر )
برای اتصال دوربین به نورهای خارجی که در دوربین کانن 50D وجود دارد حذف
شده است. این امر باعث محدود شدن استفاده و کاربرد دوربین عکاسی کانن EOS 60D در محیط های استودیوای می شود.
دوربین دیجیتال کانن EOS 60D
نیز مثل سایر دوربین های DSLR که برای عکاسان مبتدی و آماتور طراحی می
شوند برای عکسبرداری دارای گزینه ها و حالت های پورتره، منظره، کلوزآپ (
نمای نزدیک )، ورزشی، پورتره در شب و فلاش خاموش است. این حالت ها بر روی
پیچ بزرگ حالت های دوربین قرار دارند. این پیچ تغییر حالت های دوربین در
بالا سمت چپ دوربین قرار گرفته است و دارای یک دکمه قفل است که مانع تغییر
تصادفی و ناخواسته حالت دوربین می شود. تمام این حالت ها از تمام جنبه ها
کارکرد خوبی دارند. بغیر از حالت ماکرو کلوزآپ که تصویری با نسبت یک به یک
تولید نمی کند ( برای این کار نیاز به یک لنز ماکرو مخصوص است ).
البته دوربین حرفه ای EOS 60D برای افرادی که خواستار کنترل بیشتر و
پیشرفته ای بر روی نوردهی هستند چند حالت دستی و نیمه خودکار نیز
دارد.Canon اسم این حالت های پیشرفته را « منطقه خلاق » گذاشته است و تمام
تنظیمات عادی شامل برنامه، اولویت دیافراگم، اولویت شاتر و حالت تمام دستی
را جزء این بخش از پیچ حالت های دوربین قرار داده است. از سوی دیگر دوربین
کانن EOS 60D دارای یک حالت عکسبرداری نیمه خودکار به نام حالت خودکار خلاق
( Creative Auto ) نیز است که این حالت برای عکاسان مبتدی ای طراحی شده
است که مهارت آنها در عکاسی فراتر از حالت تمام خودکار Full Auto است. در
این حالت این دسته از کاربران و عکاسان می توانند با استفاده از صفحه LCD و
از طریق یک سیستم اسلایدر ساده تعدادی از تنظیمات اصلی عکسبرداری نظیر
دیافراگم و جبران نوردهی را تنظیم کنند، که در دوربین به عنوان پس زمینه و
نوردهی معرفی شده اند.
دوربین عکاسی کانن EOS 60D دارای چندین فیلتر خلاق و ابتکاری است که وجود
آنها نشان دهنده گرایش بیشتر دوربین به سمت عکاسان و کاربران مبتدی است.
این افکت های ابتکاری شامل همان فیلترهایی هستند که در دوربین های کامپکت
شرکت کانن دیده می شوند. افکت و فیلتر فوکوس فرم ( Soft Focus ) جلوه
دراماتیکی به تصویر داده و بازتاب های براق را از بین می برد، فیلترGrainy
Black and White جلوه بی زمانی به تصویر می بخشد، با فیلتر دوربین اسباب
بازی می توان به تصویر سایه روشن اضافه کرده و رنگ ها را تغییر داد، و افکت
مینیاتوری باعث می شود ظاهر یک صحنه شبیه به یک ماکت کوچک شود و ظاهر و
افکت یک لنز تغییر انحراف را شبیه سازی می کند. تمام این فیلترها و افکت ها
را می توان هم بر روی فایل های JPEG و هم بر روی فایل های RAW قبل و بعد
از گرفتن عکس اعمال کرد.
CANON EOS 60D_www.tehrancamera.com

علاوه بر این موارد، دوربین کانن EOS 60D
دارای یک ویژگی و حالت جدید به نام Basic+ است که به هنگام عسکبرداری
درحالت های Basic ( پایه ایی ) محیط خلاقی بر روی تصاویر اعمال می کند.
حالت Basic+ حالت پیشرفته گزینه قدیمی تر Picture Styles است و گزینه هایی
که در این حالت می توان بر روی حالت های صحنه اعمال کرد عبارتند از :
درخشان ( Vivid )، نرم ( Soft )، گرم، شدید، سرد و روشنتر ( Brighter ). از
طرف دیگر دوربین دیجیتال کانن EOS 60D از طریق افکتShoot
by Lighting ( عکسبرداری بر اساس نور ) بر روی پارامتری که اساساً توازن
نور سفید محسوب می شود کنترل فراهم می کند. این افکت دارای گزینه هایی نظیر
نور روز، سایه، هوای ابری، نورآفتابی ( تنگستن )، نور مهتابی و غروب
خورشید است.
هنگامی که دوربین عکاسی کانن EOS 60D در یکی از حالت های دستی و نیمه
خودکار موجود در « منطقه خلاق » بر روی پیچ حالت های دوربین قرار داشته
باشد، کاربران می توانند تنظیمات ISO را در یکی از 8 وضعیت موجود ازISO 100
تاISO 12800 تنظیم کنند ( البته حالت ISO 12800 از طریق گزینه « Expansion
ISO( گسترش ISO) » در منوی Function فعال می شود ). این میزان دامنه ISO
اکثر شرایط نوری را پوشش می دهد. دوربین عکاسی دیجیتال کانن EOS 60D دارای
سه حالت فوکوس خودکار ( تک شات، فوکوس AI و فوکوس AI Servo ) و 6 گزینه از
پیش تنظیم شده، خودکار، کلوین و توازن نور سفید سفارشی است. چشمی دوربین
EOS 60D تمام اطلاعات اصلی نوردهی از جمله سرعت ISO را نمایش می دهد، و در
دوربین حرفه ای کانن EOS 60D نیز مثل دوربین دیجیتال کانن EOS 60D از سیستم
فوکوس خودکار (AF) 9 نقطه استفاده شده است، که تمام سنسورهای آن از نوع
متقاطع هستند. سیستم اندازه گیری دوربین حرفه ای کانن EOS 60D از دوربین
کاننEOS 7D گرفته شده است؛ که دارای سنسور اندازه گیری دو لایه 63 ناحیه
است، که برای ایجاد نوردهی اطلاعات فوکوس، رنگ و روشنایی را تحلیل می کند.
دوربین دیجیتال EOS 60D دارای چهار حالت اندازه گیری، از جمله یک حالت
اندازه گیری نقطه ای ( Spot ) 4% است؛ که این حالت در شرایط نوری دشوار
جایگزین مفیدی برای سیستم اندازه گیری عالی و یکنواخت تخمینی( Evaluative )
است.
طراحی سیستم منوی بکار رفته در دوربین عکاسی EOS 60D مانند سیستم منوی کانن EOS 550D است، که به نوبه خود طراحی خود را از دوربین های حرفه ای EOS
وام گرفته است. این سیستم منو شامل یک ساختار تب است که نیازی به گشتن در
بین گزینه های مختلف نیست و بسته به حالت عکسبرداری شامل 11 تب افقی با کد
رنگ مختلف است، که هر تب شامل تا 7 گزینه است و برای گزینه ها و تنظیمات
گوناگون دوربین دسترسی سریع و آسانی فراهم می کند. در این سیستم این قابلیت
نیز وجود دارد که یک پیج یا صفحه سفارشی برای تنظیمات پرکاربرد خود از
طریق تبMy Menu ایجاد کنید. در این میان تنها کار کردن با منوی Custom
Functions ( کاربردها یا تنظیمات سفارشی ) کمی دشوار است.
ما دوربین EOS 60D را با لنز EF-S 18 – 200 mm F 3.5 – 5.6 IS که همراه
دوربین عرضه می شود، آزمایش کردیم؛ که دارای یک دامنه کانونی بسیار
پرکاربرد و کارآمد و یک سیستم لرزه گیر اپتیکال است. وجود این سیستم لرزه
گیر بر روی لنز برای Canon بسیار مهم و حیاتی است، زیرا رقبایی مثل
Pentax،Olympus و Sony همگی سیستم لرزه گیر ار در داخل دوربین های DSLR خود
طراحی می کنند. فرق بینCanon ( و Nikon ) با سایر تولید کنندگان دوربین در
این است که شرکت هایی مثل Olympus , Sony و Pentax سیستم لرزه گیر دوربین
های خود را در داخل بدنه تعبیه می کنند، نه در لنز دوربین و به همین دلیل
دوربین با تمام لنزهای ساخت این شرکت ها کار می کند. سیستم لرزه گیر Canon
محدود به نوع لنزی است که همراه دوربین عرضه یا استفاده می شود، اما این
ویژگی نه چندان شاخص و برتر را دارد که تأثیر لرزه گیری را در چشمی دوربین
نشان می دهد – زیرا بر روی لنز تعبیه شده است. از سوی دیگر Canon و Nikon
ادعا می کنند سیستم لرزه گیر با پایه لنز – تعبیه شده در داخل لنز – ذاتاً
بهتر از سیستم لرزه گیر با پایه بدنه دوربین – تعبیه شده در بدنه – است؛
اما اتفاق نظری بر سر این مسئله و ادعا وجود ندارد.
دوربین کانن EOS 60D دارای فوکوس خودکار سریع و کارآمدی است که بسیار خوب
می تواند سوژه های متحرک را دنبال کند و تقریباً بی صدا است؛ حتی با یک لنز
ارازان قیمت نظیر EF-S 18 – 200 mm. اگر می خواهید دوربین دیجیتال کانن EOS 60D
را به عنوان جایگزین یک مدل قدیمی تر یا ارزانتر EOS کنید و هم اکنون یک
یا چند لنز دارید می توانید تنها بدنه خالی کانن EOS 60D را بخرید.
در دوربین دوربین عکاسی کانن EOS 60D
نیز از همان پردازشگر DIGIC 4 استفاده شده است که در مدل قبلی EOS بکار
رفته است. در این پردازشگر سرعت پردازش تصویر، زمان استارت و شروع بکار
دوربین و مرور تصاویر سریعتر است، و نسبت به دوربین های EOS قدیمی تر در
تصاویر ISO بالا کاهش نویز بهتری ایجاد می کند. سرعت عسکبرداری پیوسته در
دوربین کانن EOS 60D به دلیل افزایش رزلوشن سنسور این دوربین به 18 مگا
پیکسل و به تبع آن بالا رفتن رزلوشن تصاویر بسیار کمتر از سرعت عکسبرداری
پیوسته در مدل قبلی EOS 50D است. این سرعت در دوربین کانن EOS 60D به میزان
58 تصویر JPEG فول سایز یا 16 تصویر RAW به 5.3 فریم در ثانیه می رسد ( یک
ثانیه کمتر از مدل 50D ).
( دو عکس)
سیستم نمای زنده ( Live View ) دوربین دیجیتال EOS 60D
بسیار شبیه به مدل های 50D و 550D است. اگر به تازگی کار با دوربین های
DSLR را شروع کرده اید یا قصد دارید اطلاعاتی راجع به این سیستم از دوربین
ها کسب کنید و با اصطلاح « نمای زنده » آشنا نیستید، لازم به ذکر است که
کار نمای زنده یا Live View در دوربین های DSLR این است که این امکان را
برای شما فراهم می کند تا بتوانید صحنه مقابل دوربین یا سوژه خود را به جای
چشمی به صورت یک تصویر زنده و در زمان جاری بر روی صفحه LCD دوربین مشاهده
کنید. این ویژگی دوربین های DSLR جذابیت زیادی برای کاربران دوربین های
کامپکت دارد که عادت کرده اند با گرفتن دوربین به فاصله یک دست از بدن و
کادربندی تصویر از طریق LCD پشت دوربین عکس بگیرند. حالت عسکبرداری با نمای
زنده برای عکاسان ماکرو نیز جذابیت خاصی دارد، زیرا هنگامی که دوربین بر
روی سه پایه و در زاویه سختی قرار داشته باشد، معمولاً از طریق LCD بهتر و
راحتتر می توان به سوژه نگاه کرده و کادربندی کرد.
حالت نمای زنده بر روی دوربین عکاسی کانن EOS 60D آسان تر از دوربین عکاسی
کانن 50D روشن می شود. در دوربین کانن EOS 50D برای روشن کردن نمای زنده
باید وارد سیستم منوی دوربین شد، اما در دوربین EOS 60D برای روشن کردن
نمای زنده یک دکمه اختصاصی در پشت دوربین و سمت راست چشمی اپتیکال وجود
دارد. در نمای زنده دوربین عکاسی دیجیتال EOS 60D می توان ویژگی جدید تراز
الکترونیکی افقی و هیستوگرام زنده را فعال کرد؛ که این دو به کادربندی و
تنظیم نوردهی تصویر بسیار کمک می کنند و از طرف دیگر در نمای زنده می توان
تا 10 برابر اندازه تصویر بر روی صفحه LCD در تصویر زوم کرد. در این دوربین
فوکوس از دو طریق دکمه قفلAF–ON یا بصورت سنتی از طریق نیم دکمه کردن دکمه
شاتر صورت می گیرد. نمای زنده دوربین را می توان با استفاده از نرم افزار
EOS Utility از راه دور نیز کنترل کرد، که این ویژگی این امکان را برای شما
فراهم می آورد تنظیمات دوربین را از طریق یک کامپیوتر تنظیم کرده و عکس
بگیرید. نمای زنده دوربین کانن EOS 60D
با فراهم کردن سه نوع سیستم فوکوس هم برای کاربران مبتدی مناسب است و هم
برای کاربران حرفه ای تر. اولین سیستم فوکوس در نمای زنده فوکوس خودکار
سریع ( Quick AF ) است که با برگرداندن فیزیکی آینه دوربین برای درگیر شدن
سنسور فوکوس خودکار کار می کند. این حرکت آینه دوربین باعث می شود تصویر
LCD دوربین دیجیتال EOS 60D پیش از آنکه یک ثانیه بعد مجدداً نمایش داده
شود، بطور موقت قطع شود و باعث ایجاد یک صدای فیزیکی می شود. دو سیستم دیگر
فوکوس خودکار زنده یا Live AF و فوکوس خودکار زنده همراه با تشخیص چهره (
Detection face ) هستند، که از یک سیستم فوکوس خودکار کنتراست تصویر
استفاده می کنند. این سیستم شبیه دوربین های غیر حرفه ای کامپکت است که
مزیت های اصلی آن عبارتند از : قطع کامل صدای فوکوس در حین کار و عدم قطع
شدن تصویر LCD. متأسفانه این دو سیستم خیلی کندتر از سیستم فوکوس خودکار
سریع هستند و بیش از 3 ثانیه طول می کشد تا در نور روشن بر روی یک سوژه
کاملاً مشخص فوکوس کنند. یکی از مزیت های سیستم فوکوس در نمای زنده این است
که می توان نقطه AF را در اطراف صفحه نمایش حرکت داد و دوربین عکاسی EOS 60D در اکثر شرایط چهره ها را خیلی خوب تشخیص می دهد. از نمای زنده برای حالتی از دوربین EOS 60D Canon
نیز استفاده می شود که بدون شک کاربران بسیاری را به این دوربین علاقمند
خواهد کرد؛ حالت فیلمبرداری دوربین. اگر پیچ حالت های دوربین را بر روی
وضعیتی تنظیم کنید که با یک آیکن و تصویر دوربین فیلمبرداری مشخص شده است، دوربین EOS 60D
بطور خودکار در حالت فیلمبرداری قرار می گیرد. قبل از شروع به گرفتن فیلم
باید بصورت دستی یا با استفاده از فوکوس خودکار به شکلی که در بالا توضیح
داده شد بر روی سوژه فوکوس کنید، و نور دهی و ISO را به دلخواه تنظیم کنید.
برای انجام این کار ابتدا باید وارد منوی دوربین شوید و در اولین تب وارد «
نوردهی فیلمبرداری ( Movie Exposure ) » شده و گزینه « دستی ( Manual) »
را انتخاب کنید. حال می توانید دیافراگم، سرعت شاتر ( در بازه مشخص خود ) و
ISO را بصورت دستی تنظیم کنید. توجه داشته باشید حتی اگر در حالت
فیلمبرداری نوردهی دستی را فعال کنید، باز می توانید در صورت نیاز از ویژگی
هایی مثل قفل AF و جبران نوردهی استفاده کنید. وقتی همه چیز تنظیم و آماده
شد، می توانید با زدن دکمه نمای زنده / ضبط فیلم در پشت دوربین شروع به
گرفتن فیلم کنید.
دوربین کانن 60D نیز مانند مدل های 6D و550D هنگام گرفتن فیلم های فول HD
با سرعت 24، 25 یا 30 فریم در ثانیه و هنگام گرفتن فیلم های 720p HD یا
رزلوشن VGA با سرعت 50 یا 60 فریم در ثانیه فیلم می گیرد. اما باید به این
نکته نیز توجه داشته باشید که فریم ریت ( سرعت فیلمبرداری ) موجود در هر یک
از این دو حالت به این نیز بستگی دارد که در گزینه « سیستم فیلمبرداری یا
Video System » در منوی دوربین چه تنظیماتی را نتخاب کرده اید : NTSC یا
PAL. یکی دیگر از ویژگی های جدید دوربین دیجیتال کانن 60D در حالت
فیلمبرداری این است که با این مدل در حالتی که با روزلوشن استاندارد (SD)
فیلمبرداری کنید می توانید از یک ویژگی و حالت جدید به نام «Movie Crop »
یا کراپ فیلم استفاده کنید. این ویژگی به این معنی است که می توانید به
دوربین عکاسی کانن 60D دستور دهید برای ضبط فیلم تنها از640 x 480 پیکسل
مرکزی بر روی سنسور استفاده کند؛ که یک بزرگنمایی تقریباً8x ( 8 برابر) در
اختیار شما قرار می دهد. این ویژگی زمانی به کار می آید که برای به تصویر
کشیدن اتفاقی که در فاصله دور رخ می دهد تله کافی در اختیار نداشته باشید.
دوربین کانن EOS 60D در طول فیلمبرداری فوکوس را بطور خودکار تنظیم نمی
کند، اما در طول گرفتن فیلم هر زمان که بخواهید می توانید فوکوس خودکار را
فعال کنید. اما توجه داشته باشید ضرر فعال کردن فوکوس خوکار ممکن است بیش
از منفعت آن باشد؛ زیرا میکروفن دوربین صدای موتور فوکوس را ضبط می کند و
حتی ممکن است سوژه برای چند ثانیه از فوکوس خارج شود. البته می توانید از
قابلیت فیلمبرداری با عمق میدان کم این دوربین DSLR استفاده کنید، اما در
این صورت شاید بهتر باشد چند وسیله جانبی خریداری کنید که فوکوس دستی و
کشیدن فوکوس را آسانتر می کنند.
در دوربین عکاسی کانن EOS 60D می توانید از ویرایش
مقدماتی داخل دوربین استفاده کرده و با بریدن بخش هایی از ابتدا و انتهای
فیلم آن را کوتاهتر کنید. دوربین کانن 60D دارای یک میکروفن داخلی برای ضبط
صدا بصورت مونو است و می توانید یک میکروفن خارجی مجهز به یک سوکت استریو
را به ترمینال IN میکروفن خارجی دوربین وصل کنید. همچنین می توانید سطح ضبط
صدا را بصورت دستی در 64 گام تنظیم کنید تا مطمئن شوید ترک صوتی با کیفیت
بصری فیلم هم خوانی داشته باشد. دوربین EOS 60D یک فیلتر باد (Wind Filter ) برای گرفتن نویز صدا نیز دارد.
در دوربین عکاسی کانن EOS 60D نیز برای گردگیری کردن سنسور از همان سیستمی
استفاده شده است که در مدل های قبلی این سری از دوربین ها بکار رفته است.
در این سیستم برای پاک کردن تمام گرد و خاک ها از سطح سنسور، سنسور به مدت
کوتاهی به شدت تکان داده می شود. این ویژگی و سیستم می توان نیاز به تمیز
کردن دستی سنسور را به تأخیر بیاندازد؛ حتی برای مدت طولانی، اما این سیستم
قادر به پاک کردن رسوبات « چسبناک » نظیر اسپری های نمکی، گرده گل ها یا
لکه ها و دوده های به جا مانده از تمیز کردن سرسری سنسور یا استفاده از
مواد شوینده نامناسب نیست. از طرف دیگر در دوربین دیجیتال کانن 60D نیز از
سیستم اطلاعات حذف گرد و خاک ( Dust Delete Data ) دوربین 60D استفاده شده
است؛ که این سیستم قادر به مشخص کردن محل گرد و خاک قابل رویت بر روی سنسور
است. این گرد و خاک را سپس می توان بعد از گرفتن عکس با نرم افزار Digital
Photo Profession 91 که به همراه دوربین ارائه می شود بطور خودکار حذف یا
پاک کرد.
یکی از ویژگی های دوربین عکاسی کانن 60D، ویژگی « اصلاح روشنایی محیطی »
است که عملکرد آن خیلی ساده تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد. این
ویژگی اساساً تأثیرات ناخواسته سایه روشنی که معمولاً در عکس های واید در
گوشه های فریم دیده می شوند را اصلاح می کند. دوربین کانن EOS 60D
دارای یک پایگاه داده های اطلاعات اصلاح برای بسیاری از لنزهای Canon است و
در صورتی که ویژگی اصلاح روشنایی محیطی فعال باشد آن را بطور خودکار بر
روی تصاویرJPEG اعمال می کند. تا 40 لنز را می توان در داخل دوربین عکاسی
EOS 60D برنامه ریزی کرد و برای انتخاب بیش 80 لنز موجود است. اصلاح
روشنایی محیطی ویژگی مفید و کار آمدی است، بویژه برای عکاسانی که بیشتر از
فرمت JPEG استفاده می کنند، و این ویژگی را می توان بدون هیچ مشکلی همیشه
روشن گذاشت.
در دوربین دیجیتال کانن 60D پس از گرفتن یک عکس گزینه های متعددی برای پخش،
مرور و مدیریت تصاویر وجود دارد. با فشار دادن دکمه Info ( اطلاعات )
اطلاعات بیشتری درباره تصویر گرفته شده بر روی صفحه LCD نمایان می شود، که
با این کار یک هیستوگرام تصویر و تمام اطلاعات Exif عسکبرداری شامل سرعت
شاتر و زمان و تاریخ گرفته شدن عکس بالا می آید. با فشار دادن دوباره دکمه
Info یک هیستوگرامRGB دیگر نیز بر روی LCD نمایان می شود. در دوربین کانن EOS 60D
به راحتی می توان تصاویر را با دقت بیشتری مشاهده و بررسی کرد؛ زیرا کاربر
می تواند به میزان 15 برابر در تصویر زوم کرده و بزرگنمایی آن را افزایش
دهد، و این امکان نیز وجود دارد که بتوان عکس ها را در مجموعه ای از 9 صفحه
تماس نگاه کرد. همچنین می توانید در داخل دوربین تصاویر را پاک کنید،
بچرخانید، یک اسلاید از تصاویر بگیرید، تصاویر را محافظت کنید تا امکان پاک
کردن آنها وجود نداشته باشد، و گزینه های مختلف چاپ تصاویر را تنظیم کنید.
در داخل دوربین حرفه ای کانن 60D می توانید تصاویر خود را از 1 تا 5 درجه
بندی کنید، و این درجه بندی با استفاده از نرم افزارDPP شرکت کانن و برخی
از برنامه های ویرایش تصویر در یک کامپیوتر قابل مشاهده است.
دوربین کانن EOS 60D برای عکاسانی که با فرمت RAW کار می کنند دارای
پردازشگر تصویر RAW داخلی است. در تمام تصاویر RAW گرفته شده می توان موارد
زیر را تنظیم کرد : میزان درخشندگی، کیفیت، توازن نور سفید، فضای رنگ، سبک
عکس، اصلاح نور محیطی، بهینه ساز نور خودکار، اصلاح اعوجاج، کاهش نویز ISO
بالا و اصلاح انحراف کروماتیک. سپس تصویر بصورت یک فایلJPEG جدید و با حفظ
فایل RAW اصلی ذخیره می شود.
اسنادی که همراه دوربین دیجیتال کانن EOS 60D ارائه می شوند خیلی خوب هستند
– که در تمام دوربین های Canon به همین شکل است – و شامل یک راهنمای کامل
است که حاوی تمام اطلاعات مربوط به کار با دوربین است. متأسفانه شرکت کانن
برای پایین آوردن قیمت دوربین کانن EOS 60D این راهنمای
دوربین را فقط در CD همراه آن قرار داده است و نسخه دفترچه ای و کتبی آن را
حذف کرده است؛ که به هنگام گرفتن عکس و کار با دوربین در فضاهای خارجی
کارایی چندانی ندارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top