اعمالی که باعث زیبایی انسان می شوند!

عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب چیست؟

امروز هم مثل روزای پیش نماز صبحم قضا شد در صورتی که ساعتم را برای پیش
از اذان تنظیم کرده بودم که مثلا برای نماز شب بیدار شوم هر وقت انسان های
با ایمان و مؤمن رو میبینم که چقدر به نمازهای واجب و مستحب اهمیت میدن با
خودم عهد میکنم هرگز نگذارم نمازم قضا بشه و وقتی از فضایل و برکات نماز
شب میشنوم مدهوش میشم با خودم میگم تا کی خواب و تن پروری؟ از امشب نماز شب
رو شروع میکنم و هرگز ترکش نمیکنم با انگیزه دو چندان ساعت رو تنظیم میکنم
و میخوابم با ذکر و قول و قرار با خدا به رختخواب میرم هنوز چیزی نگذشته
که ساعت زنگ میزنه اه چقدر زود گذشت چشمامو نیمه باز میکنم و ساعتو برای
چند دقیقه بعد تنظیم میکنم وای که دل کندن از این خواب شیرین چقدر سخته با
خودم میگم حالا امشب خیلی خستم همون نماز صبحمو بخونم هنر کردم. وقتی
چشمامو باز میکنم میبینم  نماز صبحم نیز قضا شده و الان مدتهاست این شده
برنامه من تا جایی که خودمو به فراموشی میزنم که ساعتم رو حتی برای نماز
صبح تنظیم کنم و یا از خانواده بخام که بیدارم کنند بارها با خودم فکر کردم
که چرا من که هم اهمیت نماز رو میدونم هم فضیلت و برکاتش رو و هم از ته دل
تصمیم میگیرم چی میشه هرگز موفق نشده ام؟!

میدانم برای خیلی از شما
عزیزان هم چون من این پرسش پیش آمده پس با هم به تعدادی از علل سلب توفیق
نماز شب و صبح اشاره میکنیم و میکوشیم راه حلی برایشان بیابیم .

عوامل سلب توفیق از نماز صبح و همچنین نماز شب به دو گروه عمده دسته بندی می شود :

 

الف : عوامل مادی

که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل می باشد

1- فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی

از
مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می گردد فقدان برنامه
ریزی و نظم در زندگی می باشد مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا
ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد
خستگی مفرط ندارد .

2- پرخوری در شب

علتی
دیگر خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب می باشد. حضرت عیسی (علی نبینا و
آله و علیه السلام ) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: « ای بنی اسرائیل ! خوردن
خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می
افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد (و در نتیجه)
در زمره غافلان نوشته می شود». 1

3- کسلی و تنبلی افراد

4- غرق شدن در مسائل مادی و دنیویی

حضرت
عیسی (علی نبینا و آله علیه السلام ) نقش دنیا زدگی را در بی حوصلگی افراد
نسبت به عبادات اینچنین ترسیم می نماید که : همچنان که بیمار بر غذاى لذیذ
نگاه می کند و بدلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏چشد، همچنان فرد دنیادار نیز
همراه با عشق به مال نه لذّتى از عبادت مى‏برد و نه شیرینى و حلاوتش را
مى‏چشد. 2

5- خوردن غذاهای نامناسب در شب

برخی
از غذاها بگونه ای می باشند که اعصاب و بدن را سست می نمایند . لذا اگر شب
ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده شود خواب بر انسان چیره شود ؛ و
یا خوردن غذاهای چرب و سنگین موجب سنگینی خواب می گردد و این امور باعث می
شود انسان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل گردد .

 

ب : عوامل معنوی

1- ضعف در خداشناسی

یکی
از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی
از خواب بیدار گردد ، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی
می باشد .

فرض کنید اگر با یکی از مسئولین که حل مشکل تان در دست
اوست قراری گذاشته اید . و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما
است . آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با
کسلی با وی مواجه می شوید؟

وضو
گرفتن ، خواندن سوره های توحید و معوذتین ، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و
تسبیح حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) ، آیة الکرسی ، بخصوص خواندن آیه ی
آخر سوره ی کهف و نیز توسل به امام زمان برای محروم نماندن از فیض نماز اول
وقت و … از جمله اموری است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می
کند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود .

اگر
انسان واقعا نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی
که قرار است به هنگام نماز با وی صحبت کند همانی است که ما را از نیستی به
دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت
کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند . او همانیست که اختیار کمی و زیادی
روزی ما را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و … با
این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهیم کرد و یا آنکه سر از پا
نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت .

 

2- گناه

گناه

اعمال
و رفتاری که انسان در طی روز انجام می دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان
نسبت به عبادات دارد یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند
توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه
آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می گردد ؛ لذا باید نسبت به این
مسأله بسیار حساس بود تا بواسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد

بعضی از گناهان که معمولا دامنگیر جوانان می باشد از قرار ذیل است .

– دیدن صحنه های و تصاویر غیر اخلاقی از طریق اینترنت ، ماهواره ، تلفن همراه و …

– چشم چرانی – برقراری روابط نامشروع با جنس مخالف – استفاده از غذاهایی که حلال نیستند.

– استفاده از غذاهایی که پاک نیستند.- دروغ گفتن – استهزاء و تحقیر دیگران – ایجاد مزاحمت و آزار همکلاسی ها و یا هم خوابگاهی ها

 

3- ضعف اراده

سحرخیزی
اراده و عزم می خواهد. دوست داشتن تنها کافی نیست ، باید با تصمیم جدی
خوابید. ضعف اراده از مهم ترین عوامل محروم ماندن از سحرخیزی می باشد. باید
با این ضعف و سستی اراده مبارزه کرد. امام علی (ع )می فرمایند: « ضادوا التوانی بالعزم»3؛ « به وسیله عزم ، با سستی مبارزه کنید».

 

راهکارهای حل این مشکل :

اول : فعالیت های روزانه

1- تنظیم برنامه ای منسجم و منظم جهت جلوگیری از خستگی مفرط

2- انتقال فعالیت های شبانه به بعد از نماز صبح چراکه که معمولا اینگونه
فعالیت ها تا پاسی از شب به طول می انجامد و باعث خواب ماندن از نماز صبح
می شود اما با انتقال این فعالیت ها به بعد از نماز صبح علاوه بر از دست
ندادن نماز ، بازدهی بیشتری نیز نسبت به فعالیت های خود کسب می نمائیم

3-
از سیستم مراقبه ، مشارطه ، محاسبه استفاده کنید، یعنی با خود شرط نمائید
که گناهی انجام ندهید سپس در طول روز مراقب اعمال خویش باشید (چه در زمان
حضور در کلاس و کتابخانه و خوابگاه و … ) و شب هنگام محاسبه کنید تا
ببینید تقوی را رعایت نموده اید و در طول روز آیا گناهی مرتکب شده اید و در
صورتی که تقوی را رعایت ننموده اید توبه نموده و با خود شرطی را بگذارید
تا دیگر مرتکب آن گناه نشوید .

4- تماشاى صحنه و فیلم هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور رفتن به محیط هاى نامناسب را ترک نمائید .

5- از گفتگو با جنس مخالف، نگاه کردن به آنها، خندیدن در منظر نامحرم جدا خودداری کنید.

6- از آنجا که ممکن است ارتکاب برخی از گناهان به دلیل عدم اطلاع از آنها باشد ، لذا جهت فراگیری واجبات و محرمات دینی مطالعه بیشتری نموده و به کتابهای ذیل مراجعه فرمائید :

مطالعه رساله عملیه مرجع تقلید خود

– پرسش و پاسخ دانشجویی شماره 18 (احکام نگاه و پوشش )

– کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آیت الله مشکینی / دفتر نشر الهادی / 1378 ش

– گناهان کبیره شهید دستغیب (ره)

 

دوم : خوراک شبانه

در خصوص خوراک شبانه نکات زیر را رعایت فرمائید :

1-
شام را در ابتدای شب بخورید زیرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزدیک تر
بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تری خواهید داشت و هم
برای نماز صبح با مشکل کمتری مواجه خواهید شد .

2- بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:

اگر
در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن، چیزی بخورید وبعد به
رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب
شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.

3- سعی
کنید زود بخوابید ، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب یک سوم ابتدای شب
کاملتر و با آرامش تر می باشد و لذا خستگی را از تن انسان، بهتر خارج می
کند.

4- پر خوری نکنید : باید از افراط و تفریط در
خوردن پرهیز شود. کم خوری غیر از نخوردن یا بد خوردن است . میزان کم خوری
را رسول اکرم (ص ) چنین می فرمایند: کُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی وَ أَمْسِکْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی در حالی که اشتها داری ، بخور و در حالی که (هنوز) اشتها داری ، از خوردن دست بکش.4

5-
غذای مناسبی میل نمائید : کیفیت غذا جوری باشد که اعصاب و بدن سست نشود.
شب ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده نشود یا در کنار آن ها چند
دانه خرما یا کشمش یا مویز و مانند آن تناول شود. هر کس باید با توجه به
مزاج خود، برنامه غذایی مناسبی برای خود داشته باشد. دقت کنید چه غذاهایی
قوت می بخشد، چه غذاهایی سستی و نسبت به چه غذاهایی حساسیت دارید. مثلا
خرما برای بعضی مزاج ها سازگار نیست ، زیرا موجب جوش صورت و دمل می شود.

6- از خوردن مال حرام پرهیز نمائید .

یکی
از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی
از خواب بیدار گردد ، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی
می باشد .

سوم: چگونگی خواب و استراحت برای بیدار شدن در سحر

1- زود بخوابید : بگونه ای برنامه ریزی نمائید که حداکثر تا ساعت ده شب در رختخواب خود باشید .

2-
خواب قیلوله و قبل از ظهر – که استحباب شرعی هم دارد – ترک نشود. این خواب
مختصر، ولی بسیار مفید است . اگر قبل از ظهر میسر نیست با فاصله ای بعد از
ناهار انجام گیرد. اگر اصلا خواب روز میسر نیست ، حداقل باید دقایقی دراز
کشید.

خواب به موقع

پیامبر گرامی اسلام فرمود: از خوردن غذاى سحر براى روزه‏ى روز کمک بگیرید و از خواب قیلوله براى بیدارى یارى بخواهید. 5

3-
محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى
باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس
باشد.

4- اگر اطرافیان شما دیر مى‏خوابند، شما سعى
کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما
نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در
محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و
مقدورتر خواهد شد. یکى از عللى که سبب خواب ماندن در صبح‏ها مى‏شود این است
که روح و جسم انسان از لحاظ کمى و کیفى استراحت کافى برخوردار نیست. حداقل
6 ساعت خواب براى یک انسان مورد نیاز است در این مدت زمان بدن باید طورى
به خواب برود که استراحت عمیق احساس شود. اگر انسان بعد از این نوع
استراحت، خودانگیز از خواب بیدار شد این نشانگر خواب و استراحت به میزان
مطلوب است.

5- محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:

جایی
که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک
عامل برای سحر خیزی باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما
مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن
شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید، سر زمانی که با
خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.

6- به اندازه کافی
بخوابید: این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب
بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی ، زود بیدار شدن از
خواب را چندین بار آسان تر میکند.

7- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعی
کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک
ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و
فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.

8- به بدن خود گوش دهید: بدنشما
خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از
خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به
رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا
میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

9- آداب خواب را رعایت کنید ، از جمله : وضو
گرفتن ، خواندن سوره های توحید و معوذتین ، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و
تسبیح حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) ، آیة الکرسی ، بخصوص خواندن آیه ی
آخر سوره ی کهف و نیز توسل به امام زمان برای محروم نماندن از فیض نماز اول
وقت و … از جمله اموری است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می
کند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود
. البته اگر بجا آوردن همه ی آداب خواب برایتان سخت است ، به هر میزان که مقدورتان می باشد انجام دهید .  



اعمالی که باعث زیبایی انسان می شوند!

از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی
تقسیم می شود، و تأکید بیشتری در کسب زیبایی معنوی شده است؛ هر چند بر کسب
زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نکته ای که باید توجه نمود این است که،
زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی – مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می آید.

مفهوم زیبایی

از
امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن
النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟ فرمود:
«لأنّهم خلو باللّه فکساهم اللّه من نوره» چون با خداوند خلوت می کنند، خدا
نیز جامه ای از نور خویش بر آنان می پوشاند

در قرآن کریم و
احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»، به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده
است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائى و نیکوئى و یا هر چیزی که شادی آور و خوش آیند
باشد.[داور پناه، ابوالفضل ، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 412-
413] حسن و جمال به یک معنا هستند؛ [التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج2 ، ص
109؛ المفردات فی غریب القرآن، ص 202] اما «جمال و جمیل» به معنای زیبایی
کثیر و زیاد است. [قاموس قرآن، ج 2، ص 52؛ المفردات فی غریب القرآن، ص 202]
و این کلمه ها در قرآن کریم، به صورت های مختلف (مانند مصدر و اسم) به کار
برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش قرار گرفته است.

زیبایی معنوی

قبل
از این که به زیبایی ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم، لازم
است که در مورد زیبایی معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد این زیبایی در خود، از
منظر سخنان پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم
السلام) استفاده کنیم؛ در این جا به برخی از این روایات اشاره می شود:
1.
امام علی (علیه السلام): «زیبایی انسان، در بردباری او است». [تمیمی آمدی،
عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص 285، ح 6392] زیرا بردباری، آن آرامشی که
به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلاها زیبا
و نیکو می کند.

2. امام علی (علیه السلام): «زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است» [غررالحکم، ص 269، ح 5862]

3. امام حسن عسکری (علیه السلام): «زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی) انسان است».[مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 1، ص 95، ح 37]

4. امام علی (علیه السلام): «… نماز، نورانیت صورت است…» [شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص 72]

5. امام صادق (علیه السلام): «نماز شب، صورت را نورانی می کند» [حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 8، ص 151- 152، ح 10278]

رسول گرامی اسلام صلی الله و علیه و آله
می فرماید: «من کثرة صلاته باالیل حسن وجهه بالنّهار»؛(نهج الفصاحه، ص
580) هر که نماز شب زیاد بخواند هنگام روز زیبا و خوش سیما گردد.
از
امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن
النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟ (روشن است که
مقصود از «نیکو چهره تر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و ابرویشان چگونه است،
بلکه یعنی یک چهره تو دل بروِ نورانی جذابی دارند)
فرمود: «لأنّهم خلو
باللّه فکساهم اللّه من نوره»؛ (بحار، ج 87، ص 159) چون با خداوند خلوت می
کنند، خدا نیز جامه ای از نور خویش بر آنان می پوشاند.
و روایات دیگری که در مورد اعمال و کارهایی که موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می شود، وارد شده است.

زیبایی مادی

اى
زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى. حضرت
فرمود: هر گاه غذا تناول مى کنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا
طعام وقتى در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را مى برد

در
احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده
شده  که از راه های مادی به دست می آید. از منظر روایات، در زیبایی مادی
چهره عوامل مختلفی مؤثر است. در زیر به برخی از روایاتی که درباره زیبایی
ظاهری و مادی و چیزهایی که چهره انسان را زشت می کند، وارد شده، اشاره می
شود:

1. امام صادق (علیه السلام): «گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است.» [کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 6، ص 488]

2.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)
فرمودند: «برادرم عیسى (علیه السلام) به شهرى عبور نمود که در آن مرد و زنى
فریاد مى کردند، حضرت به آنها فرمود: شما را چه مى شود و چرا فریاد مى
کنید؟ آن مرد عرض کرد: اى پیامبر خدا، این همسر من است و هیچ بدى هم ندارد
بلکه زنى است صالحه ولى در عین حال دوست دارم از او جدا شوم. حضرت عیسى
(علیه السلام) فرمود: به هر حال بگو چه نقصى در او است که مى خواهى از وى
جدا شوى؟ آن مرد عرضه داشت: بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده
شده. حضرت به آن زن فرمود: اى زن دوست دارى طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن
زن عرضه داشت: آرى. حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول مى کنى، زنهار پیش از سیر
شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتى در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط
صورت را مى برد. زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت»
[شیخ صدوق، علل الشرایع، ترجمه ذهنی تهرانی، سید محمد جواد، ج 2، ص 590-
591]

3. امام صادق (علیه السلام): حناء
بوى بد را از بین مى برد، چهره را شاداب و با طراوت مى کند، دهان را خوشبو
مى سازد، فرزندان آدمى را زیبا و خوش سیما مى کند. [الکافی، ج 6، ص 484:
«الْحِنَّاءُ یَذْهَبُ بِالسَّهَکِ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الْوَجْهِ وَ
یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَدَ»]

4. در روایتی از
امام موسی کاظم (علیه السلام) آمده است که شستن سر با گِل سرشور، چهره را
زشت می کند. [صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 292]

5. امام صادق (علیه السلام):« گلابى چهره را زیبا کند» [بحارالانوار، ج 63، ص 170: «السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْه».]

6. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که، گیاه کاسنی، چهره را زیبا می کند.[بحارالانوار، ج 63، ص 208.]
و روایات دیگری که درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top