آشنایی با طوطی برزیلی و روش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

طوطی برزیلی  یا طوطی کوتوله را خیلی‌ها به عنوان پرنده خانگی نگه می‌دارند و رام کردن آن نسبت به دیگر مرغ‌های عشق آسان است. هوش او به سطح پرنده بزرگ‌تری مانند طوطی دم‌بلند آمریکای جنوبی (و طوطی مکو (macaw) می‌رسد. در صورتی که طوطی برزیلی تنها پیش صاحبش نگه داشته شود به او خو می‌گیرد؛ به ویژه هنگامی که با دست به او غذا داده شود. طوطی برزیلی در تقلید صدا بسیار ضعیف است و البته سر و صدای بسیار زیاد ولی قابل تحمل دارد. دمای مناسب برای نگهداری از طوطی برزیلی بین 21 تا 29 درجه سانتگراد است و دمای مطلوب نگهداری 26 درجه می‌باشد.

طوطی برزیلی یک طوطی کوچک و دم کوتاه با صورتی نرم و چشمانی تیره است. این پرنده بومی جنوب غربی آفریقا است. اما جمعیت وحشی آن در آریزونا و هاوایی قرار دارند. یک گونه حیوان خانگی رایج است و ممکن است در هر مکانی زندگی کند. پرندگان وحشی معمولا به رنگ‌های سبز درخشان هستند. اما انواع خانگی آن‌ها ممکن است بیشتر به رنگ آبی یا زرد باشد.

 

آشنایی با طوطی برزیلی
برخلاف نامش، این پرنده بومی صحرای نامیبیا در جنوب غربی آفریقا است. به تازگی این طوطی‌ها جمعیت چشمگیری در منطقه کلانشهری فینیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا تشکیل داده‌اند. آب‌وهوای آریزونا نیز بیابانی است و به صحرای نامیبیا شباهت دارد. طوطی برزیلی در زبان فارسی نام‌های متعددی دارد و برخی به آن «طوطی کوتوله» و برخی به آن «طوطی عشق» و «لاو برد» می‌گویند.

 

ویژگی‌های طوطی برزیلی
این نوع طوطی معمولا در گله‌های کوچک زندگی می‌کنند. این پرندگان بیشترین مواد غذایی که مصرف می‌کنند میوه‌ها، سبزیجات، دانه و علف‌ها هستند. برخی از گونه‌های این پرنده به خوردن حشرات نیز علاقه دارند. این طوطی‌ها در شرایط معمولی 15 تا 20 سال عمر می‌کنند. اما در صورتی که در شرایط کاملا ایده‌آل نگهداری شوند ممکن است تا 30 سال نیز عمر کنند.

این پرنده وزنی نزدیک به 40 تا 60 گرم دارد و دارای چندین گونه متفاوت است. برخی از مهم‌ترین نژادهای این پرنده زیبا شامل طوطی برزیلی صورت هلویی، طوطی برزیلی ماداگاسکار، طوطی برزیلی صورت قرمز، طوطی برزیلی سیاه گونه، طوطی برزیلی فیشر و چندین گونه دیگر می‌باشند.

جوجه برزیلی به خوبی با انسان خو می گیرد بزرگ ترين مشکل این طوطی قدرت تقلید صدا که بسیار ضعیف می باشد همین امر محبوبیت این طوطی نسبت به دیگر طوطی سان کمتر کرده است.

اما یکی از امتیازهای این طوطی نسبت به طوطی های دیگر رنگ بندی های زیبای این طوطی می باشد.

تخم آفتابگردان بدون نمک، دانه خرفه، دانه ریحان و … برای تغذیه تکمیلی پرنده استفاده کنید.

 

نگهداری طوطی برزیلی در خانه
اگر قصد شما برای پرورش طوطی برزیلی جدی می باشد، می توانید با مراجعه به پرنده فروشی های معتبر اقدام به خرید یک جفت از این پرنده نمایید، لطفا توجه فرمایید که پرنده باید حتما به صورت جفت خریداری شود زیرا در صورت تنها ماندن دچار افسردگی شده و برای خود و شما مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد نمود.

اگر قصد تولید تخم از این پرنده را دارید بهتر است یک جفت عاشق خریداری کنید زیرا امکان جفت گیری و تولید مثل آنها در آینده نیز وجود دارد و شما با جوجه کشی از این پرندگان جوجه تولید کنید و اقدام به تربیت جوجه ها کنید. ولی در صورتی که قصد دارید فقط یک جفت از این پرنده را در خانه نگهداری کنید، بهتر است یک جفت جوان از این طوطی ها را تهیه نمایید تا هم امکان آموزش به انها وجود داشته باشد و هم در آینده برای شما تخم اوری نیز داشته باشند.

 

معرفی طوطی برزیلی، انواع آن و روش نگهداری + عکس طوطی برزیلی | ستاره

 

تغذیه طوطی‌ برزیلی
طوطی‌ برزیلی در طبیعت از انواع دانه‌ها، توت‌ها، میوه‌ها، غلات، علف‌ها، شکوفه برگ‌ها و دانه‌های ذرت و انجیر تغذیه می‌کنند. طوطی‌ برزیلی روزانه بین 45 تا 60 گرم غذا می‌خورد. یک جیره غذایی حاوی مقداری میکس دانه مخصوص طوطی‌های کوچک به همراه انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای طوطی‌ برزیلی مناسب است.

همچنین جیره غذایی فرموله شده (بسته بندی و آماده) همراه با سبزیجات، میوه‌ها و مکمل‌های گیاهی، اما بدون ویتامین‌های اضافی دیگر، نیز مناسب است و در حال حاضر بیشتر افراد از این رژیم غذایی برای طوطی‌ برزیلی خود استفاده می کنند.

مکمل‌ها شامل سبزیجات تازه، سبزیجات برگی، شاخه درخت برای نوک زدن، برخی میوه‌ها و شاخه ارزن می‌باشد.از میان میوه‌هایی که به عنوان مکمل غذایی برای طوطی‌ برزیلی استفاده می‌شوند می‌توان به انواع توت، سیب، انگور، گلابی، موز و کیوی اشاره نمود.

بعضی از سبزیجات تازه و برگی برای طوطی‌ برزیلی نیز شامل اسفناج، کاسنی سالادی، آب‌تره، گندمک رایج، تربچه، جعفری، قاصدک، برگ هویج، بلال، نخود فرنگی، کاهو و علوفه سبز می‌باشد.

همچنین می‌توانید پروتئین‌های اضافی مانند خشکبار از جمله بادام زمینی با پوست، فندق، گردو، فندق برزیلی و شاه بلوط نیز به طوطی‌ برزیلی بدهید. چارپا سعی کرده اطلاعات مفید را از منابع رسمی جهانی برای شما تهیه کند. علاوه بر این باید باید در ظرفی جداگانه کف دریا، شن و صدف نیز به طوطی‌ برزیلی بدهید تا کلسیم پرنده تامین شود. هرگز به طوطی‌ برزیلی آووکادو ندهید زیرا این میوه برای پرنده‌ها مسمومیت‌زا می‌باشد.

ظرف غذا و آب پرنده باید از جنس سفال یا چینی باشد زیرا طوطی‌ برزیلی ظرف‌های پلاستیکی را می‌جود و این می‌تواند باعث مرگ پرنده شود. طوطی‌های‌ برزیلی آب زیاد مصرف می‌کنند، پس حتماً هر روز مرتب آب آن ها را عوض کنید.

 

قفس مناسب برای طوطی کوتوله :
قفس ها در ابعاد بسیار متفاوتی موجود است . هدف شما از نگهداری پرنده مشخص میکند که از چه قفسی باید استفاده کرد.

ولی به طور کلی میتوان گفت هرچه قفس بزرگتری بتوانید تهیه کنید. حداقل ابعاد قفس 90 سانتیمتر طول و عرض 40 و ارتفاع 60 سانتیمتر است.

بهتر است از دو ظرف غذا و دو ظرف آب استفاده شود و روزانه تعویض و شسته شود . ظروفی که برای میوه و سبزیجات استفاده میشود بهتر است روزانه شسته شود .

گاهی اوقات ظرف دانه ها بنظر پر می رسد ولی بیشتر ان را پوست اشغال کرده است. باید در نظر داشت که پرنده علاقه زیاد به جویدن دارد و میتواند قسمتهای چوبی را بجود.

هیچ وقت آنها را با پرندگانی از قبیل قناری ، فنچ ، باجی و حتی عروس هلندی تنها نگذارید. علاوه بر قفس باید فکر ظرف غذا و آب و پرچ (چوبی که روی آن بنشیند) را بکنید.

 

علائم بیماری طوطی کوتوله

1. تغییر رنگ دادن یا باد کردن نوک (منقار) پرنده
2. خسخس کردن هنگام تنفس یا صرفه کردن
3. تغییر حالت چشم
4. از بین رفتن طراوت پرهای بدن
5. بی‌رنگ شدن مدفوع
6. نشستن بر روی کف قفس
7. نشستن با یک پا روی میله
8. بی‌اشتهایی

با مشاهده این رفتارها حتما” با یک متخصص مشورت کنید و هرگز راسا” اقدام به درمان پرندگان خود نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top