پاندا و نکات جالب زندگی خرس پاندا که نمی دانستید

ببینید | لحظه خنده‌دار سرکار گذاشتن یک پاندا و واکنش بی‌نظیرش! - خبرآنلاین

خرس پاندا یکی از شیرین ترین حیوانات در جهان است. نگهداری از جانوران و حیوانات همواره برای انسان ها عملی جذاب و بامزه بوده و همین مسئله باعث شده تا امروزه نیز با وجود سبک زندگی شهری، باز هم مردم تلاش کنند تا جانوران و حیوانات مختلفی را خریداری کرده و از آن ها نگهداری کنند.

در حیات وحش، پانداها جزو جانورانی هستند که بر روی زمین زندگی می‌کنند و وقت شان را به گشت وگذار و در تپه‌ها و تغذیه از گیاه بامبو می‌گذراند. پانداها چه نر چه ماده، به تنهایی زندگی می‌کنند و حتا حیوانات ماده، حضور یک ماده‌ی دیگر در محدوده‌ی خود را تحمل نمی‌کنند. پانداها با صداهایی که از خود تولید می‌کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین با پنجه کشیدن بر درخت و با بوی ادرار، محدوده‌ی خود را نشانه‌گذاری می‌کنند. این حیوان می‌تواند از درخت بالا برود و در درختان خالی یا شکاف سنگ‌ها پناه بگیرد؛ اما برای خود لانه دائمی نمی‌سازد.

پاندا به شکل گسترده‌ای به عنوان نماد کشور چین به شمار می‌رود. این خرس‌های دوست‌داشتنی و بزرگ به‌شدت محافظت می‌شوند و در کشور چین آن‌ها را به عنوان گنج ملی می‌شناسند.خرس پاندا جزو پستانداران به شمار می‌رود و از خانواده خرس‌ها است. قد خرس پاندا به طور معمول تا 1/5 متر هم می‌رسد و وزن آن در خرس‌های بالغ 150 کیلوگرم خواهد بود. طول عمر خرس‌های پاندا معمولاً بین 15 تا 20 در حیات وحش بوده اما با مراقبت و نگهداری مناسب این سن می‌تواند تا 30 هم افزایش یابد. هر دو سال یک توله به دنیا می‌آورد و بهار فصل جفت‌گیری آن‌ها به شمار می‌رود و اواخر تابستان هم توله خرس پاندا به دنیا می‌آید. رژیم غذایی این حیوان 99% گیاه بامبو بوده و بین 12 تا 38 کیلوگرم در روز می‌خورد.

 

موارد جالبی که درباره‌ پاندا نمی‌دانستید:

*حدود ۹۹ درصد از وعده‌ی غذایی پاندا‌ها از گیاه بامبو تامین می‌شود.

*محققان چینی برای نزدیک شدن به نوزادهای پاندا، از لباس‌های مبدلی که به شکل پاندا است استفاده می‌کنند.

*چرخه‌ی زندگی یک پاندا در طبیعت حدود ۲۰ سال است.

*پانداهای مونث درطول سال تنها سه روز باردار می‌شوند.

*پانداها از حدود ۲ تا ۳ میلیون سال قبل بر روی کره‌ی زمین زندگی می‌کردند.

*هنگامی که یک نوزاد پاندا متولد می‌شود، کشور میزبان آن را به کشور چین منتقل می‌کند.

*در بازار تجارت غیرقانونی، پوست پاندا قیمتی معادل ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دالر دارد.

*در دوران باستان، مردم چین از پانداها ترس داشتند و آن‌ها را خوک‌های آهن‌خوار سیاه و سفید می‌نامیدند.

* براساس تحقیقات، پاندا‌های رشد کرده، برای تامین منابع لازم شان باید روزانه حدود ۸۰ پوند بامبو مصرف کنند.

* نوزاد پاندا به اندازه‌ای کوچک است که به راحتی در دهان مادر قرار می‌گیرند! مادر پاندا این کار را برای محافظت از آن‌ها انجام می‌دهد.

 

چرخه زندگی یک پاندا در طبیعت حدود ۲۰ سال می باشد

در جهانی که در آن زندگی می کنیم، حیوانات زیادی نیز وجود دارند که هریک به نوعی برایمان شگفت انگیز هستند.

پاندا نوعی خرس است که در نواحی مرکزی و جنوب غربی چین زندگی می کند

پاندا به سادگی توسط لکه های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است. این حیوان هرچند در راسته زیستی گوشتخوارسانان قرار دارد اما ۹۹٪ رژیم غذایی آن را گیاه بامبو تشکیل می دهد. پانداهایی که در اسارت نگهداری می شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب زمینی را هم مصرف می کنند.

پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتاً در ایالت سیچوآن و در حد کمتری در شاآن‌شی و گانسو زندگی می کنند. پانداها زمانی در نواحی کم ارتفاع تر هم زندگی می کردند اما با پیشرفت زمین های زراعی و همزمان از بین رفتن جنگل ها و برخی از عوامل دیگر پانداها به مناطق مرتفع پناه آوردند.

نسل پانداها به شدت در معرض تهدید است. بر اساس گزارش‌ها ۲۳۹ پاندا در چین در باغ وحش و ۲۷ پاندا نیز در باغ وحش های بیرون از چین می زیستند. همچنین تخمین زده می شود حدوداً ۱٬۵۹۰ پاندا در طبیعت زندگی می کنند اما یک مطالعه بر اساس تحلیل های ژنتیکی تخمین زده که بین ۲٬۰۰۰ تا ۳٬۰۰۰ پاندا می تواند در طبیعت وجود داشته باشد و گزارش هایی نیز نشان می دهند که پانداهای موجود در طبیعت در حال ازدیاد می باشند. اما اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد این گزارش ها برای بیرون آوردن نام پاندا از جانوران در معرض خطر انقراض کافی نیست.

در حالی که همچنان اژدها اثر ملی و تاریخی چین است در این اواخر پاندای بزرگ نیز به یک علامت و مشخصه برای چین تبدیل شده است. تصویر خرس پاندا روی بسیاری از سکه‌های نقره و طلا و پلاتین مربوط به چین مدرن حک شده و حتی تمبر با عکس و اسم خرس پاندا منتشر شده است. حالت خوردن گیاه بامبو توسط خرس پاندا به یک نماد صلح‌جویی در مقابل شکارچیان تبدیل شده است. گفته شده خرس پاندا یک حیوان اهلی و آموزش پذیر است و حمله آن به انسان اغلب به خاطر آزار و اذیتی بوده که از انسان به آن رسیده تا به علت خوی وحشی خود جانور.

 

ببینید | لحظه خنده‌دار سرکار گذاشتن یک پاندا و واکنش بی‌نظیرش! - خبرآنلاین

 

پاندا بالغ چگونه به نظر می‌رسد؟

درست مثل خرس قهوه‌ای هستند با این تفاوت در ظاهرشان که رنگشان سفید و مشکی است. 4 پای آن‌ها از موی مشکی پر شده و به اندازه شال گردنی بزرگ روی ناحیه کتفشان، مشکی است. علاوه بر این‌ها دور چشم و گوش‌هایشان هم مشکی است. یکی از نکات جالب در ارتباط با این حیوان، رنگ دمش است که سفید است. یک پاندای بالغ می‌تواند تا 1/5 متر قد بکشد و بلند شود.

روزمرگی‌های خرس پاندا

14 ساعت از روز یک خرس پاندا صرف خوردن بامبو می‌شود و از آنجایی که گیاه بامبو کالری کمی دارد، آن‌ها را به سرعت گرسنه می‌کند. وقتی سیر هستند، به مدت 2 تا 4 ساعت می‌خوابند و وقتی دوباره از خواب بیدار می‌شوند به دنبال غذای بیشتری هستند. در کنار خوردن و خوابیدن، از درخت هم بالا می‌روند. شاید عجیب به نظر برسد که با این وزنشان چطور این کار را می‌کنند اما آن‌ها از درخت بالا می‌روند تا از خطر دور بمانند یا دنبال شریکی بگردند یا به رقبایشان حمله کنند.

خرس پاندا چه چیزی می‌خورد؟

خرس‌های پاندا ریشه، شاخه و برگ‌های بامبو را می‌خورند و 99% رژیم غذایی روزانه‌شان را همین گیاه تشکیل می‌دهد. به جز بامبو، برخی میوه‌ها را هم دوست دارند و می‌خورند. پانداهایی که محافظت می‌شوند و تحت نظارت انسان‌ها قرار دارند کیک پاندا هم می‌خورند که از آرد برنج، پودر لوبیا، آرد ذرت و تخم‌مرغ درس شده است. پانداهای وحشی، چمن، حشرات، موش و حتی گوسفندانی که اطراف روستایی باشند را می‌خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top