نظر اسلام درباره کار مردان در خانه
همه میدانیم کار خانه وظیفه زن نیست، قدر مسلم خانهتکانی که کاری سختتر
است نیز وظیفه بانوان در جامعه اسلامی نیست، اما این کار عرفی است برخاسته
از محبت خانمها به اهل خانههایشان که کمک مردان به این کار ثوابی در حد
شهادت و حج و عمره مقبول برای آنها در پیدارد.
به گزارش ایکنا،
از نظر اسلام، انجام کار خانه جزو وظایف زنان محسوب نمیشود. در این خصوص
دیدگاه امام خمینی(ره) و سایر فقها نیز بر همین اصل استوار است. نظر فقهی
امام خمینی(ره) در این خصوص بدین شرح است: مسئله ۲۴۱۴: زن وظیفه ندارد خدمت
خانه را انجام دهد و غذا تهیّه کند و نظافت و مانند آن را انجام دهد مگر
به میل خود و اگر مرد او را مجبور بر این کارها نماید زن مىتواند حقّ
الزحمه خود را در برابر این کارها از او بگیرد. (توضیح المسائل (المحشى
للإمام الخمینی)، ج۲، ص: ۴۷۸).
اما بانوان ایرانی نه تنها در طول
سال بلکه به صورت خاص و ویژه (یعنی با سنگینی و مشقت بیشتر) کارهای مربوط
به نظافت خانه را علی رغم اینکه وظیفه آنها نیست چند هفته مانده به عید
نوروز و تحت عنوان خانهتکانی انجام میدهند. وقتی کسی علیرغم اینکه
وظیفهای در خصوص کاری ندارد، با عشق و محبت به انجام آن کار مبادرت
میکند، یعنی شایسته تقدیر است. تقدیری که میتواند با همکاری، نمودی عینی
به خود گرفته نه تنها زندگی دنیوی بلکه زندگی اخروی زوجین را نیز زیبا کند.
در مورد اهمیت کار کردن مرد در خانه و کمک به همسر روایاتی وجود
دارد که در رساله حقوق امام زین العابدین(ع) و همچنین در جلد 13 کتاب
«بحارالانور» و «جامع الاخبار» نوشته شده است.
در این روایت، حضرت
امیرالمومنین(ع) تعریف کردهاند: «یک روز پیامبر اسلام وارد منزل ما شد.
در آن موقع فاطمه در حال پخت غذا کنار ظرفی بود و من برای او عدسها را
تمیز میکردم. پیامبر فرمود بشنو از من آن چیزی را که به امر پروردگار
میگویم. هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه ثواب
این کار او به اندازه هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد و به اندازه یک
سال عبادتی است که همه روزهایش را روزه گرفته و همه شبهایش را برای عبادت،
شب زندهداری کرده باشد.
مردان با کار خانه شهید میشوند
خداوند
به چنین کسی پاداشی میدهد که به پیامبران صابر خود مانند حضرت داود،
یعقوب و عیسی(ع) عطا کرده است. اباالحسن! کسی که در کارهای منزل بدون
هیچگونه تکبر و سرکشی و دلتنگی به همسر خود کمک کند، خداوند متعال اسمش را
در زمره شهیدان ثبت میکند و برای او به ازای هر روز و شبی در این کار
پاداش هزار شهید و به هر قدمی که در این کار بر میدارد پاداش حج و عمره
میدهد و به ازای هر قطره عرقی که از بدنش جاری شود یک خانه در بهشت برایش
منظور میکند.
اباالحسن! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای
خانه بهتر از هزار سال عبادت و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار
بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عبادت از هزار بیمار و هزار نماز
جمعه و هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و
هزار اسب در راه خدا دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و
بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زیور و قرآن و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و
بخشیدن هزار شتر به فقیران است.
مرد خدمتکار به همسر از دنیا
بیرون نمیرود مگر اینکه جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند. اباالحسن! کسی
که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش، بدون حساب وارد بهشت میشود.
اباالحسن!
خدمت به همسر کفاره گناهان کبیره است و آتش خشم پروردگار جبار را خاموش
میکند و صدای ازدواج با حورالعین است و این خدمت موجب زیادی خوبیها و
بالا رفتن مقام است. اباالحسن! خدمتکار همسر نمیشود مگر انسان صدیق و
درستکار یا شهید یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته
باشد».
برای کسب ثواب نیاز نیست راهدوری برویم ثواب در مقابل چشمانمان است اگر قدرت تشخیص و کسب آن را داشته باشیم.
تحقق سبک زندگی قرآنی تحول عظیمی در جامعه پزشکی ایجاد می کند
نقطه آغازين در جهت انس با
قرآن، تلاوت و قرائت و سپس تامل و تدبر در آيات است و پس از آن باید وارد قرآن پژوهي
در طب شد.
عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی یکی از اهداف این گروه را تدبر در قرآن، تفسير و ترجمه و پژوهش در آيات قرآني خواند
و اظهار کرد: این هدف موجب میشود فرهنگ قرآني در ذهن پزشك و پرستار شكل گيرد و آن
را در رفتار با بیمار و بیماری مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: جامعه پزشكي بايد علاوه بر درمان باليني
به آيات و روايات قرآن كه بر روند بهبود بيمار تاثير گذار است توجه بيشتري داشته باشد.
مصری تأکید کرد: : قرآن جايگاه وحي الهي
است و تمام بايدها و نبايدها در آن آمده و ما بايد بنيانگذار طبي شويم كه بتواند انسان
را به سعادت نفساني برساند و فقه پزشكي بتواند جايگاه خود را پيدا كند.
وی ادامه داد: فضيلتهاي اخلاقي كه قرآن
به آن اشاره كرده به عنوان اصول شناخته شده ميتواند اخلاق پزشكي را متحول كند و بايد
بتوان قاعدههاي فقهي در حوزه پزشكي را استخراج و از آن بهرهمند شد.
وي خاطر نشان کرد: اميد است در آينده علاوه
بر اخلاق پزشكي، فقه پزشكي و سلامت معنوي و سبك زندگي قرآني هم به عنوان علمي پركاربرد
وارد حوزه پزشكي شود چرا که رشتههايي از اين دست تغيير و تحول اساسي در جامعه پزشكي
ايجاد میکنند.