شرایط نگهداری از همستر + چگونه با همستر دوست شویم

همستر (HAMSTER) یک موش کوچک جذاب است که به رنگ های سفید، کرم، طلایی و مشکی در طبیعت وجود دارد. همسترها از دسته جوندگان هستند و تقریبا همه چیز خوار می باشند. این جوندگان انرژی زیادی دارند، دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند و بازیگوش و باهوش هستند. انواع مختلفی از همستر ها وجود دارد که تفاوت های جزئی با هم دارند و ویژگی های مشترکشان بیشتر است.

 

محل نگهداری همستر

براي نگهداري از همستر از ظروف شيشه اي (شبيه به آكواريم) استفاده مي شود كه مي تواند درب آن نيز بسته شود. زير كف پاي همستر نرمه چوب نجاري ريخته مي شود. همسترها روز خواب هستند و از غروب شروع به بازيگوشي مي كنند.

 

به همستر خود زمان بدهید تا با محیط جدید تطابق پیدا کند.
اولین کاری که باید انجام دهید در واقع این است که هیچ کاری نکنید. اینکه اطراف همستر باشید، اشکالی ندارد اما در عین حال باید ساکت باشید. همچنین سعی نکنید توجه او را جلب کنید و از طرفی دست یا قسمت دیگری از بدن خود را وارد قفس نکنید. اصولاً باید همستر را در قفس خود قرار دهید و به او فرصت دهید تا با زندگی جدید خود سازگار شود.

 

توجه به تغذیه همستر
همستر ها حیوانات همه چیز خواری هستند و آماده سازی تغذیه آن ها زیاد سخت نیست. آن ها از انواع سبزیجات مانند کلم کاهو هویج کلم بروکلی و… و همچنین انواع میوه ها تازه (به غیر از انواع مرکبات مانند پرتقال و نارنگی) مانند انگور موز سیب گلابی و … و انواع مغزیجات مانند تخمه گل آفتابگردان تغذیه می کنند. به علاوه در رژیم غذایی همستر حتما باید پروتئین گنجانده شود. که می تواند از طریق خوراندن تکه های کوچک تخم مرغ آب پز یا نیمرو و مرغ پروتئین مورد نیاز بدن همستر خود را تامین کنید.

 

غذای همستر چیست؟ هر چیزی که درباره تغذیه همستر باید بدانیم - پت شاپ آنلاین انیمال‌کده

 

بیماری ها و سلامت انواع همستر
از آنجایی که همستر ها اندازه کوچکی دارند، باید مراقب باشیم تا بیمار نشوند، چرا که بیماری در آن ها خیلی زود به وضعیت حاد می رسد. این جوندگان در کل سالم هستند و خیلی بیمار نمی شوند ولی در ادامه به بعضی از بیماری هایی که در آن ها شایع است می پردازیم.

همستر ها به سرعت سرماخوردگی را از انسان ها واگیر می گیرند. بنابراین افرادی که سرما خورده اند را از قفس همستر دور نگه دارید.
به طور مرتب به نظافت فضای داخل آکواریوم رسیدگی کنید و همیشه آن را تمیز و مرتب نگه دارید و باقی مانده غذاها را قبل از فاسد شدن از قفس جمع کنید.
همستر ها نسبت به جابجایی محل زندگی خود بسیار حساس هستند و ممکن است حتی دچار بیماری به نام دم خیس یا wet tail شوند که در صورت عدم رسیدگی و درمان ظرف 48 ساعت می تواند کشنده باشد.
علائم این بیماری بی حالی بی اشتهایی اسهال و غیره است که با مشاهده هر کدام از این علائم باید فورا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

 

یبوست
اگر دیدید همسترتان ظاهر خشنی دارد، احتمالا به یبوست مبتلا شده است که برای درمان آن بهتر است در رژیم غذایی حیوان، غذاهایی که فیبر بالایی دارند را اضافه کنید و اگر این عارضه درمان نشد حتما آن را پیش دامپزشک ببرید.

 

اسهال
اگر به همسترتان بیش از مقدار لازم غذا هایی با رنگ سبز بدهید، دچار اسهال می شود که از طریق حذف غذاهای سبزی که فیبر زیادی دارند، باید برنامه آن را به حالت تعادل برسانید و به جای آن غذاهای مقوی به او بدهید.

 

فعالیت و ورزش
همستر ها باید هر روز ورزش و فعالیت کافی را داشته باشند و آن ها علاقه زیادی به بازی کردن و دویدن دارند. چرخ بازی وسیله مورد علاقه این جوندگان است ولی همواره دقت کنید که این چرخ را متناسب با اندازه حیوان انتخاب کنید، البته این چرخ را به مدت چند ساعت درون قفس قرار دهید چون فعالیت و ورزش بیش از حد برای حیوان ضرر دارد. طناب سیزال هم برای ای حیوانات انتخاب مناسبی است چرا که دوست دارند بالا و پایین بروند. شما می توانید تحت عنوان یک حیاط ورزشی با رول های دستمال توالت یا چوب های کارتن مسیر هایی را درست کنید. قایم شدن و بالا رفتن از کارهای مورد علاقه این همستر ها است که وسیله های مختلفی در این زمینه وجود دارد.

 

توجه به تحرک و تربیت همستر
همستر حیوانی پرجنب و جوش است و بی تحرکی برای او نشانه بیماری است. بنابراین سعی کنید در قفس او وسایل بازی و سرگرمی را فراهم کنید. وسایلی ماننده چرخ و فلک چرخ گردان و سرسره می تواند برای همستر بسیار دوست داشتنی و سرگرم کننده باشد.
می توانید مقداری لوله پولیکا و یا لوله دستمال کاغذی در داخل خاک قفس برای بازی همستر جایگذاری کنید.
همستر ها حیوانات باهوشی هستند و در صورتی که آموزش داده شوند می توانند تا حدودی دست آموز شوند و از سروکول صاحب خود بالا بروند.
به آرامی همستر خود را در دست بگیرید و شورع به نوازشش کنید. سعی کنید با دست خود به او غذا بدهید تا به شما عادت کند.

 

چگونه با همستر خود دوست شویم
باید با همستر خود نرم صحبت کنید. علاوه بر این باید کم‌کم دست خود را وارد قفس کنید. این کار را با تغییر روزانه غذا و آب و همچنین جایگزین کردن اسباب‌بازی‌های قدیمی با اسباب‌بازی‌های جدید انجام دهید. شما همچنین باید بستر کثیف او را تعویض کنید.

و از همه مهم‌تر، شما باید به همستر خود غذای مخصوص همستر برسانید (treats). مقداری غذا در نوک انگشتان دست خود بریزید و آن را در مقابل او قرار دهید تا با دهانش با آن‌ها بازی کند؛ اما هرگز نوک انگشتانتان را به همستر نرسانید، بگذارید او به سمت شما بیاید.

در این مرحله پیوندی بین شما و همستر ایجاد می‌شود. این کاملاً طبیعی است زیرا همسترها فقط به کسی اعتماد می‌کنند که با آن‌ها خوب رفتار می‌کند. همچنین تماشای همستر درحالی‌که با دندان‌های کوچک خود در تلاش برای جویدن غذاست، برای شما لذت‌بخش خواهد بود. در کل مرحله‌ی دوم در مورد این است که همستر به حضور دست شما در قفس عادت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top