زمان شروع رفتارهای جنسی در کودکان
دکتر مرقاتی خویی در این زمینه به مربیان کودک گفت: مغز مهم ترین ارگان جنسی است و تمام انسان ها با مهم ترین ارگان جنسی
به دنیا می آیند. خداوند انسان را موجودی جنسی آفریده است و از زمانی که
مغزش شروع به کار می کند تا زمانی که کار می کند، جنسی است. از آنجایی که
مغز یک بار و به طور کامل در دوران جنینی شکل می گیرد ؛ بنابراین باید از صفر سالگی برنامه تربیتی برای آن داشته باشیم.
ایشان تاکید کرد: هر بچه ای اول از مغز دستور می گیرد و بعد از تجربه جنسی و رفتار بزرگسالان مدیریت کردن رفتار را می آموزد. رفتارهای جنسی کودکان از همان آغاز شکل می گیرد و پدر و مادر و مربی مسئول هستند که به رشد ابعاد بیولوژیکی اش جهت دهند.
رفتارهای جنسی کودکان از همان آغاز کودکی شکل می گیرد
این سکسولوژیست با طرح سئوال “آیا
بچه ای که در آغوش شما می آید و پوست شما را لمس می کند؛ دچار انحراف شده
است؟” گفت: واکنش محیطی و مهم تر از همه حضور مادر، تماس پوستی و چشمی باعث
می شود که سنسورهای جنسی به مغز بچه پیام دهد که همه چیز خوب است و حس لذت
فراهم شود. باید مسیر لذت بچه تکمیل شود و این ارتباط نورونی برقرار و
کامل شود.
وی با اشاره به ابراز محبت کودکان
به مربیان کودک گفت: مربی باید یادش باشد که مادر بچه نیست و نباید اجازه
دهند که این رابطه ادامه پیدا کند. آنها باید قادر به تمام کردن این ارتباط
باشند. آنچه ما را دچار نگرانی می کند تکرار یک رفتار است.
او همچنین بر لزوم آموزش حریم خصوصی و فرق آشنا و غریبه به کودکان از سه سالگی به بعد تاکید کرد.
دوران طلایی رشد مغز
دانشمندان معتقدند تعلیم سرودهای گروهی برای کودکان 3ساله باعث تقویت قدرت استدلال انتزاعی آنها میشود. این کودکان
در ترکیب و ساخت پازل در مقایسه با بچههایی که چنین تمرین هایی
نداشتهاند، دقیقتر و سریعتر بوده و در درک مفاهیم ریاضی نیز موفقتر
خواهند بود
رشد,مغز,آکاایران,درک,مغز,دانشمندان,درک,دانشمندان,دانشمندان
معتقدند تعلیم سرودهای,دانشمندان معتقدند تعلیم
سرودهای,سریعتر,تمرین,باعث,کودکان در ترکیب و ساخت پازل,کودکان,کودکان در
ترکیب و ساخت پازل,باعث,کودکان در ترکیب و ساخت پازل
حتما
میدانید که هیچ کودکی نابغه به دنیا نمیآید ولی نقش کسی که او را پرورش
میدهد و در مورد اهمیت آموزش قبل از دبستان و رشد مغزی کودکان اطلاع دارد، بسیار مهم است زیرا این شانس را به کودک میدهد تا بیشتر از همسالانش بیاموزد و استعدادهای نهفتهاش به شکوفایی برسد….
البته اغلب ما قدرت آموختن کودکان
را دستکم میگیریم و به تواناییهای آنها درست توجه نمیکنیم، در حالی که
این کار در درجه اول اهمیت قرار دارد. شاید به عنوان والدین کودکان
5 تا 9 ساله فکر کنید، تمام تلاش خود را برای رشد ذهنی فرزندانتان انجام
دادهاید. از هنگام نوزادی برایشان کتاب خواندهاید، سرگرمیهای فکری و اسباب بازیهای
ذهنی برایشان تهیه کردهاید، آنها را با کتابخانه آشنا کردهاید و اکنون
هم در یک مدرسه خوب درس میخوانند. اما آیا باید از این پس خیالتان راحت
باشد؟ پدر
و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیتهای بزرگتر وی در
آینده خواهند کرد. اکنون محققان معتقدند که تحریکهای ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی بسیار مهم در تقویت هوش آنها دارد.
نقش پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی
محدود نمیشود زیرا فرزندان در جوانی و بزرگسالی هم به پشتیبان و راهنما
نیاز دارند. بنابراین به نظر میرسد به منظور برنامهریزی کمک به ذهن
فرزندان، محدودیت زمانی داریم. دانشمندان معتقدند نیازی نیست برای دستیابی
به این هدف، آموزشهای رسمی خاصی را برای کودک در نظر بگیریم. آنچه ضروری
است ایجاد فضای مناسب و تحریککننده برای تعلیم روزمره است و برای این
منظور، متخصصان رعایت توصیههای زیر را ازابتدای کودکی پیشنهاد میکنند.
اکنون محققان معتقدند که تحریکهای ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی بسیار مهم در تقویت هوش آنها دارد.
عوامل موثر بر افزایش هوش کودک
مطالعهها نشان میدهند ژن و محیط هر دو سهم فراوانی در افزایش هوش کودک دارند و در این راستا عوامل محیطی را سلامت، تغذیه و تربیت خانوادگی معرفی کردهاند. براساس یافتههای اخیر، حتی اگر ژنها نقش اصلی در میزان ضریب هوشی
افراد داشته باشند، هرگز نمیتوان تاثیر والدین را بر ذهن کودک نادیده
گرفت. به خصوص در سالهای اول زندگی کودک، وقتی مغز هنوز در حال شکل گیری و
تکامل است، توجه والدین حتی اگر شرکت در بازی سادهای چون دالی موشک باشد
به ایجاد مداربندیهای مغزی پیچیده و ضروری و تقویت آن برای ارتقای هوش کودک کمک میکند.
دوسال اول زندگی؛ دوران طلایی رشد مغز
یک استاد روانشناسی کودک، میگوید:
«واقعا لازم است والدین بدانند که چقدر دادههایشان به فرزندان، مهم و
سرنوشتساز است و کودک از سنین بسیار پایین و بدو تولد تحت تاثیرتربیت
والدین قرار میگیرد.» در عین حال، تحقیقات دانشمندان روی دو گروه شاهد و
آزمایشی از کودکان
نشان داده است که تجارب و تعالیم دوران کودکی روند رشد و تکامل مغزی را
تسریع و تقویت میکند. دو سال اول زندگی به نوعی دوره طلایی رشد مغزی کودک
است و این زمان دوران ایجاد ارتباطهای مغزی به حساب میآید. در این سن در
مغز، بیش از 300 تریلیون ارتباط وجود دارد و در همین زمان سلولهایی که
هنوز مرتبط نشدهاند و مورد استفاده قرار نگرفتهاند غیرقابل استفاده
میشوند.
به چشمان کودک نگاه کنید
چشمان نوزاد در شش هفتگی تا فاصله 5/17
سانتیمتری متمرکز میشود و این دقیقا به اندازه فاصلهای است که شما کودک
را جلوی خود نگه میدارید و به صورت او نگاه میکنید. این عمل ارتباطهای
مغزی را به الگویی تشخیصی که با هر بار دیدن تقویت میشود، تبدیل میکند و
به کودک کمک میکند در شناخت مفاهیم مشابه و نامتشابه مهارت بهتری کسب
کند.دو سال اول زندگی به نوعی دوره طلایی رشد مغزی کودک است و این زمان
دوران ایجاد ارتباطهای مغزی به حساب میآید.
با کودکتان صحبت کنید دکتر هوتن لوچ، فوق تخصص روان شناسی کودکان
دانشگاه اوهایو معتقد است: «فرمانهای اولیه زبانی برای کودک بسیار مهم
هستند زیرا زبان در موفقیت عملکرد ذهنی بسیار اهمیت دارد و هر درک و
استنباطی از زبان به ایجاد توانایی کلامیو بیان صحیح لغتها کمک میکند و
این در حالی است که دامنه لغتهای کودک به طور مستقیم با میزان صحبت والدین
طی دو سال اول زندگی او ارتباط دارد.»
کنجکاوی کودک را تحریک کنید
همگام با رشد جسمانی کودک، قدرت تفکر و
اندیشه او نیز در حال رشد و شکوفایی است. او از طریق تجربه وقایع جدید در
زندگی دنیا را میشناسد و آن را کشف میکند. نیازی نیست کنجکاوی را به بچهها آموزش دهیم، بلکه باید وجود سرشار از کنجکاویشان را به صورت هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیتهای بزرگتر وی در آینده خواهند کرد.
برای اشیا اسم بگذارید
کودکان
حتی پیش از آنکه بتوانند صحبت کنند، قادرند بسیاری چیزها (برای مثال اجسام
مختلف و رنگها) را درک کنند. در این سن اگر به او بگویید: «عروسک خرسی سفیدت را بیاور.» او دقیقا میداند این اسم متعلق به کدام اسباب بازیاش است. بنابراین یکی دیگر از وظایف والدین نامگذاری انواع رنگها، اندازهها و شکلها برای تقویت درک کودک است.
موفقیت کودکتان را جشن بگیرید
وقتی
کودکتان موفق میشود برای اولین بار از فنجان آب بخورد و شما فریاد شادی
سر میدهید، این عمل شما نه تنها او را خوشحال میکند، بلکه ارتباطهای قشر
جلویی مغز و بخش درونی مغز او را که جایگاه احساسها است، تقویت میکند.
بین 10 تا 18 ماهگی این ارتباطهای مغزی شکل میگیرد. برای مثال وقتی اولین
گامهای او را تشویق میکنید، این عمل باعث خوشحالی او میشود و در پی آن
جریانی از مواد شیمیایی در مغز او آزاد میشود که این چرخه را تقویت
میکند. در مقابل، هرگونه بیتوجهی والدین به رفتارهای کودک، موجب تقویت
نشدن چرخه ارتباطهای مغزی او میشود و کودک نسبت به انجام کارهای جدید
دلسرد میشود. در عین حال، دامنه لغتهای کودک به میزان صحبت والدین طی دو
سال اول زندگی او بستگی دارد.
فقط پدر و مادر نباشید
هرگز توجه خود را از فرزندانتان دریغ
نکنید. گرچه توجه والدین در سنین پایین برای کودک بسیار مهم است، اما
پیشرفت ذهنی و هوشی او در این سنین به پایان نمیرسد. شبکههای عصبی
بهخصوص آنها که به احساسها مربوط میشوند تا سنین نوجوانی
در حال توسعهاند. بنابراین با افزایش سن میتوانید به کتاب خواندن
فرزندتان اهمیت بیشتری بدهید، او را در گفتوگوهای خانوادگی سهیم کنید، از
وی نظر بخواهید، و نیز مشوقی مهربان برایش باشید. علاوه بر اینها، نقش ما
به عنوان پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی محدود نمیشود زیرا فرزندان در جوانی و بزرگسالی هم به پشتیبان و راهنما نیاز دارند.
مهدکودک استاندارد و افزایش هوش کودک
شما یک روز فرزند خود را زیر نظر بگیرید،
آنگاه بیشتر سوالهای او را جدی خواهید گرفت. زیرا میفهمید که چه چیز او
را شادتر میکند، چه چیزی موجب تمرکز بیشتر فکر او میشود و چه چیز علاقه
او را طولانیتر به اشیا و محیط اطرافش میکند. پس آموزش قبل از دبستان، به
این معنی است که والدین کشش و ظرفیت آموزشی فرزندشان را درک کنند و
خواستههای مغز در حال رشد او را فهمیده، اطلاعاتی را در اختیارش بگذارند
که ذهن کودک به آن نیاز دارد.
حتی اگر ژنها نقش اصلی در میزان ضریب هوشی
افراد داشته باشند، هرگز نمیتوان تاثیر والدین را بر ذهن کودک نادیده
گرفت. به خصوص در سالهای اول زندگی کودک، وقتی مغز هنوز در حال شکل گیری و
تکامل است
گاهی پدر
و مادرها کودک خود را تحت تمرینهای مداوم و آموزشی قرار میدهند که ممکن
است رشد فکری او را محدود کند. ممکن است والدین در تختخواب یا محل بازی با
این تصور که طفل را تربیت میکنند، مانع رسیدن او به خواستههایش شوند، یا
سر او فریاد بکشند تا او را آرام کنند. باید بدانید که کودک نیاز به تحرک
و فعالیت بدنی دارد. او میخواهد به اشیای مختلف نگاه کند، به آنها دست
بزند. حرکت کند و صداها را بشنود. همچنین دوست دارد او را به اطراف حرکت
دهید تا چیزی را بگیرد. این کارها همانقدر برای او اهمیت دارد که هنگام گرسنگی،
غذا برایش مهم است. والدین ممکن است ناراحت شوند، از اینکه طفل آنها
نمیخواهد کاری که آنها دوست دارند انجام دهد و اصرار دارد که خواستههای
خود را انجام دهد. برای مثال کودک با وجود ممانعت والدین از جایی بالا
میرود، چیزی را هل میدهد یا پاره میکند. البته پدر
و مادر کارهای زیادی را به طور غریزی برای پرورش فکری کودکشان انجام
میدهند و این در حالی است که از تلاش خود برای رشد و پرورش وی مطلع
نیستند. به همین دلیل است که توصیه میشود بعد از سن 3 سالگی و به صورت
پاره وقت کودک خود را به یک مهد کودک استاندارد بفرستید تا از بیشترین بهره هوشی بهرهمند شود