کاربرد نشاسته ذرت و تفاوت نشاسته ذرت با آرد ذرت

نشاسته ذرت با نام انگلیسی corn starch طی فرآیندی از دانه ذرت استخراج می‌شود و برای تهیه آن به دستگاه‌های مخصوص صنعتی و فرآیند‌های مختلف نیاز است.

نشاسته ذرت آرد سفید رنگی است، اما نباید آن را با نشاسته گندم که به نام نشاسته یا نشاسته گل نامیده می‌شود، اشتباه بگیرید. شما اصلا نمی‌توانید در دستوری که نشاسته ذرت دارد از نشاسته گندم استفاده نمایید. نشاسته ذرت در فروشگاه‌های بزرگ یا فروشگاه‌های لوازم قنادی موجود می‌باشند.

این نشاسته طعم و بو خاصی ندارد؛ رنگ آن نیز سفید است؛ به همین علت نشاسته ذرت نقش خطیری در آشپزی و قنادی ایفا می کند. این مسئله را هم بدانید که آرد ذرت و نشاسته ذرت تماما با یکدیگر تفاوت دارند.

 

تفاوت آرد ذرت با نشاسته ذرت

آرد ذرت تهیه شده از آسیاب کردن دانه ذرت خشک و خام، اما نشاسته ذرت طی فرآیندی از ذرت‌ها استخراج می‌شود.

نشاسته ذرت بافتی بسیار نرم و لطیف دارد، اما آرد آن زیاد نرم نیست.

رنگ نشاسته ذرت سفید است، اما رنگ آرد ذرت به رنگ نوع دانه ذرت بستگی دارد و می‌تواند رنگ زرد از روشن تا تیره باشد.

نشاسته ذرت کاربرد‌های متعددی دارداما استفاده از آرد ذرت در مقایسه با نشاسته ذرت کمتر است.

 

کاربرد نشاسته ذرت چیست؟

نشاسته ذرت عامل غلظت در غذا‌ها و شیرینی هاست و در دستورات شیرینی و برای لطافت کیک و شیرینی عموما از این نشاسته استفاده می‌شود.

نشاسته ذرت در تهیه دسر‌هایی مثل پودینگ و کاسترد نیز کاربرد دارد.

نشاسته ذرت را می‌توان در انواع سوپ و سس استفاده نمود.

نشاسته ذرت در تزئین‌هایی که با فوندانت صورت می‌گیرد، نیز کاربرد زیادی دارد.

 

دیگر کاربرد های نشاسته ذرت

 

از بین بردن لکه های چربی

اگر لباس شما دچار کثیفی شده است و روی آن لکه های چربی قرار گرفته شده است، نشاسته ذرت می تواند به شما کمک کند. روی لکه های چربی، نشاسته ذرت قرا دهید. 20 دقیقه شکیبا باشید و سپس آن را شست و شو دهید.

 

سرشار از انرژی

هر یک از کالری موجود در نشاسته ذرت از محتوای کربوهیدراتی آن سرچشمه می ‌گیرد. نشاسته ی ذرت به شما کمک می ‌کند تا کربوهیدرات بیشتری دریافت کنید که این کربوهیدرات ‌ها هم به شما کمک کنند تا انرژی لازم برای ظرفیت‌ های بدنی بنیادی شما از جمله نبض، تنفس و حرکت را تامین کنند.

ذرت دارای ارزش غذايی فراوانی است در آن به علت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابليت تهيه نان را ندارد. بنابراين برای تهيه نان ذرت آن را با در ساير غلات مخلوط می كنند.

• درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد.

 

کاهش التهاب آفتاب سوختگی و نیش حشرات
سه قاشق غذاخوری از این محصول را با آب سرد مخلوط کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. نشاسته ذرت به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی و گزش حشرات کمک می‌کند.

 

برطرف کردن بوی بد پا
بوی پا در واقع یک وضعیت بد است که از قارچی ایجاد می ‌شود که در لایه بالایی پوست پا رشد می کند. قارچ ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می کنند و به همین دلیل است که این شرایط اغلب در ورزشکاران رخ می‌ دهد چرا که پای آن ها در کفش عرق می کند. قابلیت جذب رطوبت نشاسته ی ذرت، آن را یک درمان پیشگیرانه بزرگ تبدیل می‌ کند. فقط روی پاهای خود را کمی نشاسته ذرت بپاشید تا خشک بمانند و از رشد قارچ جلوگیری کنند.

 

پاک کردن لکه های فرش

از نشاسته ذرت برای از بین بردن لکه های چربی و کثیفی های فرش می توان استفاده کرد. برای اینکار نشاسته ذرت را بر روی لکه فرش بپاشید و پس از 20 دقیقه، جاروبرقی بکشید. در صورتی که لکه از بین نرفت این کار را تکرار کنید.

 

پاک کردن لکه خون
نشاسته ذرت را با آب سرد مخلوط و برر روی لکه قرار دهید. سپس به مدت یک ساعت در نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن آن را پاک کنید. در صورتیکه لکه باقی مانده است اینکار را تکرار کنید. با ۹ روش برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس آشنا شوید.

 

براق کردن نقره
نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه مرطوب خمیر بدست آمده را بر روی اجناس نقره‌ای خود قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن با یک پارچه نرم تمیز کنید.

 

نشاسته ذرت ماسکی برای صورت
به راحتی این ماسک صورت را تهیه کنید. 2 قاشق غذاخوری شیر و نشاسته ذرت را با یک سفیده تخم مرغ به سرعت هم بزنید. خمیر بدست آمده را روی صورت خود بزنید و 15 دقیقه به حال خود رها کنید. بعد از پاک کردن ماسک پوستی شاداب خواهید داشت.

 

نشاسته ذرت چیست؟ با موارد استفاده آن در آشپزی آشنا شوید

 

فواید نشاسته ذرت

افرادی که قصد چاق شدن و افزایش وزن دارند و می خواهند کالری زیادی را به رژیم غذایی شان اضافه کنند پیشنهاد می شود که نشاسته ی ذرت را در رژیم غذاییشان اضافه کنند.

بنابراین افزودن این ماده به افراد دارای دیابت و یا چاقی توصیه نمی شود. اضافه کردن نشاسته ی ذرت هیچ گونه ارزش غذایی اضافه نمی کند فقط میزان کالری دریافتی را افزایش می دهد.

• نشاسته ذرت از لحاظ طعم و بو و رنگ، خنثی و بی رنگ است و این هم از دیگر دلایل استفاده از این نشاسته در شیرینی پزی و کیک پزی است. البته این ویژگی کمک زیادی به تزئین هایی که با فوندانت صورت می گیرد می کند. در برخی کرم ها هم از نشاسته ذرت و آرد گندم برای غلظت استفاده می شود. در دستور رولت و کیک اسفنجی ساده از نشاسته ذرت برای لطافت بافت کیک می توان استفاده کرد.

• از نشاسته ذرت معمولاً برای قوام دادن به سس و سوپ استفاده می شود. در صورتی که نشاسته ذرت را در مایعی حرارت بدهیم، آن مایع قوام می یابد. خاصیت دیگر نشاسته ذرت این است که سُس ترکیب شده با آن برخلاف آرد گندم تقریباً شفاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top