ارتباط ژنتیک با چپ دستی
ارتباط ژنتیک با چپ دستی
افراد چپ دست چه نوع
روحیات و خلقیاتی دارند آن ها از چه مشکلاتی رنج میبرند چگونه افراد چپ دست
می شوند این امر چه ارتباطی با ژنتیک و ارث آن ها دارد؟
تنها درحدود 10 درصد از جمعیت جهان را چپدستها تشکیل میدهند، و هنوز هیچکس نمیداند چرا چپدستها تا این اندازه کمیابند.
احتمالا این نایابی نتیجه
تلفیقی از عوامل از قبیل ژنتیک، تکامل، و هورمونهای والدین است. البته این
توضیحها احتمالی هستند و ممکن است دلایل دیگری درکار باشند. با این همه
دانشمندان تاکنون به حقایق جالب توجهی درباره چپدستها پی بردهاند:
1- احتمال اینکه دوقلوها چپ دست باشند بسیار بالاتر از چپدست شدن نوزادان دیگر است و هنوز کسی دلیل آن را نمیداند.
2- احتمال چپدست شدن
فرزندان والدین چپدست 26.1 درصد است درحالیکه اگر پدر و مادر هردو
راستدست باشند،احتمال چپدست شدن فرزندانشان 9.5 درصد خواهدبود.
3- بیشتر جانداران نشانهای
از اولویت استفاده از دست از خود نشان نمیدهند. انسانها و شامپانزاهها
تنها استثناهای طبیعت هستند. بیش از 90 درصد از انسانها و 70 درصد از
شامپانزهها راستدست هستند.
4- در مقابل طوطیها استفاده
از اندامهای سمت چپ خود را در اولویت قرار میدهند. در یک مطالعه که روی
320 طوطی استرالیایی انجام شد مشخص شد 47 درصد از طوطیها ترجیح میدهند
غذا را با پای چپشان بردارند، 33 درصد دیگر برای برداشتن غذا از پای
راستشان استفاده میکردند و مابقی طوطیها هیچ اولویتی در استفاده از
اندامهای چپ یا راستشان نداشتند.
5- اولویت استفاده از یک
اندام به احتمال زیاد در دوران جنینی ایجاد میشود. مطالعه روی جنینها در
حالی که شصت خود را درون رحم مادر میمکیدند این موضوع را مشخص ساختهاست.
در این مطالعه محققان با بررسی وضعیت 75 جنین دریافتند پس از گذشت 10 سال،
صد درصد جنینهایی که شصت دست راست خود را میمکیدند راست دست و 67 درصد از
جنینهایی که شصت چپ خود را میمکیدند چپ دست شدهاند.
6- نیمکره چپ در حوزه زبانی،
در بخش پردازش و کمک به سخنوری، نیمکرهای غالب است. محققان دریافتهاند
این سلطه درمورد 95 درصد از افراد راستدست و 70 درصد از افراد چپدست صحت
دارد. در 30 درصد دیگر انسانها یا نیمکره راست بر نیمکره چپ غالب است یا
هیچیک از دو نیمکره بردیگری غالب نیستند.
7- نزدیک به 25 درصد از
بازیکنان لیگهای برتر بسکتبال جهان چپدست هستند،شاید به این دلیل که
چپدستها در بسکتبال از دید بهتری نسبت به دیگران برخوردارند.
8- جیمیهندریکس،
گیتاریست،خواننده و ترانهسرای آمریکایی، یک چپدست بود،اما معمولا
گیتارهایی را مینواخت که برای راستدستها ساخته شده بودند،یعنی سیمهای
گیتار را به صورت وارونه میبست تا بتواند گیتار بنوازد. گفته میشود
چپدستها انسانهایی خلاقتر هستند و از هوش موسیقیایی بالاتری
برخوردارند، اما این فرضیه از نظر علمی پایه و اساسی ندارد.
عوامل دسترسی به ازدواج موفقیت آمیز
ازدواج در چه صورتی موفق خواهد بود زوجین
موفق از چه روش ها و ترفندهایی پیروی می کنند تا به موفقیت میرسند راز و
رمز این امر چیست زوجین خوشبخت چگونه به این امر دست پیدا می کنند
«زهرا همتی» اظهار کرد: در
وقوع یک زندگی ناموفق نیاز نیست یکی از زوجین «خوب» و دیگری «بد» باشد بلکه
همین که زبان همدیگر را بلد نباشند به تعارض و جدایی منجر میشود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام افزود:
چهار فرمول ازدواج موفق شامل محتوای ازدواج، علاقه خاص، مرحلهای کردن
ازدواج و بُعد زمانی است. در شرایطی میگوییم ازدواج محتوای درستی دارد که
هر کدام از زوجین به تنهایی آدمهای خوبی باشند و مهارتهای زندگی را
جداگانه کسب کرده باشند میتوانند با همدیگر جور شوند.
همتی با بیان اینکه وقتی یکی از زوجین خوب
باشد تعبیر به «خوب بودن ذاتی» میشود که فرد به شکل بنیادی مهربان، خوش
قلب و خوش برخورد باشد، گفت: برای رسیدن به این مرحله باید اطلاعات
موردنیاز را در مورد اینکه چگونه ارتباط صمیمانه ایجاد کنیم یا مهارت
تصمیمگیری چگونه حاصل میشود را بلد باشیم تا توان حل مسأله و تعارض در
زندگی را کسب کنیم در نتیجه کسب مهارتها به خوب بودن فرد کمک کرده و
محتوای «من» و «زندگی» را غنیتر میکند.
وی با اشاره به اینکه اگر افرادی قدرت
ازدواج کردن را در خود نمیبینند بهعلت ترس و عدم مهارت است، خاطرنشان
کرد: امر آموزش در بسیاری از برنامههای اجتماعی جاری است، حال این پرسش
پیش میآید آیا ازدواج بد آسیبزا نیست؟ آیا آسیب اقتصادی، جسمی و روانی به
دیگران وارد نمیکند؟ آیا اهمیت ازدواج کمتر از گرفتن گواهینامه رانندگی
است؟ پس باید ضرورت گرفتن گواهینامه برای افرادی که قصد ازدواج دارند را
درک کرد و بدانیم برای داشتن زندگی زناشویی مناسب به سمتی حرکت کنیم که هر
فردی را به تنهایی خوب کنیم و سپس به دنبال جور کردن آنها باشیم.
همتی در رابطه با کسب مهارتها نیز یادآور
شد: برای کسب مهارتها فقط آموزش کافی نیست چون که نهادینه شدن مهارتها
نیازمند تمرین است پس آموزش مهارتها باید بهصورت کارگاهی و عملی باشد تا
برای جوانان به دانش تبدیل شود.