ارتباط تغذیه نوزاد با شیر مادر با موفقیت در بزرگسالی
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،
پزشکان و متخصصان برزیلی معتقدند تغذیه نوزاد با شیر مادر باعث موفقیت
آنها در آینده میشود. در واقع بنا بر نظر آنها نوزدانی که از شیر مادر
تغذیه میکنند، باهوشتر هستند و در آینده وضعیت تحصیلی بهتری خواهند داشت و
پولدارتر میشوند.
دکتر برناردو هورتا، متخصص
ارشد این مطالعه بیان کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر با بهبود عملکرد
فرزندتان در تستهای ضریب هوش در سن 30 سالگی ارتباط دارد. علاوه بر آن
تغذیه با شیر مادر به طور غیرمستقیم روی موقعیت اجتماعی فرد تاثیر میگذارد
و امکان افزایش سطح تحصیلات و سطح درآمد را فراهم خواهد ساخت.
این
پزشک برزیلی تاکید کرد: با توجه به خواص و فواید طولانی مدت تغذیه با شیر
مادر، مادران باید نوزادشان را با شیر خود تغذیه کنند. البته بسیاری از
پزشکان معتقدند هنوز نمیتوان میان تغذیه با شیر مادر با افزایش ضریب هوشی و
موفقیت آنها در زندگی ارتباطی قائل شد.
دکتر
اریک مورتنسن از بخش سلامت عمومی دانشگاه کپنهاگ دانمارک گفت: در این
مطالعه فقط ارتباط میان تغذیه با شیر مادر و ضریب هوشی نشان داده شده و
هنوز ارتباط علت معلولی آن تایید نشده است.
البته
پزشکان معتقدند تغذیه با شیر مادر تنها یکی از فاکتورهای زیای است که روی
رشد و بهبود بهره هوشی فرزند تاثیر گذار میباشد. علاوه بر آن فاکتورهایی
چون ضریب هوشی والدین، وضعیت تحصیلی و طبقه اجتماعی آنها روی وضعیت هوشی
فرزند تاثیر گذاری بیشتری دارد.
در یک تحقیق
اطلاعات مربوط به 3500 نوزاد که در سال 1982 متولد شده بودند مورد مطالعه
قرار گرفت. این اطلاعات شامل میزان تغذیه نوزاد با شیر مادر، سطح تحصیلات،
سطح درآمد و ضریب هوشی آنها در سن 30 سالگی بود.
متخصصان
و پزشکان در این مطالعه دریافتند نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شدهاند
نسبت به دیگر افراد ضریب هوشی بالاتری دارند، بیشتر به دنبال ادامه تحصیلات
میروند و در سنین بزرگسالی درآمد و حقوق بالاتری دارند.
چگونه فرزندانمان را به انجام تکالیف مدرسه تشویق کنیم؟
حامد حسین خیرخواه، کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با
اشاره به راهکارهایی در رابطه با ترغیب فرزندان برای انجام به موقع و بهتر
تکالیف مدرسه گفت: جذاب کردن انجام تکالیف مانند صفحههای رنگی به همراه
تصاویر کودکانه و کارتنی دلخواه دفتر و کتاب مدرسه و کاربردی بودن خود
تکالیف از جمله مواردی است که باعث میشود دانش آموز برای انجام تکالیف
مدرسه رغبت بیشتری داشته باشد. وی
در ادامه افزود: تعیین حداکثر زمان برای انجام تکالیف نیز میتواند از عدم
انجام تکالیف در ساعات آخر شب جلوگیری کند زیرا در ساعات آخر شب به دلیل
بیحوصلگی و خستگی و خواب آلودگی انجام تکالیف برای آنان سختتر میشود .
دکتر
خیرخواه در مورد غیر مفید بودن تعیین جایزه و یا تنبیه در این رابطه گفت:
تعیین جایزه برای انجام تکالیف می تواند اثرات منفی بر روی تربیت فرزندان
داشته باشد چرا که با این عمل اثرات منفی که بر روی تربیت و شکل گیری شخصیت
فرد دارد میتواند مشکلاتی از قبیل ایجاد توقع بیمورد تشویق و تشکر برای
انجام وظایف را در بزرگسالی برای فرد ایجاد کند. این
کارشناس ارشد علوم تربیتی خاطر نشان کرد: در سال اول ابتدایی انجام تکالیف
بیشتر با راهنمایی و کمک والدین صورت میگیرد و در سال دوم و سوم و . . .
این راهنماییها کمتر شده و تا سال پنجم به پایان میرسد و دانشآموز از
سال پنجم ابتدایی به بعد باید در انجام تکالیف مدرسه به طور مستقل رفتار
کرده در انجام تکالیف باید به تنهایی و بدون کمک والدین صورت گیرد.