مدیریت بازرگانی چگونه رشته ای است

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مقدمه:

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش
های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و
خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته
باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه
اقتصادی
را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا
خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش
اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از
دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی
انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و
خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می
باشد.

هدف رشته:

هدف از این رشته عبارت است از :
آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی
دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل
اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر
مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .

صنعت و بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته با
آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای
مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر
دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت
بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره
امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.

دانشگاه ها:

اين گرايش از قديمي ترين گرايش
هاي مديريت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بين دانشگاه
تهران و دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به منظور تربيت مديران براي اداره
سازمانهاي دولتي و خصوصي ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاري گروهي
از اساتيد آمريکايي آغاز کرد، سپس اين رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و
در دانشگاههاي گوناگون کشور گسترش يافته و همينک در غالب دانشگاههاي دولتي،
آزاد و پيام نور ارائه مي گردد.

درس های رشته:

ردیف

نام درس

ردیف

نام درس

1

آمار و کاربرد آن در مدیریت 2

2

آمار و کاربرد آن در مدیریت 1

3

اصول حسابداری 1

4

اصول حسابداری 2

5

اقتصاد خرد

6

اقتصاد کلان

7

بازاریابی بین المللی

8

بازاریابی و مدیریت بازار

9

بازرگانی بین المللی

10

بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان

11

پول و ارز و بانکداری

12

تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم

13

تحقیق در عملیات 1

14

تحقیق در عملیات 2

15

تحقیقات بازاریابی

16

توسعه اقتصادی و برنامه ریزی

17

حسابداری صنعتی 1

18

حسابرسی 1

19

حقوق اساسی

20

حقوق بازرگانی

21

حقوق بازرگانی بین الملل

22

روابط صنعتی

23

روان شناسی کار

24

روش تحقیق در مدیریت

25

ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1

26

ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2

27

زبان تخصصی 1 و 2

28

زبان تخصصی 3 و 4

29

سازمان های پولی و مالی بین المللی

30

سمینار در مسائل بازاریابی

31

سمینار در مسائل مالی

32

سیاست پولی و مالی

33

سیستم های خرید، انبارداری و توزیع

34

سیستمهای اطلاعاتی مدیریت

35

مبانی سازمان و مدیریت

36

مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن

37

مدیریت استراتژیک

38

مدیریت تولید

39

مدیریت رفتار سازمانی

40

مدیریت مالی 1

41

مدیریت مالی 2

42

مدیریت منابع انسانی

43

کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت

 

 

گرايشهاي مختلف:

 اين رشته داراي گرايش‌هاي
مختلفي می باشد که عبارتند از : بازاريابي ، سياستگذاري (استراتژيک) ،
بازاريابي بين الملل ، تحول سازمان ی ، مالي ،بیمه، بازرگانی بین الملل و

واحدهاي درسي در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهاي درسي اين رشته
32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پايان نامه مي باشد. تمامي درسهاي
اين گرايش دو واحدي بوده و دانشجو بايد 14 درس دانشگاهي را بگذراند. از
مجموع درسهاي اين رشته 4 واحد درس مديريت پيشرفته، 4 واحد تحليل آماري و
تحقيق در عمليات و مابقي آن دروس اختصاصي اين رشته در زمينه آشنايي با
تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژيک سازماني و مديريت بازار مي باشند.

آينده شغلي:

فارغ التحصيلان اين رشته با تسلط
به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوين استراتژيهاي سازماني، شناخت مشتريان
و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرايندهاي فروش، بازاريابي و خدمات به
مشتريان زمينه لازم جهت استخدام در واحدهاي بازرگاني سازمانها را داشته و
نسبت به ساير گرايش هاي مديريت با توجه به نبود رشته اي جايگزين از بازار
کار مناسبي برخوردارند. ضمن اينکه دانشجويان اين رشته با توجه به شناخت
کافي از کسب و کار و نحوه ايجاد تجارت موفق شانس زيادي براي موفقيت در حيطه
کار آفريني و تشکيل کسب و کارجديد دارند.

بازار کار:
فارغ
التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای
بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت
انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات
کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند .
علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و
تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار
شوند .

 



معرفی رشته های مجموعه مدیریت(مدیریت بازرگانی)

این گرایش از قدیمی
ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد
بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای
اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری
گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های
مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب
دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد
.

هدف از این رشته
عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش
مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و
تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای
مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده . رشته
مدیریت بازرگانی شامل مدیریت مالی، مدیریت تحول، بازاریابی بین المللی و
بازاریابی داخلی، روابط انسانی، فنون تجزیه و تحلیل سیستم‌هاي اطلاعاتی و
امور مالی واقتصادی برای نیل به اهداف ذیل دایر شده است:

·        افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت
مسائل مبتنی بر مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک
از این مسائل، ارزیابی راه حل‌هاي مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و
اجرای آن؛

·        آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌ها و مؤسسات بازرگانی ـ تجاری و صنعتی؛

·        افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت
شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی و سیاسی و تطبیق
برنامه‌هاي سازمان با شرایط جدید؛

·        ایجاد زمینه لازم برای رشد فردی و حرفه ای.

آینده شغلی: فارغ التحصیلان این
رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی،
شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و
خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را
داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از
بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به
شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت
در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند
.

فارغ التحصیلان این
رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی
و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه
نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند
مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این،
فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز
در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.

      گرایش‌های این رشته در سطح كارشناسی ارشد:

·         بازاریابی

·         سیاستگذاری (استراتژیک)

·         بازاریابی بین الملل

·         تحول سازمانی

·         مالی

·         بیمه

·         بازرگانی بین الملل

 

      واحدهای درسی در دانشگاه در سطح کارشناسی ارشد:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4
واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی
بوده و دانشجو باید 14
درس دانشگاهی را
بگذراند. از مجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 4 واحد
تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه
آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار می
باشند.

 

دروس پیش نیاز

تعداد واحد

کامپیوتر

2

آمار

2

روش تحقیق

2

دروس اصلی

تعداد واحد

مدیریت منابع انسانی

2

تئوری های مدیریت پیشرفته

2

سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته

2

تحلیل آماری

2

مدیریت استراتژیک پیشرفته

2

مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

2

تحقیق در عملیات پیشرفته

2

بازار شناسی و مسائل بازاریابی

2

حسابداری مدیریت

2

اقتصاد مدیریت

2

گرایش بازاریابی

تعداد واحد

تحقیقات بازاریابی

2

بازاریابی صنعتی

2

سرفتار مصرف کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top