۹ جواهر سفارشی ساخت فراری!
از سال ۲۰۰۰ مدیران فراری تصمیم به تاسیس دپارتمان طراحی خودروهای سفارشی نمودند، هرچند فراری به طور معمول هم تولیداتش محدود و دارای ارزش کلکسیونی بالایی است اما ساخت تک مدل های خاص طبق سلیقه مشتری های متمول، برنامه ای بود که از سال ۲۰۰۷ رنگ واقعیت به خود گرفت. چند روز پیش فراری مدل ۴۵۸MM را معرفی کرد، که نهمین محصول تاریخ این کمپانی است که فقط یک دستگاه و آن هم مطابق میل کارفرما طراحی و ساخته شده است.
اولین فراری سفارشی در سال ۲۰۰۸ تحویل مالک ژاپنی خود آقای Junichiro Hiramatsuکلکسیونر بزرگ خودروهای فراری گردید. مدل SP1 بر اساس فراری اسکودریا F430 با پیشرانه ۴۹۰ اسب بخار ۴٫۳ لیتری که نزدیک به ۳ میلیون دلار ارزش گزاری شده است.
دومین بار فراری برای ساخت خودرویی بر اساس مدل ۵۹۹GTB، سفارشی جدید در یافت نمود که در سال ۲۰۰۹ تحویل آقای ادوارد والسن (فرزند ابداع کننده تلوزیون های کابلی جهان) گردید. این خودروی طلایی رنگ با نام سوپرفست آپرتا SuperFastApertaبا کد P540 شناخته می شود. همراه با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری به قدرت ۶۱۲ اسب بخار، گفته می شود در حدود ۱٫۵ میلیون دلار برای مالک هزینه در برداشته است.
سومین فراری سفارشی تاریخی با نام سوپرامریکاSuperamericaو کد ۴۵ در سال ۲۰۱۱ باز هم بر اساس خودروی محبوب ۵۹۹GTB رونمایی شد. مالک این فراری که شاید رنگ آبی آن مهم ترین مشخصه اش باشد، آقای پیتر کالیکوف یهودی روس تبار، فعال بزرگ بازار املاک در نیویورک و صاحب روزنامه نیویورک پست در حدود ۳ میلیون دلار برای این خودرو پرداخت نموده است.
اوج شهرت فراری های سفارشی، در سال ۲۰۱۲ با ساخت مدل SP12EC اتفاق افتاد. ظاهر این خودرو در نوع خود جالب توجه است اما مالک آن بیش از هرچیز بر ارزش آن می افزاید. آقای اریک کلاپتون، نوازنده افسانه ای گیتار الکتریک، با پرداخت ۴٫۷ میلیون دلار صاحب این خودروی تاریخی شد. خود او درباره ماشینش می گوید: “سفارش این خودرو یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که در عمرم انجام دادم.”
فراری FP30 دیگر شاهکار سفارشی این برند است که در سال ۲۰۱۳ بر اساس مدل ۵۹۹GTO برای مالک هندی تبار مقیم دوبی آقای چیراگ آریاCheerag Arya ساخته شد. این خودرو به در خواست مالک، چندان رسانه ای نشد و صرفا در کلکسیون شخصی نگهداری می شود.
ششمین تولید سفارشی فراری SP FXX نام دارد که برای یک کلکسیونر ژاپنی به نام شین اوکاموتو Shin Okamoto با هزینه تقریبی ۳ میلیون دلار و بر اساس مدل FF در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. علاوه بر این فراری، چندین خودروی گران قیمت دیگر از جمله یک مک لارن F1 به ارزش ۱۴ میلیون دلار نیز در گاراژ این تاجر ژاپنی وجود دارد.
از حدود سال ۲۰۱۴ روند ساخت ماشین های سفارشی در فراری سرعت گرفت و دو خودروی F12TRS و SP America بر اساس مدل F12 تحویل خریداران شدند. مالک F12TRS مشخص نیست اما بیش از ۴٫۲ میلیون دلار برای آن هزینه شده است. مدل SP America نیز با صرف ۴ میلیون دلار برای آقای دنی وگمن Danny Wegmanوارث فروشگاه های زنجیره ای وگمن طراحی گردید.
از حدود سال ۲۰۱۴ روند ساخت ماشین های سفارشی در فراری سرعت گرفت و دو خودروی F12TRS و SP America بر اساس مدل F12 تحویل خریداران شدند. مالک F12TRS مشخص نیست اما بیش از ۴٫۲ میلیون دلار برای آن هزینه شده است. مدل SP America نیز با صرف ۴ میلیون دلار برای آقای دنی وگمن Danny Wegmanوارث فروشگاه های زنجیره ای وگمن طراحی گردید.
آخرین ساخته سفارشی فراری با نام ۴۵۸MM Specialeخودرویی باز طراحی شده بر اساس مدل ۴۸۸ است که هنوز مالک رسمی آن مشخص نیست اما نزدیک به ۳ میلیون دلار توسط فراری، ارزش گزاری شده است.