طرز تهیه عدسی خوشمزه و جاافتاده به سبک صبحانه سرا

thumbnail

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس ۲ پیمانه
پیاز ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
آب ۴ لیوان
کره ۳۰ گرم
گل پر ۱ قاشق مرباخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
آویشن ۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه عدسی ساده خانگی

مرحله اول
برای تهیه عدسی ساده خانگی ابتدا برای خیسانده عدس، آنرا از ۳ تا ۴ ساعت قبل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای آب به کاسه اضافه می کنیم که سطح آب یکی تا دو بند انگشت بالاتر از سطح عدس باشد.

مرحله دوم
پس از اینکه عدس را به خوبی خیساندیم، آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم. برای عدسی باید از پیاز خلالی درشت استفاده کنیم، اما اگر دوست ندارید پیاز درشت در غذا باشد، می توانید آنرا به صورت ریز خرد کنید.

 

مرحله سوم
در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سبک شود و حالت شیشه ای پیدا کند.

 

مرحله چهارم
حالا مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را یک تا دو دقیقه دیگر ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. پس از اینکه پیاز و ادویه ها به خوبی ترکیب شدند، رب گوجه فرنگی ار به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم
در این مرحله رب گوجه فرنگی را چند دقیقه سرخ می کنیم تا خوشرنگ شده و عطر و طعم خامی آن به طور کامل از بین برود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، عدس را به همراه ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم
حالا سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت حبه قندی خرد می کنیم، سپس با آب سرد به خوبی می شوییم. در ادامه سیب زمینی خرد شده را به همراه آویشن، پودر پیاز، فلفل سیاه و نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

 

مرحله هفتم
در این مرحله صبر می کنیم تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم عدسی به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. در اواخر پخت، کره و گلپر را به قابلمه اضافه می کنیم.

 

مرحله هشتم
توجه داشته باشید که اضافه کردن کره اختیاری است ولی توصیه می شود، چون طعم بسیار خوبی به عدسی می دهد. نکته دیگر این که چون در این دستور از سیب زمینی استفاده کردیم نیازی به اضافه کردن آرد نیست.

 

مرحله نهم
اگر می خواهید عدسی شما خیلی سفت و لعاب دار شود، می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با کمی روغن تفت دهید تا به خوبی سرخ شود، سپس در میانه پخت به عدسی اضافه کنید، این کار لعاب زیادی به عدسی می دهد.

 

مرحله دهم
پس از گذشت حدودا یک ساعت عدسی ما آماده سرو است. در پایان عدسی را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم، سپس به سلیقه خود با گلپر یا پیاز داغ تزیین کرده و به همراه نان سنگک تازه و لیمو ترش سرو می کنیم.

 

طرز پخت عدسی [به همراه فیلم آموزشی]

 

طرز تهيه عدسی رژيمی:

برای طرز تهیه عدسی، پیاز را ریز خرد کنید و با عدس های شسته و آب حدود 40 دقیقه بپزید. و بعد از آن سبزی های خرد شده و ادویه ها را اضافه کنید. این مواد حدود 1-1/5 ساعت بپزند و سپس سیب زمینی را اضافه کنید و حدود 50 دقیقه باهم بپزید. و جا بیفتد بعضی افراد عدسی را با گوشت کوب له می کنند و بعضی نه بهتر است با گوشتکوب دستی له شود.

به جای سیب زمینی می توانید از مقدار کمی خرده برنج استفاده کنید.

 

نکاتی برای “طرز تهیه عدسی خوشمزه” :

از قدیم خوراک عدسی برای صبحانه و میان وعده‌ها استفاده می شد آن هم به دلیل اینکه غذایی بسیار مغذی است. البته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می شد. اما امروز ما یکی از واردکننده های این ماده غذایی هستیم. برای درست کردن عدسی نیز نکته هایی وجود دارد که ما به چند مورد از آنها پرداخته ایم که عبارتند از:

• برای آنکه نفخ عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. البته دقت کنید که این زمان بیشتر نشود زیرا در این صورت عدس بر اثر حرارت دیدن، له و پوستش جدا می شود.

* یک روش دیگر برای از بین بردن نفخ عدسی استفاده از هویج در آن است. اگر ظاهر آن را با هویج دوست ندارید به صورت تکه های بزرگ استفاده کنید و آن را در آخر جدا کنید.

• برای سریعنر پختن عدسی ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از طلایی شدن، عدس ها را نیز اضافه کنید و بعد از این مرحله به عدس، آب اضافه کنید. با این کار عدس ها سریعتر می پزند.

• اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر غذای عدسی شور شد از سیب زمینی استفاده کنید.

• ادویه و چاشنی های خوراک عدسی را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می شوند و هم عطر و بوی ادویه ها از بین خواهند رفت.

• به عنوان ادویه به عدسی زیره بزنید و اگر تمایل دارید در آن گلپر بریزید، چاشنی عدسیتان بهتر است سرکه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشنی مناسب غذای عدسی آب لیموی تازه است.

ویدیو : طرز تهیه عدسی خوشمزه و جاافتاده به سبک صبحانه سرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter