اسامی سازمان

thumbnail

ثبت ولادت و صدور شناسنامه نوزاد

 ماده 12 قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت
 
ولادت
هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید
بنماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج
از کشور بمأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور
کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود

 

•  هر یک از اشخاص زیر می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به اعلام ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام نمایند .

1- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه.

3- مادر در صورتی که ازدواج او قانونا” به ثبت رسیده باشد.

4- وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط.

5- متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است.

6 – صاحب واقعه که سن او 18 سال تمام به بالا باشد.

^ بالا

•  مدارک مورد نیاز

1- اصل شناسنامه پدر و مادر.

2- گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما.

3- فیش بانکی به مبلغ 000‚57 ریال نزد بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور.

4- حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر طفل به
ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقاً به عهده پدر و مادر
خواهد بود.

^ بالا

•  نامگذاری

– انتخاب نام نوزاد به عهده اعلام کننده است.

– برای نامگذاری یک نام ساده و یا مرکب که عرفا” یک نام محسوب می شود قابل انتخاب است.

– انتخاب نامهایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد و همچنین
انتخاب عناوین و القاب و نامهای زننده مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع
است.

– انتخاب نام در مورد اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.

– ذکرسیادت در مورد ساداتی که سیادت آنها در شناسنامه پدر یا جد پدری مندرج باشد الزامی است.

^ بالا
 

•  نحوه مراجعه و دریافت شناسنامه

جهت اخذ شناسنامه نوزاد کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دارند
در ساعات و ایام اداری پاسخگوی مراجعین محترم باشند و در صورت تکمیل بودن
مدارک لازم و مراجعه قبل از ساعت 10 صبح سند سجلی تنظیم و شناسنامه نوزاد
در همان روز صادر و تحویل می گردد.

•  توصیه های ضروری

1-طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر 15 روز از تولد نوزاد می باشد.

2- از آنجائیکه پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سادگی امکان پذیر نیست
مناسب است در هنگام نامگذاری تمامی جوانب امر بویژه رعایت فرهنگ اسلامی ،
ایرانی، و شخصیت آینده طفل خود را مد نظر قرار دهید.

3- صدور شناسنامه مستلزم تنظیم سند سجلی است، با توجه به اهمیت موضوع
لازم است قبل از امضاء اسناد مربوطه از صحت مندرجات اطمینان حاصل نمایید.

4- بهنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن اطمینان حاصل نمایید.

5- صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد لذا در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را معمول فرمائید .

6- درج هرگونه مهر ، نشانه و نوشتار در شناسنامه های نوزاد ( نمونه جدید ) اکیدا” ممنوع است

7- دست بردن در مندرجات شناسنامه بهر صورت اکیدا” ممنوع و با متخلفین برابر قانون رفتار خواهد شد .

8- ودیعه گذاشتن شناسنامه به هر جهت و در هر جا ممنوع است

^ بالا

•  تعاریف و مفاهیم

1- اطفالی که می توان برای آنان شناسنامه صادر نمود

– پدر ایرانی باشد.

– اطفالی که در ایران از پدر و مادر نامعلوم بدنیا آمده باشد.

– اطفالی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران بدنیا آمده اند متولد شود.

2- سند سجلی

– سندسجلی سندی رسمی است که ولادت هرفرددرآن ثبت وبراساس آن شناسنامه صادرمی گردد.

3- شناسنامه

– شناسنامه مدرک هویت و تابعیت هر فرد ایرانی می باشد.



آشنایی با کارت هوشمند ملی

 

سازمان
ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، در نظر دارد تا طی یک طرح
برنامه‌ریزی شده، کارت های ملّی هوشمند را جایگزین کارت های ملّی فعلی کند.
علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملّی، کارت‌های جدید بعنوان کلید ورود به
دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، این فرصت را فراهم می کنند
تا افراد به شیوه ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.

کارت
ملّی هوشمند به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند
موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و
بنگاه‌ها شود. این امور می‌توانند نقش به سزایی در پویایی اقتصادی داشته
باشند.

با
پیاده‌سازی طرح کارت ملّی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به
روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند. این موضوع می‌تواند
موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.


تاکنون
کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و بعضاًَ پیاده‌سازی کارت ملی هوشمند در
کشورشان کرده‌اند. تقریباً تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و اکثر کشورهای
خاور دور پروژه کارت ملی هوشمند را شروع کرده‌اند. در آسیا کشورهایی مثل
مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ در این زمینه، پیشرو بوده‌اند و هم اکنون کارت
ملی هوشمند دارند که می‌توانند از این کارت برای ارائه خدمات مختلف استفاده
کنند. کشورهای مختلف بر اساس نیاز و امکانات موجود، کاربردهای متفاوتی را
روی کارت ملی هوشمند خود گنجانده‌اند اما نکته مشترک در اکثر موارد،
شناسایی و تصدیق هویت بصورت دیجیتال است.

 

کارت ملّی هوشمند مثل تمام کارت‌های شناسایی دیگر، اولین وظیفه‌اش شناسایی است.
به این منظور ابتدا در زمان ثبت نام، اطلاعات صاحب کارت روی کارت قرار
داده می‌شود. این اطلاعات، اقلام هویتی مثل نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل
تولد و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. به این ترتیب هر کجا که نیاز
به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، وی می‌تواند کارت خود را ارائه دهد و به
صورت دیجیتالی شناسایی شود. شناسایی الکترونیکی موجب کاهش تقلب در شناسایی
می‌شود.

کاربرد اصلی دیگر کارت ملّی هوشمند، تصدیق هویت است.
در کارت‌های سنتی، به کمک عکس صاحب کارت که روی کارت چسبانده شده و یک مهر
مخصوص روی آن خورده، عمل تصدیق هویت انجام می‌شود. در کارت ملّی هوشمند هم
روال مشابهی وجود دارد؛ اما تصدیق هویت در اینجا تنها به عکس محدود
نمی‌شود. علاوه بر عکس، اطلاعات بیومتریکی (اثر انگشت) صاحب کارت نیز
می‌تواند روی کارت قرار گیرد. از همه مهمتر اینکه اطلاعات بیومتریکی به
صورت الکترونیکی قابل بررسی هستند. این به این معنی است که در یک مرکز
بهره‌برداری که به حسگر اثر انگشت مجهز است، صاحب کارت بعد از قرار دادن
کارتش در کارتخوان، انگشت خود را روی حسگر اثر انگشت قرار می‌دهد؛ سپس
سیستم بررسی می‌کند که آیا اثر انگشت صاحب کارت با اثر انگشتی که روی کارت
به صورت الکترونیکی ذخیره شده یکسان است یا خیر. در صورت یکسان بودن امکان
ادامه عملّیات وجود خواهد داشت. به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل
می‌رسد.

 

یکی از کاربردهای مهم دیگر که روی کارت ملّی هوشمند قرار می‌گیرد، کاربرد امضای دیجیتال است. به این ترتیب، صاحب کارت می‌تواند اسناد الکترونیکی را در فضای دیجیتال امضا کند.

 

امضای
دیجیتال از نظر کاربرد، همان امضای سنتی است؛ اما در فضای دیجیتال، در
اسناد کاغذی، گیرنده یک نامه یا سند، می‌تواند از طریق امضای شخص فرستنده،
این اطمینان را حاصل کند که نامه، سند جعلی نیست. همچنین امضای یک نامه،
سند، برای امضاء کننده نامه، سند بار قانونی به همراه دارد و نمی‌تواند
امضای سند را انکار کند.

کارت
ملی هوشمند این بستر را هم برای فرستنده و هم گیرنده نامه، سند فراهم
می‌کند که اسناد را امضا‌ء و صحت آن را بررسی کنند. ایده امضای دیجیتال
بسیار ساده است: نامه، سند فرستنده به صورت دیجیتالی خلاصه می‌شود و به
صورت یک بسته در می‌آید. این بسته به کمک کارت فرستنده کد می‌شود و بسته
حاصله امضای دیجیتال نام دارد که در انتهای نامه به صورت دیجیتالی قرار
می‌گیرد.  متن به همراه امضای
دیجیتال در انتهای آن به گیرنده ارسال می‌شود. در طرف گیرنده، متن اصلی
نامه به همان روش بالا خلاصه می‌شود، ‌بخش امضا دیجیتال نیز با کمک کارت
گیرنده کدگشایی می‌شود و با بسته خلاصه شده مقایسه می‌شود در صورتی که این
دو با هم برابر باشند به این معنی است که همان شخصی که ادعا کرده، نامه را
امضاء کرده است.
  

   

کارت
ملّی هوشمند به عنوان یک کلید ورود مناسب برای کاربردهایی همچون هدفمند
کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و کاربردهای انتخابات و سایر خدمات
شهروندی، با هماهنگی نهادهای ذیربط، می‌تواند قابل استفاده باشد.

کارت ملی هوشمند با ارائه 3 کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال
این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چندکاره
استفاده کرد. به کمک کارت ملی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که کاربردهای
مختلف در کنار هم و روی یک کارت قرار گیرند. این کاربردها را می‌توان در
زمان صدور یا بعد از صدور روی کارت قرار داد. دارنده کارت فقط امکان دسترسی
به اطلاعات مربوط به خودش را دارد. مثل اینکه اطلاعات در صندوقچه‌های
مختلفی روی کارت ذخیره شده باشد که هر کدام کلید خودش را داشته باشد. کارت
ملی هوشمند، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارتخوان،
می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد.

یکی
دیگر از امکاناتی که در کارت ملی هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریکی
صاحب کارت است. عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی
ذخیره می‌شود. به این ترتیب امنیت استفاده از کارت بطور قابل ملاحظه‌ای
بالا می‌رود. دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا
سوء‌استفاده از یک کارت را ندارد. برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب
کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که
در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است مقایسه و تطبیق داده شود و سپس
اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.

البته
اطلاعات درون کارت ملی هوشمند بصورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شوند که خود
کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند. در واقع یکی از مزایای
اصلی کارت ملی هوشمند، نسبت به کارت ملی کاغذی فعلی، همین امنیت بالای آنچه
به لحاظ بصری و چه به لحاظ دیجیتالی است. از جمله مهم‌ترین این مزایا این
کارت می‌توان به شناسایی در حوزه دیجیتال، امکان تصدیق هویت براساس رمز
عبور، رمزنگاری و بیومتریک، ‌به صورتی که هم کارت، هم صاحب کارت و هم سیستم
بهره‌برداری بتوانند دو به دو یکدیگر را تصدیق هویت کنند. امکان امضای
دیجیتال، امکان پردازش اطلاعات، امکان تغییر اطلاعات پس از صدور، امکان
پشتیبانی از کاربردهای مختلف، امکان افزودن کاربرد جدید پس از صدور، امکان
دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف و به صورت کاملاً امن و
امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد. به این ترتیب
می‌توان اطلاعات محرمانه‌تری را با ضریب اطمینان بالاتر روی کارت ملی
هوشمند نگهداری کرد.
 



ویدیو : اسامی سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter