کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی

معرفی مدیریت بازرگانی گرایش مالی


هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • مدیریت سرمایه گذاریها
  • بازارها و نهادهای مالی
  • حقوق بازرگانی
  • سمینار در مدیریت مالی

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می سازد ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیند زیرا آنها تخصصی تر به امور مالی می پردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و مالی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی و بازارهای مالی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و ... )
  • داشتن روحیه ریسک پذیری بالا
  • قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و نسبت های مالی




معرفی دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی


مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • اصول‌ حسابداری
  • ریاضیات و کاربردان درمدیریت
  • آمار و کاربرد آن‌ در مدیریت
  • مبانی مدیریت اسلامی الگوهای آن
  • اقتصاد خرد
  • حقوق اساسی
  • مبانی سازمان‌ و مدیریت‌
  • کامپیوتر و کاربرد آن‌ در مدیریت‌
  • اقتصاد کلان
  • مدیریت‌ رفتار سازمانی
  • تحقیق‌ در عملیات‌
  • زبان عمومی
  • زبان تخصصی
  • مدیریت‌ منابع‌ انسانی
  • مدیریت مالی
  • روش تحقیق در مدیریت
  • پول و ارز و بانکداری
  • تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
  • توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
  • حسابرسی
  • سازمانهای پولی و مالی بین المللی
  • بازرگانی بین الملل
  • بازاریابی و مدیریت بازار
  • معارف اسلامی
  • حقوق بازرگانی
  • مدیریت تولید
  • سیستمهای خرید، انبارداری و توزیع
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • بازاریابی بین الملل
  • سیاست های پولی و مالی
  • حقوق بارزگانی بین الملل
  • بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
  • روانشناسی کار

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و ... )

یادداشت نگارنده:

رشته تحصیلی خود من در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی بوده است و از تحصیل در این رشته رضایت دارم، اما مبنای موفقیت در بازار کار لزوما رشته نیست. دوستانی هستند که در این رشته هم، ناموفق بودند زیرا تلاش خاصی نکرده اند. عمده بازار کار در این رشته عبارتند از:
1- ادارات و سازمانهای دولتی: این کارفرمایان تابع ضوابط و شرایط استخدام های دولتی بوده و نیازها و دشواریهای خودشان را دارند، لذا جذب شدن در آنها ساده نیست، خصوصا در مراکز استانها. البته کار کردن در ادارات دولتی گرچه ثبات بیشتری دارد، اما روحیه خاص خود را می طلبد 2- بانکها: از دیگر متقاضیان محصلان در این رشته بانک ها و موسسات مالی اند که معمولا برای جذب نیرو در سایت خود و نشریه بازار کار آگهی می دهند، لذا در فرصت اعلام شده می بایست اقدام نمایید، ضمن اینکه عمدتا آزمون و مصاحبه و شرط سنی نیز دارند. با توجه به شرکت کنندگان بسیار در آزمون ها، آمادگی تحصیلی اداری نیز مورد نیاز می باشد. 3- شرکتهای خصوصی تجاری، بازرگانی، واسطه های واردات، صادرات و ترخیص کالا دیگر مشتریان افراد باسواد رشته مدیریت بازرگانی هستند که پول مفت به کسی نمی دهند، لذا بایستی از اصول عملی و رموز تجارت بهره مند باشید (که با کارکردن بدست می آید)، انگلیسی و ... بدانید، پرشور باشید، در این صورت هم شغل خوب و هم درآمد بالایی خواهید داشت 4 - سایر شرکتها نظیر بیمه، کارخانجات، گمرک، موسسات و ... همه نیاز به کارمند اداری دارند، اما فراموش نکنید که در حال حاضر در اکثر خانواده ها فردی که تحصیلات امور اداری داشته باشد وجود دارد، پس صرف بازار کار بزرگتر، ضامن موفقیت در بازار کار نیست، آنچه تمایز ایجاد می کند، کسب مهارت، تلاش زیاد، روحیه رقابت طلبی و نهایتا باور قلبی به خود و تواناییهایتان است که حتی می تواند راهگشای دیگران و ایجاد شغل شود. پس همیشه در حالی که بدنبال شکار شغل هستید، از خودتان، مدام این سوال را بپرسید:
بعد از سالیان سال تحصیل، چرا من نتوانم کسب و کاری را راه انداری کنم؟
به امید آنروزی که کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.





    ویدیو : کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b