آشنایی با پرندگان: هر آنچه در مورد پرندگان باید بدانید

thumbnail

پَرَنده یا مُرغ به جانوران مهره‌داری گفته می‌شود که بدنی پوشیده از پر دارند، خونگرم اند، بال دارند، بر روی دوپا راه می‌روند و تخم می‌گذارند. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند. نزدیک به ۱۰٬۰۰۰ گونه پرنده در سراسر جهان وجود دارد. این جانوران پرتنوع‌ترین نوع مهره‌داران چهاراندامی‌اند و از قطب شمال گرفته تا قطب جنوب می‌توان گونه‌ای از پرندگان را پیدا کرد. کوچکترین گونهٔ زنده از پرنده‌ها، مرغ پر زنبوری با پهنای ۵ سانتی‌متر و بزرگترین آن‌ها شترمرغ با بزرگی ۲٫۷۵ متر است.

همه چیز درمورد پرندگان(زیست)

پرندگان دندان ندارند.وسنگدان آنها آسیاب کردن غذاهارا برعهده دارد. چینه دان پرندگان آنها را حاضر می سازدتا غذایی را که باسرعت بلعیده اند درون آن ذخیره کنند. گوارش شیمیایی و مکانیکی آنها درون معده آغاز می شود. بسیاری پرندگان همراه با غذا ، سنگ ریزه نیز می خورند . این سنگ ریزه ها سنگدان را قادر می سازد تابه آسیاب کردن غذاها بپردازد. گوارش شیمیایی درون روده پرنده ادامه دارد مواد غذایی و آب از روده پرنده جذب می شوند و مواد گوارش نیافته از مخرج خارج می شوند. بعضی پرندگان مثل گنجشک و مرغ خانگی همه چیزخوارند.

دستگاه تنفسی پرندگان در اساس با دستگاه تنفسی سایرمهره داران متفاوت است. جریان هوایی درون شش های پرندگان یک طرفه و از عقب به سوی جلو است. پرندگان دستگاه گردش خون بسته ومضاعف دارند. قلب پرندگان چهار حفره ای است. پرندگان اوریک اسید دفع می کنند.پرندگان می توانند پرواز کنند.

پرندگان باکمک بال های خود پرواز می کنند.بالهای پرنگان با پر پوشیده شده است. بالک پرنده جریان هوا را زیر و روی هستند. پرندگان دفاع اختصاصی و ZW و پرندگان ماده ZZ بال به صورت غیرآشفته برقرار می کندو به صعودپرنده کمک می کند. پرندگان نر غیر اختصاصی دارند. برخی پرندگان مثل مرغ شهدخوار به گرده افشانی کمک می کنند. تخمک پرندگان حجیم است و مقدار زیادی مواد غذایی برای رشد جنین درخود جای داده است.

بیشتر پرندگان می توانند پرواز کنند. پرندگان یک قلب بسیار قوی و یک راه مؤثر تنفس دارند- اینها برای این که پرندگان پرواز کنند لازم هستند. همچنین پرندگان موقعی که پرواز می کنند انرژی فوق العاده زیادی را مصرف می کنند و بنابراین نیاز دارند تا مقدار بسیار زیادی غذا بخورند تا قدرت پرواز داشته باشند.

نه همه جانورانی که پرواز می کنند پرنده هستند و نه همه پرندگان می توانند پرواز کنند. توان پرواز کردن در طول تاریخ بارها و به طور جداگانه در میان موجودات مختلف زمین به وجود آمده است. خفاش ها (پستاندارانی که پرواز می کنند)، پتروسوروس (خزندگانی که از زمان دایناسورها پرواز می کنند) و حشراتی که پرواز می کنند پرنده نیستند.

جنین پرندگان در دوران رشد هیچ رابطه غذایی با مادر ندارد. پرندگان پس از لقاح داخلی تخم گذاری می کنند. پرندگان ازخزندگان به وجود آمده اند. بعضی از پرندگان با شرو ع سرما به سوی مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند. پرندگان نسبت به مترسک ثابت دریک مزرعه رفتار عادی شدن نشان می دهند. پرندگان صداها یا آوازهای ویژه ای برای جلب جفت تولید می کنند. تولید مثل درپرندگان پرهزینه است. بیشتر پرندگان نر سیستم تک همسری دارند. پس از پستانداران اندازه نسبی مغز پرندگان بیش از سایرمهره داران ، کروموزومی و زنبورهای ماده N است. ن

یم کره های مخ این جانوران نیز رشد بیشتری دارد. بعضی از حشرات مثل زنبورهای عسل نر، هاپلوئید کروموزومی هستند. در زنبورعسل کروموزوم جنسی تعیین کننده جنسیت نیست بلکه تعدادمجموعه های کروموزومی جنسیت زاده۲ N دیکلوئید را تعیین می کند .

 

همه چیز درباره پرندگان

 

غذای پرندگان
پرندگان به دلیل ثابت و منظم بودن دمای بدن، فعالیت زیاد، و وزن سبک بیش از برخی جانوران دیگر به غذای پر انرژی نیاز دارند. این جانوران بدون غذا نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند و بدون اغراق باید گفت:
آن ها باید همیشه بخورند تا زندگی کنند.

– بلدر چین و بسیاری از پرندگان دیگر بیشتر گیاهان برگ مانند را می خورند.

– عده ای دیگر از مواد متراکمی مانند دانه ها یا میوه های درختان تغذیه می کنند.

– برخی جانوران گوناگون از جمله کرم ها، بند پایان، نرم تنان و مهره داران را می خورند.

– بعضی دانه خواران در فصل لانه گزینی به خوردن حشرات تمایل نشان می دهند.

– بسیاری از مگس گیر های کوچک، پرندگان خوش آواز و ویریو تقریبا فقط حشره خوار می باشند.

– حواصیل ها غوک ها را می خورند.

– مارها و سوسمار ها توسط باز ها شکار می شوند.

– جوندگان و خرگوش ها بخش عمده ی غذای بسیاری از باز ها و جغد ها را تشکیل می دهند.

– کرکس ها ، فقط از لاشه جانوران مرده تغذیه می کنند ولی کلاغ های سیاه و بعضی بازها علاوه بر اینکه غذاهای دیگر را می خورند، لاشخور نیز هستند.

– مرغ های زرین پر یا پرندگان مگسی از شیره ی گل ها و حشرات کوچک استفاده می نمایند.

– سینه سرخ در تابستان از حشرات و مواد جانوری مختلف تغذیه می کنند و در زمستان بیشتر از دانه های گیاهی استفاده می نماید.

– در حالیکه کلاغ ها و زاغ های کبود می توانند از مواد مختلف گیاهی یا جانوری تغذیه کنند.

خوراک بعضی پرندگان بسیار محدود است.

– جوجه های آشیانه ای که نمی توانند آشیانه را ترک کنند ممکن است در هر روز بیش از وزن خود غذا بخورند.

– جانوران بالغ در بسیاری از گونه ها معادل یک چهارم تا یک دوم وزن خود در روز تغذیه می کنند. چینه دان و معده ممکن است روزانه بیش از دوبار پر شود.

گوارش مواد جانوری سریع تر صورت می پذیرد.

در چینه دان و معده ی یک سهره در یک بار چند صد دانه جای می گیرد.

– پرندگان گوشت خوار در مواقعی که غذا ناکافی است غالبا حریصانه می خورند و شبه چینه دان و معده ی خود را از غذا انباشته می سازند.

 

حقایق جالب در مورد پرندگان:
پرندگان آب زی نمی­ توانند رنگ آبی را ببینند.
بعضی اوقات کرکس ­ها آنقدر غذا می ­خورند که نمی­ توانند پرواز کنند.
یک شترمرغ می ­تواند با تقریبی سرعت ۷۰کیلومتر در ساعت (۲/۶۹ کیلومتر در ساعت) بدود و به اندازه تقریباً ۳متر (۲۷۴ سانتی ­متر) رشد کند.
هامینگ ­برد (Hummingbird) می­ تواند به عقب پرواز کند، اما نمی ­تواند راه برود.
همانطور که در بالا گفته شد رقص پرندگان در فصل جفت گیری نقش اساسی در حفظ و بقاء حیات پرندگان دارد. همچنین بال ها و پر ها در اجرای این رقص بسیار حائز اهمیت هستند. این مقاله در جهت افزایش دانش و آگاهی شما همه چیز درباره پرندگان را به طور خلاصه عنوان نمود و برای تحقیق درباره پرندگان پیشنهاد می شود. به خصوص برای تحقیق درباره پرندگان سوم ابتدایی مطلب مفیدی به نظر می رسد.

ویدیو : آشنایی با پرندگان: هر آنچه در مورد پرندگان باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter